a także mając na uwadze, co następuje:(1) Ze względu na transgraniczny wymiar przetwarzania danych rynkowych, jakość danych i konieczność osiągnięcia korzyści skali oraz aby uniknąć negatywnego wpływu potencjalnych rozbieżności zarówno na jakość danych, jak i na zadania dostawców udostępniających dane, rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2175 2 przekazano uprawnienia w zakresie udzielania zezwoleń i nadzoru w odniesieniu do działalności dostawców usług w zakresie udostępniania informacji w Unii Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych ("ESMA").
(2) Należy określić przepisy proceduralne dotyczące wykonywania przez ESMA uprawnień do nakładania grzywien i okresowych kar pieniężnych w odniesieniu do objętych zakresem jego nadzoru dostawców usług w zakresie udostępniania informacji. W szczególności rozporządzenie (UE) nr 600/2014 przewiduje, że te przepisy proceduralne powinny zawierać przepisy dotyczące prawa do obrony, pobierania grzywien lub okresowych kar pieniężnych, a także przepisy dotyczące terminów przedawnienia w zakresie nakładania i egzekwowania grzywien i okresowych kar pieniężnych.
(3) Jeżeli ESMA stwierdzi, że istnieją wiarygodne przesłanki świadczące o możliwości istnienia okoliczności, które mogą stanowić naruszenie lub naruszenia wymogów w odniesieniu do dostawców usług w zakresie udostępniania informacji, ESMA ma wyznaczyć w swoich strukturach niezależnego urzędnika dochodzeniowego do wyjaśnienia tej sprawy. Po zakończeniu dochodzenia urzędnik dochodzeniowy ma zapewnić osobie objętej dochodzeniem możliwość bycia wysłuchaną. Oznacza to, że dana osoba powinna mieć prawo do przedstawienia uwag na piśmie w rozsądnym terminie nie krótszym niż cztery tygodnie przed przekazaniem przez urzędnika dochodzeniowego swoich ustaleń ESMA. Osoba objęta dochodzeniem powinna mieć możliwość korzystania z pomocy wybranego przez nich pełnomocnika. Urzędnik dochodzeniowy powinien rozważyć, czy w wyniku uwag przekazanych przez osobę objętą dochodzeniem konieczna jest zmiana zawiadomienia o ustaleniach przed przekazaniem go ESMA.
(4) ESMA powinien ocenić kompletność akt sprawy przedłożonych przez urzędnika dochodzeniowego na podstawie wykazu dokumentów. W celu zapewnienia, by osoba objęta dochodzeniem była w stanie odpowiednio przygotować linię obrony, przed przyjęciem ostatecznej decyzji w sprawie grzywien lub środków nadzorczych ESMA powinien zapewnić jej możliwość przedstawienia dalszych uwag na piśmie.
(5) W celu zapewnienia, by takie osoby współpracowały w dochodzeniu, ESMA powinien mieć możliwość zastosowania określonych środków przymusu. W przypadku gdy ESMA podjął decyzję zobowiązującą daną osobę do zaprzestania naruszenia lub zażądał dostarczenia kompletnych informacji lub przedłożenia kompletnych dokumentów, danych lub wszelkich innych materiałów, lub podjął decyzję o przeprowadzeniu kontroli na miejscu, może nałożyć okresowe kary pieniężne, aby skłonić osobę objętą dochodzeniem do zastosowania się do podjętej decyzji. Przed nałożeniem okresowych kar pieniężnych ESMA powinien zapewnić danej osobie możliwość przedstawienia uwag na piśmie.
(6) Prawo do obrony należy rozpatrzyć w zestawieniu z potrzebą podjęcia przez ESMA pilnych działań w określonych okolicznościach. W przypadku gdy uzasadnione jest podjęcie pilnych działań na podstawie art. 38l rozporządzenia (UE) nr 600/2014, przysługujące osobie objętej dochodzeniem prawo do obrony nie powinno stanowić przeszkody dla przedsięwzięcia przez ESMA pilnych środków. W takim przypadku aby zapobiec istotnym i bezpośrednio zagrażającym szkodom dla systemu finansowego, ESMA może przyjąć decyzję tymczasową, nie dając osobie objętej dochodzeniem możliwości przedstawienia uwag. ESMA powinien zapewnić danej osobie możliwość bycia wysłuchaną jak najszybciej po przyjęciu decyzji tymczasowej i przed przyjęciem decyzji potwierdzającej. W ramach tej procedury należy jednak przyznać osobie objętej dochodzeniem prawo do wcześniejszego bycia wysłuchaną przez urzędnika dochodzeniowego.
(7) Akta przygotowane przez ESMA i urzędnika dochodzeniowego zawierają informacje niezbędne zainteresowanej osobie do przygotowania się do postępowania sądowego lub administracyjnego. Po otrzymaniu zawiadomienia o ustaleniach przez osobę objętą dochodzeniem albo od urzędnika dochodzeniowego, albo od ESMA, osobie tej powinno przysługiwać zatem prawo dostępu do akt sprawy, z zastrzeżeniem uzasadnionego interesu innych osób w zakresie ochrony ich tajemnicy handlowej. Korzystanie z dokumentów wchodzących w skład akt sprawy, do których uzyskano dostęp, powinno być dozwolone wyłącznie w przypadku postępowań sądowych lub administracyjnych w związku z naruszeniami rozporządzenia (UE) nr 600/2014.
(8) Zarówno uprawnienie do nakładania grzywien i okresowych kar pieniężnych, jak i uprawnienie do egzekwowania grzywien i okresowych kar pieniężnych powinny podlegać przedawnieniu. W celu zapewnienia spójności terminy przedawnienia w zakresie nakładania i egzekwowania grzywien lub okresowych kar pieniężnych powinny uwzględniać obowiązujące przepisy Unii mające zastosowanie do nakładania i egzekwowania kar wobec nadzorowanych podmiotów oraz doświadczenie ESMA w stosowaniu takich przepisów.
(9) Aby ESMA mógł zapewnić przechowywanie pobranych grzywien i okresowych kar pieniężnych, powinien zdeponować je na oprocentowanych rachunkach otwartych wyłącznie w celu nałożenia jednej grzywny lub pojedynczych okresowych kar pieniężnych mających na celu położenie kresu pojedynczemu naruszeniu. Zgodnie z zasadą ostrożności budżetowej ESMA powinien przekazać te kwoty Komisji dopiero po uprawomocnieniu się decyzji ze względu na wyczerpanie lub wygaśnięcie prawa do odwołania.
(10) Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie wprowadzonych w art. 4 rozporządzenia (UE) 2019/2175 nowych ram nadzorczych dla dostawców usług w zakresie udostępniania informacji, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: