Decyzja 2021/1744 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 15. sesji Zgromadzenia Ogólnego Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF)

DECYZJA RADY (UE) 2021/1744
z dnia 28 września 2021 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 15. sesji Zgromadzenia Ogólnego Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia przystąpiła do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (zwanej dalej "COTIF"), na mocy decyzji Rady 2013/103/UE 1 .

(2) Zgromadzenie Ogólne OTIF (zwane dalej "Zgromadzeniem Ogólnym") powołano zgodnie z art. 13 § 1 lit. a) COTIF.

(3) Unia uczestniczy w Zgromadzeniu Ogólnym zgodnie z COTIF, przepisami regulaminu wewnętrznego Zgromadzenia Ogólnego oraz postanowieniami umowy w sprawie przystąpienia Unii do COTIF.

(4) Na swojej 15. sesji zaplanowanej w dniach 28 i 29 września 2021 r. Zgromadzenie Ogólne ma podjąć decyzje w sprawie: przygotowania długoterminowej strategii dla OTIF; wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie wyboru i warunków pełnienia funkcji Sekretarza Generalnego; propozycji połączenia działań komitetu doraźnego do spraw współpracy oraz grupy roboczej ekspertów prawnych w jeden komitet doraźny do spraw prawnych i współpracy międzynarodowej; wniosku dotyczącego decyzji w sprawie monitorowania i oceny instrumentów prawnych OTIF; oraz propozycji zmian regulaminu wewnętrznego Zgromadzenia Ogólnego.

(5) Podczas tej sesji Zgromadzenie Ogólne ma również sformułować opinie OTIF na temat inicjatywy Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) dotyczącej jednolitego prawa kolejowego, w szczególności w odniesieniu do dwóch alternatywnych podejść do ujednolicenia prawa kolejowego na szczeblu globalnym.

(6) Należy ustalić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na 15. sesji Zgromadzenia Ogólnego OTIF, ponieważ Unia jest członkiem OTIF, a decyzje, które ma podjąć Zgromadzenie Ogólne, będą miały wpływ na funkcjonowanie i strategię rozwoju organizacji.

(7) Podczas 15. sesji Zgromadzenie Ogólne rozważy przyjęcie prawnie wiążącego instrumentu regulującego wybór i warunki pełnienia funkcji Sekretarza Generalnego, który jest jednym z organów OTIF określonych w art. 13 COTIF. Nowy instrument zapewniłby kompleksowe ramy obejmujące wszystkie główne aspekty przedmiotu (zasady wyboru, kryteria kwalifikacji, zaproszenie do składania wniosków, składanie i rozpatrywanie wniosków, przejrzystość, głosowanie, warunki pełnienia funkcji itd.).

(8) W odniesieniu do strategicznego rozwoju OTIF, po konsultacjach zorganizowanych na początku 2021 r. Sekretarz Generalny proponuje kontynuację i pogłębienie dyskusji na temat projektu wniosku dotyczącego długoterminowej strategii dla OTIF. Zmieniony projekt wniosku zostanie następnie przedłożony do rozpatrzenia i przyjęcia przez Zgromadzenie Ogólne na następnej sesji zwykłej. Oczekuje się, że Zgromadzenie Ogólne zleci Sekretarzowi Generalnemu podjęcie niezbędnych działań w tym celu.

(9) Zgromadzenie Ogólne rozważy możliwość połączenia działań komitetu doraźnego do spraw współpracy i grupy roboczej ekspertów prawnych w jeden komitet doraźny do spraw prawnych i współpracy międzynarodowej. Należy zauważyć, że ramy instytucjonalne OTIF określono w tytule III COTIF. Na podstawie art. 13 § COTIF Zgromadzenie Ogólne może podjąć decyzję o tymczasowym powołaniu innych komitetów do konkretnych zadań. W związku z tym propozycję Sekretarza Generalnego dotyczącą tymczasowego powołania komitetu doraźnego do spraw prawnych i współpracy międzynarodowej należy rozpatrywać w ramach istniejących ram instytucjonalnych OTIF.

(10) Oczekuje się, że w celu lepszego monitorowania i poprawy stosowania COTIF Zgromadzenie Ogólne przyjmie wewnętrzną decyzję w sprawie monitorowania i oceny ram prawnych COTIF. Proponowana decyzja wprowadza w życie zadanie OTIF określone w art. 2 § lit. e) COTIF polegające na monitorowaniu stosowania wszystkich zasad i zaleceń (instrumentów prawnych) ustanowionych w ramach organizacji. W tym celu projekt decyzji ustanawia szczególne wymogi dotyczące Sekretarza Generalnego OTIF oraz członków OTIF, w szczególności: Sekretarz Generalny będzie systematycznie monitorować i oceniać wdrażanie COTIF; organy OTIF będą uprawnione do inicjowania monitorowania i oceny stosowania danego instrumentu prawnego w zakresie ich kompetencji lub szczególnych przepisów; Sekretarz Generalny będzie mógł rozpocząć monitorowanie i ocenę każdego instrumentu prawnego; członkowie OTIF będą współpracować z Sekretarzem Generalnym i dostarczać wszelkich istotnych informacji do celów monitorowania i oceny instrumentów prawnych.

(11) Zgromadzenie Ogólne rozważy również i zajmie stanowisko w sprawie najnowszych zmian związanych z inicjatywą EKG ONZ dotyczącą jednolitego prawa kolejowego. W szczególności Zgromadzenie Ogólne może wyrazić poparcie dla stworzenia i przyjęcia przepisów łączących w celu ułatwienia międzynarodowego kolejowego transportu towarowego między Europą a Azją, pod warunkiem że takie przepisy łączące nie są sprzeczne z postanowieniami COTIF. Stanowisko to zostanie przekazane w listopadzie 2021 r. na 74. posiedzeniu grupy roboczej ds. transportu kolejowego EKG ONZ, która jest organem właściwym do podejmowania decyzji w sprawie kolejnych kroków w ramach inicjatywy dotyczącej jednolitego prawa kolejowego.

(12) Podczas swojej 15. sesji Zgromadzenie Ogólne podejmie również decyzję w sprawie zmian swojego regulaminu wewnętrznego. Przyjęta zostanie skonsolidowana wersja regulaminu wewnętrznego, która wejdzie w życie pierwszego dnia po sesji.

(13) Proponowane decyzje są zgodne z prawem i celami strategicznymi Unii i w związku z tym powinny zostać poparte przez Unię.

(14) Zgodnie z załącznikiem III do decyzji Rady 2013/103/UE przygotowanie posiedzeń OTIF obejmuje koordynację w miejscu obrad. Niewielkie zmiany w niniejszym stanowisku Unii mogą zostać uzgodnione w drodze koordynacji w miejscu obrad bez konieczności podejmowania przez Radę dalszych decyzji, w szczególności by można było zareagować na propozycje i rozwój sytuacji, które nie zostały uwzględnione w momencie podejmowania niniejszej decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na 15. Zgromadzeniu Ogólnym Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF), jest określone w załączniku.

Nieznaczne zmiany dotyczące stanowiska określonego w załączniku mogą zostać uzgodnione przez przedstawicieli Unii na Zgromadzeniu Ogólnym, bez konieczności podejmowania kolejnej decyzji przez Radę.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 września 2021 r.
W imieniu Rady
S. KUSTEC
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

1.
Wprowadzenie

15. Zgromadzenie Ogólne Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) ma odbyć się w dniach 28 i 29 września 2021 r. Dokumenty dotyczące posiedzenia są dostępne na stronie internetowej OTIF pod następującym adresem:

http://extranet.otif.org/fr/?page_id=140

2.
Stanowisko Unii w sprawie pewnych punktów porządku obrad

Punkt 1 porządku obrad - Wybór przewodniczącego i wiceprzewodniczącego

Dokument(y): brak
Kompetencja: Unia (dzielona)
Wykonywanie prawa głosu: państwa członkowskie
Stanowisko: brak

Punkt 2 porządku obrad - Przyjęcie porządku obrad

Dokument(y): SG-21009-AG 15/2
Kompetencja: Unia (dzielona i wyłączna), bez uszczerbku dla kompetencji państw członkowskich w odniesieniu do punktu 11 porządku obrad
Wykonywanie prawa głosu: Unia, bez uszczerbku dla kompetencji państw członkowskich w odniesieniu do punktu 11 porządku obrad
Stanowisko: za przyjęciem projektu porządku obrad

