Rozporządzenie delegowane 2021/1445 zmieniające załączniki II i VII do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/1445
z dnia 23 czerwca 2021 r.
zmieniające załączniki II i VII do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 3 i art. 72 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Aby uwzględnić zmiany technologiczne i regulacyjne, należy wprowadzić oraz zaktualizować odniesienia do aktów prawnych wymienionych w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2018/858 i zawierających wymogi, które muszą spełniać pojazdy, układy, komponenty i oddzielne zespoły techniczne.

(2) Aby uwzględnić zmiany technologiczne i regulacyjne, należy zaktualizować określony w załączniku VII do rozporządzenia (UE) 2018/858 wykaz aktów prawnych, w odniesieniu do których producent może zostać wyznaczony jako służba techniczna, oraz szczególne warunki, zgodnie z którymi należy korzystać z wyznaczenia do celów samokontroli.

(3) Załączniki II i VII do rozporządzenia (UE) 2018/858 należy zatem zmienić zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załącznikach II i VII do rozporządzenia (UE) 2018/858 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 23 czerwca 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

Zmiany w załącznikach II i VII do rozporządzenia (UE) 2018/858

W rozporządzeniu (UE) 2018/858 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w załączniku II część I w tabeli wprowadza się następujące zmiany:
a)
przed wpisem dotyczącym pozycji 1 A dodaje się wpis w brzmieniu:
"1 Dopuszczalny poziom hałasu Dyrektywa 70/157/EWG X X X X X X X"
b)
wpis dotyczący pozycji 41 A otrzymuje brzmienie:
"41 A Emisje (Euro VI) z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności Rozporządzenie (WE) nr 595/2009

Rozporządzenie (UE) nr 582/2011

X (9) X (9) X X (9) X (9) X X"
c)
po wpisie dotyczącym pozycji 41 A dodaje się wpis w brzmieniu:
"41B Licencja na użytkowanie narzędzia symulacyjnego w celu określania emisji CO2 (pojazdy ciężkie) Rozporządzenie (WE) nr 595/2009

Rozporządzenie (UE) 2017/2400

X (16) X"
d)
dodaje się objaśnienie 16 w brzmieniu:

"(16) Dotyczy pojazdów o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 7 500 kg.";

2)
w załączniku II część I dodatek 1 w tabeli 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
przed wpisem dotyczącym pozycji 1 A dodaje się wpis w brzmieniu:
"1 Dopuszczalny poziom hałasu Dyrektywa 70/157/EWG A"
b)
objaśnienie C otrzymuje brzmienie:

"C

Stosowanie aktu prawnego w następujący sposób:

a) spełnione muszą być jedynie wymogi techniczne zawarte w akcie prawnym;

b) świadectwo homologacji typu nie jest wymagane;

c) badania i sprawdzenia są przeprowadzane przez służbę techniczną lub producenta (zob. decyzje w przypadku pkt »B«);

d) sprawozdanie z badań sporządzane jest zgodnie z załącznikiem III;

e) zapewnia się zgodność produkcji.";

3)
w załączniku II część I dodatek 1 tabela 2 przed wpisem dotyczącym pozycji 1 A dodaje się wpis w brzmieniu:
"1 Dopuszczalny poziom hałasu Dyrektywa 70/157/EWG A"
4)
w załączniku II część I dodatek 2 pkt 4 tabela pod nagłówkiem "Część I: Pojazdy należące do kategorii M1" wpis dotyczący pozycji 16 A otrzymuje brzmienie:
"16 A Regulamin ONZ nr 26 (wystające elementy zewnętrzne) a) Zewnętrzna powierzchnia nadwozia musi spełniać wymogi ogólne zawarte w pkt 5 regulaminu ONZ nr 26.

b) Według uznania służby technicznej sprawdza się zgodność z przepisami, o których mowa w pkt 6.1, 6.5, 6.6, 6.7, 6.8 i 6.11 regulaminu ONZ nr 26."

5)
w załączniku II część II wprowadza się następujące zmiany:
a)
akapit pierwszy pod tytułem otrzymuje brzmienie:

"W przypadku gdy dokonuje się odniesienia do oddzielnej dyrektywy lub oddzielnego rozporządzenia wskazanych w tabeli w części I, homologację typu udzieloną na podstawie wymienionych poniżej regulaminów ONZ lub uniwersalną międzynarodową homologację typu całego pojazdu udzieloną na podstawie regulaminu ONZ nr 0 * , obejmującą homologację typu odpowiedniej pozycji udzieloną na podstawie wymienionych poniżej regulaminów ONZ, do których Unia przystąpiła jako Umawiająca się Strona zrewidowanego porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych z 1958 r. na mocy decyzji Rady 97/836/WE ** lub kolejnych decyzji Rady, o których mowa w art. 3 ust. 3 tej decyzji, uznaje się za równoważną homologacji typu UE przyznanej na podstawie odpowiedniej oddzielnej dyrektywy lub odpowiedniego oddzielnego rozporządzenia.";

b)
tabela otrzymuje brzmienie:
Przedmiot Regulaminy ONZ Seria poprawek
"1 (a) Dopuszczalny poziom hałasu 51

