RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 349,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 1 ,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 2 ,
stanowiąc zgodnie ze specjalną procedurą ustawodawczą, a także mając na uwadze,
co następuje:
(1) Zgodnie z rozporządzeniem Rady (UE) nr 1386/2011 3 zawieszenie ceł na niektóre dobra kapitałowe przeznaczone do użytkowania w celach handlowych lub przemysłowych, przywożone na Wyspy Kanaryjskie, wygasa z dniem 31 grudnia 2021 r.
(2) W kwietniu 2021 r. rząd Hiszpanii wystąpił o przedłużenie zawieszenia autonomicznych ceł Wspólnej Taryfy Celnej w odniesieniu do szeregu produktów zgodnie z art. 349 Traktatu. Środki ustanowione rozporządzeniem (UE) nr 1386/2011 pozytywnie przyczyniły się do rozwoju gospodarki Wysp Kanaryjskich, w szczególności sektora przemysłu i budownictwa, zmniejszając tym samym poważne skutki niekorzystnych warunków gospodarczych i handlowych spowodowanych oddaleniem, wyspiarskim położeniem i niewielką powierzchnią tych wysp.
(3) Na gospodarkę Wysp Kanaryjskich nadal negatywnie wpływa niewielki rozmiar rynku wysp, jego rozdrobnienie i oddalenie od Europy kontynentalnej, szczególnie wysokie bezrobocie oraz koszty produkcji i dystrybucji wyższe niż koszty ponoszone przez podmioty gospodarcze w Europie kontynentalnej. Stopa bezrobocia na Wyspach Kanaryjskich wykazywała wprawdzie pewną poprawę w okresie do 2019 r., jednak bezrobocie wzrosło z 20,5 % w 2019 r. do 22,6 % w 2020 r., znacznie powyżej średniej stopy bezrobocia w 2020 r., wynoszącej 15,5 % w Hiszpanii i 7,1 % w państwach członkowskich łącznie (Eurostat, 2021 r.).
(4) Co więcej, pandemia COVID-19 wstrzymała działalność turystyczną na Wyspach Kanaryjskich, co w 2020 r. doprowadziło do szacunkowego spadku PKB o około 20 %. Nastąpiła ponadto recesja w zakresie działalności budowlanej i przemysłowej, której spadek szacuje się na 13 % w porównaniu z 2019 r.
(5) Należy zatem przedłużyć zawieszenie ceł Wspólnej Taryfy Celnej na niektóre towary wymienione w załącznikach I i II do rozporządzenia (UE) nr 1386/2011 w celu zapewnienia trwałego charakteru pozytywnych skutków rozporządzenia (UE) nr 1386/2011, przyczynienia się do dywersyfikacji gospodarki, zapewnienia stałego wzrostu oraz tworzenia miejsc pracy w przemyśle i budownictwie, ułatwiania innowacji, ograniczenia uzależnienia lokalnej gospodarki od sektora usług oraz uzupełnienia innych środków przewidzianych na stabilizację środowiska gospodarczego i społecznego na Wyspach Kanaryjskich.
(6) Oprócz kategorii produktów objętych rozporządzeniem (UE) nr 1386/2011 rząd Hiszpanii wystąpił o zawieszenie ceł Wspólnej Taryfy Celnej w odniesieniu do siedmiu nowych kategorii produktów objętych kodami CN 3903 19, 5603 94, 5604 10, 7326 90, 7607 20, 8441 40 i 8479 90. Wniosek ten należy zaakceptować, ponieważ zawieszenia te, w tym zawieszenia, które obejmują maszyny do celów przemysłowych i surowce, wzmocniłyby gospodarkę Wysp Kanaryjskich.
(7) W celu zapewnienia, aby z tych środków taryfowych korzystały wyłącznie podmioty gospodarcze znajdujące się na terytorium Wysp Kanaryjskich, zawieszenie powinno być uzależnione od końcowego przeznaczenia produktów, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 4 oraz rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2015/2447 5 .
(8) W przypadku zakłóceń w handlu oraz oraz w celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszego rozporządzenia, należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze, pozwalające jej na czasowe wycofanie zawieszenia. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 6 .
(9) Aby zapewnić ciągłość po wygaśnięciu przepisów rozporządzenia (UE) nr 1386/2011, środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu należy stosować od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2031 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: