RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Unia przystąpiła do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (zwanej dalej "COTIF"), na mocy decyzji Rady 2013/103/UE 1 .
(2) Zgromadzenie Ogólne OTIF (zwane dalej "Zgromadzeniem Ogólnym") powołano zgodnie z art. 13 § 1 lit. a) COTIF.
(3) Unia uczestniczy w Zgromadzeniu Ogólnym zgodnie z COTIF, przepisami regulaminu wewnętrznego Zgromadzenia Ogólnego oraz postanowieniami umowy w sprawie przystąpienia Unii do COTIF.
(4) Na swojej 15. sesji zaplanowanej w dniach 28 i 29 września 2021 r. Zgromadzenie Ogólne ma podjąć decyzje w sprawie: przygotowania długoterminowej strategii dla OTIF; wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie wyboru i warunków pełnienia funkcji Sekretarza Generalnego; propozycji połączenia działań komitetu doraźnego do spraw współpracy oraz grupy roboczej ekspertów prawnych w jeden komitet doraźny do spraw prawnych i współpracy międzynarodowej; wniosku dotyczącego decyzji w sprawie monitorowania i oceny instrumentów prawnych OTIF; oraz propozycji zmian regulaminu wewnętrznego Zgromadzenia Ogólnego.
(5) Podczas tej sesji Zgromadzenie Ogólne ma również sformułować opinie OTIF na temat inicjatywy Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) dotyczącej jednolitego prawa kolejowego, w szczególności w odniesieniu do dwóch alternatywnych podejść do ujednolicenia prawa kolejowego na szczeblu globalnym.
(6) Należy ustalić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na 15. sesji Zgromadzenia Ogólnego OTIF, ponieważ Unia jest członkiem OTIF, a decyzje, które ma podjąć Zgromadzenie Ogólne, będą miały wpływ na funkcjonowanie i strategię rozwoju organizacji.
(7) Podczas 15. sesji Zgromadzenie Ogólne rozważy przyjęcie prawnie wiążącego instrumentu regulującego wybór i warunki pełnienia funkcji Sekretarza Generalnego, który jest jednym z organów OTIF określonych w art. 13 COTIF. Nowy instrument zapewniłby kompleksowe ramy obejmujące wszystkie główne aspekty przedmiotu (zasady wyboru, kryteria kwalifikacji, zaproszenie do składania wniosków, składanie i rozpatrywanie wniosków, przejrzystość, głosowanie, warunki pełnienia funkcji itd.).
(8) W odniesieniu do strategicznego rozwoju OTIF, po konsultacjach zorganizowanych na początku 2021 r. Sekretarz Generalny proponuje kontynuację i pogłębienie dyskusji na temat projektu wniosku dotyczącego długoterminowej strategii dla OTIF. Zmieniony projekt wniosku zostanie następnie przedłożony do rozpatrzenia i przyjęcia przez Zgromadzenie Ogólne na następnej sesji zwykłej. Oczekuje się, że Zgromadzenie Ogólne zleci Sekretarzowi Generalnemu podjęcie niezbędnych działań w tym celu.
(9) Zgromadzenie Ogólne rozważy możliwość połączenia działań komitetu doraźnego do spraw współpracy i grupy roboczej ekspertów prawnych w jeden komitet doraźny do spraw prawnych i współpracy międzynarodowej. Należy zauważyć, że ramy instytucjonalne OTIF określono w tytule III COTIF. Na podstawie art. 13 § COTIF Zgromadzenie Ogólne może podjąć decyzję o tymczasowym powołaniu innych komitetów do konkretnych zadań. W związku z tym propozycję Sekretarza Generalnego dotyczącą tymczasowego powołania komitetu doraźnego do spraw prawnych i współpracy międzynarodowej należy rozpatrywać w ramach istniejących ram instytucjonalnych OTIF.
(10) Oczekuje się, że w celu lepszego monitorowania i poprawy stosowania COTIF Zgromadzenie Ogólne przyjmie wewnętrzną decyzję w sprawie monitorowania i oceny ram prawnych COTIF. Proponowana decyzja wprowadza w życie zadanie OTIF określone w art. 2 § lit. e) COTIF polegające na monitorowaniu stosowania wszystkich zasad i zaleceń (instrumentów prawnych) ustanowionych w ramach organizacji. W tym celu projekt decyzji ustanawia szczególne wymogi dotyczące Sekretarza Generalnego OTIF oraz członków OTIF, w szczególności: Sekretarz Generalny będzie systematycznie monitorować i oceniać wdrażanie COTIF; organy OTIF będą uprawnione do inicjowania monitorowania i oceny stosowania danego instrumentu prawnego w zakresie ich kompetencji lub szczególnych przepisów; Sekretarz Generalny będzie mógł rozpocząć monitorowanie i ocenę każdego instrumentu prawnego; członkowie OTIF będą współpracować z Sekretarzem Generalnym i dostarczać wszelkich istotnych informacji do celów monitorowania i oceny instrumentów prawnych.
(11) Zgromadzenie Ogólne rozważy również i zajmie stanowisko w sprawie najnowszych zmian związanych z inicjatywą EKG ONZ dotyczącą jednolitego prawa kolejowego. W szczególności Zgromadzenie Ogólne może wyrazić poparcie dla stworzenia i przyjęcia przepisów łączących w celu ułatwienia międzynarodowego kolejowego transportu towarowego między Europą a Azją, pod warunkiem że takie przepisy łączące nie są sprzeczne z postanowieniami COTIF. Stanowisko to zostanie przekazane w listopadzie 2021 r. na 74. posiedzeniu grupy roboczej ds. transportu kolejowego EKG ONZ, która jest organem właściwym do podejmowania decyzji w sprawie kolejnych kroków w ramach inicjatywy dotyczącej jednolitego prawa kolejowego.
(12) Podczas swojej 15. sesji Zgromadzenie Ogólne podejmie również decyzję w sprawie zmian swojego regulaminu wewnętrznego. Przyjęta zostanie skonsolidowana wersja regulaminu wewnętrznego, która wejdzie w życie pierwszego dnia po sesji.
(13) Proponowane decyzje są zgodne z prawem i celami strategicznymi Unii i w związku z tym powinny zostać poparte przez Unię.
(14) Zgodnie z załącznikiem III do decyzji Rady 2013/103/UE przygotowanie posiedzeń OTIF obejmuje koordynację w miejscu obrad. Niewielkie zmiany w niniejszym stanowisku Unii mogą zostać uzgodnione w drodze koordynacji w miejscu obrad bez konieczności podejmowania przez Radę dalszych decyzji, w szczególności by można było zareagować na propozycje i rozwój sytuacji, które nie zostały uwzględnione w momencie podejmowania niniejszej decyzji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: