Rozporządzenie delegowane 2021/1702 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/523 poprzez określenie dodatkowych elementów tabeli wskaźników InvestEU i szczegółowych zasad dotyczących tej tabeli

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/1702
z dnia 12 lipca 2021 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/523 poprzez określenie dodatkowych elementów tabeli wskaźników InvestEU i szczegółowych zasad dotyczących tej tabeli

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/523 z dnia 24 marca 2021 r. ustanawiające Program InvestEU i zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/1017 1 , w szczególności jego art. 22 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Propozycje operacji z zakresu finansowania i inwestycji przedłożone przez partnerów wykonawczych celem ich objęcia gwarancją UE w ramach Funduszu InvestEU mają być oceniane przez Komitet Inwestycyjny zgodnie z art. 22 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/523.

(2) Komitet Inwestycyjny ma przeprowadzać ocenę i weryfikację proponowanych operacji z zakresu finansowania i inwestycji, odnosząc się przy tym do tabeli wskaźników, wypełnianej przez partnerów wykonawczych zgodnie z art. 22 ust. 2, czego celem jest zapewnienie niezależnej, przejrzystej i zharmonizowanej oceny proponowanych operacji.

(3) Zgodnie z art. 22 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/523 tabela wskaźników składa się z następujących siedmiu filarów: sposób, w jaki operacje przyczyniają się do realizacji celów polityki UE, opis dodatkowości, opis niedoskonałości rynku lub niedostatecznego poziomu inwestycji będącej przedmiotem operacji, finansowy i techniczny wkład wnoszony przez partnera wykonawczego, oddziaływanie operacji, profil finansowy operacji i wskaźniki dodatkowe.

(4) W celu zapewnienia Komitetowi Inwestycyjnemu możliwości prowadzenia niezależnej, przejrzystej i zharmonizowanej oceny wniosków o wykorzystanie gwarancji UE na potrzeby operacji z zakresu finansowania i inwestycji proponowanych przez partnerów wykonawczych, należy ustanowić poszczególne elementy, wskaźniki i wskaźniki podrzędne, które należy przedstawić dla każdego filaru, a także kryteria przyznawania punktów i odpowiednie wskaźniki korygujące, które mają być stosowane przez partnerów wykonawczych przy przeprowadzaniu oceny proponowanych operacji z zakresu finansowania lub inwestycji.

(5) Aby umożliwić szybkie zastosowanie środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, powinno ono wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Szczegółowe zasady, które partnerzy wykonawczy wykorzystują do wypełniania tabeli wskaźników, o której mowa w art. 22 rozporządzenia (UE) 2021/523, aby umożliwić Komitetowi Inwestycyjnemu Funduszu InvestEU prowadzenie niezależnej, przejrzystej i zharmonizowanej oceny wniosków o wykorzystanie gwarancji UE, określono w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 12 lipca 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

1. Zasady ogólne

Tabela wskaźników ("tabela wskaźników InvestEU") jest wykorzystywana przez Komitet Inwestycyjny ustanowiony na mocy art. 24 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/523 2  ("rozporządzenie w sprawie InvestEU") do oceny operacji z zakresu finansowania i inwestycji zaproponowanych przez partnerów wykonawczych do objęcia gwarancją UE. W ramach rozpatrywania, o którym mowa w art. 24 ust. 1, i zgodnie z art. 24 ust. 4 rozporządzenia w sprawie InvestEU Komitet Inwestycyjny wykorzystuje tabelę wskaźników InvestEU do prowadzenia niezależnej, przejrzystej i zharmonizowanej oceny wniosków o wykorzystanie gwarancji UE na potrzeby operacji z zakresu finansowania i inwestycji proponowanych przez partnerów wykonawczych.

Tabelę wskaźników InvestEU wypełnia partner wykonawczy przedstawiający Komitetowi Inwestycyjnemu propozycję operacji z zakresu finansowania lub inwestycji 3 , w tym operacji ramowych 4 . Poziom szczegółowości, jaki należy przedstawić dla każdego z filarów, będzie różny dla poszczególnych operacji z zakresu finansowania i inwestycji oraz operacji ramowych. W przypadku drugiego z wymienionych typów operacji można podać ogólne dane szacunkowe, takie jak rodzaj pośredników finansowych, szacowana liczba i rodzaj odbiorców końcowych, średnie wartości finansowania, które ma być udzielone odbiorcom końcowym, oraz szacowane oddziaływanie operacji ramowej.

1.1. Treść tabeli wskaźników InvestEU

Zgodnie z art. 22 ust. 3 rozporządzenia w sprawie InvestEU tabela wskaźników InvestEU obejmuje następujące elementy:

a) przedstawienie operacji z zakresu finansowania lub inwestycji, w tym jej nazwę, odbiorcę końcowego operacji bezpośrednich lub, w przypadku operacji realizowanych przez pośredników, pośrednika finansowego lub pośredników finansowych (jeżeli jest znana - nazwę pośrednika finansowego; jeżeli nie, chociaż rodzaj), państwo lub państwa realizacji oraz krótki opis operacji z zakresu finansowania lub inwestycji;

b) filar 1 - wkład operacji z zakresu finansowania lub inwestycji w realizację celów polityki UE;

c) filar 2 - opis dodatkowości operacji z zakresu finansowania lub inwestycji;

d) filar 3 niedoskonałość rynku lub niedostateczny poziom inwestycji na rynku, którym ma zaradzić operacja z zakresu finansowania lub inwestycji;

e) filar 4 - finansowy i techniczny wkład wnoszony przez partnera wykonawczego;

f) filar 5 - oddziaływanie operacji z zakresu finansowania lub inwestycji;

g) filar 6 - profil finansowy operacji z zakresu finansowania lub inwestycji;

h) filar 7 - wskaźniki dodatkowe.

1.2. Ocena filarów

Każda operacja z zakresu finansowania lub inwestycji przedstawiona Komitetowi Inwestycyjnemu jest oceniana przez partnera wykonawczego za pomocą wskaźników punktowych w odniesieniu do filarów 3, 4 i 5, a w odniesieniu do filarów 1, 2, 6 i 7 - za pomocą wskaźników jakościowych lub ilościowych innych niż punktowe.

Do przyznawania punktów w odniesieniu do filarów 3, 4 i 5 stosuje się poniższą skalę. Taką samą skalę stosuje się dla wskaźników punktowych i punktowych wskaźników podrzędnych.

Punkty Ocena
1 Dostateczna
2 Dobra
3 Bardzo dobra
4 Doskonała

Ze względu na charakter ich zakresu każdy filar, do którego stosuje się wskaźniki punktowe, jest oceniany odrębnie, a poszczególne wyniki nie są łączone w jeden wynik. Jeżeli filary są oceniane za pomocą konkretnych wskaźników i wskaźników podrzędnych, przy obliczaniu punktacji danego filaru uwzględnia się wagę tych wskaźników i wskaźników podrzędnych (mnożąc odpowiednią liczbę punktów przez właściwą wagę (wskaźnik korygujący)) 5 .

Partnerzy wykonawczy podają uzasadnienie każdego przyznanego punktu na podstawie metody opisanej w stosownym dodatku oraz innych odpowiednich elementów przedstawionych w rozporządzeniu w sprawie InvestEU, w wytycznych inwestycyjnych 6  oraz w wytycznych Komisji, takich jak wytyczne dotyczące kontroli zrównoważonego charakteru projektów 7  i metodyka monitorowania inwestycji na rzecz klimatu i środowiska 8 .

Oceniając operacje z zakresu finansowania lub inwestycji, Komitet Inwestycyjny nadaje takie samo znaczenie każdemu filarowi niezależnie od tego, czy dany filar jest oceniany punktowo czy składa się z wskaźników jakościowych i ilościowych innych niż punktowe.

Zgodnie z art. 24 ust. 4 rozporządzenia w sprawie InvestEU ocena przeprowadzona przez partnera wykonawczego nie jest wiążąca dla Komitetu Inwestycyjnego.

1.3. Publikacja tabeli wskaźników InvestEU

Zgodnie z art. 24 ust. 5 rozporządzenia w sprawie InvestEU odpowiednią tabelę wskaźników InvestEU publikuje się na stronie internetowej InvestEU po podpisaniu odnośnej operacji z zakresu finansowania lub inwestycji między partnerem wykonawczym a pośrednikiem finansowym lub w stosownych przypadkach odbiorcą końcowym. W przypadku operacji ramowych tabelę wskaźników InvestEU publikuje się po podpisaniu pierwszego podprojektu.

Składając wniosek do Komitetu Inwestycyjnego o objęcie gwarancją UE, partner wykonawczy przedkłada tabelę wskaźników InvestEU zawierającą kompletne informacje na temat wszystkich filarów. Tabela wskaźników InvestEU musi zawierać uzasadnienie oceny zgodnie z filarami 1-6, w tym odpowiednie wskaźniki, a także wskaźniki w ramach filaru 7. W związku z tym tabela wskaźników InvestEU przedstawiona Komitetowi Inwestycyjnemu może zawierać szczególnie chronione informacje handlowe lub informacje poufne, których nie można publikować.

Najpóźniej w terminie 10 dni roboczych od dnia podpisania operacji z zakresu finansowania lub inwestycji bądź pierwszego podprojektu w przypadku operacji ramowych partner wykonawczy przedstawia sekretariatowi Komitetu Inwestycyjnego publiczną wersję tabeli wskaźników InvestEU zawierającą opis obejmujący filary 1-5 oraz wskaźniki w ramach filaru 7, która to tabela zostaje opublikowana. Ta publiczna wersja tabeli wskaźników InvestEU nie może zawierać żadnych szczególnie chronionych informacji handlowych ani informacji poufnych. Ponieważ profil finansowy operacji z zakresu finansowania lub inwestycji zawiera szczególnie chronione informacje handlowe, podawanie informacji dotyczących filaru 6 w publicznej wersji tabeli wskaźników InvestEU nie jest konieczne.

2. Tabela wskaźników InvestEU 2.1. Filar 1 - Wkład operacji z zakresu finansowania lub inwestycji w realizację celów polityki UE

W ramach filaru 1 partner wykonawczy przedstawia w jakim stopniu operacja z zakresu finansowania lub inwestycji przyczynia się do realizacji celów w dziedzinach kwalifikujących się w ramach Programu InvestEU zgodnie z załącznikiem II do rozporządzenia w sprawie InvestEU, wytycznymi inwestycyjnymi oraz warunkami odnośnego produktu finansowego. Jeżeli chodzi o moduł państwa członkowskiego w rozumieniu art. 9 i 10 rozporządzenia w sprawie InvestEU, ocena obejmuje cele polityki określone w odpowiedniej umowie o przyznanie wkładu.

Operacje z zakresu finansowania i inwestycji muszą należeć do co najmniej jednej z dziedzin kwalifikujących się w ramach odpowiedniego segmentu polityki odpowiedniego produktu finansowego.

2.2. Filar 2 - Opis dodatkowości operacji z zakresu finansowania lub inwestycji

W ramach filaru 2 partner wykonawczy przedstawia główne argumenty wyjaśniające, dlaczego operacja z zakresu finansowania lub inwestycji ma charakter dodatkowy względem źródeł prywatnych lub względem istniejącego wsparcia z innych źródeł publicznych bądź w stosunku do obu tych rodzajów źródeł. Partner wykonawczy musi w szczególności wykazać, że operacja z zakresu finansowania lub inwestycji jest zgodna z co najmniej jednym z elementów wymienionych w sekcji A pkt 2 akapit drugi lit. a)-f) załącznika V do rozporządzenia w sprawie InvestEU (zob. dodatek 1).

2.3. Filar 3 - Niedoskonałość rynku lub niedostateczny poziom inwestycji na rynku, którym ma zaradzić operacja z zakresu finansowania lub inwestycji

W ramach filaru 3 partner wykonawczy przedstawia niedoskonałość rynku lub niedostateczny poziom inwestycji na rynku, którym ma zaradzić operacja z zakresu finansowania lub inwestycji. Każda operacja z zakresu finansowania lub inwestycji musi odnosić się do co najmniej jednej z cech wymienionych w sekcji A pkt 1 lit. a)-f) załącznika V do rozporządzenia w sprawie InvestEU. Partner wykonawczy wskazuje cechę lub cechy, z którymi zgodna jest operacja z zakresu finansowania lub inwestycji, i dołącza odpowiednie uzasadnienie (zob. dodatek 2).

Na podstawie tych zidentyfikowanych cech partner wykonawczy ocenia, w jakim stopniu operacja z zakresu finansowania lub inwestycji rozwiązuje problem niedostatecznego poziomu inwestycji na rynku i luk inwestycyjnych wynikających z niedoskonałości rynku. Partnerzy wykonawczy wystawiają ocenę punktową dotyczącą tego filaru zgodnie z kryteriami punktacji określonymi w dodatku 2. Operacje dotyczące wyłącznie jednej niedoskonałości rynku lub niedostatecznego poziomu inwestycji na rynku otrzymałyby punktację odpowiadającą ocenie "dostateczna", natomiast operacjom odnoszącym się do dodatkowych niedoskonałości rynku lub niedostatecznych poziomów inwestycji na rynku przyznano by dodatkowe punkty. Ponadto operacje z zakresu finansowania i inwestycji odnoszące się tylko do jednej niedoskonałości rynku otrzymują dodatkowe punkty w zależności od znaczenia niedoskonałości rynku, której przeciwdziałają, lub od ich ukierunkowania na szczególne priorytety polityki opisane w dodatku 2 tabele 1 i 2.

2.4. Filar 4 - Finansowy i techniczny wkład wnoszony przez partnera wykonawczego

Filar 4 koncentruje się na wartości dodanej wynikającej z zaangażowania partnera wykonawczego, zapewniającego korzyści finansowe i techniczne na rzecz operacji z zakresu finansowania lub inwestycji. Całkowita punktacja filaru 4 opiera się na poszczególnych punktacjach wskaźników podstawowych opisanych w dodatku 3. Odmienne podejście przedstawiono w odniesieniu do operacji z zakresu finansowania i inwestycji obejmujących finansowanie bezpośrednie i finansowanie przez pośredników.

Filar 4 ocenia się z wykorzystaniem wskaźników omówionych poniżej.

1. Korzyści finansowe wygenerowane przez interwencję partnera wykonawczego (waga finansowania bezpośredniego: 12,5 %; waga finansowania przez pośredników: 35 %). Odnosi się to do korzyści finansowych wynikających z interwencji partnera wykonawczego wobec jego kontrahenta, takich jak niższe stopy procentowe;

2. dłuższy okres zapadalności finansowania udzielonego odbiorcom końcowym (wyłącznie w odniesieniu do wagi finansowania bezpośredniego: 25 %). Dotyczy to okresu zapadalności finansowania udostępnionego odbiorcy końcowemu;

3. inne korzyści wygenerowane dla odbiorców końcowych (wyłącznie w odniesieniu do wagi finansowania bezpośredniego: 12,5 %). Obejmuje to inne korzyści, takie jak dodatkowe okresy, większa elastyczność w zakresie wykorzystania środków, możliwość zmiany stóp procentowych, przyczyniające się do dywersyfikacji źródeł finansowania dla odbiorców końcowych;

4. przyciąganie innych inwestorów i efekt sygnalizujący (waga finansowania bezpośredniego: 25 %; waga finansowania przez pośredników: 40 %): odnosi się to do katalitycznej roli partnera wykonawczego w mobilizowaniu innych inwestorów prywatnych lub publicznych oraz efektu sygnalizującego na rynku;

5. doradztwo finansowe lub wiedza fachowa w zakresie strukturyzacji (waga zarówno finansowania bezpośredniego, jak i finansowania przez pośredników: 12,5 %): obejmuje to wszystkie wymiary doradztwa finansowego/wiedzy fachowej w zakresie strukturyzacji zapewnianych przez partnera wykonawczego (w tym w ramach jego zakresu kompetencji jako partnera doradczego w Centrum Doradztwa InvestEU). Dotyczy to zaangażowania na wcześniejszym etapie świadczenia usług doradczych, wewnętrznej wiedzy fachowej partnera wykonawczego przyczyniających się do poprawy struktury finansowej operacji z zakresu finansowania lub inwestycji w czasie jej przygotowania lub realizacji, w tym w stosownych przypadkach za pomocą innowacyjnych struktur finansowania;

6. doradztwo techniczne i wkład techniczny (waga zarówno finansowania bezpośredniego, jak i finansowania przez pośredników: 12,5 %): wszystkie wymiary doradztwa technicznego świadczonego przez partnera wykonawczego (w tym w ramach jego zakresu kompetencji jako partnera doradczego w Centrum Doradztwa InvestEU). Dotyczy to zaangażowania na wcześniejszym etapie świadczenia usług doradczych, wykorzystania zewnętrznej pomocy technicznej finansowanej lub nadzorowanej przez partnera wykonawczego oraz wewnętrznej wiedzy fachowej partnera wykonawczego przyczyniających się do usprawnienia operacji z zakresu finansowania lub inwestycji, w tym zwiększenia atrakcyjności inwestowania oraz poprawy możliwości realizacji inwestycji/projektów/finanso- wania.

2.5. Filar 5 - Oddziaływanie operacji z zakresu finansowania lub inwestycji

Całkowita punktacja tego filaru opiera się na poszczególnych punktacjach wskaźników podstawowych i wskaźników podrzędnych opisanych w dodatku 4 poniżej. Odmienne podejście przedstawiono w odniesieniu do operacji z zakresu finansowania i inwestycji obejmujących finansowanie bezpośrednie i finansowanie przez pośredników.

2.5.1. Finansowanie bezpośrednie

Stosuje się przedstawione poniżej wymiary i wynikające z nich wskaźniki oraz wskaźniki podrzędne.

1. Oddziaływanie na gospodarkę i wzrost: wskaźnik ten odzwierciedla wkład operacji z zakresu finansowania lub inwestycji w działalność gospodarczą i jej zrównoważony wzrost pod względem kosztów i korzyści społeczno-gospodarczych. Punktacja przyznana temu wskaźnikowi opiera się na wewnętrznej stopie zwrotu z operacji z zakresu finansowania lub inwestycji obliczonej przez partnera wykonawczego 9 .

Do ilościowego określenia wewnętrznej stopy zwrotu wykorzystuje się najlepszą praktykę w zakresie ekonomicznej oceny. Uwzględnia się w niej koszty i korzyści społeczno-gospodarcze operacji z zakresu finansowania lub inwestycji, w tym związane z nią efekty rozlewania się (np. pozytywne skutki badań naukowych, rozwój i innowacje, długoterminowe korzyści klimatyczne, oddziaływanie na rynek pracy lub pozytywny i negatywny wpływ na środowisko). Istnieją jednak także projekty, w przypadku których wewnętrzna stopa zwrotu może być trudna do oszacowania, lub metody ekonomicznej oceny, które niekoniecznie zapewniają liczbowy wynik dotyczący wewnętrznej stopy zwrotu (np. analiza z wykorzystaniem wielu kryteriów). Szereg sektorów jest uzależnionych od zgodności z normami unijnymi i ocena może koncentrować się głównie na zapewnieniu, aby na potrzeby osiągnięcia tych celów (np. uzdatnianie wody i unieszkodliwianie odpadów) przyjęto najmniej kosztowne rozwiązanie.

Jeżeli wewnętrznej stopy zwrotu nie można określić ilościowo, przyznawanie punktów w odniesieniu do tego wskaźnika może odbywać się na podstawie uzasadnionej oceny jakościowej kosztów i korzyści społeczno-gospodarczych projektu 10 , a także jego oczekiwanego oddziaływania na działalność gospodarczą i zrównoważony wzrost. Tę ocenę jakościową należy połączyć z analizą adekwatności zarówno kosztów inwestycyjnych, jak i kosztów operacyjnych, aby osiągnąć oczekiwane cele, potencjalnie za pomocą analizy przy minimalizacji kosztów i porównania z podobnymi inwestycjami.

Wskaźnik ten stanowi [40 %] całkowitego wyniku dla tego filaru.

2. Oddziaływanie na zatrudnienie: wskaźnik ten odzwierciedla przewidywany wkład operacji z zakresu finansowania lub inwestycji pod względem powstałych lub wspieranych miejsc pracy w całym cyklu życia operacji z zakresu finansowania lub inwestycji, z uwzględnieniem kwoty finansowania przyznanej w ramach operacji z zakresu finansowania lub inwestycji. Partner wykonawczy przedstawia również uwagi na temat podziału ze względu na płeć występującego u odbiorcy końcowego (w szczególności w odniesieniu do ról związanych z podejmowaniem decyzji).

Wskaźnik ten stanowi [15 %] całkowitego wyniku dla tego filaru.

3. Aspekty dotyczące kontroli zrównoważonego charakteru projektów: wskaźnik ten odzwierciedla wyniki weryfikacji i ocen dotyczących kontroli zrównoważonego charakteru projektów 11 , w stosownych przypadkach, w tym:

- projekt, w tym wszelkie wdrożone środki kompensujące lub łagodzące, nie ma poważnego szkodliwego oddziaływania na żaden z trzech wymiarów zrównoważoności (klimatyczny, środowiskowy i społeczny) - na podstawie analizy w ramach InvestEU;

- projekt ma pozytywne oddziaływanie na klimat, środowisko lub społeczeństwo.

Wskaźnik związany z kontrolą zrównoważonego charakteru projektów stanowi [45 %] całkowitej punktacji tego filaru i opiera się na punktacji następujących podstawowych wskaźników podrzędnych, ważonych zgodnie z zawartymi w nich wskazaniami, w tym na określonych w nich dodatkowych punktach, które mogą zostać przyznane jako premia, w przypadku gdy promotor projektu, we współpracy z partnerem wykonawczym, zgodzi się na uczestnictwo w pozytywnym programie opisanym w wytycznych dotyczących kontroli zrównoważonego charakteru projektów:

(i) aspekty klimatyczne [15 %]: ten wskaźnik podrzędny odzwierciedla pozytywne lub negatywne oddziaływanie na klimat i ryzyko klimatyczne operacji z zakresu finansowania lub inwestycji.

Partner wykonawczy weryfikuje:

- czy istnieje trwałe lub tymczasowe negatywne oddziaływanie na klimat związane z projektem zarówno pod względem łagodzenia zmiany klimatu (emisje gazów cieplarnianych), jak i przystosowania się do niej (oddziaływanie na klimat, zagrożenia klimatyczne i ryzyko klimatyczne) oraz czy zostanie ono złagodzone lub zrekompensowane i w jaki sposób,

- sposób zarządzania tymi kwestiami związanymi z klimatem (tj. środki wprowadzone w celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych lub zmniejszenia ryzyka rezydualnego oddziaływania zmian klimatu i zagrożeń z nimi związanych do dopuszczalnego poziomu),

- czy występują pozytywne oddziaływania na klimat wynikające z projektów 12  oraz poziom ich znaczenia.

(ii) dobrowolny pozytywny program (premia) [7,5 %]: ten wskaźnik podrzędny jest wskaźnikiem premii i odzwierciedla fakt przeprowadzenia dobrowolnych ocen klimatu na potrzeby projektów poniżej progu ustanowionego w wytycznych dotyczących kontroli zrównoważonego charakteru projektów, a także zastosowania środków mających na celu przeciwdziałanie stwierdzonemu ryzyku klimatycznemu;

(iii) aspekty środowiskowe [15 %]: ten wskaźnik podrzędny odzwierciedla pozytywne lub negatywne oddziaływanie na środowisko i ryzyko środowiskowe operacji z zakresu finansowania lub inwestycji.

Partner wykonawczy weryfikuje:

- czy istnieje trwałe lub tymczasowe negatywne oddziaływanie na środowisko oraz czy zostanie ono złagodzone lub zrekompensowane i w jaki sposób,

- sposób zarządzania oddziaływaniem i ryzykiem związanym ze środowiskiem (ryzyko rezydualne po wdrożeniu środków łagodzących lub kompensujących),

- czy występują pozytywne oddziaływania na środowisko wynikające z projektów 13  oraz poziom ich znaczenia.

(iv) dobrowolny pozytywny program (premia) [7,5 %]: ten wskaźnik podrzędny jest wskaźnikiem premii i odzwierciedla dobrowolne zobowiązanie do stosowania środków, które mogłyby przyczynić się do wzmocnienia pozytywnych skutków projektów lub dodatkowo złagodzić oddziaływanie na podstawie przeprowadzonej oceny;

(v) aspekty społeczne [15 %]: ten wskaźnik podrzędny odzwierciedla pozytywne lub negatywne oddziaływanie na społeczeństwo i ryzyko społeczne operacji z zakresu finansowania lub inwestycji.

Partner wykonawczy weryfikuje:

- czy istnieje trwałe lub tymczasowe negatywne oddziaływanie na społeczeństwo oraz czy zostanie ono złagodzone lub zrekompensowane i w jaki sposób;

- sposób zarządzania oddziaływaniem i ryzykiem związanym z aspektami społecznymi (ryzyko rezydualne po wprowadzeniu środków łagodzących lub kompensujących);

- czy projekt ma pozytywne oddziaływanie na społeczeństwo 14  oraz poziom jego znaczenia.

(vi) dobrowolny pozytywny program (premia) [7,5 %]: ten wskaźnik podrzędny jest wskaźnikiem premii i odzwierciedla dobrowolne zobowiązanie do stosowania środków, które mogłyby przyczynić się do wzmocnienia pozytywnych skutków projektów lub dodatkowo złagodzić oddziaływanie na podstawie przeprowadzonej oceny.

Bardziej szczegółowe informacje na temat kryteriów punktacji dotyczących aspektów kontroli zrównoważonego charakteru projektów określonych w pkt 3 przedstawiono w dodatku 4 tabela 2.

Jeżeli chodzi o projekty, w przypadku których, zgodnie z wytycznymi dotyczącymi kontroli zrównoważonego charakteru projektów, nie zidentyfikowano żadnego oddziaływania wymagającego dalszej oceny w odniesieniu do konkretnego wskaźnika podrzędnego, uznaje się, że ocena punktowa dla wskaźnika "aspekty kontroli zrównoważonego charakteru projektów" jest "dobra", pod warunkiem że zapewniono zgodność z odpowiednimi wymogami prawnymi oraz uzasadniono przed Komitetem Inwestycyjnym, dlaczego nie przeprowadzono kontroli. Dodatkowe punkty można przyznać w przypadku wyraźnego zidentyfikowania pozytywnego oddziaływania lub podjęcia dobrowolnych działań mających na celu poprawę wyników w zakresie zrównoważonego rozwoju.

W przypadku wskaźników podrzędnych w ramach "aspektów kontroli zrównoważonego charakteru projektów" w umowie w sprawie gwarancji można uzgodnić równoważny system partnera wykonawczego.

2.5.2. Finansowanie przez pośredników

Filar ten zapewni ocenę oddziaływania odpowiedniej operacji z zakresu finansowania lub inwestycji na dostęp do finansowania i poprawę warunków finansowania dla odbiorców końcowych. Ocena ta opiera się na następujących wskaźnikach i wskaźnikach podrzędnych:

1. Zwiększenie dostępu do finansowania i poprawa warunków finansowania dla odbiorców końcowych: we wskaźniku tym uwzględnia się następujące aspekty:

(i) skalę finansowania udostępnionego przez pośrednika finansowego odbiorcom końcowym, związaną z finansowaniem wspieranym z InvestEU (tj. dźwignię finansową) (waga: 30 %);

(ii) korzyści dla odbiorców końcowych (waga 30 %): wskaźnik ten ujmuje szereg korzyści wygenerowanych dla odbiorcy końcowego;

(iii) oczekiwane oddziaływanie na ekosystem finansowy (waga: 20 %), poprawę konkurencji/dywersyfikację źródeł finansowania/nowe produkty/nowych pośredników.

Wskaźnik ten stanowi [80 %] całkowitego wyniku dla filaru 5.

2. Oddziaływanie na zatrudnienie: podstawę tego wskaźnika stanowi zatrudnienie, które ma być wspierane na poziomie odbiorcy końcowego, na każdy milion EUR finansowania zapewnionego w ramach operacji z zakresu finansowania lub inwestycji.

Wskaźnik ten stanowi [20 %] całkowitego wyniku dla filaru 5.

2.6. Filar 6 - Profil finansowy operacji z zakresu finansowania lub inwestycji

Profil finansowy operacji z zakresu finansowania lub inwestycji ocenia się na podstawie odpowiednich wskaźników ryzyka, takich jak oczekiwana strata (EL), zakres oczekiwanej straty w ramach produktu finansowego, do którego należy operacja z zakresu finansowania lub inwestycji, wskaźnik transferu, oczekiwana wewnętrzna stopa zwrotu i rating kontrahenta lub inne informacje ilościowe dotyczące aspektów ryzyka zgodnie z kryteriami finansowymi określonymi dla każdego produktu finansowego w umowie w sprawie gwarancji (zob. dodatek 5). W przypadku gdy takie wskaźniki ryzyka nie są dostępne w odniesieniu do kryteriów finansowych określonych dla każdego produktu finansowego w umowie w sprawie gwarancji, należy przedstawić ocenę jakościową sposobu, w jaki operacja z zakresu finansowania lub inwestycji pasuje do przewidywanego ogólnego portfela wspieranego w ramach produktu finansowego InvestEU.

2.7. Filar 7 - Wskaźniki uzupełniające

Filar ten obejmuje wykaz wskaźników obowiązkowych (zob. dodatek 6), które nie są punktowane.

Wykaz wskaźników obowiązkowych obejmuje wskaźniki specyficzne dla danej operacji, które umożliwiają Komitetowi Inwestycyjnemu uzyskanie pewnych dodatkowych szczegółowych informacji na temat konkretnych aspektów operacji z zakresu finansowania lub inwestycji, takich jak uruchomione inwestycje, efekt mnożnikowy i inne odpowiednie wskaźniki specyficzne dla danej operacji, określone dla danego produktu finansowego.

Wykaz może również obejmować wskaźniki dotyczące modułu państwa członkowskiego, jeżeli państwo członkowskie uzgodniło je z Komisją w ramach umowy o przyznanie wkładu oraz dokonano ich transpozycji do odpowiedniej umowy w sprawie gwarancji z partnerem wykonawczym.

W przypadku finansowania przez pośredników partner wykonawczy musi udzielić informacji na temat aspektów środowiskowych, społecznych i związanych z zarządzaniem 15  - w stosownych przypadkach 16 . Wskaźnik ten odzwierciedla usprawnienie aspektów środowiskowych, społecznych i związanych z zarządzaniem przez pośredników finansowych w ich działalności. Partner wykonawczy sprawdza, czy pośrednik finansowy posiada system zarządzania ochroną środowiska i sprawami społecznymi (lub równoważny) proporcjonalny do profilu zagrożenie dla stabilności 17  swojego portfela lub swoich portfeli. Partner wykonawczy opisuje pokrótce poziom kontroli przeprowadzonych na szczeblu pośrednika finansowego oraz to, czy system zarządzania ochroną środowiska i sprawami społecznymi jest uznawany za adekwatny do poziomu zagrożenie dla stabilności jego portfela (zgodnie z wymogami rozdziału 3 wytycznych dotyczących kontroli zrównoważonego charakteru projektów). Ponadto wskazuje on, czy zidentyfikowano luki i czy pośrednik był zobowiązany do ich usunięcia w stosownych przypadkach.

DODATEK  1

Filar 2 - Opis dodatkowości operacji z zakresu finansowania lub inwestycji

Aby dowieść, że operacje z zakresu finansowania i inwestycji objęte gwarancją UE mają charakter dodatkowy w stosunku do istniejącego wsparcia rynkowego i innego wsparcia publicznego, partnerzy wykonawczy przedstawiają informacje na poparcie co najmniej jednego z poniższych elementów:
a)
wsparcie udzielane za pomocą pozycji podporządkowanych w stosunku do innych pożyczkodawców publicznych lub prywatnych lub w ramach struktury finansowania;
b)
wsparcie udzielane za pomocą kapitału własnego i quasi-kapitału własnego lub długów z długimi okresami zapadalności, cenami, wymogami dotyczącymi zabezpieczenia lub innymi warunkami, które nie są w dostatecznym stopniu dostępne na rynku lub z innych źródeł publicznych;
c)
wsparcie dla operacji o wyższym profilu ryzyka niż ryzyko akceptowane zazwyczaj w przypadku własnej standardowej działalności partnera wykonawczego lub wsparcie dla partnerów wykonawczych w razie przekroczenia ich własnej zdolności do wspierania takich operacji;
d)
udział w mechanizmach podziału ryzyka obejmujących obszary polityki, które narażają partnera wykonawczego na wyższe ryzyko niż ryzyko, jakie akceptuje zazwyczaj partner wykonawczy lub jakie są w stanie lub są skłonne zaakceptować prywatne podmioty finansowe;
e)
wsparcie, które katalizuje/przyciąga dodatkowe finansowanie prywatne lub publiczne i stanowi uzupełnienie innych źródeł prywatnych i komercyjnych, zwłaszcza kategorii inwestorów zazwyczaj niechętnych ryzyku lub inwestorów instytucjonalnych, w odpowiedzi na sygnał wysłany przez wsparcie udzielone z Funduszu InvestEU;
f)
wsparcie udzielane za pomocą produktów finansowych, które nie są dostępne lub nie są oferowane w wystarczającym stopniu w danych krajach lub regionach ze względu na brak rynku bądź też rynek słabo rozwinięty lub niekompletny.

