Rozporządzenie 2022/555 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 168/2007 ustanawiające Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej

ROZPORZĄDZENIE RADY (UE) 2022/555
z dnia 5 kwietnia 2022 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 168/2007 ustanawiające Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 352,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając zgodę Parlamentu Europejskiego 1 ,

stanowiąc zgodnie ze specjalną procedurą ustawodawczą, a także mając na uwadze,

co następuje:

(1) Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej ("agencja") ustanowiono na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 168/2007 2  w celu zapewniania pomocy i wiedzy fachowej w zakresie praw podstawowych instytucjom, organom i jednostkom organizacyjnym Unii oraz państwom członkowskim.

(2) Aby dostosować zakres działalności agencji oraz poprawić zarządzanie jej działaniem i zwiększyć skuteczność tego działania, konieczna jest zmiana niektórych przepisów rozporządzenia (WE) nr 168/2007 bez modyfikowania celu i zadań agencji.

(3) W związku z wejściem w życie traktatu lizbońskiego zakres działalności agencji powinien obejmować również obszary współpracy policyjnej i współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych, które są szczególnie newralgiczne, jeśli chodzi o prawa podstawowe.

(4) Z zakresu działalności agencji należy wyłączyć obszar wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa. Powinno to pozostawać bez uszczerbku dla zapewniania przez agencję pomocy i wiedzy fachowej (np. dla jej działalności szkoleniowej w zakresie problematyki praw podstawowych) instytucjom, organom i jednostkom organizacyjnym Unii, także tym z nich, które działają w obszarze wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa.

(5) Ponadto, aby zarządzanie agencją i jej działanie były zgodne z zasadami wspólnego podejścia załączonego do wspólnego oświadczenia Parlamentu Europejskiego, Rady UE i Komisji Europejskiej w sprawie zdecentralizowanych agencji z dnia 19 lipca 2012 r. ("wspólne podejście"), konieczne są pewne ukierunkowane zmiany techniczne w rozporządzeniu (WE) nr 168/2007. Dostosowanie rozporządzenia (WE) nr 168/2007 do zasad określonych we wspólnym podejściu uwzględnia specyfikę pracy i charakter agencji, a celem tego dostosowania jest uproszczenie działania agencji, poprawa zarządzania tym działaniem i zwiększenie jego skuteczności.

(6) Określenie dziedzin działalności agencji powinno opierać się wyłącznie na dokumencie programowym agencji. Należy odejść od obecnego podejścia polegającego na równoległym ustalaniu co pięć lat szerokich, tematycznych wieloletnich ram prac, ponieważ rozwiązanie to stało się zbędne ze względu na dokument programowy, który agencja przyjmuje corocznie od 2017 r., w celu zapewnienia zgodności z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 1271/2013 3 , zastąpionym rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/715 4 . W oparciu o agendę polityczną Unii i potrzeby zainteresowanych stron w dokumencie programowym wyraźnie określa się dziedziny i konkretne projekty, nad którymi ma pracować agencja. Powinno to umożliwić agencji zaplanowanie pracy i ukierunkowania tematycznego wraz z upływem czasu oraz coroczne dostosowywanie ich do pojawiających się priorytetów.

(7) Agencja powinna przedkłada projekt swojego dokumentu programowego Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Komisji, jak również krajowym urzędnikom łącznikowym i komitetowi naukowemu do dnia 31 stycznia każdego roku. Dzięki temu agencja, wykonując swoje zadania w całkowicie niezależny sposób, będzie mogła wykorzystywać wyniki dyskusji lub opinie na temat takiego projektu dokumentu programowego do celów przygotowania najodpowiedniejszego programu prac, aby wspierać Unię i jej państwa członkowskie poprzez zapewnianie pomocy i wiedzy fachowej w zakresie praw podstawowych.

(8) Aby zapewnić sprawną komunikację między agencją a państwami członkowskimi, agencja i krajowi urzędnicy łącznikowi powinni ze sobą współdziałać w duchu wzajemnej i ścisłej współpracy. Współpraca ta powinna pozostawać bez uszczerbku dla niezależności agencji.

(9) Należy zmienić szereg przepisów rozporządzenia (WE) nr 168/2007, aby zapewnić lepsze zarządzanie i sprawniejsze funkcjonowanie zarządu agencji.

(10) Biorąc pod uwagę istotną rolę zarządu, jego członkowie powinni być niezależni i mieć solidną wiedzę z zakresu praw podstawowych, jak również odpowiednie doświadczenie w zarządzaniu, w tym umiejętności administracyjne i budżetowe.

(11) Należy również wyjaśnić, że chociaż członkowie i zastępcy członków zarządu nie mogą być ponownie mianowani na kolejną kadencję następującą bezpośrednio po poprzedniej, powinna istnieć możliwość ponownego mianowania byłego członka lub zastępcy członka na jeszcze jedną kadencję nienastępującą bezpośrednio po poprzedniej. O ile - z jednej strony - niedopuszczanie ponownego mianowania członków i zastępców członków na następujące po sobie bezpośrednio kadencje jest uzasadnione koniecznością zapewnienia ich niezależności, z drugiej strony dopuszczenie możliwości ponownego mianowania na jeszcze jedną kadencję nienastępującą bezpośrednio po poprzedniej ułatwiłoby państwom członkowskim mianowanie odpowiednich członków spełniających wszystkie wymogi.

(12) W odniesieniu do zastępowania członków zarządu lub zastępcy członków należy wyjaśnić, że we wszystkich przypadkach zakończenia kadencji przed upływem 5 letniego okresu, nie tylko w przypadku utraty niezależności, ale również w innych przypadkach, takich jak rezygnacja lub śmierć, kadencja nowego członka lub zastępcy członków będzie stanowić uzupełnienie pięcioletniej kadencji jego poprzednika, chyba że pozostały okres jest krótszy niż dwa lata, w którym to przypadku może rozpocząć się nowa pięcioletnia kadencja.

(13) W celu zapewnienia jednolitej sytuacji instytucji Unii zarząd agencji powinien otrzymać uprawnienia organu mianującego. Uprawnienia te, z wyjątkiem uprawnienia do mianowania dyrektora, należy przekazać dyrektorowi. Zarząd powinien korzystać z uprawnień organu mianującego w stosunku do pracowników agencji wyłącznie w wyjątkowych okolicznościach.

(14) W celu uniknięcia impasu i w celu uproszczenia procedury głosowania przy wyborze członków rady wykonawczej należy zapewnić, aby zarząd wybierał ich większością głosów członków zarządu posiadających prawo głosu.

(15) W celu dalszego dostosowania rozporządzenia (WE) nr 168/2007 do wspólnego podejścia oraz w celu wzmocnienia zdolności zarządu do nadzorowania zarządzania administracyjnego, operacyjnego i budżetowego agencją, konieczne jest powierzenie zarządowi dodatkowych zadań oraz doprecyzowanie zadań powierzonych radzie wykonawczej. Dodatkowe zadania zarządu powinny obejmować przyjęcie strategii bezpieczeństwa, w tym zasad wymiany informacji niejawnych UE, strategii komunikacyjnej oraz zasad zarządzania konfliktami interesów i zapobiegania takiemu konfliktowi w odniesieniu do członków zarządu i członków komitetu naukowego. Należy wyjaśnić, że zadanie rady wykonawczej polegające na nadzorowaniu prac przygotowawczych dotyczących decyzji, które mają zostać przyjęte przez zarząd, obejmuje kontrolę kwestii związanych z budżetem i zasobami ludzkimi. Ponadto zadaniem rady wykonawczej powinno być przyjęcie strategii w zakresie zwalczania nadużyć finansowych przygotowanej przez dyrektora oraz zapewnienie odpowiednich działań następczych w odniesieniu do ustaleń wynikających z audytów i do dochodzeń przeprowadzanych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) lub Prokuraturę Europejską (EPPO). Ponadto należy zapewnić, aby w razie potrzeby rada wykonawcza mogła, w pilnych przypadkach, podejmować decyzje tymczasowe w imieniu zarządu.

(16) W celu uproszczenia istniejącej procedury zastępowania członków komitetu naukowego należy zezwolić zarządowi na mianowanie na pozostały okres kadencji osoby zajmującej kolejne miejsce na liście rezerwowej, w przypadku gdy niezbędne będzie zastąpienie członka przed końcem jego kadencji.

(17) Z uwagi na bardzo selektywną procedurę mianowania i fakt, że liczba kandydatów potencjalnie spełniających kryteria wyboru jest często niewysoka, powinna istnieć możliwość przedłużenia kadencji dyrektora agencji jeden raz na okres nie dłuższy niż pięć lat, z uwzględnieniem w szczególności wyników jego pracy oraz obowiązków i wymogów agencji w najbliższych latach. Ponadto, z uwagi na znaczenie tego stanowiska oraz szczegółową procedurę, w której uczestniczą Parlament Europejski, Rada i Komisja, procedura taka powinna rozpocząć się w trakcie 12go miesiąca poprzedzającego koniec jego kadencji.

(18) Poza tym, w celu zwiększenia stabilności mandatu dyrektora, a tym samym stabilności działania agencji, większość wymaganą do tego, aby zaproponować jego odwołanie, należy zwiększyć z obecnej jednej trzeciej do dwóch trzecich głosów członków zarządu. Ponadto w celu określenia ogólnej odpowiedzialności dyrektora za zarządzanie administracyjne agencją należy zaznaczyć, że dyrektor jest odpowiedzialny za wdrażanie decyzji przyjmowanych przez zarząd, przygotowywanie strategii agencji w zakresie zwalczania nadużyć finansowych oraz przygotowanie planu działania z myślą o zapewnieniu działań następczych w odniesieniu do sprawozdań z wewnętrznych lub zewnętrznych audytów i dochodzeń przeprowadzanych przez OLAF lub EPPO.

(19) W celu dostosowania rozporządzenia (WE) nr 168/2007 do wspólnego podejścia należy wprowadzić przepis, zgodnie z którym Komisja powinna co pięć lat zlecać przeprowadzenie oceny agencji.

(20) W związku z powyższym należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 168/2007,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu (WE) nr 168/2007

W rozporządzeniu (WE) nr 168/2007 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 2 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 2

Cel

Celem agencji jest zapewnianie pomocy i wiedzy fachowej w zakresie praw podstawowych odpowiednim instytucjom, organom i jednostkom organizacyjnym Unii oraz państwom członkowskim przy wdrażaniu przez nie prawa Unii z myślą o wspieraniu ich podczas podejmowania środków lub określania kierunków działań w dziedzinach należących do ich kompetencji, tak aby zapewnić pełne poszanowanie praw podstawowych.";

2)
art. 3 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

Zakres działalności

1. Agencja wykonuje swoje zadania, aby osiągnąć cel określony w art. 2 w ramach kompetencji Unii.

2. Podczas wykonywania swoich zadań agencja odnosi się do praw podstawowych, o których mowa w art. 6 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE).

3. Agencja zajmuje się problematyką praw podstawowych w Unii i państwach członkowskich przy wdrażaniu przez nie prawa Unii, z wyjątkiem aktów lub działań Unii lub państw członkowskich dotyczących wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa lub w ramach tej polityki.";

3)
w art. 4 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) gromadzi, rejestruje, analizuje i rozpowszechnia istotne, obiektywne, rzetelne i porównywalne informacje oraz dane, w tym wyniki badań i monitorowania przekazane jej przez państwa członkowskie, instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii, ośrodki badawcze, organy krajowe, organizacje pozarządowe, państwa trzecie i organizacje międzynarodowe, w szczególności przez właściwe organy Rady Europy;";

(ii)
litery c) i d) otrzymują brzmienie:

"c) prowadzi badania naukowe i sondaże, wykonuje opracowania przygotowawcze i studia wykonalności, uczestniczy w nich lub zachęca do ich prowadzenia, w tym - w stosownych przypadkach i jeżeli jest to zgodne z jej priorytetami oraz jej rocznymi i wieloletnimi programami prac - wykonuje te zadania na wniosek Parlamentu Europejskiego, Rady lub Komisji;

d) formułuje i publikuje, z własnej inicjatywy lub na wniosek Parlamentu Europejskiego, Rady lub Komisji, wnioski i opinie na tematy szczegółowe z przeznaczeniem dla instytucji Unii i państw członkowskich przy wdrażaniu przez nie prawa Unii;";

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Wnioski, opinie i sprawozdania, o których mowa w ust. 1, mogą dotyczyć wniosków Komisji zgłoszonych na mocy art. 293 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) lub stanowisk przyjętych przez instytucje w toku procedur legislacyjnych jedynie w przypadku, gdy odpowiednia instytucja wystosuje wniosek w tej sprawie zgodnie z ust. 1 lit. d).Wnioski, opinie i sprawozdania, o których mowa w ust. 1, nie dotyczą legalności aktów prawnych w rozumieniu art. 263 TFUE ani kwestii uchybienia przez państwo członkowskie jednemu ze zobowiązań wynikających z Traktatów w rozumieniu art. 258 TFUE.";

c)
dodaje się ustępy w brzmieniu:

"3. Przed przyjęciem sprawozdania, o którym mowa w ust. 1 lit. e), przeprowadzone zostają konsultacje z komitetem naukowym.

4. Agencja przedstawia sprawozdania, o których mowa w ust. 1 lit. e) i g), Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Komisji, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu i Komitetowi Regionów nie później niż 15 czerwca każdego roku.";

4)
art. 5 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 5

Dziedziny działalności

Agencja wykonuje swoje zadania na podstawie swoich rocznych i wieloletnich programów prac, które są zgodne z dostępnymi zasobami ludzkimi i finansowymi. Pozostaje to bez uszczerbku dla podejmowania przez agencję działań na wniosek Parlamentu Europejskiego, Rady lub Komisji, wystosowany na mocy art. 4 ust. 1 lit. c) i d), wykraczających poza dziedziny określone w rocznych i wieloletnich programach prac - pod warunkiem że pozwalają na to zasoby ludzkie i finansowe agencji.";

5)
dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 5a

Roczne i wieloletnie programowanie

1. Co roku dyrektor sporządza projekt dokumentu programowego, zawierający w szczególności roczny program prac i wieloletni program prac, zgodnie z art. 32 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/715 * .

2. Dyrektor przedkłada projekt dokumentu programowego zarządowi. Dyrektor przedstawia projekt dokumentu programowego - w wersji zatwierdzonej przez zarząd - Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Komisji nie później niż 31 stycznia każdego roku. Na forum Rady właściwy organ przygotowawczy Rady omawia projekt wieloletniego programu prac oraz może poprosić agencję o przedstawienie tego projektu.

3. Dyrektor przedstawia projekt dokumentu programowego również krajowym urzędnikom łącznikowym, o których mowa w art. 8 ust. 1, i komitetowi naukowemu nie później niż 31 stycznia każdego roku, tak by zainteresowane państwa członkowskie i komitet naukowy mogły przedstawić swoje opinie na temat projektu.

4. W świetle wyników dyskusji na forum właściwego organu przygotowawczego Rady oraz opinii otrzymanych od Komisji, państw członkowskich i komitetu naukowego dyrektor przedkłada projekt dokumentu programowego zarządowi do przyjęcia. Dyrektor przedstawia przyjęty dokument programowy Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Komisji i krajowym urzędnikom łącznikowym, o których mowa w art. 8 ust. 1.";

6)
art. 6 ust. 2 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii, a także przez organy i jednostki organizacyjne państw członkowskich;";

7)
art. 7 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 7

Stosunki z odpowiednimi organami i jednostkami organizacyjnymi Unii

Agencja zapewnia właściwą koordynację z odpowiednimi organami i jednostkami organizacyjnymi Unii. W stosownych przypadkach zasady współpracy ustalane są w protokołach ustaleń.";

8)
w art. 8 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Każde państwo członkowskie wyznacza urzędnika administracji rządowej na stanowisko krajowego urzędnika łącznikowego.

Krajowy urzędnik łącznikowy jest głównym punktem kontaktowym agencji w danym państwie członkowskim.

Agencja i krajowi urzędnicy łącznikowi współdziałają ze sobą w duchu wzajemnej i ścisłej współpracy.

Agencja powiadamia krajowych urzędników łącznikowych o wszystkich dokumentach sporządzonych zgodnie z art. 4 ust. 1.";

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Uzgodnienia administracyjne dotyczące współpracy, o której mowa w ust. 2, muszą być zgodne z prawem Unii i przyjmowane są przez zarząd na podstawie projektu przedstawionego przez dyrektora, po tym jak opinię wyda Komisja. Jeżeli Komisja nie zgadza się z tymi uzgodnieniami, zarząd analizuje je ponownie i przyjmuje je, w razie konieczności ze zmianami, większością dwóch trzecich głosów wszystkich członków.";

9)
art. 9 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 9

Współpraca z Radą Europy

Aby unikać powielania działań oraz aby zapewnić komplementarność i wartość dodaną, agencja koordynuje swoją działalność z działalnością Rady Europy, w szczególności w odniesieniu do swoich rocznych i wieloletnich programów prac oraz do współpracy ze społeczeństwem obywatelskim zgodnie z art. 10.

W tym celu Unia zawiera z Radą Europy - zgodnie z procedurą określoną w art. 218 TFUE - umowę służącą ustanowieniu ścisłej współpracy między Radą Europy a agencją. Umowa ta przewiduje wyznaczenie przez Radę Europy niezależnej osoby, która ma zasiadać w zarządzie agencji i w jej radzie wykonawczej, zgodnie z art. 12 i 13.";

10)
art. 10 ust. 4 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) przedstawienie zarządowi propozycji dotyczących rocznego programu prac i wieloletniego programu prac przyjmowanych zgodnie z art. 5a;";

11)
w art. 12 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
w ust. 1 formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:

"1. W skład zarządu wchodzą następujące osoby mające solidną wiedzę w dziedzinie praw podstawowych i odpowiednie doświadczenie w zarządzaniu organizacjami sektora publicznego lub prywatnego, w tym umiejętności administracyjne i budżetowe:";

(ii)
dodaje się akapit w brzmieniu:

"Państwa członkowskie, Komisja i Rada Europy starają się zapewnić równą reprezentację kobiet i mężczyzn w zarządzie.";

b)
ust. 3, 4 i 5 otrzymują brzmienie:

"3. Kadencja członków zarządu i ich zastępców trwa pięć lat. Były członek lub były zastępca członka mogą zostać ponownie mianowani na jeszcze jedną kadencję nienastępującą bezpośrednio po poprzedniej.

4. Poza przypadkiem zwykłego zastąpienia na stanowisku lub poza przypadkiem śmierci kadencja członka lub zastępcy członka wygasa wyłącznie w przypadku złożenia przez niego rezygnacji. Jeżeli jednak członek lub zastępca członka przestaje spełniać kryteria niezależności, niezwłocznie składa rezygnację i powiadamia o tym Komisję i dyrektora. W tych przypadkach, wykraczających poza zwykłe zastąpienie na stanowisku strona, którą dana osoba reprezentuje, mianuje nowego członka lub nowego zastępcę członka na pozostały okres kadencji. Strona ta mianuje nowego członka lub nowego zastępcę członka na pozostały okres kadencji także wtedy, gdy zarząd stwierdzi - na podstawie wniosku jednej trzeciej swoich członków lub na podstawie wniosku Komisji - że dany członek lub zastępca członka nie spełniają już kryterium niezależności. Jeśli pozostały okres kadencji jest krótszy niż dwa lata, kadencja nowego członka lub nowego zastępcy członka może zostać przedłużona, tak by trwał pełną pięcioletnią kadencję.

