a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 12 grudnia 2003 r. Rada Europejska przyjęła strategię UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (zwaną dalej "strategią UE dotyczącą nierozprzestrzeniania BMR"), której rozdział III zawiera wykaz środków, które należy wprowadzić zarówno w Unii, jak i w państwach trzecich, aby zwalczać rozprzestrzenianie tego rodzaju broni.
(2) Unia aktywnie realizuje strategię UE dotyczącą nierozprzestrzeniania BMR oraz wprowadza w życie środki wymienione w jej rozdziale III, takie jak rozwój niezbędnych struktur wewnątrz Unii.
(3) W dniu 8 grudnia 2008 r. Rada przyjęła konkluzje oraz dokument zatytułowany "Nowe kierunki działań Unii Europejskiej na rzecz zwalczania rozprzestrzeniania broni masowego rażenia i systemów jej przenoszenia" (zwany dalej "Nowymi kierunkami działań"), w którym stwierdzono, że rozprzestrzenianie broni masowego rażenia (BMR) nadal stanowi jedno z największych wyzwań w dziedzinie bezpieczeństwa oraz że polityka nieproliferacji jest podstawowym elementem wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB).
(4) W Nowych kierunkach działań Rada wzywa właściwe składy i organy Rady, Komisję, pozostałe instytucje i państwa członkowskie do podjęcia konkretnych działań w następstwie tego dokumentu.
(5) W Nowych kierunkach działań Rada podkreśla, że działania Unii na rzecz zapobiegania proliferacji mogłyby zyskać na wsparciu oferowanym przez pozarządową sieć na rzecz nieproliferacji, skupiającą instytucje zajmujące się polityką zagraniczną oraz ośrodki badawcze specjalizujące się w dziedzinach strategicznych dla Unii, jednocześnie korzystając z przydatnych, już istniejących sieci. Sieć taką można by rozszerzyć na instytucje w państwach trzecich.
(6) W dniu 19 listopada 2018 r. Rada przyjęła strategię UE na rzecz zwalczania nielegalnej broni palnej, broni strzeleckiej i lekkiej (BSiL) oraz amunicji do tych rodzajów broni zatytułowaną "Zabezpieczenie broni, ochrona obywateli" (zwaną dalej "strategią UE dotyczącą BSiL"). Strategia UE dotycząca BSiL zastąpiła strategię UE w zakresie zwalczania nielegalnego gromadzenia broni strzeleckiej i lekkiej i amunicji do tych rodzajów broni oraz handlu nimi przyjętą w 2005 r. Nielegalna BSiL jest nadal czynnikiem niestabilności i przemocy w Unii, jej bezpośrednim sąsiedztwie, a także innych częściach świata. Za sprawą nielegalnej broni strzeleckiej nasilają się przemoc zbrojna i przestępczość zorganizowana, a także światowy terroryzm i konflikty, udaremniając wysiłki w zakresie zrównoważonego rozwoju i zarządzania kryzysowego. Destabilizuje to całe regiony, a także państwa i ich społeczeństwa oraz potęguje skutki ataków terrorystycznych. W związku z tym Rada jest zaangażowana w zapobieganie nielegalnemu handlowi BSiL i amunicją do tych rodzajów broni oraz w ograniczanie tego zjawiska, a także propaguje rozliczalność i odpowiedzialność w odniesieniu do legalnego handlu tą bronią i amunicją do niej. W strategii UE dotyczącej BSiL uwzględniono zmianę warunków bezpieczeństwa, w tym zagrożenie terroryzmem wewnątrz Unii, a także zmiany, które zaszły w projektowaniu BSiL i w odnośnych technologiach, mające wpływ na zdolność rządów do stawiania czoła temu zagrożeniu. Strategia ta nawiązuje także do zasad przewodnich globalnej strategii UE z 2016 r.
(7) W dniu 26 lipca 2010 r. Rada przyjęła decyzję 2010/430/WPZiB 1 , na mocy której ustanowiono europejską sieć niezależnych ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją oraz w której przewidziano, że realizację techniczną tej decyzji przeprowadzi konsorcjum UE ds. nieproliferacji (zwane dalej "konsorcjum").
(8) Wybór konsorcjum jako jedynego beneficjenta dotacji jest w tym przypadku uzasadniony ze względu na wolę Unii - wspieranej przez państwa członkowskie - dalszego prowadzenia przez te podmioty owocnej współpracy z europejską siecią niezależnych ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją, która to współpraca przyczynia się do kształtowania w Europie wspólnego sposobu postępowania w zakresie nieproliferacji i rozbrojenia, a także pomaga Unii w opracowywaniu i kształtowaniu unijnych polityk w tych obszarach i większym eksponowaniu działań Unii. W tym przypadku finansowanie w 100 % jest konieczne ze względu na sam charakter konsorcjum, które zawdzięcza swoje istnienie Unii i jest całkowicie zależne od unijnego wsparcia. Konsorcjum nie ma żadnych niezależnych źródeł finansowania ani uprawnień do pozyskiwania innych środków finansowych. Ponadto konsorcjum ustanowiło sieć - zarządzaną przez sześć ośrodków analitycznych - w skład której wchodzi ponad 100 ośrodków analitycznych, ośrodków badawczych oraz wydziałów uczelni wyższych reprezentujących prawie cały przekrój wiedzy fachowej - spoza sektora rządowego - na temat nieproliferacji i rozbrojenia w Unii, obejmującą podmioty ze wszystkich państw członkowskich.
(9) W dniu 10 marca 2014 r. Rada przyjęła decyzję 2014/129/WPZiB 2 , którą przedłużono o trzy lata stałe unijne propagowanie i wsparcie finansowe działalności europejskich niezależnych ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją oraz na mocy której powierzono konsorcjum techniczną realizację tej decyzji.
(10) W dniu 3 kwietnia 2017 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2017/632 3 , która przewiduje przedłużenie okresu obowiązywania decyzji 2014/129/WPZiB w celu umożliwienia dalszego wdrażania działań do dnia 2 lipca 2017 r
(11) W dniu 4 lipca 2017 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2017/1195 4 dotyczącą przedłużenia okresu realizacji decyzji 2014/129/WPZiB od dnia 3 lipca do dnia 31 grudnia 2017 r., aby umożliwić zorganizowanie jednej głównej dorocznej konferencji na temat nieproliferacji i rozbrojenia w 2017 r., a także dalsze utrzymywanie i aktualizację platformy internetowej konsorcjum.
(12) W dniu 26 lutego 2018 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2018/299 5 , którą przedłużono o trzy lata stałe unijne propagowanie i wsparcie finansowe działalności europejskich niezależnych ośrodków analitycznych zajmujących się nieproliferacją oraz na mocy której powierzono konsorcjum techniczną realizację tej decyzji.
(13) W dniu 16 kwietnia 2021 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2021/648 6 dotyczącą przedłużenia okresu realizacji decyzji (WPZiB) 2018/299 do dnia 17 maja 2022 r. z powodu wyzwań w zakresie realizacji wynikających z trwającej pandemii COVID-19,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: