Decyzja 2021/1941 w sprawie wkładów finansowych wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju na rzecz tego funduszu, w tym pułapu na 2023 r., rocznej kwoty na 2022 r., kwoty pierwszej raty na 2022 r. oraz orientacyjnej, niewiążącej prognozy dotyczącej spodziewanych rocznych kwot wkładów na lata 2024 i 2025

DECYZJA RADY (UE) 2021/1941
z dnia 9 listopada 2021 r.
w sprawie wkładów finansowych wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju na rzecz tego funduszu, w tym pułapu na 2023 r., rocznej kwoty na 2022 r., kwoty pierwszej raty na 2022 r. oraz orientacyjnej, niewiążącej prognozy dotyczącej spodziewanych rocznych kwot wkładów na lata 2024 i 2025

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając Umowę wewnętrzną między przedstawicielami rządów państw członkowskich Unii Europejskiej, zebranymi w Radzie, w sprawie finansowania pomocy unijnej na podstawie wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 zgodnie z umową o partnerstwie AKP-UE oraz w sprawie przydzielania pomocy finansowej dla krajów i terytoriów zamorskich, do których stosuje się część czwartą Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 2 w związku z jej art. 14 ust. 3,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2018/1877 z dnia 26 listopada 2018 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju i uchylające rozporządzenie (UE) 2015/323 2 , w szczególności jego art. 19 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z procedurą określoną w art. 19-22 rozporządzenia (UE) 2018/1877 Komisja miała przedstawić przed dniem 15 października 2021 r. wniosek określający pułap kwoty wkładu na 2023 r., roczną kwotę wkładu na 2022 r., kwotę pierwszej raty wkładu na 2022 r. oraz orientacyjną i niewiążącą prognozę dotyczącą spodziewanych rocznych kwot wkładów na lata 2024 i 2025.

(2) Zgodnie z art. 46 rozporządzenia (UE) 2018/1877 Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) ma przesłać Komisji swoje uaktualnione szacunki zobowiązań i płatności związanych z instrumentami, którymi zarządza.

(3) Art. 20 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1877 stanowi, że wezwania do wniesienia wkładów w pierwszej kolejności wykorzystują kwoty określone dla poprzednich Europejskich Funduszy Rozwoju (zwanych dalej "EFR"). Należy zatem wezwać do wniesienia wkładów zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1877 na rzecz Komisji i na rzecz EBI.

(4) Art. 152 Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 3  (zwanej dalej "Umową o wystąpieniu") stanowi, że Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (zwane dalej "Zjednoczonym Królestwem") pozostaje stroną EFR do czasu zamknięcia 11. EFR i wszystkich poprzednich niezamkniętych EFR. Jednak zgodnie z art. 153 Umowy o wystąpieniu, nie można jednak ponownie wykorzystać udziału Zjednoczonego Królestwa w umorzonych środkach z projektów realizowanych w ramach 11. EFR (w przypadku gdy środki te zostały umorzone po dniu 31 grudnia 2020 r.) lub w ramach poprzednich EFR.

(5) W decyzji Rady (UE) 2020/1708 4  ustalono pułap rocznej kwoty wkładów na 2022 r. wpłacanych przez strony EFR dla Komisji w wysokości 2 500 000 000 EUR i dla EBI w wysokości 300 000 000 EUR.

(6) W celu umożliwienia szybkiego stosowania środków przewidzianych w niniejszej decyzji powinna ona wejść w życie w dniu jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Pułap rocznej kwoty wkładów na 2023 r. wpłacanych przez strony EFR ustala się niniejszym w wysokości 2 100 000 000 EUR. Kwota ta zostaje podzielona na 1 800 000 000 EUR dla Komisji i 300 000 000 EUR dla EBI.

Artykuł  2

Roczną kwotę wkładów na 2022 r. wpłacanych przez strony EFR ustala się niniejszym w wysokości 2 800 000 000 EUR. Kwota ta zostaje podzielona na 2 500 000 000 EUR dla Komisji i 300 000 000 EUR dla EBI.

Artykuł  3

Strony EFR przekazują Komisji i EBI poszczególne wkłady na rzecz EFR w ramach pierwszej raty za 2022 r. zgodnie z załącznikiem.

Artykuł  4

Kwota 43 000 000 EUR pochodząca z niewykorzystanych lub umorzonych środków z projektów w ramach 8. i 9. EFR zos- taje zwrócona poprzez zmniejszenie płatności w ramach pierwszej raty na 2022 r. określonej w art. 3.

Artykuł  5

Orientacyjną oraz niewiążącą prognozę dotyczącą spodziewanych rocznych kwot wkładów na 2024 r. ustala się niniejszym w wysokości 1 500 0°0 000 EuR dla Komisji i 300 000 000 EUR dla EBI, natomiast na 2025 r. - w wysokości 900 000 000 EUR dla Komisji i 9 000 000 EUR dla EBI.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 9 listopada 2021 r.
W imieniu Rady
A. ŠIRCELJ
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Pierwsza rata wkładów na rzecz EFR na 2022 r. (w EUR)
PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE I ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO Klucz dot. 11. EFR w % Pierwsza rata za 2022 r. (w EUR) Ogółem
EBI

11. EFR

Komisja 11. EFR
BELGIA 3,24927 3 249 270,00 35 741 970,00 38 991 240,00
BUŁGARIA 0,21853 218 530,00 2 403 830,00 2 622 360,00
CZECHY 0,79745 797 450,00 8 771 950,00 9 569 400,00
DANIA 1,98045 1 980 450,00 21 784 950,00 23 765 400,00
NIEMCY 20,57980 20 579 800,00 226 377 800,00 246 957 600,00
ESTONIA 0,08635 86 350,00 949 850,00 1 036 200,00
IRLANDIA 0,94006 940 060,00 10 340 660,00 11 280 720,00
GRECJA 1,50735 1 507 350,00 16 580 850,00 18 088 200,00
HISZPANIA 7,93248 7 932 480,00 87 257 280,00 95 189 760,00
FRANCJA 17,81269 17 812 690,00 195 939 590,00 213 752 280,00
CHORWACJA 0,22518 225 180,00 2 476 980,00 2 702 160,00
WŁOCHY 12,53009 12 530 090,00 137 830 990,00 150 361 080,00
CYPR 0,11162 111 620,00 1 227 820,00 1 339 440,00
ŁOTWA 0,11612 116 120,00 1 277 320,00 1 393 440,00
LITWA 0,18077 180 770,00 1 988 470,00 2 169 240,00
LUKSEMBURG 0,25509 255 090,00 2 805 990,00 3 061 080,00
WĘGRY 0,61456 614 560,00 6 760 160,00 7 374 720,00
MALTA 0,03801 38 010,00 418 110,00 456 120,00
NIDERLANDY 4,77678 4 776 780,00 52 544 580,00 57 321 360,00
AUSTRIA 2,39757 2 397 570,00 26 373 270,00 28 770 840,00
POLSKA 2,00734 2 007 340,00 22 080 740,00 24 088 080,00
PORTUGALIA 1,19679 1 196 790,00 13 164 690,00 14 361 480,00
RUMUNIA 0,71815 718 150,00 7 899 650,00 8 617 800,00
SŁOWENIA 0,22452 224 520,00 2 469 720,00 2 694 240,00
SŁOWACJA 0,37616 376 160,00 4 137 760,00 4 513 920,00
FINLANDIA 1,50909 1 509 090,00 16 599 990,00 18 109 080,00
SZWECJA 2,93911 2 939 110,00 32 330 210,00 35 269 320,00
ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO 14,67862 14 678 620,00 161 464 820,00 176 143 440,00
OGÓŁEM UE-27

I ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO

100,00 100 000 000,00 1 100 000 000,00 1 200 000 000,00
1 Dz.U. L 210 z 6.8.2013, s. 1.
2 Dz.U. L 307 z 3.12.2018, s. 1.
3 Dz.U. L 29 z 31.1.2020, s. 7.
4 Decyzja Rady (UE) 2020/1708 z dnia 13 listopada 2020 r. w sprawie wysokości wkładów finansowych wpłacanych przez państwa członkowskie na rzecz Europejskiego Funduszu Rozwoju, w tym pułapu na 2022 r., rocznej kwoty na 2021 r., pierwszej raty za 2021 r. oraz indykatywnej, niewiążącej prognozy dotyczącej spodziewanych rocznych kwot wkładów na lata 2023 i 2024 (Dz.U. L 385 z 17.11.2020, s. 13).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.396.61

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2021/1941 w sprawie wkładów finansowych wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju na rzecz tego funduszu, w tym pułapu na 2023 r., rocznej kwoty na 2022 r., kwoty pierwszej raty na 2022 r. oraz orientacyjnej, niewiążącej prognozy dotyczącej spodziewanych rocznych kwot wkładów na lata 2024 i 2025
Data aktu: 09/11/2021
Data ogłoszenia: 10/11/2021
Data wejścia w życie: 10/11/2021