(notyfikowana jako dokument nr C(2021) 4608)(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 16 sierpnia 2021 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/267 z dnia 16 lutego 2021 r. ustanawiające szczególne środki tymczasowe w związku z utrzymywaniem się kryzysu związanego z COVID-19 dotyczące odnawiania lub przedłużania ważności niektórych certyfikatów, świadectw, licencji i zezwoleń, przesunięcia niektórych okresowych kontroli i okresowych szkoleń w niektórych obszarach ustawodawstwa dotyczącego transportu oraz przedłużenia niektórych okresów, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2020/698 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 8, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na mocy art. 2 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/267 przedłużono terminy ukończenia - przez posiadacza świadectwa kwalifikacji zawodowych - okresowych szkoleń, które w przeciwnym razie upłynęłyby w okresie między dniem 1 września 2020 r. a dniem 30 czerwca 2021 r. Na mocy art. 2 ust. 3 wspomnianego rozporządzenia przedłużono ważność odpowiedniego oznakowania zharmonizowanym kodem unijnym "95".
(2) Na mocy art. 2 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2021/267 przedłużono ważność kart kwalifikacji kierowcy, o których mowa w załączniku II do dyrektywy 2003/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 , która to ważność w przeciwnym razie upłynęłaby w okresie między dniem 1 września 2020 r. a dniem 30 czerwca 2021 r.
(3) Pismem z dnia 6 maja 2021 r. Szwecja złożyła uzasadniony wniosek o upoważnienie do przedłużenia niektórych terminów określonych w art. 2 ust. 1, 3 i 5 rozporządzenia (UE) 2021/267. Pismem z dnia 20 maja 2021 r. Szwecja przedłożyła dodatkowe informacje na uzasadnienie swojego wniosku.
(4) Pismem z dnia 27 maja 2021 r. Szwecja ograniczyła zakres uzasadnionego wniosku.
(5) Za pomocą swojego uzasadnionego wniosku Szwecja stara się przede wszystkim o upoważnienie do przedłużenia o sześć miesięcy okresu między dniem 1 września 2020 r. a dniem 30 czerwca 2021 r. określonego w art. 2 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/267, do celów tego przepisu i art. 2 ust. 3; poza tym o upoważnienie do przedłużenia o sześć miesięcy okresu między dniem 1 września 2020 r. a dniem 30 czerwca 2021 r., określonego w art. 2 ust. 5 tego rozporządzenia; a wreszcie o upoważnienie do przedłużenia o sześć miesięcy dziesięciomiesięcznych okresów określonych w art. 2 ust. 1, 3 i 5 rozporządzenia (UE) 2021/267, chociaż ma ono zastosowanie wyłącznie do ukończenia szkolenia okresowego i jego certyfikacji, do oznakowania zharmonizowanego unijnego kodu "95" oraz do przedłużania ważności kart kwalifikacji kierowcy, które w przeciwnym razie utraciłyby ważność lub w przeciwnym razie utraciłyby ważność w okresie od dnia 1 września 2020 r. do dnia 30 czerwca 2021 r.
(6) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Szwecję ukończenie okresowego szkolenia i jego certyfikacja, oznakowanie zharmonizowanym kodem unijnym "95" oraz przedłużenie ważności kart kwalifikacji kierowcy mogą pozostać niewykonalne w tym państwie członkowskim po dniu 30 czerwca 2021 r. ze względu na środki wprowadzone przez to państwo w celu zapobieżenia rozprzestrzenianiu się lub powstrzymania rozprzestrzeniania się COVID-19.
(7) W ramach tych środków, które zdaniem Szwecji powinny poważnie ograniczyć możliwości szkolenia kierowców do końca roku, Szwecja ograniczyła liczbę osób, które mogą brać udział w szkoleniu okresowym w tym samym czasie, do ośmiu. Według tego państwa członkowskiego środek ten powinien skutkować brakiem zdolności do szkolenia kierowców, co w konsekwencji uniemożliwiłoby odnowienie wszystkich certyfikatów kompetencji zawodowych, które utraciłyby ważność między dniem 1 września 2020 r. a dniem 30 czerwca 2021 r.
(8) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Szwecję prawie połowa ważnych certyfikatów kompetencji zawodowych w tym państwie członkowskim będzie musiała zostać odnowiona w okresie od dnia 1 marca do dnia 31 grudnia 2021 r., co odpowiada 85 000 certyfikatów kompetencji zawodowych z łącznej liczby 190 000. Zgodnie ze wstępnymi oszacowaniami szwedzkie władze mają jednak ograniczyć swoje zdolności szkoleniowe do około 4 000-6 000 osób miesięcznie ze względu na środki wprowadzone w celu powstrzymania rozprzestrzeniania się COVID-19.
(9) Zdaniem Szwecji, nawet jeśli szkolenia okresowe są przeprowadzane w pełnym tempie i przy pełnej możliwej wydajności, tysiące kierowców miesięcznie nadal nie będzie w stanie odbyć wymaganego szkolenia okresowego. Ponadto duża liczba zwolnień lekarskich instruktorów i kierowców może mieć wpływ na te oszacowania, ponieważ Szwecja nie zezwala im na uczestnictwo w okresowych szkoleniach, jeżeli przejawiają jakiekolwiek objawy COVID-19.
(10) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Szwecję w marcu 2021 r. nie można było wydać co najmniej 1 000 certyfikatów kompetencji zawodowych ze względu na ograniczenia zdolności, natomiast w kwietniu 2021 r. nie można było wydać co najmniej 5 000 certyfikatów kompetencji zawodowych. Oczekuje się, że liczby te wzrosną jeszcze bardziej w kolejnych miesiącach, ponieważ liczba certyfikatów kompetencji zawodowych, które muszą zostać odnowione, gwałtownie rośnie. Zgodnie z szacunkami władz szwedzkich oczekuje się, że 9 500 certyfikatów kompetencji zawodowych utraci ważność w lipcu 2021 r. - jest to oszacowanie, które nie uwzględnia certyfikatów kompetencji zawodowych, których ważność została już przedłużona na mocy rozporządzenia (UE) 2020/698 lub rozporządzenia (UE) 2021/267. W związku z tym Szwecja nie przewiduje, aby pozostały jej zdolności szkoleniowe w celu odnowienia wszystkich wygasających certyfikatów kompetencji zawodowych.
(11) Sytuacja jest szczególnie problematyczna w odniesieniu do okresowych szkoleń kierowców posiadających ważne certyfikaty kompetencji zawodowych w zakresie przewozu towarów, którzy posiadają prawo jazdy kategorii C1, C1 + E, C lub C + E. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Szwecję wielu z tych kierowców uzyskało certyfikaty kompetencji zawodowych jako prawo nabyte na podstawie art. 4 dyrektywy 2003/59/WE. Zgodnie z art. 8 ust. 2 dyrektywy 2003/59/WE Szwecja zdecydowała, że po upływie siedmiu lat zainteresowani kierowcy będą musieli odbyć pierwszy kurs lub szkolenie okresowe zgodnie z dyrektywą. W rezultacie wiele certyfikatów kompetencji zawodowych uzyskanych jako prawo nabyte miało datę wygaśnięcia i zostało odnowionych we wrześniu 2016 r. na okres pięciu lat. W związku z tym okres ważności tych certyfikatów kompetencji zawodowych upłynie we wrześniu 2021 r.
(12) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Szwecję w tym państwie członkowskim nadal ma miejsce trzecia fala pandemii COVID-19. Ponadto w wielu częściach Szwecji realizacja akcji szczepień przebiega wolniej niż przewidywano. Na dzień 19 maja 2021 r. 40,7 % populacji zaszczepiono pierwszą dawką, natomiast tylko 12,6 % otrzymało drugą dawkę. W związku z tym nie jest jasne, kiedy sytuacja ulegnie poprawie, kiedy środki wprowadzone w celu zapobieżenia rozprzestrzenianiu się lub powstrzymania rozprzestrzeniania się COVID-19 zostaną zniesione lub złagodzone oraz kiedy w konsekwencji zdolność szkoleniowa będzie mogła zostać przywrócona do normalnego poziomu.
(13) W oparciu o obecny plan opracowany przez szwedzką Agencję Zdrowia Publicznego ograniczenie do ośmiu osób, które mogą przebywać w pomieszczeniach, powinno zostać złagodzone po ustabilizowaniu się rozprzestrzeniania się COVID-19, aby zwiększyć tę liczbę do 50 osób. Nie ma jednak terminu, w którym takie złagodzenie ograniczeń może nastąpić, ponieważ będzie to zależało od rozwoju pandemii w Szwecji. Ponadto takie złagodzenie ograniczeń nadal nie pozwoliłoby na przywrócenie zdolności szkoleniowych, ponieważ w kilku placówkach szkoleniowych zazwyczaj szkoli się około 300 osób.