5. Spośród swoich członków mianowanych na mocy ust. 1 lit. a) niniejszego artykułu zarząd wybiera przewodniczącego, wiceprzewodniczącego oraz dwóch innych członków rady wykonawczej, o których mowa w art. 13 ust. 1, na dwuipółroczną kadencję, która może zostać jednokrotnie odnowiona.

Przewodniczącego i wiceprzewodniczącego zarządu wybiera się większością dwóch trzecich głosów członków zarządu, o których mowa w ust. 1 lit. a) i c) niniejszego artykułu. Dwóch innych członków rady wykonawczej, o których mowa w art. 13 ust. 1, wybiera się większością głosów członków zarządu, o których mowa w ust. 1 lit. a) i c) niniejszego artykułu.";

c)
w ust. 6 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
lit. a) i b) otrzymują brzmienie:

"a) przyjmuje roczny program prac i wieloletni program prac agencji;

b) przyjmuje roczne sprawozdania, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. e) i g), i w przypadku drugiego z nich porównuje, w szczególności, osiągnięte wyniki z celami zawartymi w rocznym programie prac i wieloletnim programie prac;";

(ii)
lit. e) otrzymuje brzmienie:

"e) zgodnie z ust. 7a i 7b niniejszego artykułu wykonuje w stosunku do pracowników agencji uprawnienia organu mianującego oraz uprawnienia organu uprawnionego do zawierania umów o pracę (»uprawnienia organu mianującego«) przyznane temu organowi na mocy regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej (zwanego dalej »regulaminem pracowniczym«) i warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej (zwanych dalej »warunkami zatrudnienia«) określone odpowiednio w rozporządzeniu Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68 * ;

(iii)
lit. i) otrzymuje brzmienie:

"i) przyjmuje przepisy wykonawcze w celu stosowania regulaminu pracowniczego i warunków zatrudnienia, zgodnie z art. 110 ust. 2 regulaminu pracowniczego;";

(iv)
dodaje się punkty w brzmieniu:

"m) przyjmuje strategię bezpieczeństwa, w tym zasady wymiany informacji niejawnych UE;

n) przyjmuje przepisy, których celem jest zapobieganie konfliktowi interesów i zarządzanie nim w odniesieniu do swoich członków oraz członków komitetu naukowego;

o) przyjmuje i regularnie aktualizuje strategię komunikacyjną, o której mowa w art. 4 ust. 1 lit. h).";

d)
dodaje się ustępy w brzmieniu:

"7a. Zgodnie z art. 110 ust. 2 regulaminu pracowniczego zarząd przyjmuje - na podstawie art. 2 ust. 1 regulaminu pracowniczego i art. 6 warunków zatrudnienia decyzję przekazującą odpowiednie uprawnienia organu mianującego dyrektorowi i określającą warunki, na jakich możliwe jest zawieszenie przekazania tych uprawnień. Dyrektor jest uprawniony do dalszego przekazania tych uprawnień.

7b. Jeżeli wymagają tego szczególne okoliczności, zarząd może - w drodze decyzji - zawiesić tymczasowo przekazanie uprawnień organu mianującego dyrektorowi i uprawnień dalej przez niego przekazanych i wykonywać je samodzielnie lub przekazać je jednemu ze swoich członków lub pracownikowi innemu niż dyrektor.";

e)
ust. 8, 9 i 10 otrzymują brzmienie:

"8. Co do zasady zarząd podejmuje decyzje większością głosów wszystkich członków.

Decyzje, o których mowa w ust. 6 lit. a)-e), g), k) i l), podejmuje się większością dwóch trzecich głosów wszystkich członków.

Decyzje, o których mowa w art. 25 ust. 2, podejmuje się jednomyślnie.

Każdemu członkowi zarządu, a w przypadku jego nieobecności - jego zastępcy przysługuje jeden głos. Przewodniczący ma głos rozstrzygający.

Osoba wyznaczona przez Radę Europy może głosować wyłącznie w sprawie decyzji, o których mowa w ust. 6 lit. a), b) i k).

9. Bez uszczerbku dla możliwości zwołania posiedzeń nadzwyczajnych przewodniczący zwołuje posiedzenia zarządu dwa razy w roku. Przewodniczący zwołuje posiedzenia nadzwyczajne z własnej inicjatywy lub na wniosek Komisji lub co najmniej jednej trzeciej członków zarządu.

10. Przewodniczący lub wiceprzewodniczący komitetu naukowego oraz dyrektor Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn mogą uczestniczyć w posiedzeniach zarządu jako obserwatorzy. Dyrektorzy innych odpowiednich organów i jednostek organizacyjnych Unii oraz innych instytucji międzynarodowych, o których mowa w art. 8 i 9, również mogą uczestniczyć w posiedzeniach jako obserwatorzy, jeżeli zostaną zaproszeni do uczestniczenia przez radę wykonawczą.";

12)
art. 13 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 13

Rada wykonawcza

1. Zarząd wspierany jest przez radę wykonawczą. Rada wykonawcza nadzoruje niezbędne prace przygotowawcze dotyczące decyzji, które mają zostać przyjęte przez zarząd. W szczególności kontroluje kwestie związane z budżetem i zasobami ludzkimi.

2. Ponadto rada wykonawcza:

a) na podstawie projektu przygotowanego przez dyrektora dokonuje przeglądu dokumentu programowego agencji, o którym mowa w art. 5a, i przedstawia go zarządowi do przyjęcia;

b) dokonuje przeglądu projektu rocznego budżetu agencji i przedstawia go zarządowi do przyjęcia;

c) dokonuje przeglądu projektu rocznego sprawozdania z działalności agencji i przedstawia go zarządowi do przyjęcia;

d) przyjmuje strategię agencji w zakresie zwalczania nadużyć finansowych, proporcjonalną do zagrożeń takimi nadużyciami, przy uwzględnieniu kosztów i korzyści wynikających ze środków, które mają zostać wdrożone, i w oparciu o projekt przygotowany przez dyrektora;

e) zapewnia odpowiednie działania następcze w odniesieniu do ustaleń i zaleceń wynikających ze sprawozdań z wewnętrznych lub zewnętrznych audytów oraz ocen, jak również z dochodzeń przeprowadzanych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) lub Prokuraturę Europejską (EPPO);

f) bez uszczerbku dla obowiązków dyrektora określonych w art. 15 ust. 4, służy mu pomocą i doradztwem w zakresie wykonywania decyzji zarządu, mając na uwadze wzmocnienie nadzoru nad zarządzaniem administracyjnym i budżetowym.

3. W razie potrzeby rada wykonawcza może, w pilnych przypadkach, podejmować decyzje tymczasowe w imieniu zarządu, w tym dotyczące zawieszenia przekazania uprawnień organu mianującego, zgodnie z warunkami określonymi w art. 12 ust. 7a i 7b, oraz w kwestiach związanych z budżetem.

4. W skład rady wykonawczej wchodzi przewodniczący i wiceprzewodniczący zarządu, dwóch innych członków zarządu wybranych przez zarząd zgodnie z art. 12 ust. 5 oraz jedna z osób reprezentujących w zarządzie Komisję.

Członek zarządu mianowany przez Radę Europy może uczestniczyć w posiedzeniach rady wykonawczej.

5. Posiedzenia rady wykonawczej zwoływane są przez przewodniczącego. Mogą również zostać zwołane na wniosek jednego z jej członków. Rada podejmuje decyzje większością głosów obecnych członków. Osoba mianowana przez Radę Europy może głosować w sprawach związanych z decyzjami, w odniesieniu do których przysługuje jej prawo głosu w zarządzie zgodnie z art. 12 ust. 8.

6. Dyrektor uczestniczy w posiedzeniach rady wykonawczej bez prawa głosu.";

13)
w art. 14 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W skład komitetu naukowego wchodzi 11 niezależnych osób o wysokich kwalifikacjach w dziedzinie praw podstawowych, mających odpowiednie kompetencje w zakresie metodologii dotyczących jakości naukowej i badań naukowych. Po wystosowaniu przejrzystego zaproszenia do zgłaszania kandydatur i przeprowadzeniu procedury wyboru oraz po konsultacji z właściwą komisją Parlamentu Europejskiego zarząd mianuje 11 członków komitetu i zatwierdza listę rezerwową sporządzoną według kolejności odzwierciedlającej osiągnięcia. Zarząd zapewnia równą reprezentację geograficzną i stara się zapewnić równą reprezentację kobiet i mężczyzn w komitecie naukowym. Członkowie zarządu nie mogą być członkami komitetu naukowego. Szczegółowe warunki mianowania członków komitetu naukowego są określane w regulaminie wewnętrznym, o którym mowa w art. 12 ust. 6 lit. g).";

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Członkowie komitetu naukowego są niezależni. Mogą zostać zastąpieni wyłącznie w przypadku, gdy wystąpią z takim wnioskiem, lub w razie trwałej niezdolności do wykonywania swoich obowiązków. Jeżeli jednak członek komitetu przestaje spełniać kryteria niezależności, niezwłocznie składa rezygnację i powiadamia o tym Komisję i dyrektora. Zarząd może także stwierdzić - na wniosek jednej trzeciej swoich członków lub na wniosek Komisji - o braku niezależności i odwołać nominację danej osoby. Zarząd mianuje pierwszą w kolejności dostępną osobę na liście rezerwowej na pozostały okres kadencji. Jeśli pozostały okres kadencji jest krótszy niż dwa lata, kadencja nowego członka komitetu może zostać przedłużona tak by trwała pełną pięcioletnią kadencję. Agencja podaje do wiadomości publicznej i uaktualnia wykaz członków komitetu naukowego na swojej stronie internetowej.";

c)
w ust. 5 dodaje się następujący akapit:

"Komitet naukowy doradza dyrektorowi i agencji w szczególności w zakresie metodologii dotyczącej badań naukowych stosowanej w ramach prac agencji.";

14)
w art. 15 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"3. Kadencja dyrektora trwa pięć lat.

W ciągu 12 miesięcy poprzedzających zakończenie tego pięcioletniego okresu, Komisja przeprowadza ocenę celem zbadania w szczególności:

a) wykonywanie obowiązków przez dyrektora;

b) obowiązki i wymogi agencji w najbliższych latach.

Zarząd, działając na wniosek Komisji i uwzględniając ocenę, może jednokrotnie przedłużyć kadencję dyrektora na okres nie dłuższy niż pięć lat.

Zarząd informuje Parlament Europejski i Radę o zamiarze przedłużenia kadencji dyrektora. W ciągu miesiąca przed formalnym podjęciem przez zarząd decyzji o przedłużeniu tej kadencji dyrektor może zostać poproszony o złożenie oświadczenia przed właściwą komisją Parlamentu Europejskiego oraz o udzielenie odpowiedzi na pytania jej członków.

W przypadku nieprzedłużenia kadencji dyrektor pełni swoją funkcję do czasu mianowania jego następcy.

4. Dyrektor odpowiada za:

a) wykonanie zadań, o których mowa w art. 4, a w szczególności przygotowanie i publikację dokumentów sporządzonych zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. a)-h) we współpracy z komitetem naukowym;

b) przygotowanie i wdrożenie dokumentu programowego agencji, o którym mowa w art. 5a;

c) sprawy związane z bieżącą administracją;

d) wdrożenie decyzji przyjętych przez zarząd;

e) wykonanie budżetu agencji, zgodnie z art. 21;

f) wdrożenie skutecznych procedur monitorowania i oceny wyników działalności agencji w stosunku do jej celów, zgodnie ze standardami uznanymi w środowisku zawodowym i ze wskaźnikami skuteczności;

g) przygotowanie planu działania w celu zapewnienia działań następczych w związku z wnioskami z ocen retrospektywnych dotyczących realizacji programów i działań, które wiążą się ze znaczącymi wydatkami, zgodnie z art. 29 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/715;

h) coroczne składanie zarządowi sprawozdania z wyników systemu monitorowania i oceny;

i) przygotowanie strategii agencji w zakresie zwalczania nadużyć finansowych i przedstawienie jej radzie wykonawczej do zatwierdzenia;

j) przygotowanie planu działania w następstwie wniosków ze sprawozdań z wewnętrznych lub zewnętrznych audytów oraz ocen, jak również z dochodzeń przeprowadzonych przez OLAF oraz złożenie Komisji i zarządowi sprawozdania z postępów;

k) współpracę z krajowymi urzędnikami łącznikowymi;

l) współpracę ze społeczeństwem obywatelskim, w tym koordynację prac platformy praw podstawowych zgodnie z art. 10.";

b)
ust. 7 otrzymuje brzmienie:

"7. Dyrektor może zostać odwołany przed końcem swojej kadencji decyzją zarządu, na podstawie wniosku dwóch trzecich członków zarządu lub na podstawie wniosku Komisji, w przypadku naruszenia przepisów, niezadowalającego wykonywania zadań lub powtarzających się lub poważnych nieprawidłowości.";

15)
art. 17 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Decyzje podjęte przez agencję na mocy art. 8 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 mogą być przedmiotem skargi złożonej do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich lub może zostać wniesiona na nie skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (Trybunał Sprawiedliwości), zgodnie z, odpowiednio, art. 228 i 263 TFUE.";

16)
art. 19 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 19

Przegląd dokonywany przez Rzecznika Praw Obywatelskich

Działania Agencji podlegają nadzorowi Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich zgodnie z art. 228 TFUE.";

17)
w art. 20 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 3 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"3. Bez uszczerbku dla innych zasobów dochody agencji obejmują dotację od Unii, wpisaną do budżetu ogólnego Unii (w sekcji dotyczącej Komisji).";

b)
ust. 7 otrzymuje brzmienie:

"7. Komisja na podstawie preliminarza wpisuje do wstępnego projektu budżetu ogólnego Unii konieczne jej zdaniem koszty szacunkowe planu zatrudnienia oraz kwotę subwencji, która obciąży budżet ogólny, i przedkłada ją władzy budżetowej zgodnie z art. 314 TFUE.";

18)
art. 24 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 24

Pracownicy

1. Do pracowników agencji i jej dyrektora zastosowanie ma regulamin pracowniczy i warunki zatrudnienia oraz przepisy przyjęte wspólnie przez instytucje Unii w celu stosowania tego regulaminu pracowniczego i tych warunków zatrudnienia.

2. Zarząd może przyjąć przepisy umożliwiające zatrudnienie w agencji oddelegowanych ekspertów krajowych z państw członkowskich.";

19)
art. 26 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 26

Przywileje i immunitety

Do agencji zastosowanie ma Protokół nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, załączony do TUE i TFUE.";

20)
art. 27 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Trybunał Sprawiedliwości jest właściwy w przypadku pozwów wnoszonych przeciwko agencji na warunkach określonych w art. 263 i 265 TFUE.";

21)
art. 28 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Decyzję w sprawie uczestnictwa, o którym mowa w ust. 1 i w sprawie stosownych warunków podejmuje odpowiednia rada stowarzyszenia, uwzględniając przy tym szczególną sytuację każdego państwa. Decyzja określa w szczególności charakter, zakres i sposób uczestnictwa tych państw w pracach agencji, w ramach określonych w art. 4 i 5, w tym przepisy dotyczące udziału w inicjatywach podejmowanych przez agencję, wkładu finansowego i pracowników. Decyzja jest zgodna z niniejszym rozporządzeniem oraz z regulaminem pracowniczym i warunkami zatrudnienia. Decyzja zawiera przepisy umożliwiające państwu uczestniczącemu wyznaczenie niezależnej osoby posiadającej kwalifikacje wymagane od osób, o których mowa w art. 12 ust. 1 lit. a), jako obserwatora w zarządzie bez prawa głosu. Zależnie od decyzji rady stowarzyszenia agencja może zajmować się problematyką praw podstawowych w danym państwie w ramach zakresu stosowania art. 3 ust. 1, jeśli jest to niezbędne do stopniowego dostosowywania ustawodawstwa danego państwa do prawa Unii.

3. Rada, stanowiąc jednomyślnie na wniosek Komisji, może zdecydować o zaproszeniu państwa, z którym Unia zawarła układ o stabilizacji i stowarzyszeniu, do uczestnictwa w pracach agencji w charakterze obserwatora. W takim przypadku zastosowanie ma odpowiednio ust. 2.";

22)
uchyla się art. 29;
23)
w art. 30 wprowadza się następujące zmiany:
a)
tytuł otrzymuje brzmienie:

"Ocena i przegląd";

b)
ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"3. Do dnia 28 kwietnia 2027 r., a następnie co pięć lat Komisja zleca przeprowadzenie oceny w celu zbadania w szczególności wpływu, skuteczności i efektywności agencji oraz jej metod pracy. W ocenie uwzględnia się opinie zarządu i innych zainteresowanych stron zarówno na szczeblu unijnym, jak i na szczeblu krajowym.

4. W ramach co drugiej oceny, o której mowa w ust. 3, bada się również wyniki osiągnięte przez agencję, biorąc pod uwagę jej cele, mandat i zadania. W ocenie można, w szczególności, uwzględnić ewentualną konieczność zmiany mandatu agencji oraz skutki finansowe wszelkich takich zmian.

5. Komisja przedstawia wnioski z oceny, o której mowa w ust. 3, zarządowi. Zarząd analizuje wnioski z oceny i wydaje Komisji takie zalecenia, jakie mogą być konieczne w odniesieniu do zmian w agencji, jej metod pracy i zakresu jej misji.

6. Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdania dotyczące wyników oceny, o której mowa w ust. 3, i zaleceń zarządu, o których mowa w ust. 5. Wyniki tej oceny i tych zaleceń podawane są do wiadomości publicznej.";

24)
uchyla się art. 31.
Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Luksemburgu dnia 5 kwietnia 2022 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
B. LE MAIRE
1 Zgoda z dnia 6 lipca 2021 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 168/2007 z dnia 15 lutego 2007 r. ustanawiające Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej (Dz.U. L 53 z 22.2.2007, s. 1).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/715 z dnia 18 grudnia 2018 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów utworzonych na podstawie TFUE oraz Traktatu Euratom, o których mowa w art. 70 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 (Dz.U. L 122 z 10.5.2019, s. 1).
* Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/715 z dnia 18 grudnia 2018 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów utworzonych na podstawie TFUE oraz Traktatu Euratom, o których mowa w art. 70 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 (Dz.U. L 122 z 10.5.2019, s. 1)";
* Dz.U.L 56 z 4.3.1968, s. 1.";

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.108.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2022/555 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 168/2007 ustanawiające Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej
Data aktu: 05/04/2022
Data ogłoszenia: 07/04/2022
Data wejścia w życie: 27/04/2022