uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 2092/91 1 , w szczególności jego art. 16 ust. 1 i ust. 3 lit. a), art. 21 ust. 2 oraz art. 22 ust. 1,
(1) Art. 42 lit. b) rozporządzenia Komisji (WE) nr 889/2008 2 stanowi, że, pod pewnymi warunkami i w przypadku gdy młode kury ekologiczne nie są dostępne, można do dnia 31 grudnia 2020 r. wprowadzać do gospodarstwa ekologicznego młode kury nieekologiczne do produkcji jaj mające nie więcej niż 18 tygodni.
(2) Młode kury ekologiczne do produkcji jaj nie są dostępne w wystarczającej ilości i jakości na rynku Unii, aby zaspokoić potrzeby hodowców kur niosek. W międzyczasie ze względu na wybuch pandemii COVID-19 i związany z nią kryzys w dziedzinie zdrowia publicznego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1693 3 przełożono o jeden rok datę rozpoczęcia stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 4 oraz inne powiązane daty, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2018/848. W związku z tym wejście w życie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2020/464 5 ustanawiającego między innymi bardziej szczegółowe przepisy dotyczące ekologicznej produkcji młodych kur zostanie również odroczone do dnia 1 stycznia 2022 r. Aby dać zatem więcej czasu na rozwój produkcji ekologicznych młodych kur do produkcji jaj oraz zapewnić ciągłość ekologicznej produkcji jaj do czasu rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2018/848 i rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/464, okres stosowania wyjątkowej reguły produkcji zezwalającej na stosowanie młodych kur nieekologicznych do produkcji jaj mających nie więcej niż 18 tygodni należy przedłużyć do dnia 31 grudnia 2021 r.
(3) Zgodnie z art. 43 rozporządzenia (WE) nr 889/2008 w przypadku gdy rolnicy nie są w stanie uzyskać paszy białkowej wyłącznie z produkcji ekologicznej, w odniesieniu do świń i drobiu można stosować maksymalnie 5 % nieekologicznej paszy białkowej w okresie 12 miesięcy w latach kalendarzowych 2018, 2019 i 2020.
(4) Ekologiczne pasze białkowe nie są dostępne na rynku Unii w ilości i jakości wystarczającej w stosunku do potrzeb żywieniowych świń i drobiu hodowanych w gospodarstwach ekologicznych. Produkcja ekologicznych roślin białkowych na pasze jest wciąż mniejsza niż popyt na nie. Należy zatem przedłużyć możliwość stosowania ograniczonej proporcji nieekologicznych pasz białkowych na kolejny rok kalendarzowy do nowej daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2018/848, w szczególności do celów przepisów dotyczących żywienia świń i drobiu zawartych w części II pkt 1.9.3.1 lit. c) i pkt 1.9.4.2 lit. c) załącznika II do tego rozporządzenia.
(5) Zgodnie z art. 16 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 834/2007 kilka państw członkowskich przedstawiło Komisji oraz innym państwom członkowskim dokumentację dotyczącą niektórych substancji w celu ich dopuszczenia i włączenia do załączników V i VIII do rozporządzenia (WE) nr 889/2008. Dokumentacja ta została zbadana przez grupę ekspertów ds. doradztwa technicznego w zakresie produkcji ekologicznej (EGTOP) oraz Komisję.
(6) W swoich zaleceniach dotyczących materiałów paszowych i dodatków paszowych 6 EGTOP stwierdził, że "fosforan monoamonu (diwodoroortofosforan amonu)" stosowany jako pasza mineralna jest zgodny z celami i zasadami ekologicznej akwakultury. Substancję tę należy zatem włączyć do sekcji 1 załącznika V do rozporządzenia (WE) nr 889/2008, ale wyłącznie w odniesieniu do akwakultury. W trosce o przejrzystość tabelę w tej sekcji należy zastąpić w całości.
(7) W swoich zaleceniach dotyczących dodatków do żywności i substancji pomocniczych w przetwórstwie żywności 7 EGTOP stwierdził, że "alginian sodu" stosowany jako dodatek do tworzenia skóry kiełbas na bazie mięsa, "chlorek wapnia" stosowany jako substancja pomocnicza w produkcji skóry kiełbas na bazie mięsa oraz "węgiel aktywowany" stosowany jako substancja pomocnicza w przetwórstwie produktów spożywczych pochodzenia zwierzęcego są zgodne z celami i zasadami produkcji ekologicznej. W związku z tym substancje te należy umieścić w załączniku VIII do rozporządzenia (WE) nr 889/2008.
(8) W związku z tym należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 889/2008.
(9) W celu zapewnienia skuteczności niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej oraz stosować się od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2021 r.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Produkcji Ekologicznej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.53.99 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/181 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 889/2008 ustanawiające szczegółowe zasady wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych w odniesieniu do produkcji ekologicznej, znakowania i kontroli |
| Data aktu: | 15/02/2021 |
| Data ogłoszenia: | 16/02/2021 |
| Data wejścia w życie: | 16/02/2021, 01/01/2021 |