a także mając na uwadze, co następuje:(1) Propozycje operacji z zakresu finansowania i inwestycji przedłożone przez partnerów wykonawczych celem ich objęcia gwarancją UE w ramach Funduszu InvestEU mają być oceniane przez Komitet Inwestycyjny zgodnie z art. 22 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/523.
(2) Komitet Inwestycyjny ma przeprowadzać ocenę i weryfikację proponowanych operacji z zakresu finansowania i inwestycji, odnosząc się przy tym do tabeli wskaźników, wypełnianej przez partnerów wykonawczych zgodnie z art. 22 ust. 2, czego celem jest zapewnienie niezależnej, przejrzystej i zharmonizowanej oceny proponowanych operacji.
(3) Zgodnie z art. 22 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/523 tabela wskaźników składa się z następujących siedmiu filarów: sposób, w jaki operacje przyczyniają się do realizacji celów polityki UE, opis dodatkowości, opis niedoskonałości rynku lub niedostatecznego poziomu inwestycji będącej przedmiotem operacji, finansowy i techniczny wkład wnoszony przez partnera wykonawczego, oddziaływanie operacji, profil finansowy operacji i wskaźniki dodatkowe.
(4) W celu zapewnienia Komitetowi Inwestycyjnemu możliwości prowadzenia niezależnej, przejrzystej i zharmonizowanej oceny wniosków o wykorzystanie gwarancji UE na potrzeby operacji z zakresu finansowania i inwestycji proponowanych przez partnerów wykonawczych, należy ustanowić poszczególne elementy, wskaźniki i wskaźniki podrzędne, które należy przedstawić dla każdego filaru, a także kryteria przyznawania punktów i odpowiednie wskaźniki korygujące, które mają być stosowane przez partnerów wykonawczych przy przeprowadzaniu oceny proponowanych operacji z zakresu finansowania lub inwestycji.
(5) Aby umożliwić szybkie zastosowanie środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, powinno ono wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 107 z 26.3.2021, s. 30.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/523 z dnia 24 marca 2021 r. ustanawiające Program InvestEU i zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/1017 (Dz.U. L 107 z 26.3.2021, s. 30).
3 Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 10 rozporządzenia w sprawie InvestEU.
4 Oznacza instrument, program lub strukturę, na które składają się podprojekty, w rozumieniu art. 24 ust. 6 rozporządzenia w sprawie InvestEU. Aby uniknąć wątpliwości, wszelkie odniesienia w niniejszym dokumencie do operacji z zakresu finansowania lub inwestycji obejmują operacje ramowe.
5 Przy agregacji punktów w ramach wskaźników podrzędnych należy stosować ogólne zasady zaokrąglania. Zaokrąglenia należy dokonywać z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku do najbliższej liczby całkowitej: ocena dostateczna (1): 1,00 < x < 1,50; dobra (2): 1,51 < x < 2,50; bardzo dobra (3): 2,51 < x < 3,50; doskonała (4): 3,51 < x < 4,00.
6 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/1078 z dnia 14 kwietnia 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/523 poprzez określenie wytycznych inwestycyjnych dotyczących Funduszu InvestEU (Dz.U. L 234 z 2.7.2021, s. 18).
7 Zawiadomienie Komisji w sprawie wytycznych technicznych dotyczących kontroli zrównoważonego charakteru projektów w ramach Funduszu InvestEU (C(2021) 2632 final) (Dz.U. C 280 z 13.7.2021, s. 1).
8 Zawiadomienie Komisji w sprawie wytycznych dotyczących monitorowania inwestycji na rzecz klimatu i środowiska w ramach Programu InvestEU C(2021) 3316 final).
9 Zgodnie z własną metodyką partnera wykonawczego. Jeżeli partner wykonawczy nie dysponuje żadną metodyką, do przeprowadzenia analizy wykorzystuje się odpowiednie odniesienia zamieszczone w wytycznych dotyczących kontroli zrównoważonego charakteru projektów. Metodyka zastosowana do obliczenia wewnętrznej stopy zwrotu musi być zgodna z dobrymi praktykami uznawanymi na szczeblu międzynarodowym. Partner wykonawczy przedstawia jasne uzasadnienie podstawowych założeń przyjętych do obliczenia wewnętrznej stopy zwrotu, w tym uwzględnionych korzyści oraz wartości jednostkowych wykorzystanych do ich monetyzacji.
10 Spośród dokumentów referencyjnych opisanych w wytycznych dotyczących kontroli zrównoważonego charakteru projektów zarówno w przewodniku Komisji dotyczącym analizy kosztów i korzyści, jak i w mającym się wkrótce ukazać "Vademecum oceny ekonomicznej" wskazano typowe koszty i korzyści dla szeregu sektorów. Partner wykonawczy może skorzystać również z alternatywnych metodyk uznanych na szczeblu międzynarodowym.
11 Zgodnie z przepisami wytycznych dotyczących kontroli zrównoważonego charakteru projektów.
12 Które nie mają charakteru dobrowolnego, jak opisano w poniższym podpunkcie dotyczącym "dobrowolnego pozytywnego programu".
13 Zob. przypis 10.
14 Zob. przypis 10.
15 Zgodnie z przepisami wytycznych dotyczących kontroli zrównoważonego charakteru projektów.
16 W przypadku operacji ramowej, jeżeli są dostępne w momencie przedłożenia.
17 Zgodnie z definicją zawartą w wytycznych dotyczących kontroli zrównoważonego charakteru projektów.
18 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
19 W przypadku operacji ramowych kryterium należy weryfikować na poziomie zagregowanym.
20 Informacje na temat państw członkowskich UE, które są umiarkowanymi i wschodzącymi innowatorami, można znaleźć w Europejskim Rankingu Innowacyjności pod adresem:https://ec.europa.eu/growth/industry/policy/innovation/scoreboards_pl
21 Załącznik I dodatek 4 zmieniony przez sprostowanie z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.43.95) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 25 września 2021 r.