a także mając na uwadze, co następuje:(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) chlorotalonilu, chloroprofamu, dimetoatu, fenamidonu, ome- toatu, propikonazolu i pimetrozyny określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP tetrachlorku węgla określono w załączniku II oraz w części B załącznika III do tego rozporządzenia. NDP etoprofosu i metiokarbu określono w części A załącznika III do tego rozporządzenia.
(2) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/677 2 nie odnowiono zatwierdzenia substancji czynnej chlo- rotalonil. Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/989 3 nie odnowiono zatwierdzenia substancji czynnej chloroprofam. Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/1090 4 nie odnowiono zatwierdzenia substancji czynnej dimetoat. Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/344 5 nie odnowiono zatwierdzenia substancji czynnej etoprofos. Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/1043 6 nie odnowiono zatwierdzenia substancji czynnej fenamidon. Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/1606 7 nie odnowiono zatwierdzenia substancji czynnej metiokarb. Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/1865 8 nie odnowiono zatwierdzenia substancji czynnej propikonazol. Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/1501 9 nie odnowiono zatwierdzenia substancji czynnej pimetrozyna.
(3) Substancje czynne tetrachlorek węgla i ometoat nie zostały nigdy zatwierdzone w Unii do stosowania w środkach ochrony roślin. Tymczasowy NDP tetrachlorku węgla w zbożach został określony rozporządzeniem Komisji (WE) nr 149/2008 10 , natomiast ometoatu w kilku produktach - rozporządzeniem Komisji (UE) 2017/1135 11 .
(4) Wszystkie obowiązujące zezwolenia dla środków ochrony roślin zawierających te substancje czynne zostały cofnięte. Należy zatem skreślić obecne NDP określone w odniesieniu do tych substancji w załącznikach II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 17 tego rozporządzenia w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a).
(5) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej w związku z potrzebą dostosowania niektórych granic oznaczalności. Laboratoria te stwierdziły, że w przypadku niektórych produktów rozwój techniczny umożliwia ustalenie niższych granic oznaczalności. W przypadku substancji czynnych, których wszystkie NDP powinny zostać obniżone do odpowiednich granic oznaczalności, należy ująć wartości wzorcowe w wykazie w załączniku V zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(6) Zgodnie z art. 6 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 złożono wniosek o zmianę obecnego NDP w odniesieniu do ziemniaków, dołączając do niego badania pozostałości i dane z monitorowania. Celem wniosku było uwzględnienie potencjalnego zanieczyszczenia ziemniaków powyżej wartości wzorcowej NDP wynoszącej 0,01 mg/kg w przypadku przechowywania w obiektach przechowalniczych, w których wcześniej był stosowany chloroprofam. Wnioskodawca twierdzi, że ze względu na szczególne właściwości chloroprofamu stosowane obecnie metody czyszczenia w tych obiektach przechowalniczych nie mogą w pełni zapobiec występowaniu pozostałości. Przedłożone dane z monitorowania potwierdzają obecność pozostałości chloroprofamu w niepoddanych obróbce ziemniakach.
(7) Niderlandy oceniły przedmiotowy wniosek zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 i przekazały Komisji sprawozdanie oceniające.
(8) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") ocenił wniosek i sprawozdanie oceniające, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt, i wydał opinię naukową dotyczącą proponowanego NDP 12 . Przekazał tę opinię wnioskodawcy, Komisji i państwom członkowskim oraz podał ją do publicznej wiadomości.
(9) W swojej opinii naukowej Urząd stwierdził, że zalecane przez Niderlandy NDP wynoszące 0,3 mg/kg lub 0,4 mg/kg są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych substancji i uwzględnił obecność 3-chloroaniliny, która powstaje w warunkach odzwierciedlających pieczenie ziemniaków. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na chloroprofam w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych, które mogą go zawierać, ani krótkotrwałego narażenia na chloroprofam i jego główny metabolit - 3-chloroanilinę - w wyniku dużej konsumpcji ziemniaków nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej.
(10) W świetle wniosków Urzędu dotyczących ryzyka dla konsumentów oraz biorąc pod uwagę, że poziomy powinny być ustalone na najniższym racjonalnie osiągalnym poziomie, NDP w odniesieniu do ziemniaków należy ustalić na poziomie 0,4 mg/kg wynikającym z badań dobrej praktyki laboratoryjnej (DPL) i odpowiadającym 97,5. percenty- lowi wszystkich wyników próby. Ponadto, ponieważ Urząd stwierdził, że obecne praktyki czyszczenia są nieodpowiednie, należy zapewnić podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze dostateczny okres na opracowanie i wprowadzenie nowej metodyki czyszczenia.
(11) Tymczasowy NDP zostanie poddany przeglądowi na podstawie danych z monitorowania przedłożonych Komisji do dnia 31 grudnia 2021 r., a następnie przedkładanych do dnia 31 grudnia każdego kolejnego roku. Umożliwi to Komisji regularną ponowną ocenę sytuacji i stopniowe zmniejszanie NDP, w stosownych przypadkach, w miarę postępów we wdrażaniu lepszej metodyki czyszczenia. Do dnia 31 grudnia 2021 r. należy przedłożyć Komisji sprawozdanie na temat rozwoju i wdrażania praktyk czyszczenia, dołączając do niego dane z monitorowania, a następnie należy przedkładać Komisji jego wersje aktualizowane w kolejnych latach.
(12) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
"Reasoned opinion on the setting of a temporary maximum residue level for chlorpropham in potatoes" (Uzasadniona opinia dotycząca określenia tymczasowego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości chloroprofamu w ziemniakach). Dziennik EFSA 2020;18(6):6061.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(14) Należy przewidzieć odpowiednio długi termin przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: