a także mając na uwadze, co następuje:(1) Przejście na niskoemisyjną, bardziej zrównoważoną i zasobooszczędną gospodarkę o obiegu zamkniętym zgodnie z celami zrównoważonego rozwoju ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia długoterminowej konkurencyjności gospodarki Unii. W 2016 r. Unia zawarła porozumienie paryskie w sprawie zmian klimatu 2 . W art. 2 ust. 1 lit. c) porozumienia paryskiego ustanowiono cel w postaci podjęcia bardziej zdecydowanych działań w związku ze zmianą klimatu, między innymi przez zapewnienie zgodności przepływów finansowych z dążeniem do niskiego poziomu emisji gazów cieplarnianych i rozwoju odpornego na zmiany klimatu.
(2) W odpowiedzi na to wyzwanie w grudniu 2019 r. Komisja przedstawiła koncepcję Europejskiego Zielonego Ładu 3 .
Europejski Zielony Ład stanowi nową strategię na rzecz wzrostu gospodarczego, której celem jest przekształcenie Unii w sprawiedliwe i prosperujące społeczeństwo o nowoczesnej, zasobooszczędnej i konkurencyjnej gospodarce, która począwszy od 2050 r. będzie odnotowywać zerowy poziom emisji gazów cieplarnianych netto i w ramach której wzrost gospodarczy nie będzie już bezpośrednio sprzężony z wykorzystaniem zasobów naturalnych. Osiągnięcie tego celu wymaga zapewnienia jasnych sygnałów dla inwestorów, tak aby zapobiec powstawaniu aktywów osieroconych oraz pozyskiwać zrównoważone finansowanie.
(3) W marcu 2018 r. Komisja opublikowała "Plan działania: finansowanie zrównoważonego wzrostu gospodarczego" 4 , w którym określiła ambitną i kompleksową strategię w zakresie zrównoważonego finansowania. Jednym z celów ustanowionych w tym planie działania jest ukierunkowanie przepływów kapitału na zrównoważone inwestycje w celu osiągnięcia zrównoważonego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu.
(4) Właściwa realizacja planu działania sprzyja popytowi inwestorów na zrównoważone inwestycje. Należy zatem sprecyzować, że czynniki zrównoważonego rozwoju i cele związane ze zrównoważonym rozwojem powinny być uwzględniane w wymogach w zakresie zarządzania produktem określonych w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2017/2358 5 .
(5) Pośrednicy ubezpieczeniowi i zakłady ubezpieczeń, którzy tworzą produkty ubezpieczeniowe, powinni uwzględniać czynniki zrównoważonego rozwoju w procesie zatwierdzania produktu w odniesieniu do każdego produktu ubezpieczeniowego oraz w ramach pozostałych rozwiązań dotyczących nadzoru nad produktem i zarządzania nim w odniesieniu do każdego produktu ubezpieczeniowego, który jest przeznaczony do dystrybucji wśród klientów poszukujących produktów ubezpieczeniowych o profilu związanym ze zrównoważonym rozwojem.
(6) Uwzględniając fakt, że rynek docelowy powinien być określony na odpowiednim poziomie szczegółowości, niewystarczające byłoby ogólne oświadczenie, że produkt ubezpieczeniowy posiada profil związany ze zrównoważonym rozwojem. Pośrednicy ubezpieczeniowi lub zakłady ubezpieczeń, którzy tworzą produkty ubezpieczeniowe, powinni zamiast tego wskazać, wśród jakich grup klientów o określonych celach związanych ze zrównoważonym rozwojem zamierzają prowadzić dystrybucję danego produktu ubezpieczeniowego.
(7) Aby zapewnić, by produkty ubezpieczeniowe powiązane z czynnikami zrównoważonego rozwoju były nadal łatwo dostępne również dla klientów, którzy nie mają preferencji w zakresie zrównoważonego rozwoju, pośrednicy ubezpieczeniowi i zakłady ubezpieczeń, którzy tworzą produkty ubezpieczeniowe, nie powinni być zobowiązani do identyfikowania grup klientów, z których potrzebami, cechami i celami dany produkt ubezpieczeniowy powiązany z czynnikami zrównoważonego rozwoju jest niezgodny.