(14) Uważa się, że w Szwecja ma do czynienia z niedoborem kierowców z certyfikatem kompetencji zawodowych. W opinii władz Szwecji 49 % szwedzkich przedsiębiorstw transportowych wskazało w niedawnym badaniu, że ma trudności z rekrutacją kierowców. Chociaż ograniczenia mające zastosowanie w Szwecji utrudniają szkolenie nowych kierowców, to jednak istnieje ryzyko, że Szwecja będzie musiała stawić czoła zagrożeniom związanym ze znacznym niedoborem kierowców, w przypadku gdy nie będzie można dodatkowo przedłużyć ważności certyfikatów kompetencji zawodowych.
(15) W oparciu o informacje przekazane przez Szwecję konieczne jest przedłużenie dziesięciomiesięcznych okresów określonych w art. 2 ust. 1, 3 i 5 rozporządzenia (UE) 2021/267 w celu zapewnienia, aby Szwecja posiadała zdolność do przeprowadzenia wszystkich niezbędnych szkoleń okresowych. Szwecja stoi na stanowisku, że nie ma konieczności przedłużania dziesięciomiesięcznych okresów określonych w tych artykułach w zakresie, w jakim mają one zastosowanie do szkoleń okresowych i ich certyfikacji, do oznakowania zharmonizowanym unijnym kodem "95" oraz do przedłużania ważności kart kwalifikacji kierowcy, które w przeciwnym razie utraciłyby ważność w nowym przedłużonym okresie między dniem 1 lipca 2021 r. a dniem 31 grudnia 2021 r.
(16) Według władz Szwecji powód złożenia wniosku o przedłużenie maksymalnych dopuszczalnych okresów sześciu miesięcy wynika z powstania bardzo znacznych zaległości w szkoleniach okresowych, jak opisano powyżej. Liczba certyfikatów kompetencji zawodowych, które nadal wymagają odnowienia, jest znacznie wyższa niż zwykle, a Szwecja nie przewiduje powrotu do normalnych wielkości przed końcem roku. Ponadto według tego państwa członkowskiego w okresie jesiennym oczekuje się dużego zapotrzebowania na szkolenia okresowe.
(17) Według Szwecji przedmiotowe szkolenia okresowe obejmują 35 godzin, przy czym zdecydowana większość kierowców posiadających certyfikaty kompetencji zawodowych w Szwecji decyduje się na podzielenie tego szkolenia na pięć różnych części. Oznacza to, że zdecydowana większość kierowców, których certyfikaty kompetencji zawodowych należy odnowić do końca roku, odbyła już 28 godzin szkolenia, a pozostało im jedynie 7 godzin. Ponadto zdaniem Szwecji dotyczy to głównie doświadczonych kierowców, którzy odbyli już większość przewidzianych szkoleń okresowych. Wnioskowane przedłużenie nie powinno zatem prowadzić do nieproporcjonalnych zagrożeń w zakresie bezpieczeństwa i ochrony transportu.
(18) Należy zatem upoważnić Szwecję do przedłużenia o sześć miesięcy okresów między dniem 1 września 2020 r. a dniem 30 czerwca 2021 r., o których mowa w art. 2 ust. 1 do celów tego przepisu oraz art. 2 ust. 3 i w art. 2 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2021/267.
(19) Szwecję należy upoważnić do przedłużenia o sześć miesięcy dziesięciomiesięcznych okresów określonych w art. 2 ust. 1, 3 i 5 rozporządzenia (UE) 2021/267 w zakresie, w jakim mają one zastosowanie wyłącznie do ukończenia szkolenia okresowego i jego certyfikacji, do oznakowania zharmonizowanego unijnego kodu "95" oraz do odnowienia kart kwalifikacji kierowcy, które w przeciwnym razie utraciłyby ważność lub w przeciwnym razie utraciłyby ważność w okresie od dnia 1 września 2020 r. do dnia 30 czerwca 2021 r.
(20) Szwecja zgodziła się na przyjęcie i notyfikowanie niniejszej decyzji w języku angielskim,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 30 czerwca 2021 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Adina-Ioana VĂLEAN |
|
Członek Komisji |