a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 2 stanowi ważne odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą państwa członkowskie muszą zgłaszać Komisji wszelkie plany przyznania nowej pomocy przed ich wdrożeniem, uzależnione od spełnienia pewnych określonych wcześniej warunków.
(2) Z uwagi na gospodarcze i finansowe skutki pandemii COVID-19 dla przedsiębiorstw oraz w celu zapewnienia spójności z ogólną reakcją polityczną Komisji, zwłaszcza w latach 2020-2021, należy dostosować rozporządzenie (UE) nr 651/2014. Przedsiębiorstwa, które stały się przedsiębiorstwami znajdującymi się w trudnej sytuacji w wyniku pandemii COVID-19, powinny nadal kwalifikować się do pomocy na podstawie rozporządzenia (UE) nr 651/2014 przez ograniczony okres, a mianowicie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 31 grudnia 2021 r. Ponadto należy uznać, że beneficjenci regionalnej pomocy inwestycyjnej, którzy czasowo lub na stałe zwolnili pracowników w związku z pandemią COVID-19 w okresie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 30 czerwca 2021 r., nie naruszyli obowiązku utrzymania tych miejsc pracy na danym obszarze przez okres pięciu lat od dnia, w którym stanowisko zostało po raz pierwszy obsadzone, lub trzech lat w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP).
(3) Pomoc państwa przyznana przedsiębiorstwom uczestniczącym w projektach grupy operacyjnej europejskiego partnerstwa innowacyjnego na rzecz wydajnego i zrównoważonego rolnictwa (EPI), objętych art. 35 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 3 lub w projektach na rzecz rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (RLKS), objętych rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 4 lub rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 5 , ma niewielki wpływ na konkurencję, w szczególności ze względu na pozytywną rolę, jaką pomoc ta odgrywa w dzieleniu się wiedzą, zwłaszcza w przypadku społeczności lokalnych i rolniczych, oraz fakt, że ma często zbiorowy charakter i dość małą skalę. Projekty te to projekty o charakterze zintegrowanym, wielopodmiotowym i wielosektorowym, co może prowadzić do pewnych trudności w ich kwalifikacji w świetle prawa dotyczącego pomocy państwa. Ze względu na lokalny charakter poszczególnych projektów grupy operacyjnej EPI i projektów RLKS, wybieranych na podstawie wieloletniej strategii rozwoju lokalnego określonej i realizowanej w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego oraz ich ukierunkowanie na cele leżące w interesie społeczności, społeczeństwa, środowiska i klimatu, niniejsze rozporządzenie powinno odnosić się do pewnych trudności, jakie występują w przypadku projektów grupy operacyjnej EPI i projektów RLKS, aby ułatwić zapewnienie ich zgodności z zasadami pomocy państwa.
(4) Z uwagi na ograniczony wpływ, jaki mają na handel i konkurencję małe kwoty pomocy przyznawanej MŚP korzystającym, bezpośrednio lub pośrednio, z projektów grupy operacyjnej EPI i projektów RLKS, należy określić proste zasady obowiązujące w przypadkach, w których łączna kwota pomocy na jeden projekt nie przekracza określonego pułapu.
(5) Przedsiębiorstwa uczestniczące w projektach w ramach Europejskiej współpracy terytorialnej (EWT) objętych rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1299/2013 6 lub rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1059 7 doświadczają często trudności w finansowaniu dodatkowych kosztów wynikających ze współpracy między partnerami znajdującymi się w różnych regionach oraz w różnych państwach członkowskich lub państwach trzecich. Z uwagi na znaczenie, jakie dla polityki spójności ma EWT, która zapewnia ramy realizacji wspólnych działań i wymiany doświadczeń w zakresie polityki między podmiotami krajowymi, regionalnymi i lokalnymi z różnych państw członkowskich lub państw trzecich, należy zaradzić pewnym trudnościom związanym z projektami w ramach EWT, aby ułatwić doprowadzenie do ich zgodności z zasadami dotyczącymi pomocy państwa. W świetle doświadczeń Komisji rozporządzenie (UE) nr 651/2014 powinno mieć zastosowanie do pomocy dla projektów w ramach Europejskiej współpracy terytorialnej, niezależnie od wielkości przedsiębiorstw będących beneficjentami.
(6) Ponadto, z uwagi na ograniczony wpływ, jaki mają na handel i konkurencję małe kwoty pomocy przyznawanej przedsiębiorstwom uczestniczącym w projektach w ramach Europejskiej współpracy terytorialnej, zwłaszcza jeśli przedsiębiorstwa otrzymują tę pomoc pośrednio, należy określić proste zasady obowiązujące w przypadkach, w których łączna kwota pomocy przypadająca na jedno przedsiębiorstwo na jeden projekt nie przekracza określonego pułapu.
(7) Projekty badawczo-rozwojowe lub studia wykonalności, którym przyznano znak jakości w postaci pieczęci doskonałości w następstwie oceny i rankingu przeprowadzonego przez niezależnych ekspertów, które uznaje się za doskonałe i zasługujące na uzyskanie finansowania publicznego, a które jednak nie mogą być finansowane w ramach programu ramowego Horyzont ze względu na brak dostępnego budżetu, mogą być wspierane ze środków krajowych, w tym środków z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych na lata 2014-2020, oraz z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego Plus na lata 2021-2027. Pomoc państwa przyznana na rzecz takich projektów badawczo-rozwojowych realizowanych przez MŚP powinna zostać uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym i wyłączona z obowiązku zgłoszenia pod pewnymi warunkami. Ponadto nie należy wymagać ponownej oceny spełnienia warunków kwalifikowalności, które oceniono już na poziomie Unii zgodnie z przepisami programu "Horyzont 2020" lub programu "Horyzont Europa" przed przyznaniem znaku pieczęci doskonałości. Fakt, czy podmiot realizujący projekt jest nastawiony czy nienastawiony na zysk, nie jest istotnym kryterium w świetle prawa konkurencji.
(8) Pomoc państwa przyznana na wsparcie rozwoju niektórych stałych sieci szerokopasmowych o dużej przepustowości oraz pomoc państwa przyznana na wsparcie rozwoju niektórych pasywnych sieci ruchomych o dużej przepustowości powinny zostać uznane za zgodne z rynkiem wewnętrznym i wyłączone z obowiązku zgłoszenia pod pewnymi warunkami, aby pomóc w zmniejszeniu przepaści cyfrowej na obszarach, na których występują niedoskonałości rynku, przy jednoczesnym ograniczeniu ryzyka zakłócenia konkurencji i wyparcia inwestycji prywatnych.
(9) Pomoc państwa przyznana w formie bonów łączności dla konsumentów w celu ułatwienia telepracy, usług kształcenia i szkolenia zdalnego oraz dla MŚP powinna zostać uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym i wyłączona z obowiązku zgłoszenia pod pewnymi warunkami, aby pomóc w zmniejszeniu przepaści cyfrowej na obszarach, na których występują niedoskonałości rynku, przy jednoczesnym ograniczeniu ryzyka zakłócenia konkurencji i wyparcia inwestycji prywatnych.
(10) Pomoc państwa przyznaną na niektóre projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania w dziedzinie transeuropejskiej infrastruktury łączności cyfrowej, finansowane na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 8 lub którym przyznano znak jakości w postaci pieczęci doskonałości na podstawie tego rozporządzenia, należy uznać za zgodną z rynkiem wewnętrznym i wyłączoną z obowiązku zgłoszenia pod pewnymi warunkami, aby pomóc w zmniejszeniu przepaści cyfrowej na obszarach, na których występują niedoskonałości rynku, przy jednoczesnym ograniczeniu ryzyka zakłócenia konkurencji i wyparcia inwestycji prywatnych.
(11) Dotacje udzielane naukowcom w ramach weryfikacji poprawności projektu Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych (ERBN) i działań "Maria Skłodowska-Curie", które kwalifikują się jako działalność gospodarcza, należy również uznać za zgodne z rynkiem wewnętrznym, jeżeli korzystają ze znaku jakości w postaci pieczęci doskonałości.
(12) Finansowanie publiczne łączące zasoby krajowe oraz zarządzane bezpośrednio przez Unię zasoby na projekty badawcze i rozwojowe (takie jak te realizowane w ramach zinstytucjonalizowanego partnerstwa europejskiego, którego podstawą jest art. 185 lub art. 187 Traktatu, lub działanie współfinansowania w ramach programu, zdefiniowane w przepisach programu "Horyzont Europa"), może przyczynić się do poprawy konkurencyjności w zakresie europejskich badań i innowacji, jako że uznaje się, że takie projekty badawczo-rozwojowe służą realizacji celów leżących we wspólnym europejskim interesie i odnoszą się do wyraźnie określonych niedoskonałości rynku. Uznaje się, że tak jest w przypadku, gdy takie projekty są wybierane na podstawie oceny i klasyfikacji dokonanej przez niezależnych ekspertów zgodnie z przepisami programu ramowego "Horyzont 2020" lub programu ramowego "Horyzont Europa" w wyniku transnarodowych zaproszeń do składania wniosków, w których uczestniczą co najmniej trzy (a w przypadku łączenia zespołów - dwa) państwa członkowskie lub opcjonalnie - dwa państwa członkowskie i co najmniej jedno państwo stowarzyszone. Wkłady finansowe państw członkowskich, w tym środki z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych na lata 2014-2020 oraz z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego Plus na lata 2021-2027, na rzecz tych współfinansowanych projektów badawczo-rozwojowych należy uznać za zgodne z rynkiem wewnętrznym i wyłączone z obowiązku zgłoszenia pod pewnymi warunkami. Ponadto nie należy wymagać ponownej oceny spełnienia warunków kwalifikowalności, które zostały już ocenione na poziomie transnarodowym zgodnie z przepisami programu "Horyzont 2020" lub programu "Horyzont Europa" przez niezależnych ekspertów przed wybraniem projektu badawczo-rozwojowego.
(13) W programach ramowych "Horyzont 2020" i "Horyzont Europa" określono, które działania w zakresie badań naukowych i innowacji kwalifikują się do otrzymania finansowania. W tym względzie działania w zakresie badań naukowych i innowacji zdefiniowane w programie ramowym Horyzont będą zasadniczo odpowiadać badaniom podstawowym i badaniom przemysłowym zdefiniowanym w rozporządzeniu (UE) nr 651/2014. Ponadto działania w zakresie innowacji wspierane w ramach programu ramowego Horyzont będą zasadniczo odpowiadać definicji eksperymentalnych prac rozwojowych zawartej w rozporządzeniu (UE) nr 651/2014. Uproszczenia w dziedzinie badań i rozwoju przewidziane w niniejszym rozporządzeniu nie powinny jednak być wykorzystywane do wprowadzania środków pomocy służących do finansowania działań, które nie są kwalifikowalne w świetle zasad dotyczących pomocy państwa na rzecz badań i rozwoju, tj. działań wykraczających poza eksperymentalne prace rozwojowe. W tym celu państwa członkowskie mogą uwzględnić także definicje dotyczące poziomu gotowości technologicznej (TRL). Pomoc państwa na rzecz działalności badawczo-rozwojowej na poziomie TRL 9 uważa się za wykraczającą poza zakres definicji eksperymentalnych prac rozwojowych i w związku z tym pomoc taka nie powinna wchodzić w zakres rozporządzenia (UE) nr 651/2014.
(14) Wsparcie na rzecz środków w zakresie efektywności energetycznej w niektórych budynkach można łączyć, w ramach Funduszu InvestEU i na uproszczonych warunkach, ze wsparciem na produkcję i magazynowanie energii ze źródeł odnawialnych na miejscu, na punkty ładowania pojazdów na miejscu lub na cyfryzację tych budynków. Takie łączone wsparcie na uproszczonych warunkach jest możliwe w odniesieniu do budynków mieszkalnych, budynków przeznaczonych do kształcenia lub świadczenia usług socjalnych, budynków przeznaczonych do prowadzenia działań związanych z administracją publiczną lub usługami wymiaru sprawiedliwości, policji lub straży pożarnej i budynków, w których działalność gospodarcza zajmuje mniej niż 35 % całkowitej wewnętrznej powierzchni. Ze względu na charakter działalności prowadzonej w takich budynkach, wsparcie na poprawę ich charakterystyki energetycznej ma bardziej ograniczony wpływ na konkurencję. Aby zapewnić spójne traktowanie projektów finansowanych z Funduszu InvestEU i tych realizowanych przy użyciu wyłącznie zasobów krajowych, należy zmienić przepisy rozporządzenia (UE) nr 651/2014 dotyczące pomocy inwestycyjnej na środki w zakresie efektywności energetycznej oraz wprowadzić warunki zgodności ułatwiające łączenie w ramach tego samego projektu inwestycji w środki w zakresie efektywności energetycznej z inwestycjami poprawiającymi charakterystykę energetyczną budynku (tj. zintegrowanymi miejscowymi instalacjami wytwarzającymi energię elektryczną ze źródeł odnawialnych, wbudowanymi urządzeniami do ładowania pojazdów elektrycznych użytkowników budynku) oraz inwestycjami w cyfryzację budynku, w szczególności na rzecz zwiększenia jego gotowości do obsługi inteligentnych sieci. W tym celu koszty kwalifikowalne powinny stanowić całkowite koszty inwestycji w środek na rzecz efektywności energetycznej i poszczególne urządzenia; zastosowanie ma przy tym jednakowa maksymalna intensywność pomocy.
(15) Aby zapewnić spójne traktowanie projektów finansowanych przy wsparciu Funduszu InvestEU i tych realizowanych przy użyciu wyłącznie zasobów krajowych, należy zmienić rozporządzenie (UE) nr 651/2014 poprzez wprowadzenie warunków zgodności pomocy inwestycyjnej na niektóre rodzaje infrastruktury służącej mobilności niskoemisyj- nej pojazdów drogowych. Pomoc inwestycyjną na publicznie dostępną infrastrukturę ładowania lub tankowania dla pojazdów drogowych należy uznać za zgodną z rynkiem wewnętrznym i wyłączoną z obowiązku zgłoszenia, o którym mowa w art. 108 ust. 3 Traktatu, o ile umożliwia ona wyższy poziom ochrony środowiska i nie zakłóca nadmiernie konkurencji. Jeżeli chodzi o infrastrukturę tankowania, wobec braku zharmonizowanej definicji wodoru niskoemisyjnego wyłączeniem grupowym należy objąć wyłącznie pomoc inwestycyjną na infrastrukturę tankowania zaopatrującą pojazdy drogowe w wodór odnawialny. Komisja rozważy rozszerzenie zakresu odpowiednich przepisów, tak aby obejmowały one również wodór niskoemisyjny, po przyjęciu zharmonizowanej definicji. Ponadto zarówno w przypadku infrastruktury ładowania, jak i tankowania należy wprowadzić pewne zabezpieczenia w celu ograniczenia zakłóceń konkurencji. Warunki zgodności powinny w szczególności zapewniać, aby wsparcie generowało dodatkowe inwestycje i eliminowało niedoskonałości rynku lub nieoptymalne sytuacje w zakresie inwestycji, aby nie utrudniało rozwoju rynku, a w szczególności by istniał otwarty i niedyskryminacyjny dostęp do infrastruktury. Ponadto pomoc inwestycyjna na infrastrukturę ładowania lub tankowania powinna być przyznawana w drodze procedury przetargowej zgodnej z zasadami konkurencji, aby zapewnić proporcjonalność i zminimalizować zakłócenia na rynku infrastruktury. Wreszcie, aby pobudzić skuteczną konkurencję, pomoc przyznana temu samemu beneficjentowi w ramach każdego środka powinna być ograniczona.
(16) Produkty finansowe wspierane z Funduszu InvestEU mogą obejmować fundusze kontrolowane przez państwa członkowskie, w tym fundusze unijne objęte zarządzaniem dzielonym, wkłady pochodzące z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności lub inne wkłady państw członkowskich, w celu zwiększenia efektu dźwigni i wsparcia dodatkowych inwestycji w Unii. Na przykład państwa członkowskie mają możliwość wniesienia części unijnych funduszy objętych zarządzaniem dzielonym lub zasobów Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności do modułu państw członkowskich gwarancji UE w ramach Funduszu InvestEU. Ponadto państwa członkowskie mogą finansować produkty finansowe wspierane przez Fundusz InvestEU ze swoich własnych funduszy lub za pośrednictwem krajowych banków prorozwojowych. Takie finansowanie może zostać zakwalifikowane jako "zasoby państwa" i można je przypisać państwu, jeśli dane państwo członkowskie ma swobodę decydowania o wykorzystaniu tych zasobów. Jeśli jednak państwo członkowskie nie ma swobody decydowania o wykorzystaniu zasobów lub działa zgodnie z normalnymi warunkami rynkowymi, wykorzystanie tych środków może nie stanowić pomocy państwa.
(17) W przypadku gdy fundusze krajowe, w tym fundusze unijne objęte zarządzaniem dzielonym, stanowią pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu, należy przewidzieć zestaw warunków, na podstawie których pomoc może być uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym i wyłączona z obowiązku zgłoszenia, aby ułatwić wdrożenie Funduszu InvestEU.
(18) Struktura Funduszu InvestEU obejmuje szereg istotnych środków ochrony konkurencji, takich jak wspieranie inwestycji, które służą realizacji celów polityki unijnej oraz zapewniają unijną wartość dodaną; przewidziano także, że musi on być zgodny z wymogiem dodatkowości oraz korygować niedoskonałości rynku i nieoptymalne sytuacje w zakresie inwestycji. Ponadto system zarządzania i proces decyzyjny zagwarantują, zanim udzielona zostanie gwarancja UE, że operacje wspierane przez InvestEU spełniają powyższe wymogi. Ponadto wsparcie udzielane przez Fundusz InvestEU będzie przejrzyste, a jego skutki będą poddawane ocenie. Pomoc państwa zawarta w produktach finansowych wspieranych przez Fundusz InvestEU powinna zatem zostać uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym i wyłączona z obowiązku zgłoszenia na podstawie ograniczonego zestawu warunków.
(19) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 651/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 248 z 24.9.2015, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz.U. L 187 z 26.6.2014, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 487).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 320).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz.U. L 231 z 30.6.2021, s. 159).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1299/2013 z dnia 17 grudnia 2013 w sprawie przepisów szczegółowych dotyczących wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna" (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 259).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1059 z dnia 24 czerwca 2021 r. w sprawie przepisów szczegółowych dotyczących celu "Europejska współpraca terytorialna" (Interreg) wspieranego w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz instrumentów finansowania zewnętrznego (Dz.U. L 231 z 30.6.2021, s. 94).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiające instrument "Łącząc Europę" i uchylające rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 i (UE) nr 283/2014 (Dz.U. L 249 z 14.7.2021, s. 38).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/523 z dnia 24 marca 2021 r. ustanawiające Program InvestEU i zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/1017 (Dz.U. L 107 z 26.3.2021, s. 30);
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1184/2006 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 104/2000 (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 1).
** Rozporządzenie Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz.U. L 190 z 28.6.2014, s. 45).
* Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych (Dz.U. L 328 z 21.12.2018, s. 82).
* Decyzja Komisji 2012/21/UE z dnia 20 grudnia 2011 r. w sprawie stosowania art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do wykonywania usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym (Dz.U. L 7 z 11.1.2012, s. 3).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiające instrument "Łącząc Europę" i uchylające rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 i (UE) nr 283/2014 (Dz.U. L 249 z 14.7.2021, s. 38).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej i uchylające decyzję nr 661/2010/UE (Dz.U. L 348 z 20.12.2013, s. 1).
** Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego (Dz.U. L 343 z 14.12.2012, s. 32).
*** Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje, zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/2088 (Dz.U. L 198 z 22.6.2020, s. 13).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 320).
** Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz.U. L 231 z 30.6.2021, s. 159).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1299/2013 z dnia 17 grudnia 2013 w sprawie przepisów szczegółowych dotyczących wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach celu »Europejska współpraca terytorialna« (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 259).
** Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1059 z dnia 24 czerwca 2021 r. w sprawie przepisów szczegółowych dotyczących celu »Europejska współpraca terytorialna« (Interreg) wspieranego w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz instrumentów finansowania zewnętrznego (Dz.U L 231 z 30.6.2021, s. 94).
*** W przypadku programów pomocy objętych art. 16 i 21 niniejszego rozporządzenia od wymogu publikowania informacji o każdej przyznanej pomocy indywidualnej powyżej 500 000 EUR można odstąpić w odniesieniu do MŚP, które nie dokonały żadnej komercyjnej sprzedaży na żadnym rynku.
* Rozporządzenie Komisji (WE) nr 794/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U. L 140 z 30.4.2004, s. 1).
* Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 481/2014 z dnia 4 marca 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1299/2013 w odniesieniu do przepisów szczególnych dotyczących kwalifikowalności wydatków w ramach programów EWT (Dz.U. L 138 z 13.5.2014, s. 45).
* Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (Dz.U. L 153 z 18.6.2010, s. 13).
* Rozporządzenie Rady (UE) 2018/1488 z dnia 28 września 2018 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia w dziedzinie Europejskich Obliczeń Wielkiej Skali (Dz.U. L 252 z 8.10.2018, s. 1).
** Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/695 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające Program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont Europa" oraz zasady uczestnictwa i upowszechniania obowiązujące w tym programie oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1290/2013 i (UE) nr 1291/2013 (Dz.U. L 170 z 12.5.2021, s. 1).
* Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/1078 z dnia 14 kwietnia 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/523 poprzez określenie wytycznych inwestycyjnych dotyczących Funduszu InvestEU (Dz.U. L 234 z 2.7.2021, s. 18).
** Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 347/2013 z dnia 17 kwietnia 2013 r. w sprawie wytycznych dotyczących transeuropejskiej infrastruktury energetycznej, uchylające decyzję nr 1364/2006/WE oraz zmieniające rozporządzenia (WE) nr 713/2009, (WE) nr 714/2009 i (WE) nr 715/2009 (Dz.U. L 115 z 25.4.2013, s. 39).
*** Rozporządzenie (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczące usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70 (Dz.U. L 315 z 3.12.2007, s. 1).