KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 2092/91 1 , w szczególności jego art. 16 ust. 1 i ust. 3 lit. a), art. 21 ust. 2 oraz art. 22 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 42 lit. b) rozporządzenia Komisji (WE) nr 889/2008 2 stanowi, że, pod pewnymi warunkami i w przypadku gdy młode kury ekologiczne nie są dostępne, można do dnia 31 grudnia 2020 r. wprowadzać do gospodarstwa ekologicznego młode kury nieekologiczne do produkcji jaj mające nie więcej niż 18 tygodni.
(2) Młode kury ekologiczne do produkcji jaj nie są dostępne w wystarczającej ilości i jakości na rynku Unii, aby zaspokoić potrzeby hodowców kur niosek. W międzyczasie ze względu na wybuch pandemii COVID-19 i związany z nią kryzys w dziedzinie zdrowia publicznego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1693 3 przełożono o jeden rok datę rozpoczęcia stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 4 oraz inne powiązane daty, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2018/848. W związku z tym wejście w życie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2020/464 5 ustanawiającego między innymi bardziej szczegółowe przepisy dotyczące ekologicznej produkcji młodych kur zostanie również odroczone do dnia 1 stycznia 2022 r. Aby dać zatem więcej czasu na rozwój produkcji ekologicznych młodych kur do produkcji jaj oraz zapewnić ciągłość ekologicznej produkcji jaj do czasu rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2018/848 i rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/464, okres stosowania wyjątkowej reguły produkcji zezwalającej na stosowanie młodych kur nieekologicznych do produkcji jaj mających nie więcej niż 18 tygodni należy przedłużyć do dnia 31 grudnia 2021 r.
(3) Zgodnie z art. 43 rozporządzenia (WE) nr 889/2008 w przypadku gdy rolnicy nie są w stanie uzyskać paszy białkowej wyłącznie z produkcji ekologicznej, w odniesieniu do świń i drobiu można stosować maksymalnie 5 % nieekologicznej paszy białkowej w okresie 12 miesięcy w latach kalendarzowych 2018, 2019 i 2020.
(4) Ekologiczne pasze białkowe nie są dostępne na rynku Unii w ilości i jakości wystarczającej w stosunku do potrzeb żywieniowych świń i drobiu hodowanych w gospodarstwach ekologicznych. Produkcja ekologicznych roślin białkowych na pasze jest wciąż mniejsza niż popyt na nie. Należy zatem przedłużyć możliwość stosowania ograniczonej proporcji nieekologicznych pasz białkowych na kolejny rok kalendarzowy do nowej daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2018/848, w szczególności do celów przepisów dotyczących żywienia świń i drobiu zawartych w części II pkt 1.9.3.1 lit. c) i pkt 1.9.4.2 lit. c) załącznika II do tego rozporządzenia.
(5) Zgodnie z art. 16 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 834/2007 kilka państw członkowskich przedstawiło Komisji oraz innym państwom członkowskim dokumentację dotyczącą niektórych substancji w celu ich dopuszczenia i włączenia do załączników V i VIII do rozporządzenia (WE) nr 889/2008. Dokumentacja ta została zbadana przez grupę ekspertów ds. doradztwa technicznego w zakresie produkcji ekologicznej (EGTOP) oraz Komisję.
(6) W swoich zaleceniach dotyczących materiałów paszowych i dodatków paszowych 6 EGTOP stwierdził, że "fosforan monoamonu (diwodoroortofosforan amonu)" stosowany jako pasza mineralna jest zgodny z celami i zasadami ekologicznej akwakultury. Substancję tę należy zatem włączyć do sekcji 1 załącznika V do rozporządzenia (WE) nr 889/2008, ale wyłącznie w odniesieniu do akwakultury. W trosce o przejrzystość tabelę w tej sekcji należy zastąpić w całości.
(7) W swoich zaleceniach dotyczących dodatków do żywności i substancji pomocniczych w przetwórstwie żywności 7 EGTOP stwierdził, że "alginian sodu" stosowany jako dodatek do tworzenia skóry kiełbas na bazie mięsa, "chlorek wapnia" stosowany jako substancja pomocnicza w produkcji skóry kiełbas na bazie mięsa oraz "węgiel aktywowany" stosowany jako substancja pomocnicza w przetwórstwie produktów spożywczych pochodzenia zwierzęcego są zgodne z celami i zasadami produkcji ekologicznej. W związku z tym substancje te należy umieścić w załączniku VIII do rozporządzenia (WE) nr 889/2008.
(8) W związku z tym należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 889/2008.
(9) W celu zapewnienia skuteczności niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej oraz stosować się od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2021 r.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Produkcji Ekologicznej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 189 z 20.7.2007, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 889/2008 z dnia 5 września 2008 r. ustanawiające szczegółowe zasady wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych w odniesieniu do produkcji ekologicznej, znakowania i kontroli (Dz.U. L 250 z 18.9.2008, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1693 z dnia 11 listopada 2020 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2018/848 w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych w odniesieniu do daty rozpoczęcia jego stosowania oraz niektórych innych dat, o których mowa w tym rozporządzeniu (Dz.U. L 381 z 13.11.2020, s. 1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 (Dz.U. L 150 z 14.6.2018, s. 1).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/464 z dnia 26 marca 2020 r. ustanawiające szczegółowe zasady dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848, w odniesieniu do dokumentów niezbędnych w celu uznania z mocą wsteczną okresów do celów konwersji, produkcji produktów ekologicznych oraz informacji, które mają być dostarczane przez państwa członkowskie (Dz.U. L 98 z 31.3.2020, s. 2).
6 Sprawozdanie końcowe w sprawie żywności VI i paszy IV:
7 Sprawozdanie końcowe w sprawie żywności VI i paszy IV: