a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240 2 ustanowiono europejski system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS) dla obywateli państw trzecich zwolnionych z obowiązku posiadania wizy przy przekraczaniu granic zewnętrznych Unii. W rozporządzeniu tym określono warunki i procedury wydawania lub odmowy wydania zezwoleń na podróż w ramach ETIAS.
(2) ETIAS umożliwia rozważenie tego, czy obecność tych obywateli państw trzecich na terytorium państw członkowskich stworzyłaby ryzyko dla bezpieczeństwa, ryzyko nielegalnej imigracji lub wysokie ryzyko epidemiologiczne.
(3) W celu umożliwienia systemowi centralnemu ETIAS przetwarzania plików wniosków zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1240, konieczne jest ustanowienie interoperacyjności pomiędzy systemem informacyjnym ETIAS, z jednej strony, oraz systemem wjazdu/wyjazdu (EES), Wizowym Systemem Informacyjnym (VIS), Systemem Informacyjnym Schengen (SIS), systemem Eurodac i europejskim systemem przekazywania informacji z rejestrów karnych - obywatele państw trzecich (ECRIS-TCN) (zwanymi dalej "innymi systemami informacyjnymi UE) oraz zdefiniowanymi w tym rozporządzeniu danymi Europolu (zwanymi dalej "danymi Europolu"), z drugiej strony.
(4) W niniejszym rozporządzeniu, wraz z rozporządzeniami Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1150 3 i (UE) 2021/1151 4 , określa się zasady wdrażania interoperacyjności pomiędzy systemem informacyjnym ETIAS, z jednej strony, oraz innymi systemami informacyjnymi UE i danymi Europolu, z drugiej strony, a także warunki przeglądania za pośrednictwem ETIAS danych przechowywanych w innych systemach informacyjnych UE oraz danych Europolu do celów automatycznego znalezienia trafień. W związku z tym konieczne jest wprowadzenie zmian w rozporządzeniach Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008 5 , (UE) 2017/2226 6 , (UE) 2018/1240, (UE) 2018/1860 7 , (UE) 2018/1861 8 oraz (UE) 2019/817 9 w celu połączenia systemu centralnego ETIAS z innymi systemami informacyjnymi UE oraz z danymi Europolu, a także w celu określenia danych, które będą przesyłane pomiędzy tymi systemami informacyjnymi UE i danymi Europolu.
(5) Europejski portal wyszukiwania ustanowiony rozporządzeniem (UE) 2019/817 oraz rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/818 10 umożliwi równoległe wyszukiwanie danych przechowywanych w ETIAS i danych przechowywanych w innych odpowiednich systemach informacyjnych UE.
(6) Należy określić warunki techniczne umożliwiające ETIAS regularne i automatyczne weryfikowanie w innych systemach informacyjnych UE, czy nadal są spełnione warunki zatrzymywania plików wniosków określone w rozporządzeniu (UE) 2018/1240.
(7) Do zapewnienia pełnej realizacji celów ETIAS, jak również do realizacji celów SIS, określonych w rozporządzeniu (UE) 2018/1860, niezbędne jest uwzględnienie w zakresie automatycznych weryfikacji i sprawdzeń nowej kategorii wpisów wprowadzonej tym rozporządzeniem, a mianowicie wpisów dotyczących obywateli państw trzecich, którzy są objęci decyzją nakazującą powrót.
(8) Powrót obywateli państw trzecich, którzy nie spełniają lub przestali spełniać warunki wjazdu, pobytu lub zamieszkania na terytorium państw członkowskich, zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/115/WE 11 , stanowi zasadniczy element kompleksowych działań na rzecz zwalczania migracji nieuregulowanej oraz stanowi istotny wzgląd interesu publicznego.
(9) Aby zapewnić wysoki poziom dokładności i wiarygodności danych, ważne jest zgłaszanie fałszywych trafień generowanych na poziomie jednostki centralnej ETIAS.
(10) W celu uzupełnienia pewnych szczegółowych aspektów technicznych rozporządzenia (UE) 2018/1240 należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) w odniesieniu do określenia warunków zgodności danych zawartych w rekordzie, wpisie lub pliku innych przeglądanych systemów informacyjnych UE z danymi zawartymi we wniosku ETIAS. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 12 . W szczególności, aby zapewnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie udział na równych zasadach w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych.
(11) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania rozporządzenia (UE) 2018/1240 należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze do ustanowienia warunków technicznych stosowania niektórych przepisów dotyczących zatrzymywania danych oraz do doprecyzowania zasad dotyczących wsparcia zapewnianego przewoźnikom przez jednostkę centralną ETIAS. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 13 .
(12) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania rozporządzenia (UE) 2017/2226 należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze do określenia szczegółów dotyczących procedur awaryjnych w przypadku braku technicznej możliwości uzyskania przez przewoźników dostępu do danych oraz doprecyzowania zasad dotyczących wsparcia zapewnianego przewoźnikom przez jednostkę centralną ETIAS. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011.
(13) Możliwe jest cofnięcie zezwoleń na podróż ETIAS w następstwie wprowadzenia do SIS nowych wpisów dotyczących odmowy wjazdu i pobytu lub nowych wpisów dotyczących dokumentu podróży zgłoszonego jako utracony, skradziony, przywłaszczony lub unieważniony. Aby system centralny ETIAS był automatycznie informowany przez SIS o takich nowych wpisach, należy wprowadzić zautomatyzowany proces wymiany informacji między SIS a ETIAS.
(14) W związku z przyjęciem rozporządzeń (UE) 2017/2226 i (UE) 2018/1240 oraz w celu zracjonalizowania i uproszczenia pracy straży granicznej dzięki wdrożeniu bardziej jednolitego procesu kontroli granicznej w odniesieniu do wszystkich obywateli państw trzecich zamierzających wjechać na terytorium państw członkowskich w celu pobytu krótkoterminowego pożądane jest dostosowanie sposobu współpracy między EES i ETIAS do sposobu, w jaki połączone są EES i VIS do celów kontroli granicznej i rejestrowania przypadków przekraczania granic w EES.
(15) Warunki, wraz z prawami dostępu, zgodnie z którymi jednostka centralna ETIAS i jednostki krajowe ETIAS mogą przeglądać dane przechowywane w innych systemach informacyjnych UE do celów ETIAS, powinny zostać obwarowane jasnymi i precyzyjnymi przepisami dotyczącymi dostępu jednostki centralnej ETIAS i jednostek krajowych ETIAS do danych przechowywanych w innych systemach informacyjnych UE, rodzajów zapytań i kategorii danych, przy czym dostęp do każdego z powyższych powinien być ograniczony do tego, co jest bezwzględnie niezbędne do wykonywania ich obowiązków. Dostęp państw członkowskich za pośrednictwem jednostek krajowych ETIAS do innych systemów informacyjnych UE powinien być zgodny z udziałem w odpowiednich instrumentach prawnych. Podobnie dane przechowywane w plikach wniosków ETIAS powinny być widoczne tylko dla tych państw członkowskich, które obsługują źródłowe systemy informacyjne zgodnie z zasadami ich uczestnictwa. Przykładowo przepisy niniejszego rozporządzenia dotyczące SIS oraz VIS opierają się na wszystkich przepisach dorobku Schengen, które mają znaczenie w onteście ecyzji Ray 2010/365/UE 14 , (UE) 2017/733 15 , (UE) 2017/1908 16 i (UE) 2018/934 17 w sprawie stosowania przepisów dorobku Schengen dotyczących SIS oraz VIS.
(16) W przypadku trudności technicznych uniemożliwiających przewoźnikom uzyskanie dostępu do systemu informacyjnego ETIAS za pośrednictwem portalu dla przewoźników jednostka centralna ETIAS powinna zapewnić przewoźnikom wsparcie operacyjne w celu ograniczenia w możliwie największym zakresie skutków dla pasażerów i przewoźników. Z tego powodu konieczne jest dostosowanie procedur awaryjnych w przypadku braku technicznej możliwości, w tym wsparcia operacyjnego, określonych w VIS, ETIAS i EES.
(17) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1240 za etap projektowania i rozwoju systemu informacyjnego ETIAS odpowiada Europejska Agencja ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA), ustanowiona rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1726 18 .
(18) Niniejsze rozporządzenie nie narusza przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/38/WE 19 .
(19) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) i TFUE, Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszego rozporządzenia i nie jest nim związana ani go nie stosuje. Ponieważ niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen, zgodnie z art. 4 tego protokołu Dania - w terminie sześciu miesięcy od przyjęcia przez Radę niniejszego rozporządzenia - podejmuje decyzję, czy dokona jego transpozycji do swego prawa krajowego.
(20) Niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen, które nie mają zastosowania do Irlandii zgodnie z decyzją Rady 2002/192/WE 20 ; Irlandia nie uczestniczy w związku z tym w jego przyjęciu i nie jest nim związana ani go nie stosuje.
(21) W odniesieniu do Islandii i Norwegii niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy zawartej przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącej włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 21 , które wchodzą w zakres obszarów, o których mowa w art. 1 lit. A, B, C i G decyzji Rady 1999/437/WE 22 .
(22) W odniesieniu do Szwajcarii niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 23 , które wchodzą w zakres obszarów, o których mowa w art. 1 lit. A, B, C i G decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2008/146/WE 24 .
(23) W odniesieniu do Liechtensteinu niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu w sprawie przystąpienia Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 25 , które wchodzą w zakres obszarów, o których mowa w art. 1 lit. A, B, C i G decyzji Rady 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2011/350/UE 26 .
(24) W odniesieniu do Cypru, Bułgarii, Rumunii i Chorwacji przepisy niniejszego rozporządzenia dotyczące VIS, SIS i EES stanowią przepisy oparte na dorobku Schengen lub w inny sposób z nim związane w rozumieniu odpowiednio art. 3 ust. 2 Aktu przystąpienia z 2003 r., art. 4 ust. 2 Aktu przystąpienia z 2005 r. i art. 4 ust. 2 Aktu przystąpienia z 2011 r. w związku z decyzjami Rady 2010/365/UE, (UE) 2017/733, (UE) 2017/1908 i (UE) 2018/934.
(25) Rozporządzenia (WE) nr 767/2008, (UE) 2017/2226, (UE) 2018/1240, (UE) 2018/1860, (UE) 2018/1861 i (UE) 2019/817 należy zatem odpowiednio zmienić.
(26) Ponieważ cele niniejszego rozporządzenia, a mianowicie zmiana rozporządzeń (WE) nr 767/2008, (UE) 2017/2226, (UE) 2018/1240, (UE) 2018/1860, (UE) 2018/1861 oraz (UE) 2019/817 w celu połączenia centralnego systemu ETIAS z innymi systemami informacyjnymi UE i danymi Europolu oraz określenia danych, które będą przesyłane pomiędzy tymi systemami informacyjnymi UE i danymi Europolu, nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na rozmiary i skutki działań możliwe jest ich lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 TUE. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.
(27) Zgodnie z art. 41 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 27 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: