[2021/1082](Dz.U.UE L z dnia 2 lipca 2021 r.)
KOMITET DS. HANDLU,
uwzględniając Umowę o wolnym handlu między Unią Europejską (zwaną dalej "UE") i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Korei (zwaną dalej "Koreą"), z drugiej strony (zwanymi dalej odpowiednio "umową" i "Stronami"), w szczególności jej art. 15.1 ust. 4 lit. c) i art. 15.5 ust. 2 oraz art. 3 lit. d) załącznika 2-C,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 15.1 ust. 4 lit. c) umowy Komitet ds. Handlu ustanowiony przez Strony może rozważyć zmiany w umowie lub zmienić postanowienia umowy w przypadkach wyraźnie w niej określonych.
(2) Art. 15.5 ust. 2 umowy stanowi, że decyzja Komitetu ds. Handlu dotycząca zmiany załączników, dodatków, protokołów i not do umowy może zostać przyjęta przez Strony z zastrzeżeniem odpowiednich mających zastosowanie wymogów prawnych i procedur.
(3) Art. 3 lit. d) załącznika 2-C do umowy upoważnia Strony do dokonywania przeglądu dodatków 2-C-2 i 2-C-3 załącznika 2-C przynajmniej co trzy lata od wejścia w życie umowy w celu potwierdzenia akceptacji produktów, jak wskazano w lit. a) tego artykułu, uwzględniając wszelkie zmiany przepisów, które mogły nastąpić na poziomie międzynarodowym lub na poziomie Stron. Stanowi również, że jakiekolwiek zmiany dodatków 2-C-2 i 2-C-3 są przedmiotem decyzji Komitetu ds. Handlu.
(4) UE i Korea zmieniły przepisy techniczne w celu utrzymania niezmienionego stopnia dostępu do rynku, o którym mowa w art. 1 ust. 2 załącznika 2-C do umowy. Ponadto odesłanie do "Regulamin EKG ONZ" w dodatkach 2-C-2 i 2-C-3 oznacza obecnie odesłanie do "Regulaminu ONZ", co wynika z Porozumienia dotyczącego przyjęcia zharmonizowanych regulaminów technicznych Organizacji Narodów Zjednoczonych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz warunków wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych regulaminów Organizacji Narodów Zjednoczonych (wersja 3) 1 z dnia 20 października 2017 r.
(5) W tabeli 1 w dodatku 2-C-2 wprowadzono następujące zmiany:
a) Ponieważ regulaminy ONZ stosuje się obowiązkowo w UE, dla uproszczenia podjęto decyzję o skreśleniu odesłań do rozporządzeń UE (na przykład rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa ogólnego) i dyrektyw UE w kolumnie "Odpowiedni przepis techniczny UE", pozostawiając tę kolumnę pustą.
b) Jeśli jednak brak jest mających zastosowanie regulaminów ONZ lub jeśli ich zakres jest nieodpowiedni, np. w przypadku pozycji "Dopuszczalny poziom dźwięku", wówczas rozporządzenia lub dyrektywy UE zastępują lub uzupełniają regulaminy ONZ. Z tego względu w kolumnie "Odpowiedni przepis techniczny UE" dodano sformułowanie "o ile istnieje".
c) W odniesieniu do pozycji "Dopuszczalny poziom dźwięku" i "Zamienne układy tłumiące", w kolumnie "Odpo- Odpowiedni przepis techniczny UE" dodano rozporządzenie (UE) nr 540/2014, ponieważ uchyla ono dyrektywę 70/157/EWG i stosuje się je w sposób rozłożony w czasie.
d) Pozycję "Emisje" zastąpiono pozycją "Emisja - pojazdy lekkie", ponieważ wymogi regulaminu ONZ nr 83 stosują się tylko do kategorii pojazdów M1 i N1. Ponadto skreślono odesłanie do "Dyrektywa 70/220/EWG", ponieważ została ona uchylona i zastąpiona przez "Rozporządzenia (WE) nr 715/2007, (WE) nr 692/2008, (UE) nr 459/2012, (UE) 2016/427, (UE) 2016/646, (UE) 2017/1151, (UE) 2017/1154 oraz (UE) 2018/1832", do których odesłanie zamieszczono w kolumnie "Odpowiedni przepis techniczny UE".
e) W pozycji "Zamienne katalizatory" skreślono odniesienie do "Dyrektywa 70/220/EWG", ponieważ została ona uchylona i zastąpiona przez "Rozporządzenia (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 692/2008", do których odesłanie zamieszczono w kolumnie "Odpowiedni przepis techniczny UE".
f) Ponadto pewne zmiany nazw pozycji wprowadzono dla większej jasności, jak w przypadku nazw pozycji "Hamowanie" i "Hamowanie", które zastąpiono nazwami "Hamowanie - pojazdy ciężkie" i "Hamowanie - pojazdy lekkie".
g) W pozycji "Dymienie z silników Diesla" skreślono odesłanie do "Dyrektywa 72/306/EWG", ponieważ została ona uchylona przez "Rozporządzenie" (WE) nr 692/2008, do którego odesłanie zamieszczono w tabeli 1 w kolumnie "Odpowiedni przepis techniczny UE".
h) W pozycji "Emisja dwutlenku węgla i zużycie paliwa" odesłanie do "Dyrektywa 80/1268/EWG" w kolumnie "Odpowiedni przepis techniczny UE" tabeli 1 zastąpiono odesłaniem do "Rozporządzenie (WE) nr 692/2008"; ponadto nazwę pozycji zmieniono na "Emisja dwutlenku węgla i zużycie paliwa - samochody osobowe z nie więcej niż ośmioma miejscami siedzącymi oprócz siedzenia kierowcy" dla zachowania pełnej zgodności z zakresem tego rozporządzenia.
i) W pozycji "Moc silnika" skreślono odesłanie do "Dyrektywa 80/1269/EWG", ponieważ została ona uchylona przez "Rozporządzenia (WE) nr 692/2008 oraz (UE) nr 582/2011", do których odesłanie zamieszczono w tabeli 1 w kolumnie "Odpowiedni przepis techniczny UE".
j) W pozycji "Emisja - pojazdy ciężkie" odesłanie do "Dyrektywa 2005/55/EWG" zastąpiono odesłaniem do "rozpo- rozporządzenia (WE) nr 595/2009, (WE) nr 582/2011 i (UE) 2016/1718", do których odesłanie zamieszczono w tabeli 1 w kolumnie "Odpowiedni przepis techniczny UE". Ponadto nazwę pozycji zmieniono na "Emisja - pojazdy ciężkie", ponieważ rozporządzenie ONZ nr 49 ma zastosowanie do pojazdów ciężkich (tj. pojazdów o masie odniesienia przekraczającej 2 610 kg).
(6) Tabela 2 w dodatku 2-C-2 pozostaje bez zmian.
(7) W tabeli 1 w dodatku 2-C-3 wprowadzono następujące zmiany:
a) W pozycji "Ochrona użytkowników w przypadku zderzenia" - "czołowego", w kolumnie "Odpowiednie koreańskie przepisy techniczne", odesłanie do "KMVSS art. 102" zastąpiono odesłaniem do "KMVSS art. 102 ust. 1 i 3" w związku ze zmianą KMVSS.
b) W pozycji "Ochrona użytkowników w przypadku zderzenia" - "bocznego", w kolumnie "Odpowiednie koreańskie przepisy techniczne", odesłanie do "KMVSS art. 102" zastąpiono odesłaniem do "KMVSS art. 102 ust. 1" w związku ze zmianą KMVSS.
c) Zmieniono całą pozycję "Hak holowniczy". Nazwę pozycji "hak holowniczy" zastąpiono przez "Zaczepy holownicze", ponieważ tak brzmi urzędowe pojęcie zdefiniowane w rozporządzeniu (UE) nr 1005/2010. Ponadto w kolumnie "Wymogi" w odniesieniu do pozycji "Zaczepy holownicze" wpis "77/389/EWG" zastąpiono wpisem "Rozporządzenie (UE) nr 1005/2010". W kolumnie "Odpowiednie koreańskie przepisy techniczne" dotychczasowe odesłanie do "KMVSS art. 20 pkt 1, 2, 4" zastąpiono odesłaniem do "KMVSS art. 20 pkt 1".
d) W grupie pozycji "System oświetlenia i sygnalizacyjny", w kolumnie "Odpowiednie koreańskie przepisy techniczne" skreślono odesłanie do KMVSS art. 106 pkt 1-10 w odniesieniu do pozycji "Reflektor główny", "Przedni reflektor przeciwmgielny", "Światło cofania", "Światła obrysowe", "Oświetlenie tablic rejestracyjnych", "Światło tylne", "Światło »stop«", "Środkowe światło »stop«", "Kierunkowskaz", "Kierunkowskaz dodatkowy" i "Tylne światło przeciwmgielne" ze względu na zmianę KMVSS.
e) W grupie pozycji "System oświetlenia i sygnalizacyjny" w pozycji "Montaż", w kolumnie "Odpowiednie koreańskie przepisy techniczne" odesłanie do "KMVSS art. 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45 i 47" zastąpiono odesłaniem do "KMVSS art. 38, 38-2, 38-3, 38-4, 38-5, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 44-2, 45, 45-2, 47 i 49". Wynika to ze zmiany KMVSS.
f) W grupie pozycji "System oświetlenia i sygnalizacyjny" dodano pozycje "Światła do jazdy dziennej" i "Światła zakrętowe" ze względu na zmianę KMVSS oraz w celu uwzględnienia zaktualizowanych wymogów montażu w zakresie systemu oświetlenia i sygnalizacyjnego.
g) W grupie pozycji "System oświetlenia i sygnalizacyjny" w pozycji "Środkowe światło »stop«", w kolumnie "Odpowiednie koreańskie przepisy techniczne", oprócz skreślenia KMVSS art. 106 pkt 8 skreślono również KMVSS art. 43 ust. 3, ponieważ został on zastąpiony przez "KMVSS art. 43 ust. 2".
h) W grupie pozycji "System oświetlenia i sygnalizacyjny" dodano pozycję "Światła obrysowe boczne" ze względu na zmianę KMVSS oraz w celu uwzględnienia zaktualizowanych wymogów montażu w zakresie systemu oświetlenia i sygnalizacyjnego.
i) W grupie pozycji "System oświetlenia i sygnalizacyjny" w pozycji "Tylne światło odblaskowe" w kolumnie "Odpowiednie koreańskie przepisy techniczne" dotychczasowe odesłanie do "KMVSS art. 49 ust. 1, 2, art. 107" zastąpiono przez "KMVSS art. 49". Wynika to ze zmiany KMVSS.
j) W pozycji "Moc silnika" w kolumnie "Odpowiednie koreańskie przepisy techniczne" dotychczasowe odesłanie do "KMVSS art. 11 ust. 1 pkt 2, art. 111" zastąpiono przez "KMVSS art. 111". Wynika to ze zmiany KMVSS.
k) W grupie pozycji "Urządzenia zabezpieczające widoczność kierowcy" w kolumnie "Wymogi" skreślono odesłania do "78/318/EWG" i "78/317/EWG", ponieważ akty te zostały uchylone i zastąpione przez "Rozporządzenie (UE) nr 1008/2010" lub "Rozporządzenie (UE) nr 672/2010". Wpisy w kolumnie "Odpowiednie koreańskie przepisy techniczne" pozostają bez zmian.
l) W pozycji "Kotwiczenia zespołu pasów bezpieczeństwa" w kolumnie "Odpowiednie koreańskie przepisy techniczne" odesłanie do "KMVSS art. 27 ust. 1, 2, 3, 4, 5; art. 103 ust. 1, 2, 3" zastąpiono odesłaniem do "KMVSS art. 27 ust. 1, 2, 3, 4; art. 103". Wynika to ze zmiany KMVSS.
m) W pozycji "Emisje i hałas (z wyjątkiem hałasu przejeżdżających pojazdów trzy- i czterokołowych) dotyczące motocykli" w kolumnie "Wymogi" skreślono między innymi odesłanie do "Dyrektywy 2002/51/WE, 2003/77/WE, 97/24/WE, rozdziały 5 i 9", ponieważ akty te zostały uchylone i zastąpione między innymi przez "Rozporządzenia (UE) nr 168/2013 oraz (UE) nr 134/2014". Wpis w kolumnie "Odpowiednie koreańskie przepisy techniczne" pozostaje bez zmian.
n) W pozycji "Emisje z silników Diesla (włącznie z OBD)" - "Pojazdy poniżej 3,5 tony" w kolumnie "Wymogi" dodano odesłanie do: "Rozporządzenie (WE) nr 715/2007" i "(UE) nr 459/2012", ponieważ są to obowiązujące rozporządzenia odpowiadające KMVSS. Wpis w kolumnie "Odpowiednie koreańskie przepisy techniczne" pozo- staje bez zmian.
o) W pozycji "Emisje z silników Diesla (włącznie z OBD)" - "Pojazdy powyżej 3,5 tony", w kolumnie "Wymogi", skreślono między innymi odesłanie do "Rozporządzenie (WE) nr 692/2008", zastępując je między innymi odesłaniem do "Rozporządzenia (WE) nr 595/2009 oraz (UE) nr 582/2011", ponieważ rozporządzenie (WE) nr 692/2008 nie dotyczy pojazdów ciężkich. Wpis w kolumnie "Odpowiednie koreańskie przepisy techniczne" pozostaje bez zmian.
p) W pozycji "Opony", w kolumnie "Odpowiednie koreańskie przepisy techniczne", odniesienie "Quality management Safety and Control of Industrial Products Act - QMSCIPA (ustawa o zarządzaniu jakością, bezpieczeństwem i kontrolą produktów przemysłowych) (art. 19, 20, 21); przepisy wykonawcze QMSCIPA art. 2 ust. 2, art. 19" zastąpiono przez: "Electrical Appliances and Consumer Products Safety Control Act (ustawa o zarządzaniu bezpieczeństwem urządzeń elektrycznych i produktów konsumpcyjnych), art. 15, 18 i 19; Enforcement Rules of Electrical Appliances and Consumer Products Safety Control Act (przepisy wykonawcze do ustawy o zarządzaniu bezpieczeństwem urządzeń elektrycznych i produktów konsumpcyjnych), art. 3 ust. 4, art. 26; KMVSS art. 12 ust. 1". Wynika to z faktu, że ustawa QMSCIPA została zastąpiona ustawą o zarządzaniu bezpieczeństwem urządzeń elektrycznych i produktów konsumpcyjnych.
(8) Tabela 2 w dodatku 2-C-3 pozostaje bez zmian.
(9) Zgodnie z art. 12 ust. 2 załącznika do decyzji nr 1 Komitetu ds. Handlu UE-Korea z dnia 23 grudnia 2011 r. w sprawie przyjęcia regulaminu Komitetu ds. Handlu, w okresie między posiedzeniami Komitetu ds. Handlu może on przyjmować decyzje w drodze procedury pisemnej pod warunkiem zgody obu Stron. Procedura pisemna polega na wymianie not między przewodniczącymi Komitetu ds. Handlu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: