Decyzja wykonawcza 2022/736 zmieniająca decyzje 2007/305/WE, 2007/306/WE i 2007/307/WE w odniesieniu do okresu tolerancji na obecność ilości śladowych mieszańca rzepaku Ms1xRf1 (ACS-BNØØ4-7xACS-BNØØ1-4), mieszańca rzepaku Ms1xRf2 (ACS-BNØØ4-7xACS-BNØØ2-5) i rzepaku Topas 19/2 (ACS-BNØØ7-1) oraz ich produktów pochodnych

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/736
z dnia 11 maja 2022 r.
zmieniająca decyzje 2007/305/WE, 2007/306/WE i 2007/307/WE w odniesieniu do okresu tolerancji na obecność ilości śladowych mieszańca rzepaku Ms1xRf1 (ACS-BN004-7xACS-BN001-4), mieszańca rzepaku Ms1xRf2 (ACS-BN004-7xACS-BN002-5) i rzepaku Topas 19/2 (ACS- BN007-1) oraz ich produktów pochodnych

(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 3009)

(Jedynie tekst w języku niemieckim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 13 maja 2022 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1829/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 6 i art. 20 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W decyzjach Komisji 2007/305/WE 2 , 2007/306/WE 3  i 2007/307/WE 4  określono przepisy dotyczące wycofania z obrotu odpowiednio mieszańca rzepaku MslxRfl (ACS-BN004-7xACS-BN001-4), mieszańca rzepaku Ms1xRf2 (ACS-BN004-7xACS-BN002-5) i rzepaku Topas 19/2 (ACS-BN007-1) oraz ich produktów pochodnych ("materiał zmodyfikowany genetycznie"). Decyzje te przyjęto po tym, jak posiadacz zezwolenia (przedsiębiorstwo Bayer CropScience AG) poinformował Komisję, że nie zamierza składać wniosku o odnowienie zezwolenia dotyczącego tego materiału zmodyfikowanego genetycznie zgodnie z art. 8 ust. 4 akapit pierwszy, art. 11, art. 20 ust. 4 i art. 23 rozporządzenia (WE) nr 1829/2003.

(2) We wszystkich trzech decyzjach przewidziano wstępny pięcioletni okres przejściowy, podczas którego żywność i pasza zawierające przedmiotowy materiał zmodyfikowany genetycznie, składające się z niego, lub wyprodukowane z niego mogły być wprowadzane do obrotu w ilościach nieprzekraczających 0,9 % oraz pod warunkiem że jego obecność była przypadkowa lub technicznie nieunikniona. Celem okresu przejściowego było uwzględnienie faktu, że śladowe ilości materiału zmodyfikowanego genetycznie mogły niekiedy być obecne w łańcuchu pasz i żywności, nawet po tym, jak przedsiębiorstwo Bayer CropScience zaprzestało sprzedaży nasion pochodzących z organizmów zmodyfikowanych genetycznie i mimo podjęcia wszelkich środków w celu uniknięcia obecności materiału zmodyfikowanego genetycznie.

(3) W decyzjach 2007/305/WE, 2007/306/WE i 2007/307/WE określono również szereg środków, które przedsiębiorstwo Bayer CropScience AG musiało wprowadzić w celu zapewnienia skutecznego wycofania z obrotu przedmiotowego materiału zmodyfikowanego genetycznie, oraz określono obowiązki sprawozdawcze adresata.

(4) Pomimo środków wprowadzonych przez przedsiębiorstwo Bayer CropScience AG w celu zapobieżenia obecności przedmiotowych organizmów zmodyfikowanych genetycznie zgodnie z decyzjami 2007/305/WE, 2007/306/WE i 2007/307/WE nadal wykrywano śladowe ilości w towarach rzepakowych. Decyzją wykonawczą Komisji 2012/ 69/UE 5  zmieniono wszystkie trzy decyzje w celu przedłużenia okresu przejściowego do dnia 31 grudnia 2016 r.

i zmniejszono tolerowaną objętość materiału zmodyfikowanego genetycznie w żywności i paszy do 0,1 % wartości procentowej masy. Te trzy decyzje zostały następnie zmienione decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2016/2268 6  w celu przedłużenia okresu przejściowego do dnia 31 grudnia 2019 r., a następnie decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2019/1562 7  w celu przedłużenia okresu przejściowego do dnia 31 grudnia 2022 r.

(5) Ponadto decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2019/1117 8  zmieniono decyzje 2007/305/WE, 2007/306/WE i 2007/307/WE w związku ze zmianą adresata decyzji z Bayer CropScience AG na BASF SE.

(6) W październiku 2021 r. przedsiębiorstwo BASF Belgian Coordination Center CommV, które jest oddziałem przedsiębiorstwa BASF SE, poinformowało, że pomimo podjętych środków w ostatnich latach nadal wykrywano śladowe ilości w towarach rzepakowych, choć zaobserwowano dalszą tendencję spadkową w tym zakresie. Taką utrzymującą się obecność ilości śladowych można wytłumaczyć biologią rzepaku, którego ziarno może przez długie okresy pozostawać w stanie uśpienia, jak również praktykami rolniczymi stosowanymi przy pozyskiwaniu nasion, prowadzącymi do przypadkowego rozsypania, którego poziom był trudny do oszacowania w czasie przyjęcia decyzji 2007/305/WE, 2007/306/WE i 2007/307/WE oraz decyzji wykonawczych 2012/69/UE, (UE) 2016/2268 i (UE) 2019/1562.

(7) W związku z powyższym należy przedłużyć okres przejściowy do dnia 31 grudnia 2025 r., aby umożliwić dalszą redukcję pozostałych ilości śladowych rzepaku Ms1xRf1, Ms1xRf2 oraz Topas 19/2 w łańcuchu pasz i żywności.

(8) Aby dodatkowo wspomóc usuwanie przedmiotowego materiału zmodyfikowanego genetycznie, przedsiębiorstwo BASF SE powinno w dalszym ciągu realizować wewnątrzzakładowy plan działania wymagany zgodnie z decyzjami 2007/305/WE, 2007/306/WE i 2007/307/WE oraz gromadzić dane dotyczące obecności przedmiotowego materiału w towarach rzepakowych przywożonych do Unii z Kanady - jedynego państwa, w którym rzepak Ms1xRf1, Ms1xRf2 oraz Topas 19/2 był uprawiany w celach handlowych. Przedsiębiorstwo BASF SE powinno przedstawić Komisji sprawozdanie dotyczące obu aspektów do dnia 1 stycznia 2025 r.

(9) Przedsiębiorstwo BASF SE powinno w dalszym ciągu zapewniać stałą dostępność certyfikowanych materiałów referencyjnych, aby laboratoria dokonujące kontroli mogły prowadzić analizy w okresie przejściowym.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzje 2007/305/WE, 2007/306/WE i 2007/307/WE.

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiany w decyzji 2007/305/WE

W decyzji 2007/305/WE wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 1 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Do dnia 1 stycznia 2025 r. adresat przedłoży Komisji sprawozdanie dotyczące realizacji planu działania oraz obecności przedmiotowych organizmów zmodyfikowanych genetycznie w przesyłkach rzepaku do Unii z Kanady.";

2)
art. 2 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Toleruje się do dnia 31 grudnia 2025 r. obecność materiału, który zawiera, składa się lub jest wyprodukowany z rzepaku ACS-BN004-7, ACS-BN001-4 oraz z kombinacji mieszańcowej rzepaku ACS-BN004-7xACS-BN001-4 w produktach żywnościowych i paszowych zgłoszonych na podstawie art. 8 ust. 1 lit. a) i art. 20 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1829/2003, pod warunkiem że ta obecność:

a) jest przypadkowa lub nieunikniona technicznie; oraz

b) nie przekracza 0,1 % wartości procentowej masy.".

Artykuł  2

Zmiany w decyzji 2007/306/WE

W decyzji 2007/306/WE wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 1 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Do dnia 1 stycznia 2025 r. adresat przedłoży Komisji sprawozdanie dotyczące realizacji planu działania oraz obecności przedmiotowych organizmów zmodyfikowanych genetycznie w przesyłkach rzepaku do Unii z Kanady.";

2)
art. 2 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Toleruje się do dnia 31 grudnia 2025 r. obecność materiału, który zawiera, składa się lub jest wyprodukowany z rzepaku ACS-BN004-7, ACS-BN002-5 oraz z kombinacji mieszańcowej rzepaku ACS-Bn004-7xACS-BN002-5 w produktach żywnościowych i paszowych zgłoszonych na podstawie art. 8 ust. 1 lit. a) i art. 20 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1829/2003, pod warunkiem że ta obecność:

a) jest przypadkowa lub nieunikniona technicznie; oraz

b) nie przekracza 0,1 % wartości procentowej masy.".

Artykuł  3

Zmiana w decyzji 2007/307/WE

Art. 1. ust. 1 i 2 decyzji 2007/307/WE otrzymują brzmienie:

"1. Adresat realizuje wewnątrzzakładowy plan działania w celu zapewnienia skutecznego wycofania z obrotu rzepaku ACS- BN007-1 w hodowli i produkcji nasion i gromadzi dane dotyczące obecności tego organizmu zmodyfikowanego genetycznie w przesyłkach rzepaku do Unii z Kanady.

Do dnia 1 stycznia 2025 r. adresat przedłoży Komisji sprawozdanie dotyczące realizacji planu działania oraz obecności przedmiotowych organizmów zmodyfikowanych genetycznie w przesyłkach rzepaku do Unii z Kanady.

2. Toleruje się do dnia 31 grudnia 2025 r. obecność materiału, który zawiera, składa się lub jest wyprodukowany z rzepaku ACS-BN007-1 w produktach żywnościowych i paszowych zgłoszonych na podstawie art. 8 ust. 1 lit. a) i art. 20 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1829/2003, pod warunkiem że ta obecność:

a) jest przypadkowa lub nieunikniona technicznie; oraz

b) nie przekracza 0,1 % wartości procentowej masy.".

Artykuł  4

Zmiany we wpisach we wspólnotowym rejestrze genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy

Komisja zmienia wpisy we wspólnotowym rejestrze genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy, o którym mowa w art. 28 rozporządzenia (WE) nr 1829/2003, dotyczące rzepaku ACS-BN004-7, ACS-BN001-4 i kombinacji mieszańcowej rzepaku ACS-BN004-7xACS-BN001-4, rzepaku ACS-BN004-7, ACS-BN002-5 i kombinacji mieszańcowej rzepaku ACS-BN004-7xACS-BN002-5 oraz rzepaku ACS-BN007-1 w celu uwzględnienia przepisów niniejszej decyzji.

Artykuł  5

Adresat

Niniejsza decyzja skierowana jest do przedsiębiorstwa BASF SE, Carl-Bosch-Str. 38, 67063 Ludwigshafen, Niemcy.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 maja 2022 r.
W imieniu Komisji
Stella KYRIAKIDES
Członek Komisji
1 Dz.U. L 268 z 18.10.2003, s. 1.
2 Decyzja Komisji 2007/305/WE z dnia 25 kwietnia 2007 r. w sprawie wycofania z obrotu mieszańca rzepaku Ms1xRf1 (ACS- BN004-7xACS-BN001-4) i jego produktów pochodnych (Dz.U. L 117 z 5.5.2007, s. 17).
3 Decyzja Komisji 2007/306/WE z dnia 25 kwietnia 2007 r. w sprawie wycofania z obrotu mieszańca rzepaku Ms1xRf2 (ACS- BN004-7xACS-BN002-5) i jego produktów pochodnych (Dz.U. L 117 z 5.5.2007, s. 20).
4 Decyzja Komisji 2007/307/WE z dnia 25 kwietnia 2007 r. w sprawie wycofania z obrotu rzepaku Topas 19/2 (ACS-BN007-1) i jego produktów pochodnych (Dz.U. L 117 z 5.5.2007, s. 23).
5 Decyzja wykonawcza Komisji 2012/69/UE z dnia 3 lutego 2012 r. zmieniająca decyzje 2007/305/WE, 2007/306/WE i 2007/307/WE w odniesieniu do okresu tolerancji na obecność ilości śladowych mieszańca rzepaku Ms1xRf1 (ACS-BN004-7xACS-BN001-4), mieszańca rzepaku Ms1xRf2 (ACS-BN004-7xACS-BN002-5) i rzepaku Topas 19/2 (ACS-BN007-1) oraz ich produktów pochodnych (Dz.U. L 34 z 7.2.2012, s. 12).
6 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2016/2268 z dnia 14 grudnia 2016 r. zmieniająca decyzje 2007/305/WE, 2007/306/WE i 2007/307/WE w odniesieniu do okresu tolerancji na obecność ilości śladowych mieszańca rzepaku Ms1*Rf1 (ACS-BN004-7*ACS- BN001-4), mieszańca rzepaku Ms1*Rf2 (BN004-7*ACS-BN002-5) i rzepaku Topas 19/2 (ACS-BN007-1) oraz ich produktów pochodnych (Dz.U. L 342 z 16.12.2016, s. 34).
7 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/1562 z dnia 16 września 2019 r. zmieniająca decyzje 2007/305/WE, 2007/306/WE i 2007/307/WE w odniesieniu do okresu tolerancji na obecność ilości śladowych mieszańca rzepaku Ms1*Rf1 (ACS-BN004-7*ACS- BN001-4), mieszańca rzepaku Ms1*Rf2 (ACS-BN004-7xACS-BN002-5) i rzepaku Topas 19/2 (ACS-BN007-1) oraz ich produktów pochodnych (Dz.U. L 240 z 18.9.2019, s. 13).
8 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/1117 z dnia 24 czerwca 2019 r. zmieniająca decyzje 2007/305/WE, 2007/306/WE i 2007/307/WE w związku ze zmianą adresata decyzji (Dz.U. L 176 z 1.7.2019, s. 59).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.136.108

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/736 zmieniająca decyzje 2007/305/WE, 2007/306/WE i 2007/307/WE w odniesieniu do okresu tolerancji na obecność ilości śladowych mieszańca rzepaku Ms1xRf1 (ACS-BNØØ4-7xACS-BNØØ1-4), mieszańca rzepaku Ms1xRf2 (ACS-BNØØ4-7xACS-BNØØ2-5) i rzepaku Topas 19/2 (ACS-BNØØ7-1) oraz ich produktów pochodnych
Data aktu: 11/05/2022
Data ogłoszenia: 13/05/2022