Punkt 3 porządku obrad - Utworzenie Komisji Mandatowej

Dokument(-y): brak
Kompetencja: Unia (dzielona)
Wykonywanie prawa głosu: państwa członkowskie
Stanowisko: brak

Punkt 4 porządku obrad - Organizacja prac i wyznaczenie wszelkich komitetów uznanych za niezbędne

Dokument(y): brak
Kompetencja: Unia (dzielona)
Wykonywanie prawa głosu: państwa członkowskie
Stanowisko: brak

Punkt 5 porządku obrad - Status Konwencji i członkostwo w OTIF

Dokument(y): SG-21010-AG15/5
Kompetencja: Unia (dzielona)
Wykonywanie prawa głosu: nie dotyczy
Stanowisko: brak

Punkt 6 porządku obrad - Wybór Sekretarza Generalnego na okres od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2024 r.

Dokument(y): Ograniczony rozdzielnik
Kompetencja: Unia (dzielona)
Wykonywanie prawa głosu: państwa członkowskie
Stanowisko: brak

Punkt 7 porządku obrad - Strategia długoterminowa OTIF

Dokument(y): SG-21017-AG 15/7
Kompetencja: Unia (dzielona i wyłączna)
Wykonywanie prawa głosu: Unia
Stanowisko: Poparcie inicjatywy Sekretarza Generalnego dotyczącej opracowania długoterminowej strategii dla OTIF.

Przyjęcie do wiadomości sprawozdania Sekretarza Generalnego i docenienie faktu, że uwagi przedstawione przez Unię w trakcie procesu konsultacji zostały skutecznie uwzględnione.

Poparcie wniosku dotyczącego decyzji Zgromadzenia Ogólnego, aby:

- polecić Sekretarzowi Generalnemu przygotowanie zmienionego projektu wniosku dotyczącego strategii długoterminowej OTIF, który powinien opierać się na projekcie przesłanym wraz z okólnikiem SG-21001 (zob. załącznik 1 do dokumentu SG-SG-21017-AG 15/7) i zostać zaktualizowany zgodnie z reakcją Sekretarza Generalnego na informacje zwrotne otrzymane w ramach konsultacji (część D dokumentu SG-21017-AG 15/7) i zgodnie z wynikami dyskusji na 15. sesji Zgromadzenia Ogólnego, oraz

- polecić Sekretarzowi Generalnemu, aby w porozumieniu z organami OTIF przygotował długoterminową strategię dla OTIF i przedłożył ją do przyjęcia na następnej zwykłej sesji Zgromadzenia Ogólnego, która jest zaplanowana na jesień 2024 r.

Mając na względzie dalsze dyskusje w ramach OTIF na ten temat Unia zamierza zwrócić uwagę na zapewnienie, aby długoterminowa strategia OTIF była spójna ze strategią UE dotyczącą łączenia Europy i Azji i odpowiednimi celami polityki UE w zakresie transportu kolejowego, aby sformułowanie długoterminowych celów strategicznych dla OTIF odpowiednio obejmowało cele organizacji i nie prowadziło do dodawania OTIF nowych celów lub do formułowania interpretacji istniejących celów oznaczającej rozszerzenie kompetencji OTIF, aby potencjalny wpływ długoterminowej strategii na

organizację i zasoby OTIF został oceniony i udokumentowany w ramach wniosku dotyczącego zmienionego projektu wniosku, aby strategia, po jej przyjęciu, była przede wszystkim wdrażana przy użyciu istniejących narzędzi i procedur ustanowionych w COTIF (program prac, budżet, sprawozdania z zarządzania, działalność organów itd.).

Uwagi: Wkład Unii w konsultacje zorganizowane w sprawie projektu wniosku dotyczącego długoterminowej strategii OTIF został przekazany do Sekretariatu OTIF w dniu 17.3.2021 r. i jest zamieszczony w załączniku do dokumentu SG-21017-AG 15/7. Unia z zadowoleniem przyjęła tę inicjatywę, ale zasugerowała, że projekt strategii nie jest wystarczająco rozwinięty. Potrzebna jest głębsza analiza kontekstu i dyskusja na szczeblu ekspertów. Punktem wyjścia powinna być analiza obecnej sytuacji w międzynarodowym transporcie kolejowym, w tym mapowanie obecnych i nowych wyzwań oraz uwzględnienie odpowiednich dowodów prawnych, ekonomicznych, środowiskowych i technologicznych.

Punkt 8 lit. a) porządku obrad - Sprawozdanie z działalności komitetu doraźnego do spraw współpracy i grupy roboczej ekspertów prawnych

Dokument(y): SG-21018-AG 15/8.1
Kompetencja: Unia (dzielona i wyłączna)
Wykonywanie prawa głosu: Unia
Stanowisko: Przyjęcie do wiadomości sprawozdania z działalności komitetu doraźnego do spraw współpracy i grupy roboczej ekspertów prawnych oraz uznanie znaczenia kontynuacji i usprawnienia prac tych dwóch organów.

Poparcie decyzji Zgromadzenia Ogólnego dotyczącej ustanowienia komitetu doraźnego do spraw prawnych i współpracy międzynarodowej, łaczącego komitet doraźny do spraw współpracy i grupę roboczą ekspertów prawnych.

Zatwierdzenie proponowanego mandatu komitetu doraźnego do spraw prawnych i współpracy międzynarodowej na pierwszy okres trzech lat, oraz polecenie Sekretarzowi Generalnemu, aby przedkładał wnioski i propozycje komitetu doraźnego do spraw prawnych i współpracy międzynarodowej właściwym organom, o których mowa w art. 13 § 1 COTIF, z myślą o rozpatrzeniu lub podjęciu decyzji.

Uwagi: W sprawozdaniu przedstawionym przez Sekretarza Generalnego wskazano, że komitet doraźny do spraw współpracy i grupa robocza ekspertów prawnych skutecznie wypełniły swoje mandaty i wykazały swoją wartość w kontekście opracowywania prawa OTIF i zacieśniania współpracy międzynarodowej. Podczas 4. sesji w kwietniu 2021 r. oba organy uzgodniły wspólną propozycję reorganizacji swoich prac w przyszłości i zmniejszenie obciążeń administracyjnych poprzez ustanowienie jednego komitetu doraźnego.

Punkt 8 lit. b) porządku obrad - Monitorowanie i ocena instrumentów prawnych

Dokument(y): SG-21019-AG 15/8.2
Kompetencja: Unia (dzielona i wyłączna)
Wykonywanie prawa głosu: Unia
Stanowisko: Poparcie przyjęcia przez Zgromadzenie Ogólne projektu decyzji w sprawie monitorowania i oceny instrumentów prawnych.

Poparcie zatwierdzenia not wyjaśniających do projektu decyzji w sprawie monitorowania i oceny instrumentów prawnych.

Uwagi: Proponowany projekt decyzji określa niezbędne przepisy prawne dotyczące organizacji i wdrażania polityki monitorowania i oceny instrumentów prawnych OTIF (zakres, planowanie i ustalanie priorytetów, współpraca, gromadzenie danych, ocena i działania następcze), zgodnie z celami programu prac OTIF.

Punkt 8 lit. c) porządku obrad - Zmiana regulaminu wewnętrznego Zgromadzenia Ogólnego w zakresie uczestnictwa i reprezentacji (mandaty)

Dokument(y): SG-21020-AG 15/8.3
Kompetencja: Unia (dzielona i wyłączna)
Wykonywanie prawa głosu: Unia
Stanowisko: Poparcie przyjęcia zmian art. 4-7 regulaminu wewnętrznego Zgromadzenia Ogólnego.

Poparcie zatwierdzenia not wyjaśniających do art. 4-7 regulaminu wewnętrznego Zgromadzenia Ogólnego.

Uwagi: Grupa robocza ekspertów prawnych przygotowała wnioski dotyczące zmiany przepisów regulaminu wewnętrznego Zgromadzenia Ogólnego dotyczących mandatów, z myślą o ich poprawie i wyjaśnieniu.

Punkt 8 lit. d) porządku obrad - Inicjatywa EKG ONZ dotycząca jednolitego prawa kolejowego

Dokument(y): SG-21021-AG 15/8.4
Kompetencja: Unia (dzielona i wyłączna)
Wykonywanie prawa głosu: państwa członkowskie
Stanowisko: Przyjęcie do wiadomości sprawozdania Sekretarza Generalnego i wniosków grupy roboczej ekspertów prawnych w sprawie możliwych rodzajów podejścia do ujednolicenia prawa kolejowego;

zgoda z wnioskiem dotyczącym decyzji Zgromadzenia Ogólnego, aby:

- poparło tworzenie i przyjmowanie przepisów łączących COTIF/CIM i SMGS w celu ułatwienia międzynarodowego kolejowego transportu towarowego między Europą a Azją, pod warunkiem że takie przepisy łączące nie będą sprzeczne z PU CIM i SMGS,

- zobowiązało Sekretarza Generalnego do dalszego udziału w pracach EKG ONZ nad projektem ujednolicenia prawa kolejowego oraz zobowiązało komitet doraźny do spraw prawnych i współpracy międzynarodowej do monitorowania projektu EKG ONZ dotyczącego ujednolicenia prawa kolejowego, oraz w razie potrzeby, zapewnienie doradztwa;

przypomniało decyzję podjętą na 13. sesji, w której to decyzji uznaje, że musi podjąć uprzednią decyzję w odniesieniu do udziału w opracowywaniu wszelkich nowych tekstów dotyczących międzynarodowego prawa kolejowego, których zakres stosowania i cele mogą kolidować lub częściowo pokrywać się z zakresem stosowania COTIF i celami OTIF.

Uwagi: Przedmiotem niniejszej sprawy jest harmonizacja i ujednolicenie przepisów dotyczących transportu kolejowego w odniesieniu do ruchu międzynarodowego w Eurazji, które obecnie podlegają dwóm odrębnym systemom prawnym: (1) COTIF administrowanej przez OTIF, w tym załącznika B do niej "Przepisy ujednolicone o umowie międzynarodowego przewozu towarów kolejami (PU CIM)"; (2) umowie o międzynarodowej kolejowej komunikacji towarowej (SMGS) administrowanej przez Organizację Współpracy Kolei (OSŻD). Celem inicjatywy EKG ONZ dotyczącej jednolitego prawa kolejowego jest opracowanie podejścia do ujednolicenia prawa transportu kolejowego w celu poprawy wydajności i konkurencyjności kolejowych przewozów towarowych między Europą a Azją. Eksperci z państw członkowskich i Komisji, którzy uczestniczyli w jej działaniach w EKG ONZ opowiadają się za pragmatycznym i etapowym podejściem, począwszy od przyjęcia "Konwencji jednolitego prawa kolejowego o umowie przewozu towarów", która mogłaby współistnieć z odpowiednimi przepisami OTIF i OSŻD. Takie przepisy łączące COTIF/CIM i SMGS wypełniłyby lukę w międzynarodowych przepisach dotyczących przewozów międzynarodowych, w przypadku gdy ani PU CIM, ani SMGS nie mogą być stosowane podczas całej podróży (przewóz między Europą a Azją).

Punkt 9 porządku obrad - Przepisy dotyczące wyboru i pełnienia funkcji Sekretarza Generalnego

Dokument(y): SG-21022-AG 15/9
Kompetencja: Unia (dzielona)
Wykonywanie prawa głosu: państwa członkowskie
Stanowisko: Poparcie przyjęcia projektu rozporządzenia w sprawie wyboru i warunków pełnienia funkcji Sekretarza Generalnego. W odniesieniu do art. 5 lit. C (Kryteria kwalifikacyjne, języki): brak stanowiska Unii.

Poparcie zatwierdzenia not wyjaśniających do projektu rozporządzenia. Brak jest jednak stanowiska Unii w odniesieniu do tych części, które dotyczą art., 5 lit c) projektu rozporządzenia.

Poparcie przyjęcia zmian art. 10 i 22 regulaminu wewnętrznego Zgromadzenia Ogólnego oraz zatwierdzenie not wyjaśniających dotyczących art. 10 i 22 regulaminu wewnętrznego Zgromadzenia Ogólnego, odnoszących się do wyboru Sekretarza Generalnego i warunków pełnienia przez niego funkcji. Brak jednak stanowiska Unii dotyczącego art. 5 lit. c) projektu rozporządzenia.

Uwagi: W przeciwieństwie do kryteriów kwalifikacji stosowanych poprzednio w odniesieniu do kandydatów na stanowisko Sekretarza Generalnego OTIF (znajomość wszystkich trzech języków roboczych OTIF, z umiejętnością łatwego i płynnego redagowania w jednym z języków roboczych) proponowane rozporządzenie kładzie wyraźny nacisk na znajomość języka angielskiego. Ponadto wymagana byłaby znajomość tylko dwóch z języków roboczych OTIF.

Punkt 10 porządku obrad - Zmiana regulaminu wewnętrznego Zgromadzenia Ogólnego

Dokument(y): SG-21024-AG 15/10
Kompetencja: Unia (dzielona i wyłączna)
Wykonywanie prawa głosu: Unia
Stanowisko: Poparcie przyjęcia zmian art. 4-7, 10, 22 i 28 regulaminu wewnętrznego Zgromadzenia Ogólnego i zastąpienie regulaminu wewnętrznego skonsolidowaną wersją przedstawioną w załączniku 1 do dokumentu SG-21024-AG 15/10.

Poparcie zatwierdzenia not wyjaśniających dotyczących art. 4-7, 10 i 22 regulaminu wewnętrznego Zgromadzenia Ogólnego i zastąpienie not wyjaśniających skonsolidowaną wersją przedstawioną w załączniku 2 do dokumentu SG-21024-AG 15/10.

Uwagi: Jak wskazano w punktach 8 lit. c) i 9 porządku obrad, Zgromadzenie Ogólne podejmie decyzję w sprawie propozycji zmiany jego regulaminu wewnętrznego. Wersja skonsolidowana wszystkich zmian powinna zostać przedłożona do rozpatrzenia i przyjęcia przez Zgromadzenie Ogólne.

Punkt 11 porządku obrad - Ramy budżetowe

Dokument(y): ograniczony rozdzielnik
Kompetencja: państwa członkowskie
Wykonywanie prawa głosu: państwa członkowskie
Stanowisko: brak
Uwagi: Zgodnie z art. 4 umowy o przystąpieniu Unii do COTIF "Unia nie wnosi wkładu do budżetu OTIF i nie uczestniczy w podejmowaniu decyzji dotyczących tego budżetu".

Punkt 12 porządku obrad - Sprawozdanie z działalności Komitetu Administracyjnego w okresie od 1 października 2018 r. do 30 września 2021 r.

Dokument(y): ograniczony rozdzielnik
Kompetencja: Unia (dzielona)
Wykonywanie prawa głosu: państwa członkowskie
Stanowisko: brak

Punkt 13 porządku obrad - Wybór Komitetu Administracyjnego na okres od 1 października 2021 r. do 30 września 2024 r. (skład i

Przewodniczący)

Dokument(y): ograniczony rozdzielnik
Kompetencja: Unia (dzielona)
Wykonywanie prawa głosu: państwa członkowskie
Stanowisko: brak

Punkt 18 porządku obrad - Przyjęcie decyzji, mandatów, zaleceń i innych dokumentów Zgromadzenia Ogólnego (dokument końcowy)

Dokument(y): ograniczony rozdzielnik
Kompetencja: Unia (dzielona i wyłączna), bez uszczerbku dla kompetencji państw członkowskich w odniesieniu do punktu 11 porządku obrad
Wykonywanie prawa głosu: Unia, bez uszczerbku dla kompetencji państw członkowskich w odniesieniu do punktu 11 porządku obrad
Stanowisko: Zgodnie z zapisami dla poszczególnych punktów porządku obrad
1 Decyzja Rady 2013/103/UE z dnia 16 czerwca 2011 r. w sprawie podpisania i zawarcia Umowy między Unią Europejską a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (Dz.U. L 51 z 23.2.2013, s. 1).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.351.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2021/1744 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 15. sesji Zgromadzenia Ogólnego Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF)
Data aktu: 28/09/2021
Data ogłoszenia: 04/10/2021