RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, a w szczególności jego art. 50 ust. 2,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Umowa o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (zwana dalej "Umową o wystąpieniu") została zawarta przez Unię w drodze decyzji Rady (UE) 2020/135 1 w dniu 30 stycznia 2020 r. i weszła w życie w dniu 1 lutego 2020 r.
(2) W art. 166 Umowy o wystąpieniu uprawniono Wspólny Komitet ustanowiony na mocy art. 164 Umowy o wystąpieniu (zwany dalej "Wspólnym Komitetem") do przyjmowania decyzji dotyczących wszelkich kwestii, w przypadku których przewiduje to Umowa o wystąpieniu. Protokół w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej (zwany dalej "Protokołem") stanowi integralną część uUowy o wystąpieniu.
(3) W art. 5 ust. 1 Protokołu przewidziano stosowanie ceł obowiązujących w prawie Unii w odniesieniu do towarów przywiezionych do Irlandii Północnej, co do których uznaje się, że istnieje ryzyko ich późniejszego przemieszczenia do Unii. Towary, w przypadku których nie istnieje ryzyko ich przemieszczenia do Unii, nie podlegają żadnym cłom albo podlegają cłom obowiązującym w Zjednoczonym Królestwie.
(4) Zgodnie z art. 5 ust. 2 Protokołu uznaje się, że istnieje ryzyko, że każdy towar przywieziony do Irlandii Północnej może zostać później przemieszczony do Unii. Aby w przypadku towarów przywożonych do Irlandii Północnej można było uznać, że nie istnieje ryzyko późniejszego przemieszczenia do Unii, należy ustalić, że towary te nie będą tam poddawane przetwarzaniu komercyjnemu i spełniają kryteria ustanowione przez Wspólny Komitet.
(5) Kryteria dotyczące towarów niepodlegających przetwarzaniu komercyjnemu powinny uwzględniać fakt, że na podstawie art. 4 Protokołu Irlandia Północna jest częścią obszaru celnego Zjednoczonego Królestwa.Powinny one także odzwierciedlać zobowiązanie stron Protokołu, że wykonanie Protokołu powinno mieć jak najmniejszy wpływ na codzienne życie społeczności zarówno w Irlandii, jak i Irlandii Północnej.
(6) Można uznać, że w odniesieniu do towarów przywiezionych do Irlandii Północnej nie istnieje ryzyko późniejszego przemieszczenia do Unii, w przypadku gdy różnica w stawkach celnych wynosi zero, lub jeżeli w inny sposób zapewnione zostanie, że podmioty gospodarcze nie będą zachęcane do wysyłania towarów do Irlandii Północnej wyłącznie ze względu na obowiązującą stawkę celną.
(7) Należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Wspólnego Komitetu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: