PARLAMENT EUROPEJSKI,- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA) za rok budżetowy 2019,
- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0090/2021),
A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1 Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (zwanej dalej "Agencją") jej ostateczny budżet na rok 2019 wyniósł 15 739 000 EUR, co stanowi wzrost o 2,03 % w porównaniu z rokiem 2018; mając na uwadze, że budżet Agencji pochodzi głównie z budżetu Unii;
B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2019 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;
Zarządzanie budżetem i finansami
1. zauważa, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2019 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 97,84 %, co oznacza spadek o 1,74 % w porównaniu z rokiem 2018; zauważa, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 76,33 %, co oznacza wzrost o 8,52 % w porównaniu z rokiem 2018;
2. zauważa, w odniesieniu do ustaleń Trybunału dotyczących roku bieżącego i poprzedniego, że środki, na które zaciągnięto zobowiązania, przeniesione z 2019 na 2020 r., były niższe niż te przeniesione z 2018 na 2019 r., ale nadal na wysokim poziomie 3 386 293 EUR, czyli 22 % budżetu Agencji, co wskazuje na przeszacowanie potrzeb budżetowych, które jest sprzeczne z budżetową zasadą jednoroczności; przypomina, że wysokie poziomy przeniesień zostały odnotowane również w odniesieniu do lat budżetowych 2016, 2017 i 2018, oraz wzywa Agencję do przeprowadzenia analizy przyczyn takiego stanu rzeczy i do odpowiedniego usprawnienia planowania budżetowego; przyjmuje do wiadomości odpowiedź Agencji, że przeniesione na 2020 r. środki, na które zaciągnięto zobowiązania, dotyczą głównie działań na dużą skalę zaplanowanych na okres 3-4 lat oraz, w mniejszym stopniu, innych działań o charakterze długoterminowym;
Wyniki
3. zauważa, że Agencja wykorzystuje niektóre środki jako kluczowe wskaźniki skuteczności działania w celu oceny wartości dodanej swoich działań, jak również inne środki służące usprawnieniu zarządzania budżetem, takie jak realizacja programu prac, anulowanie środków na płatności oraz zdolność pośredników do nawiązywania kontaktów poprzez tworzenie sieci;
4. przypomina Agencji, by dokonywała regularnego przeglądu i aktualizacji swojego systemu pomiaru wyników i kluczowych wskaźników skuteczności działania, aby zapewnić jej skuteczny wkład i wiedzę fachową na szczeblu Unii; zachęca Agencję do uważnego przeanalizowania wyników i wykorzystania ich do poprawy planowania swojej strategii i działań;
5. z zadowoleniem przyjmuje, że w 2019 r. Agencja rozpoczęła ocenę ex post trzech sfinalizowanych przeglądów dotyczących bezpieczeństwa i zdrowia w pracy (BHP), w odniesieniu do chorób związanych z pracą, kosztów i korzyści BHP oraz mikroprzedsiębiorstw i małych przedsiębiorstw; zauważa, że ocena ta ma zostać zakończona do trzeciego kwartału 2020 r.;
6. zauważa, że pod koniec 2016 r., Komisja rozpoczęła wspólną ocenę Agencji i trzech innych agencji w dziedzinie polityki zatrudnienia i spraw społecznych, a mianowicie Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop), Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Eurofound) oraz Europejskiej Fundacji Kształcenia (ETF); w kwietniu 2019 r. Komisja opublikowała dokument roboczy służb Komisji dotyczący oceny, zawierający główny wniosek, że metody stosowane przez Agencję skutecznie zapewniały, iż tematy, na których się ona koncentruje, są istotne i że współpracuje ona z odpowiednimi zainteresowanymi stronami, lecz że można wprowadzić pewne ulepszenia; zauważa, że zarząd Agencji przyjął plan działania w celu zapewnienia kontynuacji pozytywnych aspektów i wprowadzenia usprawnień tam, gdzie jest to konieczne;
7. z zadowoleniem przyjmuje dobrą współpracę z Cedefop, Eurofound i ETF; zachęca Agencję do dalszego zwiększania synergii, efektywnej wymiany informacji, dzielenia się wiedzą oraz wymiany dobrych praktyk z innymi agencjami unijnymi w celu poprawy wydajności w odniesieniu do zasobów ludzkich, zarządzania budynkami, usług informatycznych i bezpieczeństwa;
8. zauważa, że Agencja ściśle współpracuje z innymi agencjami w zakresie zagadnień będących przedmiotem wspólnego zainteresowania w obszarze operacyjnym i wspólnych służb ds. zamówień publicznych, a także przystąpiła do międzyinstytucjonalnych zaproszeń do składania ofert w przetargach z innymi agencjami; zauważa, że w 2019 r. Agencja rozpoczęła współpracę z Urzędem Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej w celu wdrożenia planu przywrócenia gotowości do pracy po wystąpieniu sytuacji nadzwyczajnej;
9. z zadowoleniem przyjmuje działania Agencji mające na celu opracowywanie, gromadzenie i dostarczanie wiarygodnych i istotnych informacji, analiz i narzędzi dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym środków zapobiegawczych, które to działania przyczyniaj ą się do kształtowania polityki Unii mającej na celu promowanie zdrowych i bezpiecznych miejsc pracy w całej Unii; podkreśla, że należy zapewnić odpowiednie zasoby kadrowe i finansowe umożliwiające Agencji dalsze wykonywanie swojego programu pracy przy bardzo wysokim wskaźniku realizacji działań;
10. zauważa w szczególności rolę, jaką Agencja może odegrać we wspieraniu prac instytucji Unii nad nowymi ramami strategii bezpieczeństwa i higieny pracy, zbliżającym się przeglądem dyrektywy 2004/37/WE 2 oraz sprawozdaniem z własnej inicjatywy w kwestiach ustawodawczych Parlamentu w sprawie ochrony pracowników przed azbestem; uważa, że Agencja może dostarczyć przydatnych informacji i analiz na temat wpływu telepracy i innych rozwiązań cyfrowych - przeznaczonych zarówno dla pracodawców, jak i pracowników - w odniesieniu do BHP w kontekście warunków pracy w czasie pandemii;
11. zwraca uwagę na istotną rolę Agencji we wdrażaniu zasad zapisanych w Europejskim filarze praw socjalnych; z zadowoleniem przyjmuje zdecydowane zobowiązanie Agencji do zapewnienia wszystkim pracownikom takich samych praw w zakresie BHP, bez względu na wielkość przedsiębiorstwa, rodzaj umowy lub stosunek pracy;
12. zauważa, że w przekrojowej ocenie unijnych agencji wchodzących w zakres kompetencji Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego zaproponowano szereg zaleceń dla każdej z agencji, ale żadne z nich nie wymagałoby zmian ustawodawczych ani łączenia bądź wspólnej lokalizacji agencji;
13. zauważa, że w lutym 2019 r. weszło w życie nowe rozporządzenie ustanawiające Agencję, a zarząd przyjął szereg decyzji w celu zapewnienia skutecznego i efektywnego wdrożenia nowego rozporządzenia ustanawiającego;
14. odnotowuje, że w 2019 r. Agencja obchodziła 25-lecie istnienia oraz że przez cały rok prowadzono działania mające na celu podkreślenie i promowanie tego ważnego wydarzenia;
15. podkreśla znaczenie zwiększenia cyfryzacji Agencji w zakresie operacji wewnętrznych i procedur zarządzania; podkreśla, że Agencja powinna nadal aktywnie działać w tym zakresie, aby za wszelką cenę uniknąć przepaści cyfrowej między agencjami; zwraca jednak uwagę na konieczność podejmowania wszelkich niezbędnych środków bezpieczeństwa, aby uniknąć jakiegokolwiek ryzyka dla bezpieczeństwa przetwarzanych informacji w internecie;
Polityka kadrowa
16. zauważa, że w dniu 31 grudnia 2019 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 100 % - przyjęto 40 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 40 stanowisk dla tej kategorii pracowników (w porównaniu z 40 stanowiskami zatwierdzonymi w 2018 r.); zauważa, że w 2019 r. w Agencji pracowało ponadto 23 pracowników kontraktowych;
17. zauważa, że konieczne są dalsze wysiłki na rzecz osiągnięcia równowagi płci wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla (3 mężczyzn i 1 kobieta) oraz w zarządzie (48 mężczyzn i 40 kobiet); zwraca się do Agencji, aby w przyszłości zapewniła równowagę płci na szczeblu kadry kierowniczej wyższego szczebla; zwraca się do Komisji i państw członkowskich o wzięcie pod uwagę znaczenia zapewnienia równowagi płci podczas przedstawiania kandydatur na członków zarządu Agencji;
18. zachęca Agencję do opracowania długoterminowych ram polityki kadrowej, aby uwzględnić równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, poradnictwo zawodowe przez całe życie i rozwój kariery zawodowej, równowagę płci, telepracę, równowagę geograficzną oraz rekrutację i integrację osób z niepełnosprawnościami;
Zamówienia
19. na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że Agencja nabyła usługi związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem trzeciego europejskiego badania przedsiębiorstw na temat nowych i pojawiających się zagrożeń (ESE- NER-3) o wartości 3 134 800 EUR, przekraczając tym samym pułap umowny o 74 100 EUR (2,4 %) bez wprowadzania zmian do umowy; na podstawie odpowiedzi Agencji zauważa, że Komisja potwierdziła niewielką część środków na objęcie badaniem dodatkowych krajów w ramach Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej dopiero po zakończeniu przetargu i podpisaniu decyzji o udzieleniu zamówienia, a więc znacznie później niż oczekiwano;
20. na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że w ramach umowy o świadczenie usług szkoleniowych i w zakresie coachingu Agencja zwracała koszty zakwaterowania na podstawie zryczałtowanej kwoty dziennej, podczas gdy umowa stanowi, że zwroty muszą być oparte na rzeczywistych danych liczbowych wykazanych w dokumentach potwierdzaj ących; na podstawie odpowiedzi Agencji zauważa, że przyjmuje ona do wiadomości punkt dotyczący brakujących dokumentów potwierdzających koszty zakwaterowania ze względu na pewne niespójności w interpretacji warunków umownych i instrukcji głównej instytucji zamawiającej;
21. zauważa, że począwszy od końca 2018 r., a także w 2019 r., Agencja sprawnie wprowadziła elektroniczne zamówienia publiczne do swojej działalności oraz że w trakcie 2019 r. nie wpłynęły żadne skargi od niewybranych oferentów, ani nie zostały one skierowane do Rzecznika Praw Obywatelskich; zauważa, że w ciągu roku Agencja dokonała przeglądu i aktualizacji wytycznych dotyczących zamówień publicznych w związku z wdrożeniem systemu elektronicznych zamówień publicznych do zarządzania przetargami i umowami;
22. zauważa, że w 2019 r. Agencja opracowała strategię konsolidacji swoich zadań w zakresie finansów i zamówień oraz określiła najlepszy dla Agencji model operacyjny w zakresie finansów i zamówień, który zostanie wdrożony w 2020 r;
Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość
23. odnotowuje już zrealizowane i aktualnie wdrażane działania Agencji służące zapewnieniu przejrzystości, a także zapobieganiu konfliktom interesów i zarządzaniu nimi; zauważa z zaniepokojeniem, że życiorysy członków zarządu nie były publikowane na stronie internetowej Agencji; odnotowuje ponadto, że nie wszystkie deklaracje o braku konfliktu interesów członków zarządu, z podaniem daty ich przyjęcia, były publikowane na stronie internetowej Agencji; wzywa Agencję, by publikowała życiorysy i deklaracje interesów wszystkich członków zarządu oraz by poinformowała organ udzielający absolutorium o podjętych w związku z tym działaniach;
Kontrole wewnętrzne
24. odnotowuje, że Agencja przygotowuje plan działania dotyczący obszarów potencjalnie wymagających poprawy, o których mowa w opublikowanym w 2019 r. sprawozdaniu Służby Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) z kontroli dotyczącej planowania, budżetowania i monitorowania działań oraz sprawozdawczości; zauważa, że IAS wydała cztery zalecenia, z których żadne nie zostało uznane za kluczowe lub bardzo ważne;
25. zauważa, że ramy kontroli wewnętrznej zostały przyjęte przez zarząd ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2019 r. i że opierają się one na ramach kontroli wewnętrznej Komisji; zauważa, że w pierwszym kwartale 2020 r. dokonano oceny ram kontroli wewnętrznej za rok sprawozdawczy 2019, która wykazała obecność i adekwatne funkcjonowanie wszystkich elementów kontroli wewnętrznej za ten rok;
Inne
26. z zadowoleniem przyjmuje działania Agencji w zakresie komunikacji i mediów społecznościowych, które przyczyniają się do szerzenia wiedzy na temat Agencji; zauważa, że Agencja opracowała nowe narzędzia do wizualizacji danych i zaktualizowała sekcję publikacji internetowych, aby informacje były bardziej atrakcyjne i dostępne; zachęca Agencję do dalszego promowania swoich prac, badań i działań w celu zwiększenia jej widoczności w społeczeństwie;
27. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 29 kwietnia 2021 r. 3 w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.