W przypadku operacji z zakresu finansowania i inwestycji realizowanych przez pośredników, zwłaszcza w przypadku wsparcia na rzecz MŚP, dodatkowość jest sprawdzana na poziomie pośrednika, a nie odbiorcy końcowego. Uznaje się, że dodatkowość ma miejsce, gdy Fundusz InvestEU wspiera pośrednika finansowego w tworzeniu nowego portfela o wyższym poziomie ryzyka lub w zwiększaniu wolumenu działań już obarczonych wysokim ryzykiem w porównaniu z ryzykiem, jakie prywatne i publiczne podmioty finansowe są obecnie w stanie lub są skłonne zaakceptować w danych państwach czy też regionach.

DODATEK  2

Filar 3 - Niedoskonałość rynku lub niedostateczny poziom inwestycji na rynku, którym ma zaradzić operacja z zakresu finansowania lub inwestycji

Uzasadniony opis niedoskonałości rynku lub niedostatecznego poziomu inwestycji na rynku, którym ma zaradzić operacja z zakresu finansowania lub inwestycji, na podstawie wymogów określonych w sekcji A pkt 1 załącznika V do rozporządzenia w sprawie InvestEU przedstawionych w akapicie drugim lit. a)-f).

Aby odpowiedzieć na niedoskonałości rynku lub niedostateczny poziom inwestycji na rynku, o których mowa w art. 209 ust. 2 lit. a) rozporządzenia finansowego 18 , inwestycje objęte operacjami z zakresu finansowania i inwestycji muszą mieć jedną z następujących cech:

a)
charakter dobra publicznego, ze względu na który operator lub przedsiębiorstwo nie mogą uzyskać dostatecznych korzyści finansowych (np. kształcenie i umiejętności, opieka zdrowotna i dostępność, bezpieczeństwo i obrona, oraz infrastruktura dostępna bezpłatnie lub za nieznaczną opłatą);
b)
czynniki zewnętrzne, których operatorowi lub przedsiębiorstwu zazwyczaj nie udaje się zinternalizować, takie jak inwestycje w badania i rozwój, efektywność energetyczna, klimat czy ochrona środowiska;
c)
asymetria informacyjna, zwłaszcza w przypadku MŚP i małych spółek o średniej kapitalizacji, w tym wyższe poziomy ryzyka związane z firmami na wczesnym etapie rozwoju, firmami posiadającymi głównie wartości niematerialne i prawne lub niewystarczające zabezpieczenie czy też firmami prowadzącymi głównie działalność o podwyższonym ryzyku;
d)
transgraniczne projekty infrastrukturalne i związane z nimi usługi lub fundusze zajmujące się inwestycjami transgranicznymi z myślą o zniesieniu fragmentacji rynku wewnętrznego i poprawie koordynacji na rynku wewnętrznym;
e)
narażenie na większe ryzyko w niektórych sektorach, krajach czy regionach powyżej poziomu, jaki są w stanie lub są skłonne zaakceptować prywatne podmioty finansowe, również w przypadku, gdyby ze względu na nowatorski charakter lub ryzyko związane z innowacjami lub niesprawdzoną technologią dana inwestycja nie została zrealizowana, a w każdym razie nie w takim samym stopniu;
f)
nowe lub złożone przypadki niedoskonałości rynku lub niedostatecznego poziomu inwestycji na rynku zgodnie z art. 9 ust. 1 lit. a) ppkt (iii) rozporządzenia w sprawie InvestEU.

Tabela 1

Filar 3 - Wszystkie operacje z zakresu finansowania i inwestycji z wyjątkiem finansowania przez pośredników dla MŚP i małych spółek o średniej kapitalizacji

Wskaźnik Ocena dostateczna (= 1) Ocena dobra (= 2) Ocena bardzo dobra (= 3) Ocena doskonała (= 4)
Niedoskonałość rynku lub niedostateczny poziom inwestycji na rynku, którym ma zaradzić operacja z zakresu finansowania lub inwestycji Standardowa operacja z zakresu finansowania lub inwestycji odnosząca się do niedoskonałości rynku lub niedostatecznego poziomu inwestycji na rynku nieodłącznie związanych z głównym rynkiem/sektorem.

LUB

Operacja z zakresu finansowania lub inwestycji odnosząca się do: (i) niedoskonałości rynku lub

niedostatecznego poziomu

inwestycji na rynku nieodłącznie związanych z głównym rynkiem/ sektorem, jak również (ii) innej istotnej niedoskonałości rynku.

LUB

Operacja z zakresu finansowania lub inwestycji odnosząca się do: (i) niedoskonałości rynku lub

niedostatecznego poziomu

inwestycji na rynku nieodłącznie związanych z głównym rynkiem/ sektorem, jak również (ii) co najmniej dwóch innych istotnych niedoskonałości rynku lub

niedostatecznych poziomów

inwestycji na rynku.

LUB

Operacje z zakresu finansowania lub inwestycji, które mają

charakter wzorcowy lub transformacyjny w odniesieniu do kilku niedoskonałości rynku lub niedostatecznych poziomów inwestycji na rynku dzięki innowacjom/technologiom radykalnym lub skutkom ubocznym na innych rynkach.

Operacja z zakresu finansowania lub inwestycji mająca na celu usunięcie głównej niedoskonałości rynku, która rzadziej występuje (ma mniejsze znaczenie) na danym rynku. Operacja z zakresu finansowania lub inwestycji mająca na celu usunięcie głównej niedoskonałości rynku, która występuje ze średnią częstotliwością (ma średnie

znaczenie) na danym rynku.

Operacja z zakresu finansowania lub inwestycji mająca na celu usunięcie głównej niedoskonałości rynku, która często występuje (ma duże znaczenie) na danym rynku.

Tabela 2

Filar 3 - Finansowanie przez pośredników dla MŚP i małych spółek o średniej kapitalizacji

Finansowanie przez pośredników ukierunkowane na MŚP i małe spółki o średniej kapitalizacji otrzymuje jeden punkt. Jeżeli finansowanie jest zlokalizowane w państwach, w których oczekuje się, że większość środków (> 50 % operacji z zakresu finansowania lub inwestycji) będzie przeznaczona na obszar spójności lub sprawiedliwej transformacji 19  bądź w przypadku operacji z zakresu finansowania i inwestycji ukierunkowanych w szczególności na priorytety polityki w zakresie badań naukowych i innowacji w państwach członkowskich UE 20 , które są umiarkowanymi i wschodzącymi innowatorami, wynik operacji z zakresu finansowania lub inwestycji podwyższa się o jeden punkt. Dodatkowe punkty przyznaje się, jeżeli operacja z zakresu finansowania lub inwestycji jest ukierunkowana na wrażliwe/ograniczone segmenty ekosystemu MŚP (mikroprzedsiębiorstwa, przedsiębiorstwa społeczne, przedsiębiorstwa ukierunkowane na oddziaływanie, przedsiębiorstwa typu startup lub młode przedsiębiorstwa, przedsiębiorstwa będące własnością kobiet/prowadzone przez kobiety, przedsiębiorstwa prowadzone przez grupy społecznie wrażliwe/defaworyzowane, młodych rolników itp.) lub jest ukierunkowana na dodatkowe priorytety polityczne (zrównoważony rozwój, badania naukowe i innowacje, umiejętności, kształcenie i szkolenie, transformację cyfrową, inwestycje na obszarach wiejskich, sektor kultury i kreatywny). Wynik końcowy odpowiada sumie punktów otrzymanych w ramach punktów A, B, C i D, jak opisano poniżej.

A. Dostęp do finansowania (Dostateczny = 1)
B. Jeżeli operacja z zakresu finansowania lub inwestycji jest prowadzona w obszarze spójności/sprawiedliwej transformacji (ponad 50 % operacji z zakresu finansowania lub inwestycji) lub jeżeli jest ona ukierunkowana w szczególności na priorytety polityki w zakresie badań naukowych i innowacji w państwach członkowskich UE, które są umiarkowanymi i wschodzącymi innowatorami, dodaje się jeden punkt
C. Jeżeli operacja z zakresu finansowania lub inwestycji jest ukierunkowana na wrażliwe/ograniczone segmenty (od 10 % do 50 % operacji z zakresu finansowania lub inwestycji), dodaje się jeden punkt

LUB

Jeżeli operacja z zakresu finansowania lub inwestycji jest ukierunkowana na wrażliwe/ograniczone segmenty (ponad 50 % operacji z zakresu finansowania lub inwestycji), dodaje się dwa punkty

D. Jeżeli operacja z zakresu finansowania lub inwestycji jest ukierunkowana na dodatkowe priorytety polityczne (od 10 % do 50 % operacji z zakresu finansowania lub inwestycji), dodaje się jeden punkt

LUB

Jeżeli operacja z zakresu finansowania lub inwestycji jest ukierunkowana na dodatkowe priorytety polityczne (ponad 50 % operacji z zakresu finansowania lub inwestycji), dodaje się dwa punkty

DODATEK  3

Filar 4 - Finansowy i techniczny wkład wnoszony przez partnera wykonawczego

Tabela 1

Finansowanie bezpośrednie

Wskaźniki Ocena dostateczna (= 1) Ocena dobra (= 2) Ocena bardzo dobra (= 3) Ocena doskonała (= 4)
1. Korzyści finansowe wygenerowane przez interwencję partnera wykonawczego (waga: 12,5 %) FWD (1) <= 5 punktów bazowych 5 punktów bazowych < FWD <= 30 punktów bazowych 30 punktów bazowych < FWD <= 100 punktów bazowych FWD > 100 punktów bazowych
Wszelkie inne operacje z zakresu finansowania lub inwestycji niewymienione w poniższych sekcjach. Transze uprzywilejowane. Podporządkowane pożyczki, transze typu mezzanine, obligacje hybrydowe, pożyczki warunkowe i produkty gwarancyjne. Operacje kapitałowe i quasi-kapitałowe.
2. Dłuższy okres zapadalności (waga: 25 %) Odbiorca końcowy regularnie pozyskuje środki o podobnych okresach zapadalności lub wydłużenie okresu zapadalności wynosi mniej niż 30 %. Odbiorca końcowy mógłby z łatwością pozyskiwać środki o podobnych okresach

zapadalności lub wydłużenie okresu zapadalności wynosi od 30 % do 49 %.

Odbiorca końcowy mógłby z pewną trudnością pozyskiwać środki

o podobnych okresach zapadalności lub wydłużenie okresu zapadalności wynosi od 50 % do 99 %.

Odbiorca końcowy nie jest w stanie pozyskiwać środków o podobnych okresach zapadalności lub wydłużenie okresu zapadalności wynosi przynajmniej 100 %.
3. Inne korzyści generowane na rzecz odbiorców końcowych

(waga: 12,5 %)

Obowiązujące elementy punktacji:

a) elastyczność w zakresie wykorzystania środków,

b) korelacja spłat z wpływami,

c) długość okresu dostępności wypłaty,

d) długość dodatkowego okresu,

e) możliwość konwersji/zmiany stóp procentowych,

f) długość okresu obowiązywania stałej stopy oprocentowania,

g) finansowanie w walucie lokalnej wewnątrz UE,

h) wkład w dywersyfikację i stabilność finansowania odbiorcy końcowego,

i) pozycja podporządkowana,

j) inne, do określenia (takie jak wymogi dotyczące zabezpieczenia, w miarę napotykania ich w kontekście operacji z zakresu finansowania lub inwestycji).

Żaden z powyższych elementów nie ma zastosowania. Jeden powyższy element lub dwa powyższe elementy mają

zastosowanie.

Trzy lub cztery powyższe elementy mają zastosowanie. Co najmniej pięć powyższych elementów ma zastosowanie.
4. Efekt przyciągania i efekt sygnalizujący (waga: 25 %) Nie oczekuje się, że

zaangażowanie partnera

wykonawczego w operację z zakresu finansowania lub inwestycji będzie miało: (i) efekt katalityczny w zakresie

przyciągania innych

współfinansujących/gwarantów/ inwestorów (np. partner

wykonawczy współfinansuje

wyłącznie ze środków własnych pożyczkobiorcy)

lub (ii) dowolny efekt sygnalizujący na odpowiednim rynku.

Oczekuje się, że zaangażowanie partnera wykonawczego

w operację z zakresu finansowania lub inwestycji

będzie miało pewien wpływ na zmobilizowanie innych

współfinansujących/gwarantów/ inwestorów oraz

zasygnalizowanie, że operacja lub inwestycje mają być solidne i warte wsparcia, co ułatwi pełne finansowanie i realizację.

Oczekuje się, że zaangażowanie partnera wykonawczego w operację z zakresu finansowania lub inwestycji będzie miało znaczący wpływ na decyzję innych podmiotów finansujących/gwarantów/

inwestorów o zaangażowaniu się w operację lub współinwestowaniu przy realizacji operacji, a tym samym będzie miało silny efekt katalityczny. Obejmuje to sytuacje, w których partner wykonawczy odegrał zasadniczą rolę w łączeniu swojego finansowania z dotacjami osób trzecich lub innymi formami zewnętrznego wsparcia dla określonych projektów/programów.

Oczekuje się, że zaangażowanie partnera wykonawczego w operację z zakresu finansowania lub inwestycji będzie miało kluczowe znaczenie dla realizacji operacji lub osiągnięcia docelowego poziomu finansowania (bez partnera

wykonawczego projekt prawdopodobnie nie będzie realizowany lub nie będzie realizowany w takim samym tempie ani zakresie). Obejmuje to np. i) objęcie przez partnera wykonawczego roli głównego inwestora, ii) połączenie pożyczek przez partnera wykonawczego z publicznymi lub prywatnymi zasobami osoby trzeciej.

5. Doradztwo finansowe lub wiedza fachowa w zakresie strukturyzacji (waga: 12,5 %) Od partnera wykonawczego nie jest wymagana wiedza fachowa w zakresie strukturyzacji finansowej i oczekuje się, że jego zaangażowanie będzie

marginalne. Wiedza fachowa partnera wykonawczego nie jest wykorzystywana przy

inicjowaniu inwestycji.

Oczekuje się, że wiedza fachowa partnera wykonawczego

w zakresie strukturyzacji

finansowej będzie miała

pozytywne oddziaływanie na strukturę finansową inwestycji i będzie wartościowa dla kontrahenta, lub oczekuje się wykorzystania wiedzy fachowej partnera wykonawczego przy inicjowaniu inwestycji.

Oczekuje się, że wiedza fachowa partnera wykonawczego w zakresie strukturyzacji finansowej będzie miała znaczące oddziaływanie na strukturę finansową inwestycji i będzie miała dla kontrahenta znaczącą wartość (np. poprzez przyspieszenie zamknięcia finansowego lub zastosowanie standardowych struktur itp.), lub oczekuje się wykorzystania wiedzy fachowej partnera wykonawczego przy inicjowaniu inwestycji. Oczekuje się, że wkład partnera wykonawczego zapewniającego wiedzę fachową w zakresie strukturyzacji finansowej będzie innowacyjny

i przyniesie dużą wartość kontrahentowi (np. poprzez istotne przyspieszenie zamknięcia finansowego lub

zastosowanie standardowych struktur do złożonych przypadków, pomoc

techniczną lub wsparcie doradcze na rzecz strukturyzacji finansowej operacji, ekspertów z sektora finansowego itp.).

6. Doradztwo techniczne i wkład

(waga: 12,5 %)

Techniczna wiedza fachowa ani usługi doradcze partnera

wykonawczego nie były

potrzebne odbiorcy końcowemu.

Doradztwo techniczne partnera wykonawczego zapewnia jakość inwestycji poprzez specyficzne dla projektu warunki dotyczące wypłat, interwencje ad hoc (np. wizyty monitorujące w celu zapewnienia zgodności

z warunkami dotyczącymi wypłat). LUB

Roczne sprawozdania z postępów w realizacji projektu.

Partner wykonawczy wspiera

przygotowanie techniczne lub

strukturyzację operacji z zakresu finansowania lub inwestycji w celu lepszego dostosowania jej do celów polityki.

LUB

Ukierunkowany wkład (techniczny, gospodarczy, dotyczący zamówień publicznych, klimatu, środowiska, społeczny) oraz cenne wskazówki dotyczące cech projektu lub wariantów koncepcyjnych, regularne interwencje (np. wizyty monitorujące służące zapewnieniu zgodności z normami).

LUB

Ukierunkowane monitorowanie

(zamówienia publiczne, klimat,

środowisko, kwestie społeczne).

Partner wykonawczy wspiera

przygotowanie techniczne lub

strukturyzację operacji z zakresu finansowania lub inwestycji w celu pełnego dostosowania jej do celów polityki.

LUB

Wsparcie techniczne partnera

wykonawczego ma istotny wpływ na jakość techniczną lub ekonomiczną inwestycji, w szczególności dzięki zapewnionej konkretnej pomocy

technicznej lub zapewnionemu

konkretnemu wsparciu doradczemu.

LUB

Znaczące monitorowanie fizyczne, np. w przypadku złożonych projektów lub projektów wysokiego ryzyka.

(1) FWD = finansowa wartość dodana. Stanowi ona różnicę między najbliższą alternatywą rynkową (alternatywnym kosztem finansowania) dla odbiorcy końcowego a ceną pożyczki udzielonej przez partnera wykonawczego. Alternatywny koszt finansowania dla odbiorcy końcowego można określić poprzez bezpośrednie odniesienie do płynnej obligacji lub ostatnio podpisanej pożyczki od tego samego emitenta na okres podobny do okresu pożyczki udzielonej przez partnera wykonawczego. W przypadku współfinansowania najbardziej odpowiednim porównaniem jest równoległy instrument komercyjny, pod warunkiem że znana jest jego cena, a struktury są odpowiednio porównywalne. Ewentualnie, jeżeli taki instrument nie istnieje, można zastosować jako instrument zastępczy obligację/pożyczkę wyemitowaną przez porównywalny podmiot. Ceny rynkowe będą ustalane na podstawie poziomów obrotu pierwotnego i wtórnego wybranymi obligacjami lub pożyczkami, z uwzględnieniem rocznych opłat. Ponieważ w przypadku większości obligacji na rynku wtórnym istnieje wysoki stopień zmienności cen, należy zadbać o to, aby wybrany alternatywny koszt finansowania odzwierciedlał albo długoterminowe średnie, albo bieżące warunki rynkowe, jeżeli oczekuje się, że będą się one utrzymywać.

Tabela 2

Finansowanie przez pośredników

Wskaźniki Ocena dostateczna (= 1) Ocena dobra (= 2) Ocena bardzo dobra (= 3) Ocena doskonała (= 4)
1. Korzyści finansowe wygenerowane przez interwencję partnera wykonawczego

(waga: 35 %)

Wszelkie inne operacje z zakresu finansowania lub inwestycji niewymienione w poniższych sekcjach. Transze uprzywilejowane. Podporządkowane pożyczki, transze typu mezzanine, obligacje hybrydowe, pożyczki warunkowe i produkty gwarancyjne. Operacje kapitałowe i quasi-kapitałowe.
2. Efekt przyciągania i efekt sygnalizujący (waga: 40 %) Nie oczekuje się, że

zaangażowanie partnera

wykonawczego w operację z zakresu finansowania lub inwestycji będzie miało: (i) efekt katalityczny w zakresie

przyciągania innych

współfinansujących/gwarantów/ inwestorów (np. partner

wykonawczy współfinansuje

wyłącznie ze środków własnych pożyczkobiorcy)

lub (ii) dowolny efekt sygnalizujący na odpowiednim rynku.

Oczekuje się, że zaangażowanie partnera wykonawczego

w operację z zakresu finansowania lub inwestycji

będzie miało pewien wpływ na zmobilizowanie innych

współfinansujących/gwarantów/ inwestorów oraz

zasygnalizowanie, że inwestycje mają być solidne i warte wsparcia, co ułatwi pełne finansowanie i realizację.

Oczekuje się, że zaangażowanie partnera wykonawczego w operację z zakresu finansowania lub inwestycji będzie miało znaczący wpływ na decyzję innych podmiotów finansujących/gwarantów/ inwestorów o zaangażowaniu się w operację lub współinwestowaniu przy realizacji operacji, a tym samym będzie miało silny efekt katalityczny. Obejmuje to sytuacje, w których partner wykonawczy odegrał zasadniczą rolę w łączeniu swojego finansowania z dotacjami osób trzecich lub innymi formami zewnętrznego wsparcia dla określonych projektów/programów. Oczekuje się, że zaangażowanie partnera wykonawczego w operację z zakresu finansowania lub inwestycji będzie miało kluczowe znaczenie dla realizacji operacji lub osiągnięcia docelowego poziomu finansowania. Obejmuje to np. i) objęcie przez partnera wykonawczego roli głównego inwestora, ii) połączenie pożyczek przez partnera wykonawczego z publicznymi lub prywatnymi zasobami osoby trzeciej.
3. Doradztwo finansowe i wiedza fachowa w zakresie strukturyzacji (waga: 12,5 %) Od partnera wykonawczego nie jest wymagana wiedza fachowa w zakresie strukturyzacji finansowej i oczekuje się, że jego zaangażowanie będzie

marginalne. Wiedza fachowa partnera wykonawczego nie jest wykorzystywana przy

inicjowaniu inwestycji.

Oczekuje się, że wiedza fachowa partnera wykonawczego

w zakresie strukturyzacji

finansowej będzie miała

pozytywne oddziaływanie na strukturę finansową inwestycji i będzie wartościowa dla kontrahenta, lub oczekuje się wykorzystania wiedzy fachowej partnera wykonawczego przy inicjowaniu inwestycji.

Oczekuje się, że wiedza fachowa partnera wykonawczego w zakresie strukturyzacji finansowej będzie miała znaczące oddziaływanie na strukturę finansową inwestycji i będzie miała dla kontrahenta znaczącą wartość (np. poprzez przyspieszenie zamknięcia finansowego lub zastosowanie standardowych struktur itp.), lub oczekuje się wykorzystania wiedzy fachowej partnera wykonawczego przy inicjowaniu inwestycji. Oczekuje się, że wkład partnera wykonawczego zapewniającego wiedzę fachową w zakresie strukturyzacji finansowej będzie innowacyjny

i przyniesie dużą wartość kontrahentowi (np. poprzez istotne przyspieszenie zamknięcia finansowego lub

zastosowanie standardowych struktur do złożonych przypadków, pomoc

techniczną lub wsparcie doradcze na rzecz strukturyzacji finansowej operacji, ekspertów z sektora finansowego itp.).

4. Doradztwo techniczne i wkład

(waga: 12,5 %)

Nie oczekuje się od partnera wykonawczego zapewnienia

pośrednikowi jakiegokolwiek

doradztwa technicznego ani budowania zdolności.

Oczekuje się, że partner wykonawczy ustali szczegółowe warunki związane z wdrożeniem transakcji bazowych i zapewni pośrednikowi doradztwo

w zakresie ich wyboru lub spodziewa się on, że pośrednik będzie potrzebował doradztwa w zakresie wdrażania kryteriów związanych z operacją z zakresu finansowania lub inwestycji.

Partner wykonawczy oczekuje, że będzie uczestniczył w pomocy technicznej lub szkoleniu zapewnianym pośrednikowi w celu poprawy wyników lub zdolności do spełnienia wymogów (np. związanych ze sprawozdawczością,

z kwalifikowalnością, aspektami

zrównoważonego rozwoju oraz

standardami udzielania zamówień publicznych). Oczekuje się, że zakres pomocy będzie wykraczać poza standardowe badanie due diligence partnera wykonawczego na etapie oceny.

Oczekuje się zapewnienia kompleksowej pomocy technicznej lub doradztwa, aby wesprzeć pośrednika w rozwoju segmentów branżowych o szczególnym oddziaływaniu odzwierciedlonym

w obszarach polityki InvestEU. Oczekuje się, że zakres pomocy będzie wykraczać poza standardowe badanie due diligence partnera wykonawczego na etapie oceny.

DODATEK  4  21  

Filar 5 - Oddziaływanie operacji z zakresu finansowania lub inwestycji

Tabela 1

Finansowanie bezpośrednie

Oddziaływanie operacji z zakresu finansowania lub inwestycji
Ocena dostateczna (= 1) Ocena dobra (= 2) Ocena bardzo dobra (= 3) Ocena doskonała (= 4)
1. Oddziaływanie na gospodarkę i wzrost (wewnętrzna stopa zwrotu)

(waga: 40 %)

LUB

Ocena jakościowa (1)

> 0-5 % 5-7 % 7-10 % > 10 %
Przyznawanie punktów będzie się odbywało na podstawie należycie uzasadnionej oceny jakościowej kosztów i korzyści społeczno- ekonomicznych projektu, a także jego oczekiwanego wkładu w działalność gospodarczą i wzrost.
2. Oddziaływanie na zatrudnienie (waga: 15 %) Etap budowy/wdrażania (EPC/mln EUR) < 3 Etap budowy/wdrażania (EPC/mln EUR) 3-6 Etap budowy/wdrażania (EPC/mln EUR) 6-8 Etap budowy/wdrażania (EPC/mln EUR) > 8
Etap operacyjny (EPC/mln EUR) < 0,4 Etap operacyjny (EPC/mln EUR) 0,4-0,7 Etap operacyjny (EPC/mln EUR) 0,7-1,1 Etap operacyjny (EPC/mln EUR) > 1,1
3. Aspekty dotyczące kontroli zrównoważonego charakteru projektów

(waga - 45 %) + premia

a) Klimat (waga: 15 %) Negatywne oddziaływanie nie w pełni złagodzone, brak znaczącego oddziaływania pozytywnego. Negatywne oddziaływanie częściowo złagodzone, pewien stopień oddziaływania pozytywnego. Negatywne oddziaływanie w pełni złagodzone, znaczące oddziaływanie pozytywne. Negatywne oddziaływanie w pełni złagodzone, bardzo znaczące oddziaływanie pozytywne.
b) Środowisko (waga: 15 %) Negatywne oddziaływanie nie w pełni złagodzone, brak znaczącego oddziaływania pozytywnego. Negatywne oddziaływanie częściowo złagodzone, pewien stopień oddziaływania pozytywnego. Negatywne oddziaływanie w pełni złagodzone, znaczące oddziaływanie pozytywne. Negatywne oddziaływanie w pełni złagodzone, bardzo znaczące oddziaływanie pozytywne.
c) Wymiar społeczny (waga: 15 %) Negatywne oddziaływanie nie w pełni złagodzone, brak znaczącego oddziaływania pozytywnego. Negatywne oddziaływanie częściowo złagodzone, pewien stopień oddziaływania pozytywnego. Negatywne oddziaływanie w pełni złagodzone, znaczące oddziaływanie pozytywne. Negatywne oddziaływanie w pełni złagodzone, bardzo znaczące oddziaływanie pozytywne.
Premia

Lista kontrolna pozytywnego programu

(waga: 22,5 % łącznie dla trzech wymiarów)

nie dotyczy nie dotyczy nie dotyczy W przypadku przyznawania premii więcej szczegółowych informacji znajduje się w tabeli 3.
(1) Partnerzy wykonawczy powinni wyjaśnić, dlaczego nie jest możliwe obliczenie wewnętrznej stopy zwrotu.

Tabela 2

Aspekty dotyczące kontroli zrównoważonego charakteru projektów - informacje szczegółowe (finansowanie bezpośrednie)

Ocena dostateczna Ocena dobra Ocena bardzo dobra Ocena doskonała
Klimat

15 %

Negatywne oddziaływanie i ryzyko związane z projektem (1) (waga: 50 %) - Występują pewne znaczące obawy w zakresie łagodzenia zmiany klimatu lub przystosowania się do niej, których nie można w pełni złagodzić ani zrekompensować.

- Projekt związany jest z wyso- wysokim poziomem ryzyka w odniesieniu do zmiany klimatu i wdrożono pewne działania na rzecz łagodzenia zmiany klimatu, które częściowo przeciwdziałają temu ryzyku.

- Zmniejszono lub ograniczono znaczące negatywne oddziaływanie za pomocą działań zaplanowanych

w celu uniknięcia wszelkich stwierdzonych znaczących niekorzystnych skutków,

zapobieżenia im lub, w miarę możliwości, ich zrekompensowania.

- Projekt związany jest ze średnim poziomem ryzyka w odniesieniu do zmiany klimatu i wdrożono działania na rzecz łagodzenia zmiany klimatu, które częściowo przeciwdziałają temu ryzyku.

- Po wdrożeniu działań na rzecz łagodzenia zmiany klimatu pozostają nadal pewne negatywne oddziaływania, lecz nie są one znaczące i nie uznano jakichkolwiek dalszych działań za niezbędne.

- Projekt związany jest ze średnim lub z wysokim poziomem ryzyka w odniesieniu do zmiany klimatu, lecz ryzyko to jest łagodzone i dobrze zarządzane.

- Projekt związany jest z niskim poziomem ryzyka w odniesieniu do zmiany klimatu - brak negatywnego oddziaływania lub nieznaczne negatywne oddziaływanie po wdrożeniu działań na rzecz łagodzenia zmiany klimatu (lub projekt nie wymaga takich działań).

LUB

- Wysoki lub średni poziom ryzyka - ryzyko w pełni złagodzone.

Pozytywne oddziaływania wynikające z projektu, promotor projektu/ odbiorca końcowy nie podjął jakichkolwiek dobrowolnych działań (2) (waga: 50 %) Nie stwierdzono znaczącego oddziaływania pozytywnego. Możliwe było stwierdzenie pewnych pozytywnych oddziaływań dotyczących łagodzenia zmiany klimatu lub przystosowania się do niej. Znaczące oddziaływania pozytywne (wyraźnie określono cel polegający na przyczynieniu się do łagodzenia zmiany klimatu lub przystosowania się do niej, lecz nie jest on podstawowym powodem realizacji projektu). Znaczące oddziaływania pozytywne (projekt poświęcony jest w całości przyczynianiu się do łagodzenia zmiany klimatu lub przystosowania się do niej, przy czym jest to podstawowy powód realizacji projektu).
Dobrowolne działania podjęte w celu poprawy wyników projektu w zakresie klimatu (waga: 7,5 % (premia)) Na zasadzie dobrowolności promotor projektu, pod kierunkiem partnera wykonawczego, zapewni przeprowadzenie co najmniej jednego z następujących działań, stosownie do projektu:

- weryfikacji pod względem wpływu na klimat (przystosowanie się do zmiany klimatu lub działania na rzecz łagodzenia zmiany klimatu) w przypadku projektów finansowania bezpośredniego poniżej progu

Środowisko

15 %

Negatywne oddziaływanie i ryzyko związane z projektem (50 %) występuje znaczące negatywne oddziaływanie lub nie w pełni złagodzone ryzyko zmniejszono lub ograniczono znaczące negatywne oddziaływanie lub ryzyko za pomocą działań zaplanowanych w celu uniknięcia wszelkich stwierdzonych znaczących niekorzystnych skutków, zapobieżenia im lub, w miarę możliwości, ich zrekompensowania)) po wdrożeniu działań łagodzących pozostają nadal pewne negatywne oddziaływania lub ryzyko takich oddziaływań, lecz nie są one znaczące i nie uznano jakichkolwiek dalszych działań za niezbędne brak negatywnego oddziaływania/ ryzyka lub występowanie nieznacznego negatywnego oddziaływania/ryzyka po wdrożeniu działań łagodzących (lub projekt nie wymaga takich działań)
Ocena dostateczna Ocena dobra Ocena bardzo dobra Ocena doskonała
Pozytywne oddziaływania wynikające z projektu, promotor projektu/ odbiorca końcowy nie podjął jakichkolwiek dobrowolnych działań (waga: 50 %) brak znaczących oddziaływań pozytywnych możliwe było stwierdzenie pewnych pozytywnych oddziaływań

na elementy środowiska

znaczące oddziaływania pozytywne (wyraźnie określono cel polegający na przyczynieniu się do celu środowiskowego, lecz nie jest on podstawowym powodem realizacji projektu) znaczące oddziaływania pozytywne (projekt poświęcony jest w całości celowi środowiskowemu, przy czym jest to podstawowy powód realizacji projektu)
Dobrowolne działania podjęte w celu poprawy efektywności środowiskowej projektu (waga: 7,5 % (premia))

(premia)

Na zasadzie dobrowolności promotor projektu, pod kierunkiem partnera wykonawczego, zapewni przeprowadzenie co najmniej jednego z następujących działań, stosownie do projektu:

- promotor projektu/odbiorca końcowy podejmuje dobrowolne działania w celu poprawy efektywności środowiskowej projektu, w tym działania mające na celu dalsze łagodzenie negatywnych oddziaływań lub ich kompensowanie

Wymiar społeczny 15 % Negatywne oddziaływanie i ryzyko związane z projektem (waga: 50 %) Występują pewne znaczące negatywne oddziaływania, których nie można w pełni złagodzić ani zrekompensować Zmniejszono lub ograniczono pewne znaczące negatywne oddziaływania za pomocą działań zaplanowanych w celu uniknięcia wszelkich stwierdzonych znaczących niekorzystnych skutków, zapobieżenia im lub, w miarę możliwości, ich zrekompensowania Po wdrożeniu działań łagodzących pozostają nadal pewne negatywne oddziaływania, lecz nie są one znaczące i nie uznano jakichkolwiek środków kompensacyjnych za niezbędne Brak tymczasowych negatywnych oddziaływań lub występowanie tylko nieznacznych tymczasowych oddziaływań negatywnych po wprowadzeniu działań łagodzących (lub projekt nie wymaga takich działań)
Pozytywne oddziaływania wynikające z projektu, promotor projektu/ odbiorca końcowy nie podjął jakichkolwiek dobrowolnych działań (waga: 50 %) Brak znaczących oddziaływań pozytywnych Możliwe było wskazanie pewnych pozytywnych oddziaływań w zakresie aspektów społecznych Znaczące oddziaływania pozytywne (wyraźnie określono cel polegający na przyczynieniu się do aspektów społecznych, lecz nie jest on podstawowym powodem realizacji projektu) Znaczące oddziaływania pozytywne (projekt poświęcony jest w całości celom społecznym, przy czym jest to podstawowy powód realizacji projektu)
Dobrowolne działania podjęte w celu poprawy stopnia realizacji celów społecznych w ramach projektu

(waga: 7,5 % (premia))

Na zasadzie dobrowolności promotor projektu, pod kierunkiem partnera wykonawczego, zapewni przeprowadzenie co najmniej jednego z następujących działań, stosownie do projektu:

- promotor projektu/odbiorca końcowy podejmuje dobrowolne działania w celu poprawy stopnia realizacji celów społecznych w ramach projektu

(1) Projekt w rozumieniu kompleksowym obejmujący np. odpowiednie działania kompensacyjne i łagodzące podejmowane w celu uwzględnienia obaw związanych ze zmianą klimatu w zakresie jej łagodzenia (tj. emisji gazów cieplarnianych) oraz przystosowania się do niej (tj. przeciwdziałania zagrożeniom, oddziaływaniom i ryzyku, które wiążą się ze zmianą klimatu).

(2) Jak opisano w wytycznych dotyczących kontroli zrównoważonego charakteru projektów w ramach zaleceń pozytywnego programu.

Tabela 3

Finansowanie przez pośredników

Oddziaływanie operacji z zakresu finansowania lub inwestycji
Ocena dostateczna (= 1) Ocena dobra (= 2) Ocena bardzo dobra (= 3) Ocena doskonała (= 4)
1. Zwiększenie dostępu do finansowania i poprawa warunków finansowania dla odbiorców końcowych (waga: 80 %)
a) Oczekiwana skala finansowania, którą pośrednik finansowy udostępni odbiorcom końcowym, związana

z finansowaniem wspieranym z InvestEU

(waga: 30 %)

Ograniczona oczekiwana skala finansowania (< 2 razy) Umiarkowana oczekiwana skala finansowania (od 2 do 3 razy) Wysoka oczekiwana skala finansowania (od 3 do 5 razy) Bardzo wysoka oczekiwana skala finansowania (powyżej 5 razy)
b) Korzyści dla odbiorców końcowych (1) (waga: 30 %) Operacja z zakresu finansowania lub inwestycji umożliwia pośrednikowi/ pośrednikom oferowanie odbiorcom końcowym korzystniejszych warunków za pośrednictwem:

a) elastyczności w zakresie wykorzystania środków,

b) korelacji spłat z wpływami,

c) długości okresu dostępności wypłat,

d) długości dodatkowego okresu,

e) dłuższego okresu zapadalności,

f) finansowania w walucie lokalnej wewnątrz UE,

g) wkładu w dywersyfikację i stabilność finansowania odbiorcy końcowego,

h) zwiększenia dostępności alternatywnego finansowania dłużnego lub kapitałowego ze źródeł pozabankowych,

i) pozycji podporządkowanej,

j) wymogów dotyczących zabezpieczenia,

k) przekazania przez pośrednika korzyści finansowej odbiorcy końcowemu, l) innych działań, do określenia (w miarę ich powstawania w kontekście operacji z zakresu finansowania lub inwestycji).

Żaden z powyższych elementów nie ma zastosowania. Jeden powyższy element lub dwa powyższe elementy mają zastosowanie. Dwa lub trzy powyższe elementy mają zastosowanie. Więcej niż trzy powyższe elementy mają zastosowanie.
c) Oczekiwane oddziaływanie na ekosystem finansowy (waga: 20 %) Finansowanie/działalność inwestycyjna, od których oczekuje się wsparcia na rzecz pośredników o ugruntowanej pozycji, utrzymujące istniejące kanały finansowania, głównie na poziomie lokalnym, z ograniczonym zakresem wzajemnej wymiany lub interakcji z szerszym ekosystemem. Finansowanie/ działalność inwestycyjna, od których oczekuje się znaczącego wsparcia na rzecz pośredników o ugruntowanej pozycji, zwiększające skalę kanałów finansowania lub rozszerzające je poza lokalny ekosystem w celu realizacji celów polityki InvestEU określonych w art. 3 i 8 rozporządzenia w sprawie InvestEU. Oczekuje się zapewnienia znaczącej części finansowania/działalności inwestycyjnej dzięki wspieraniu nowych pośredników, w tym nowej kategorii pośredników, lub dzięki opracowaniu alternatywnych mechanizmów finansowania lub kanałów inwestowania, aby realizować cele polityki InvestEU określone w art. 3 i 8 rozporządzenia w sprawie InvestEU. Finansowanie/działalność inwestycyjna mają na celu wspieranie nowatorskich interwencji w sektorze zgodnie z priorytetami w zakresie polityki określonymi w umowach w sprawie gwarancji lub umowach wertykalnych bądź poprzez propagowanie partnerstw, rozwijanie platform lub inne systematyczne rodzaje współpracy w ramach szerszego ekosystemu w celu realizacji celów polityki InvestEU określonych w art. 3 i 8 rozporządzenia w sprawie InvestEU.
2. Zatrudnienie (waga: 20 %)
Oczekiwana liczba objętych wsparciem miejsc pracy na poziomie odbiorców końcowych (waga: 20 %) Oczekiwana liczba miejsc pracy (w tym pracy sezonowej i w niepełnym wymiarze czasu pracy) lub oczekiwana liczba osób samozatrudnionych objętych wsparciem partnera wykonawczego na każdy 1 mln EUR finansowania:

- z przeznaczeniem na gwarancje: mniej niż 50,

- z przeznaczeniem na kapitał: mniej niż 5.

Oczekiwana liczba miejsc pracy (w tym pracy sezonowej i w niepełnym wymiarze czasu pracy) lub oczekiwana liczba osób samozatrudnionych objętych wsparciem partnera wykonawczego na każdy 1 mln EUR finansowania: - z przeznaczeniem na gwarancje: 50-100, - z przeznaczeniem na kapitał: 5-10. Oczekiwana liczba miejsc pracy (w tym pracy sezonowej i w niepełnym wymiarze czasu pracy) lub oczekiwana liczba osób samozatrudnionych objętych wsparciem partnera wykonawczego na każdy 1 mln EUR finansowania:

- z przeznaczeniem na gwarancje: 101-300, - z przeznaczeniem na kapitał: 11-15.

Oczekiwana liczba miejsc pracy (w tym pracy sezonowej i w niepełnym wymiarze czasu pracy) lub oczekiwana liczba osób samozatrudnionych objętych wsparciem partnera wykonawczego na każdy 1 mln EUR finansowania:

- z przeznaczeniem na gwarancje: ponad 300, - z przeznaczeniem na kapitał: ponad 15.

(1) W przypadku operacji ramowych partner wykonawczy powinien wskazać rodzaj korzyści, których systematyczne osiąganie oczekiwane jest w ramach podprojektów bazowych.

W poniższej tabeli przedstawiono przykłady wskaźników profilu finansowego, które mogą być wykorzystywane w operacjach o charakterze dłużnym i kapitałowym. W zależności od charakterystyki produktów finansowych/portfeli partner wykonawczy może przedstawiać różne wskaźniki. W przypadku operacji ramowych partner wykonawczy będzie zobowiązany do przedstawienia dowolnego z następujących elementów: zakresu akceptowalnych ratingów podprojektów bazowych, średniego ratingu, zakresu wskaźników transferowych lub innych istotnych cech, o ile są dostępne, takich jak oczekiwana strata i czas trwania portfela bazowego/portfeli bazowych.

DODATEK  5

Filar 6 - Profil finansowy operacji z zakresu finansowania lub inwestycji

Operacje o charakterze dłużnym (1) Przykład 1 Przykład 2
Wskaźnik profilu finansowego (zgodnie z umową w sprawie gwarancji) Oczekiwana strata Wskaźniki transferu
Zakres (w stosownych przypadkach, zgodnie z definicją zawartą w umowie w sprawie gwarancji) X %< EL < Y % nie dotyczy
Wskaźniki bazowe Oczekiwana strata z tytułu operacji z zakresu finansowania lub inwestycji

Oczekiwana strata z tytułu produktu finansowego/portfela

Obowiązujący wskaźnik transferu dotyczący odnośnego portfela/produktu finansowego na podstawie oczekiwanej straty z tytułu operacji z zakresu finansowania lub inwestycji
Operacje o charakterze kapitałowym Wskaźnik profilu finansowego (zgodnie z umową w sprawie gwarancji) Wewnętrzna stopa zwrotu (IRR), rating kontrahenta w odniesieniu do funduszy lub inny stosowny wskaźnik/inne stosowne wskaźniki do ustalenia w umowie w sprawie gwarancji Rating kontrahenta, jeżeli jest dostępny
Zakres (w stosownych przypadkach, zgodnie z definicją zawartą w umowie w sprawie gwarancji) X < IRR lub inny stosowny wskaźnik/inne stosowne wskaźniki < Y
Wskaźniki bazowe Wewnętrzna stopa zwrotu (IRR) w odniesieniu do funduszy lub inny stosowny wskaźnik/inne stosowne wskaźniki do ustalenia w umowie w sprawie gwarancji

Rating kontrahenta

(1)(1) W tym gwarancje ograniczone i nieograniczone.

DODATEK  6

Filar 7 - Wskaźniki uzupełniające

Wartości, których osiągnięcia oczekuje się na koniec cyklu życia operacji (1)

W przypadku wszystkich operacji z zakresu finansowania i inwestycji:

a) dźwignia finansowa i efekt mnożnikowy;

b) kwota uruchomionych inwestycji;

c) szacunkowa [liczba] docelowych odbiorców ostatecznych;

d) inwestycje wspierające cele klimatyczne (2)

e) inwestycje wspierające cele środowiskowej);

f) inwestycje wspierające cyfryzację(2);

g) inwestycje wspierające transformację przemysłową(2);

h) inwestycje wspierające sprawiedliwą transformację(2);

i) inwestycje zapewniające infrastrukturę krytyczną(2);

j) inwestycje w cyberbezpieczeństwo, przestrzeń kosmiczną i obronę(2);

k) w przypadku łączenia finansowania z innych źródeł unijnych należy wskazać komponent bezzwrotny lub komponent instrumentu finansowego z innych programów unijnych(2); l) inne specyficzne dla danej operacji wskaźniki wymagane dla danego produktu finansowego lub danej operacji z zakresu finansowania lub inwestycji, w stosownych przypadkach. W stosownych przypadkach, w zależności od segmentu i obszaru polityki, których dotyczy operacja, oraz rodzaju operacji (operacja bezpośrednia albo pośrednia):

Segment zrównoważonej infrastruktury

Energia:

a) energia ze źródeł odnawialnych i innych bezpiecznych i zrównoważonych bezemisyjnych i niskoemisyjnych źródeł energii - dodatkowa zainstalowana moc (w megawatach (MW));

b) liczba gospodarstw domowych oraz liczba obiektów publicznych i komercyjnych z lepszą klasą zużycia energii;

c) szacunkowe oszczędności energii uzyskane w ramach projektu lub projektów (w kilowatogodzinach (kWh));

d) emisje gazów cieplarnianych w tonach ekwiwalentu CO2, które udało się ograniczyć lub których udało się uniknąć w ciągu roku;

e) wolumen inwestycji w rozwój i modernizację zrównoważonej infrastruktury energetycznej i przekształcanie jej w infrastrukturę inteligentną.

Technologie cyfrowe:

liczba dodatkowych gospodarstw domowych, przedsiębiorstw lub budynków publicznych posiadających dostęp szerokopasmowy do sieci o przepustowości co najmniej 100 Mb/s, którą można zwiększyć do przepustowości mierzonej w gigabitach, lub liczba utworzonych hotspotów WiFi.

Transport:
a) operacja z zakresu finansowania lub inwestycji jest transgraniczna lub przyczynia się do realizacji projektów dotyczących brakujących połączeń (w tym projektów związanych
z węzłami miejskimi, regionalnymi transgranicznymi połączeniami kolejowymi, platformami multimodalnymi, portami morskimi, portami śródlądowymi, połączeniami z portami
lotniczymi oraz terminalami kolejowo-drogowymi sieci bazowej i kompleksowej TEN-T);
b) operacja z zakresu finansowania lub inwestycji przyczynia się do cyfryzacji transportu, w szczególności poprzez wdrażanie europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym
(ERTMS), systemu informacji rzecznej (RIS), inteligentnego systemu transportowego (ITS), systemu monitorowania i informacji o ruchu statków (VTMIS)/usług e-maritime oraz
projektu badawczo-rozwojowego z zakresu zarządzania ruchem lotniczym w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (SESAR);
c) liczba wybudowanych lub zmodernizowanych punktów zaopatrzenia w paliwa alternatywne;
d) operacja z zakresu finansowania lub inwestycji przyczynia się do bezpieczeństwa transportu.
Środowisko:
operacja z zakresu finansowania lub inwestycji przyczyniająca się do realizacji planów i programów wymaganych na mocy unijnego dorobku prawnego w dziedzinie środowiska,
dotyczących jakości powietrza, a także wody, odpadów i przyrody.
Segment badań naukowych, innowacji i cyfryzacji
a) liczba przedsiębiorstw realizujących projekty w zakresie badań naukowych i innowacji;
b) przyczynianie się do osiągnięcia celu zakładającego przeznaczenie 3 % produktu krajowego brutto (PKB) Unii na inwestycje w badania naukowe, rozwój i innowacje.
Segment dotyczący MŚP
a) liczba wspieranych przedsiębiorstw;
b) wielkość przydziału przeznaczonego dla MŚP/spółek o średniej kapitalizacji [%], jeżeli można ją w rozsądny sposób oszacować chwili przedłożenia.
Segment dotyczący inwestycji społecznych i umiejętności
a) infrastruktura społeczna: liczba miejsc w objętych wsparciem obiektach infrastruktury socjalnej i dostęp do nich w podziale na sektory: mieszkalnictwo, kształcenie, zdrowie, inne;
b) mikrofinansowanie oraz finansowanie przedsiębiorstw społecznych: liczba odbiorców mikrofinansowania i objętych wsparciem przedsiębiorstw społecznych;

c) umiejętności: liczba osób, które zdobywają nowe umiejętności lub które uzyskały potwierdzenie i poświadczenie umiejętności: kwalifikacja w ramach kształcenia i szkolenia formalnego.

W przypadku operacji bezpośrednich, w stosownych przypadkach:

a) początek i koniec prac;

b) koszt inwestycyjny projektu;

c) proporcja płci:

(i) w zespole zarządzania odbiorcy końcowego;

(ii) wśród pracowników;

(iii) wśród właścicieli (przedsiębiorczość).

W przypadku operacji realizowanych przez pośredników:

aspekty środowiskowe, społeczne i związane z zarządzaniem

Wskaźniki dotyczące modułów państw członkowskich: inne wskaźniki uzgodnione między państwem członkowskim i Komisją w ramach umowy o przyznanie wkładu i transponowane do odpowiedniej umowy w sprawie gwarancji z partnerem wykonawczym.

____________________

(1) Do obliczenia tych wskaźników stosuje się metodykę techniczną opracowaną dla kluczowych wskaźników efektywności i monitorowania InvestEU.

(2) Należy wskazać, czy operacja z zakresu finansowania lub inwestycji wnosi wkład na rzecz danego obszaru ("tak", "nie" lub "nie wiadomo") oraz, w stosownych przypadkach, oczekiwaną kwotę wkładu na rzecz tego obszaru.

1 Dz.U. L 107 z 26.3.2021, s. 30.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/523 z dnia 24 marca 2021 r. ustanawiające Program InvestEU i zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/1017 (Dz.U. L 107 z 26.3.2021, s. 30).
3 Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 10 rozporządzenia w sprawie InvestEU.
4 Oznacza instrument, program lub strukturę, na które składają się podprojekty, w rozumieniu art. 24 ust. 6 rozporządzenia w sprawie InvestEU. Aby uniknąć wątpliwości, wszelkie odniesienia w niniejszym dokumencie do operacji z zakresu finansowania lub inwestycji obejmują operacje ramowe.
5 Przy agregacji punktów w ramach wskaźników podrzędnych należy stosować ogólne zasady zaokrąglania. Zaokrąglenia należy dokonywać z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku do najbliższej liczby całkowitej: ocena dostateczna (1): 1,00 < x < 1,50; dobra (2): 1,51 < x < 2,50; bardzo dobra (3): 2,51 < x < 3,50; doskonała (4): 3,51 < x < 4,00.
6 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/1078 z dnia 14 kwietnia 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/523 poprzez określenie wytycznych inwestycyjnych dotyczących Funduszu InvestEU (Dz.U. L 234 z 2.7.2021, s. 18).
7 Zawiadomienie Komisji w sprawie wytycznych technicznych dotyczących kontroli zrównoważonego charakteru projektów w ramach Funduszu InvestEU (C(2021) 2632 final) (Dz.U. C 280 z 13.7.2021, s. 1).
8 Zawiadomienie Komisji w sprawie wytycznych dotyczących monitorowania inwestycji na rzecz klimatu i środowiska w ramach Programu InvestEU C(2021) 3316 final).
9 Zgodnie z własną metodyką partnera wykonawczego. Jeżeli partner wykonawczy nie dysponuje żadną metodyką, do przeprowadzenia analizy wykorzystuje się odpowiednie odniesienia zamieszczone w wytycznych dotyczących kontroli zrównoważonego charakteru projektów. Metodyka zastosowana do obliczenia wewnętrznej stopy zwrotu musi być zgodna z dobrymi praktykami uznawanymi na szczeblu międzynarodowym. Partner wykonawczy przedstawia jasne uzasadnienie podstawowych założeń przyjętych do obliczenia wewnętrznej stopy zwrotu, w tym uwzględnionych korzyści oraz wartości jednostkowych wykorzystanych do ich monetyzacji.
10 Spośród dokumentów referencyjnych opisanych w wytycznych dotyczących kontroli zrównoważonego charakteru projektów zarówno w przewodniku Komisji dotyczącym analizy kosztów i korzyści, jak i w mającym się wkrótce ukazać "Vademecum oceny ekonomicznej" wskazano typowe koszty i korzyści dla szeregu sektorów. Partner wykonawczy może skorzystać również z alternatywnych metodyk uznanych na szczeblu międzynarodowym.
11 Zgodnie z przepisami wytycznych dotyczących kontroli zrównoważonego charakteru projektów.
12 Które nie mają charakteru dobrowolnego, jak opisano w poniższym podpunkcie dotyczącym "dobrowolnego pozytywnego programu".
13 Zob. przypis 10.
14 Zob. przypis 10.
15 Zgodnie z przepisami wytycznych dotyczących kontroli zrównoważonego charakteru projektów.
16 W przypadku operacji ramowej, jeżeli są dostępne w momencie przedłożenia.
17 Zgodnie z definicją zawartą w wytycznych dotyczących kontroli zrównoważonego charakteru projektów.
18 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
19 W przypadku operacji ramowych kryterium należy weryfikować na poziomie zagregowanym.
20 Informacje na temat państw członkowskich UE, które są umiarkowanymi i wschodzącymi innowatorami, można znaleźć w Europejskim Rankingu Innowacyjności pod adresem:https://ec.europa.eu/growth/industry/policy/innovation/scoreboards_pl
21 Załącznik I dodatek 4 zmieniony przez sprostowanie z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.43.95) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 25 września 2021 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.339.4

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2021/1702 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/523 poprzez określenie dodatkowych elementów tabeli wskaźników InvestEU i szczegółowych zasad dotyczących tej tabeli
Data aktu: 12/07/2021
Data ogłoszenia: 24/09/2021
Data wejścia w życie: 25/09/2021