(8) Czynniki zrównoważonego rozwoju uwzględniane w danym produkcie ubezpieczeniowym powinny być przedstawiane w sposób przejrzysty, aby umożliwić dystrybutorom ubezpieczeń udostępnianie stosownych informacji swoim klientom lub potencjalnym klientom.
(9) Opublikowana w maju 2018 r. 6 ocena skutków, która stanowi podstawę podjętych następnie inicjatyw ustawodawczych, wykazała konieczność doprecyzowania, że pośrednicy ubezpieczeniowi i zakłady ubezpieczeń dystrybuujący ubezpieczeniowe produkty inwestycyjne powinni uwzględniać czynniki zrównoważonego rozwoju w ramach swoich obowiązków wobec klientów i potencjalnych klientów.
(10) W celu utrzymania wysokiego standardu ochrony inwestorów pośrednicy ubezpieczeniowi i zakłady ubezpieczeń dystrybuujący ubezpieczeniowe produkty inwestycyjne powinni przy określaniu rodzajów konfliktów interesów, których istnienie może szkodzić interesom klienta lub potencjalnego klienta, uwzględniać również te rodzaje konfliktów interesów, które wynikają z uwzględniania preferencji klienta w zakresie zrównoważonego rozwoju. W przypadku istniejących klientów, w odniesieniu do których przeprowadzono już ocenę adekwatności produktu, pośrednicy ubezpieczeniowi i zakłady ubezpieczeń powinni mieć możliwość określenia osobistych preferencji klienta w zakresie zrównoważonego rozwoju przy okazji kolejnej regularnej aktualizacji istniejącej oceny adekwatności.
(11) Pośrednicy ubezpieczeniowi i zakłady ubezpieczeń, którzy świadczą usługi doradztwa w zakresie ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych, powinni mieć możliwość rekomendowania adekwatnych ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych swoim klientom lub potencjalnym klientom i w związku z tym powinni mieć możliwość zadawania pytań w celu określenia osobistych preferencji klienta w zakresie zrównoważonego rozwoju. Stosownie do obowiązku prowadzenia działalności dystrybucyjnej zgodnie z najlepiej pojętym interesem klientów rekomendacje udzielane klientom lub potencjalnym klientom powinny odzwierciedlać zarówno cele finansowe, jak i wszelkie preferencje w zakresie zrównoważonego rozwoju wyrażone przez tych klientów. Konieczne jest zatem doprecyzowanie, że uwzględnienie czynników zrównoważonego rozwoju w procesie doradztwa nie może prowadzić do praktyk polegających na sprzedaży nieadekwatnych produktów lub do wprowadzającego w błąd przedstawiania ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych jako odpowiadających preferencjom w zakresie zrównoważonego rozwoju w sytuacji, gdy nie odpowiadają one tym preferencjom. Aby uniknąć takich praktyk lub takiego wprowadzania w błąd, pośrednicy ubezpieczeniowi i zakłady ubezpieczeń, którzy świadczą usługi doradztwa w zakresie ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych, powinni najpierw ocenić inne cele inwestycyjne oraz osobistą sytuację klienta lub potencjalnego klienta, zanim zapytają go o jego możliwe preferencje w zakresie zrównoważonego rozwoju.
(12) Dotychczas opracowano ubezpieczeniowe produkty inwestycyjne o różnych poziomach ambicji związanych ze zrównoważonym rozwojem. Aby umożliwić klientom lub potencjalnym klientom zrozumienie różnych stopni powiązania produktów z aspektami dotyczącymi zrównoważonego rozwoju oraz podjęcia świadomych decyzji inwestycyjnych w kontekście takiego powiązania, pośrednicy ubezpieczeniowi i zakłady ubezpieczeń dystrybuujący ubezpieczeniowe produkty inwestycyjne powinni wyjaśnić różnicę między - z jednej strony - ubezpieczeniowymi produktami inwestycyjnymi, które, w całości lub w części, mają na celu zrównoważone inwestycje w działalność gospodarczą, która kwalifikuje się jako zrównoważona środowiskowo zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 7 , lub zrównoważone inwestycje zgodnie z definicją w art. 2 pkt 17 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2088 8 oraz ubezpieczeniowymi produktami inwestycyjnymi, które uwzględniają główne niekorzystne skutki dla czynników zrównoważonego rozwoju, które to grupy produktów mogą się kwalifikować do zarekomendowania jako odpowiadające osobistym preferencjom klientów w zakresie zrównoważonego rozwoju, a - z drugiej strony - innymi ubezpieczeniowymi produktami inwestycyjnymi nieposiadającymi powyższych specyficznych cech, które to produkty nie powinny kwalifikować się do zarekomendowania klientom lub potencjalnym klientom mającym osobiste preferencje w zakresie zrównoważonego rozwoju.
(13) Należy uwzględnić obawy dotyczące pseudoekologicznego marketingu, to jest w szczególności praktyki uzyskiwania w nieuczciwy sposób przewagi konkurencyjnej poprzez rekomendowanie ubezpieczeniowego produktu inwestycyjnego jako przyjaznego dla środowiska lub sprzyjającego zrównoważonemu rozwojowi, podczas gdy w rzeczywistości dany ubezpieczeniowy produkt inwestycyjny nie spełnia podstawowych standardów środowiskowych lub innych standardów związanych ze zrównoważonym rozwojem. Aby zapobiec sprzedaży nieadekwatnych produktów i pseudoekologicznemu marketingowi, pośrednicy ubezpieczeniowi i zakłady ubezpieczeń dystrybuujący ubezpieczeniowe produkty inwestycyjne nie powinni rekomendować ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych jako odpowiadających osobistym preferencjom w zakresie zrównoważonego rozwoju, jeżeli produkty te nie odpowiadają tym preferencjom. Pośrednicy ubezpieczeniowi i zakłady ubezpieczeń dystrybuujący ubezpieczeniowe produkty inwestycyjne powinni wyjaśnić swoim klientom lub potencjalnym klientom powody, dla których tego nie robią, oraz prowadzić ewidencję tych powodów.
(14) Konieczne jest doprecyzowanie, że ubezpieczeniowe produkty inwestycyjne, które nie kwalifikują się jako odpowiadające osobistym preferencjom w zakresie zrównoważonego rozwoju, mogą być nadal rekomendowane przez pośredników ubezpieczeniowych i zakłady ubezpieczeń dystrybuujących ubezpieczeniowe produkty inwestycyjne, ale nie jako odpowiadające osobistym preferencjom w zakresie zrównoważonego rozwoju. Aby umożliwić przedstawienie innych rekomendacji klientom lub potencjalnym klientom w przypadku, gdy ubezpieczeniowe produkty inwestycyjne nie odpowiadają osobistym preferencjom klienta w zakresie zrównoważonego rozwoju, klient powinien mieć możliwość dostosowania informacji na temat swoich preferencji w zakresie zrównoważonego rozwoju. Aby zapobiec sprzedaży nieadekwatnych produktów i pseudoekologicznemu marketingowi, pośrednicy ubezpieczeniowi i zakłady ubezpieczeń dystrybuujący ubezpieczeniowe produkty inwestycyjne powinni prowadzić ewidencję decyzji klienta obejmujących wyjaśnienia klienta uzasadniające dostosowanie udzielonych przez niego informacji.
(15) Przepisy niniejszego rozporządzenia są ze sobą ściśle powiązane, a także są ściśle powiązane z przepisami rozporządzenia (UE) 2019/2088, ponieważ ustanawiają kompleksowy system ujawniania informacji na temat aspektów dotyczących zrównoważonego rozwoju. Aby umożliwić spójną interpretację i spójne stosowanie tych przepisów oraz aby zapewnić uczestnikom rynku, właściwym organom i inwestorom łatwy dostęp do tych przepisów i pełne ich zrozumienie, pożądane jest ujęcie ich w jednym akcie prawnym.
(16) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia delegowane Komisji (UE) 2017/2358 i (UE) 2017/2359 9 .
(17) Właściwym organom, pośrednikom ubezpieczeniowym i zakładom ubezpieczeń należy zapewnić wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do nowych wymogów zawartych w niniejszym rozporządzeniu. W związku z tym należy odroczyć jego stosowanie,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: