Rozporządzenie delegowane 2021/1430 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 przez określenie danych, które mają być zgłaszane przez państwa członkowskie do celów weryfikacji emisji CO2 i zużycia paliwa przez nowe pojazdy ciężkie

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/1430
z dnia 31 maja 2021 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 przez określenie danych, które mają być zgłaszane przez państwa członkowskie do celów weryfikacji emisji CO2 i zużycia paliwa przez nowe pojazdy ciężkie
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 z dnia 28 czerwca 2018 r. w sprawie monitorowania i sprawozdawczości w odniesieniu do emisji CO2 z nowych pojazdów ciężkich i zużycia paliwa przez takie pojazdy 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 2  ustanowiono przepisy dotyczące zgodności eksploatacyjnej pojazdów i silników, trwałości urządzeń ograniczających emisję zanieczyszczeń, układów OBD pojazdów, pomiaru zużycia paliwa i emisji CO2.

(2) Zgodnie z art. 7 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/956 Komisja monitoruje - w przypadku gdy są one dostępne - wyniki badań w warunkach drogowych przeprowadzonych w ramach rozporządzenia (WE) nr 595/2009, w celu weryfikacji emisji CO2 i zużycia paliwa przez nowe pojazdy ciężkie.

(3) Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/2400 3  uzupełnia ramy prawne dotyczące homologacji typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji oraz informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów ustanowione rozporządzeniem Komisji (UE) nr 582/2011 4 . W szczególności w rozporządzeniu (UE) 2017/2400 określono zasady wydawania licencji na użytkowanie narzędzia symulacyjnego w celu określenia emisji CO2 i zużycia paliwa przez nowe pojazdy, które mają być sprzedawane, rejestrowane lub dopuszczone do ruchu w Unii oraz zasad obsługi narzędzia symulacyjnego i zgłaszania ustalonych w ten sposób wartości poziomu emisji CO2 i zużycia paliwa.

(4) Kompleksowe zrozumienie badań w warunkach drogowych w celu weryfikacji emisji CO2 i zużycia paliwa przez nowe pojazdy ciężkie wymaga analizy sprawozdań z badań.

(5) W przypadku negatywnego wyniku procedury badania weryfikacyjnego w warunkach drogowych potrzebne są dalsze informacje na temat przyczyn tego negatywnego wyniku, działań następczych podjętych w związku z nim oraz wyników dochodzenia w celu ustalenia przyczyny tego negatywnego wyniku.

(6) Niezbędne są również informacje na temat tego, w jaki sposób różne sprawozdania z badań są powiązane z tą samą rodziną pojazdów, której dotyczy dochodzenie.

(7) Aby umożliwić Komisji terminowe otrzymywanie danych niezbędnych do monitorowania wyników badań w warunkach drogowych zgodnie z art. 7 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/956 oraz do przygotowania sprawozdania rocznego zgodnie z art. 10 tego rozporządzenia, należy określić termin, w którym właściwe organy państw członkowskich powinny przekazywać te dane,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Dane, które mają być zgłaszane

Do celów art. 7 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/956 właściwe organy państw członkowskich przekazują następujące dane:

a)
sprawozdania z badań, o których mowa w art. 20 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2017/2400, najpóźniej miesiąc po przekazaniu tych sprawozdań organowi udzielającemu homologacji przez producenta pojazdu;
b)
informacje na temat dochodzenia mającego na celu ustalenie przyczyny negatywnego wyniku procedury badania weryfikacyjnego, o którym mowa w art. 20 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2017/2400, najpóźniej miesiąc po rozpoczęciu dochodzenia;
c)
wyniki dochodzenia, o którym mowa w art. 20 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2017/2400, w tym informacje na temat przyczyn negatywnego wyniku ustalonych zgodnie z akapitem drugim tego artykułu, związanych z certyfikacją części, oddzielnych zespołów technicznych lub układów lub z użytkowaniem narzędzia symulacyjnego, najpóźniej miesiąc po ustaleniu przyczyny negatywnego wyniku przez organ udzielający homologacji;
d)
sprawozdania z badań, o których mowa w art. 22 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/2400, opatrzone numerem świadectwa dotyczącego właściwości powiązanych z emisjami CO2 i zużyciem paliwa w odniesieniu do rodziny oporu powietrza, dla której zostały sporządzone, najpóźniej miesiąc po przekazaniu tych sprawozdań organowi udzielającemu homologacji przez producenta;
e)
w przypadku każdego świadectwa dotyczącego właściwości powiązanych z emisjami CO2 i zużyciem paliwa w odniesieniu do rodziny oporu powietrza, które zostało udzielone, rozszerzone, którego udzielenia odmówiono lub które zostało cofnięte - dokumenty opisane w dodatku 1 i 2 załącznika VIII do rozporządzenia (UE) 2017/2400, w tym w załącznikach, najpóźniej miesiąc po sporządzeniu lub otrzymaniu tych dokumentów przez organ udzielający homologacji.
Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 31 maja 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 173 z 9.7.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. dotyczące homologacji typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i dyrektywę 2007/46/WE oraz uchylające dyrektywy 80/1269/EWG, 2005/55/WE i 2005/78/WE (Dz.U. L 188 z 18.7.2009, s. 1).
3 Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/2400 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do określania emisji CO2 i zużycia paliwa przez pojazdy ciężkie i zmieniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE oraz rozporządzenie Komisji (UE) nr 582/2011 (Dz.U. L 349 z 29.12.2017, s. 1).
4 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 582/2011 z dnia 25 maja 2011 r. wykonujące i zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) oraz zmieniające załączniki I i III do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 167 z 25.6.2011, s. 1).

Zmiany w prawie

Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku ok. 4 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 23.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.309.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2021/1430 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 przez określenie danych, które mają być zgłaszane przez państwa członkowskie do celów weryfikacji emisji CO2 i zużycia paliwa przez nowe pojazdy ciężkie
Data aktu: 31/05/2021
Data ogłoszenia: 02/09/2021
Data wejścia w życie: 22/09/2021