Rozporządzenie delegowane 2021/1430 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 przez określenie danych, które mają być zgłaszane przez państwa członkowskie do celów weryfikacji emisji CO2 i zużycia paliwa przez nowe pojazdy ciężkie

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/1430
z dnia 31 maja 2021 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 przez określenie danych, które mają być zgłaszane przez państwa członkowskie do celów weryfikacji emisji CO2 i zużycia paliwa przez nowe pojazdy ciężkie
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 z dnia 28 czerwca 2018 r. w sprawie monitorowania i sprawozdawczości w odniesieniu do emisji CO2 z nowych pojazdów ciężkich i zużycia paliwa przez takie pojazdy 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 2  ustanowiono przepisy dotyczące zgodności eksploatacyjnej pojazdów i silników, trwałości urządzeń ograniczających emisję zanieczyszczeń, układów OBD pojazdów, pomiaru zużycia paliwa i emisji CO2.

(2) Zgodnie z art. 7 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/956 Komisja monitoruje - w przypadku gdy są one dostępne - wyniki badań w warunkach drogowych przeprowadzonych w ramach rozporządzenia (WE) nr 595/2009, w celu weryfikacji emisji CO2 i zużycia paliwa przez nowe pojazdy ciężkie.

(3) Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/2400 3  uzupełnia ramy prawne dotyczące homologacji typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji oraz informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów ustanowione rozporządzeniem Komisji (UE) nr 582/2011 4 . W szczególności w rozporządzeniu (UE) 2017/2400 określono zasady wydawania licencji na użytkowanie narzędzia symulacyjnego w celu określenia emisji CO2 i zużycia paliwa przez nowe pojazdy, które mają być sprzedawane, rejestrowane lub dopuszczone do ruchu w Unii oraz zasad obsługi narzędzia symulacyjnego i zgłaszania ustalonych w ten sposób wartości poziomu emisji CO2 i zużycia paliwa.

(4) Kompleksowe zrozumienie badań w warunkach drogowych w celu weryfikacji emisji CO2 i zużycia paliwa przez nowe pojazdy ciężkie wymaga analizy sprawozdań z badań.

(5) W przypadku negatywnego wyniku procedury badania weryfikacyjnego w warunkach drogowych potrzebne są dalsze informacje na temat przyczyn tego negatywnego wyniku, działań następczych podjętych w związku z nim oraz wyników dochodzenia w celu ustalenia przyczyny tego negatywnego wyniku.

(6) Niezbędne są również informacje na temat tego, w jaki sposób różne sprawozdania z badań są powiązane z tą samą rodziną pojazdów, której dotyczy dochodzenie.

(7) Aby umożliwić Komisji terminowe otrzymywanie danych niezbędnych do monitorowania wyników badań w warunkach drogowych zgodnie z art. 7 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/956 oraz do przygotowania sprawozdania rocznego zgodnie z art. 10 tego rozporządzenia, należy określić termin, w którym właściwe organy państw członkowskich powinny przekazywać te dane,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Dane, które mają być zgłaszane

Do celów art. 7 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/956 właściwe organy państw członkowskich przekazują następujące dane:

a)
sprawozdania z badań, o których mowa w art. 20 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2017/2400, najpóźniej miesiąc po przekazaniu tych sprawozdań organowi udzielającemu homologacji przez producenta pojazdu;
b)
informacje na temat dochodzenia mającego na celu ustalenie przyczyny negatywnego wyniku procedury badania weryfikacyjnego, o którym mowa w art. 20 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2017/2400, najpóźniej miesiąc po rozpoczęciu dochodzenia;
c)
wyniki dochodzenia, o którym mowa w art. 20 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2017/2400, w tym informacje na temat przyczyn negatywnego wyniku ustalonych zgodnie z akapitem drugim tego artykułu, związanych z certyfikacją części, oddzielnych zespołów technicznych lub układów lub z użytkowaniem narzędzia symulacyjnego, najpóźniej miesiąc po ustaleniu przyczyny negatywnego wyniku przez organ udzielający homologacji;
d)
sprawozdania z badań, o których mowa w art. 22 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/2400, opatrzone numerem świadectwa dotyczącego właściwości powiązanych z emisjami CO2 i zużyciem paliwa w odniesieniu do rodziny oporu powietrza, dla której zostały sporządzone, najpóźniej miesiąc po przekazaniu tych sprawozdań organowi udzielającemu homologacji przez producenta;
e)
w przypadku każdego świadectwa dotyczącego właściwości powiązanych z emisjami CO2 i zużyciem paliwa w odniesieniu do rodziny oporu powietrza, które zostało udzielone, rozszerzone, którego udzielenia odmówiono lub które zostało cofnięte - dokumenty opisane w dodatku 1 i 2 załącznika VIII do rozporządzenia (UE) 2017/2400, w tym w załącznikach, najpóźniej miesiąc po sporządzeniu lub otrzymaniu tych dokumentów przez organ udzielający homologacji.
Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 31 maja 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 173 z 9.7.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. dotyczące homologacji typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i dyrektywę 2007/46/WE oraz uchylające dyrektywy 80/1269/EWG, 2005/55/WE i 2005/78/WE (Dz.U. L 188 z 18.7.2009, s. 1).
3 Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/2400 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do określania emisji CO2 i zużycia paliwa przez pojazdy ciężkie i zmieniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE oraz rozporządzenie Komisji (UE) nr 582/2011 (Dz.U. L 349 z 29.12.2017, s. 1).
4 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 582/2011 z dnia 25 maja 2011 r. wykonujące i zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) oraz zmieniające załączniki I i III do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 167 z 25.6.2011, s. 1).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.309.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2021/1430 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 przez określenie danych, które mają być zgłaszane przez państwa członkowskie do celów weryfikacji emisji CO2 i zużycia paliwa przez nowe pojazdy ciężkie
Data aktu: 31/05/2021
Data ogłoszenia: 02/09/2021
Data wejścia w życie: 22/09/2021