59

02

01

1a Dopuszczalny poziom hałasu (nieobejmujący dźwiękowych systemów informujących o pojeździe (AVAS) i zamiennych układów tłumiących) 51 03
Dźwiękowy system informujący o pojeździe (AVAS) 138 01
Zamienne układy tłumiące 59 02
58 Ochrona pieszych (nieobejmująca układów wspomagania hamowania w sytuacjach awaryjnych i systemów ochrony przed uderzeniami czołowymi) 127 00
Układ wspomagania hamowania w sytuacjach awaryjnych 139 00
59 (b) Możliwość recyklingu 133 00
62 (c) Układy przechowywania wodoru 134 00
65 Zaawansowane systemy hamowania awaryjnego 131 01
66 System ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu 130 00
Uwaga: Wymogi dotyczące instalacji zawarte w oddzielnej dyrektywie lub oddzielnym rozporządzeniu stosuje się również do komponentów i oddzielnych zespołów technicznych homologowanych zgodnie z regulaminami ONZ.
(a) Numeracja pozycji w niniejszej tabeli odnosi się do numeracji zastosowanej w tabeli w części I.
(b) Stosuje się wymogi określone w załączniku I do dyrektywy 2005/64/WE.
(c) Obowiązkowa jest homologacja typu komponentu przewidziana w regulaminie ONZ w odniesieniu do układów przechowywania wodoru, automatycznych zaworów odcinających, zaworów zwrotnych (jednokierunkowych) oraz nadciśnienio- wych urządzeń odciążających uruchamianych termicznie. Ponadto regulamin ONZ nie obejmuje obowiązkowej zgodności materiałowej wszystkich komponentów objętych zakresem art. 2 pkt 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 79/2009.";
6)
w załączniku II część III wprowadza się następujące zmiany:
a)
pozycja 12 A w dodatku 1 otrzymuje brzmienie:
"12 A Wyposażenie wnętrza Rozporządzenie (WE) nr 661/2009

Regulamin ONZ nr 21

C G (18) + C"
b)
pozycja 15 A w dodatku 1 otrzymuje brzmienie:
"15 A Siedzenia, ich kotwiczenia i zagłówki Rozporządzenie (WE) nr 661/2009

Regulamin ONZ nr 17

D G (18) + D G + D (4B) G + D (4B)"
c)
nagłówek i akapit dotyczące dodatkowych wymogów w odniesieniu do pojazdów sanitarnych otrzymują brzmienie:

"Dodatkowe wymogi dotyczące pojazdów sanitarnych

Przedział dla pacjentów w pojazdach sanitarnych musi spełniać wymogi określone w normie EN 1789:2007 +A1: 2010 +A2:2014 »Pojazdy medyczne i ich wyposażenie - Sanitarne pojazdy drogowe« z wyjątkiem pkt 6.5 »Wykaz wyposażenia«. Należy przedstawić dowód zgodności z tymi wymogami wraz ze sprawozdaniem z badań przeprowadzonych przez służbę techniczną; może się on opierać na ocenie przeprowadzonej przez podwykonawców lub podmioty zależne służby technicznej zgodnie z przepisami art. 71. W przypadku gdy przewidziane jest miejsce na wózek inwalidzki, konieczne jest spełnienie określonych w dodatku 3 wymogów dotyczących systemu mocowania wózka inwalidzkiego oraz urządzeń przytrzymujących osobę na wózku.";

d)
pozycja 12 A w dodatku 3 otrzymuje brzmienie:
"12 A Wyposażenie wnętrza Rozporządzenie (WE) nr 661/2009

Regulamin ONZ nr 21

G (18) + C"
e)
pozycja 15 A w dodatku 3 otrzymuje brzmienie:
"15 A Siedzenia, ich kotwiczenia i zagłówki Rozporządzenie (WE) nr 661/2009

Regulamin ONZ nr 17

G (18) + W3"
f)
w objaśnieniach wprowadza się następujące zmiany:
(i)
objaśnienie nr 1 otrzymuje brzmienie:

"(1) Dla pojazdów o masie odniesienia nieprzekraczającej 2 610 kg. Na wniosek producenta rozporządzenie (WE) nr 715/2007 może mieć zastosowanie do pojazdów o masie odniesienia nieprzekraczającej 2 840 kg lub - jeżeli pojazd jest pojazdem specjalnego przeznaczenia o kodzie SB odnoszącym się do pojazdów opancerzonych - również do pojazdów o masie odniesienia przekraczającej 2 840 kg. W odniesieniu do dostępu do informacji dotyczących innych części niż pojazd podstawowy (np. przedziału mieszkalnego) zapewnienie przez producenta łatwego i szybkiego dostępu do informacji dotyczących naprawy i konserwacji pojazdów uznaje się za wystarczające.";

(ii)
dodaje się objaśnienie nr 18 w brzmieniu:

"(18) Objaśnienie G może być stosowane w odniesieniu do tych elementów wyposażenia wnętrza pojazdu, które nie są w znacznym stopniu dotknięte modyfikacją, jednakże wszelkie dodane lub zmodyfikowane elementy wyposażenia wnętrza muszą spełniać wymogi mające zastosowanie do pojazdów kategorii M1.";

7)
w załączniku VII pkt 3 po wpisie dotyczącym pozycji 46 A dodaje się wiersz w brzmieniu:
"46 B Określenie oporu toczenia opony Rozporządzenie (UE) 2017/2400 załącznik X"
1 Dz.U. L 151 z 14.6.2018, s. 1.
* Dz.U. L 135 z 31.5.2018, s. 1.
** Dz.U. L 346 z 17.12.1997, s. 78.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.313.4

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2021/1445 zmieniające załączniki II i VII do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858
Data aktu: 23/06/2021
Data ogłoszenia: 06/09/2021
Data wejścia w życie: 26/09/2021