a także mając na uwadze, co następuje:(1) W celu właściwego wykonania rozporządzenia (UE) 2019/880 konieczne jest określenie przepisów szczegółowych dotyczących ustanowienia systemu udzielania pozwoleń na przywóz w odniesieniu do pewnych kategorii dóbr kultury wymienionych w części B załącznika do tego rozporządzenia.
(2) Niezbędne jest również określenie przepisów dotyczących systemu oświadczeń importerów w odniesieniu do kategorii wymienionych w części C załącznika do rozporządzenia (UE) 2019/880.
(3) Konieczne jest ponadto ustanowienie przepisów określających wyjątki, pod pewnymi warunkami, od wymogów uzyskania pozwolenia na przywóz lub przedłożenia oświadczenia importera.
(4) Dobra kultury narażone w państwie trzecim na bezpośrednie ryzyko zniszczenia lub utratę powinny być przechowywane w miejscach ich zabezpieczenia w Unii, aby zapewnić ich bezpieczeństwo, utrzymanie w dobrym stanie i bezpieczny powrót, gdy pozwoli na to sytuacja. W celu zapewnienia, aby dobra kultury powierzone do przechowania nie zostały w Unii przechwycone i wprowadzone do obrotu, miejsca ich zabezpieczenia powinny być nadzorowane lub prowadzone przez podmioty publiczne, a dobra kultury powinny stale pozostawać pod ich bezpośrednim nadzorem.
(5) Dobra kultury powierzone w celu bezpiecznego przechowywania w miejscu ich zabezpieczenia w państwie członkowskim powinny być objęte odpowiednimi procedurami celnymi zapewniającymi ich składowanie przez czas nieokreślony, przy czym należy również poczynić ustalenia na wypadek, gdy oczekuje się, że sytuacja ryzyka w państwie trzecim będzie się utrzymywała dłużej, niż daje się to przewidzieć. Aby umożliwić ogółowi społeczeństwa korzystanie z czasowej obecności tych dóbr kultury na terytorium Unii powinno być dozwolone ich wystawianie w obiektach prowadzonych przez podmiot, który obsługuje dane miejsce ich zabezpieczenia, pod warunkiem uprzedniego uzyskania zgody danego państwa trzeciego oraz, w przypadku gdy dobra zostały objęte procedurą składowania celnego, uzyskania uprzedniego zezwolenia od organów celnych, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 2 . Przemieszczanie dóbr do obiektów wystawienniczych powinno być dopuszczone tylko wtedy, gdy możliwe jest zapewnienie ich bezpieczeństwa i utrzymania w dobrym stanie.
(6) Zwolnienie z obowiązku uzyskania pozwolenia na przywóz lub przedłożenia oświadczenia importera organom celnym w przypadku odprawy czasowej dóbr kultury do celów edukacyjnych, naukowych, konserwacji, restauracji, wystawienniczych, digitalizacji, przedstawień artystycznych, badań prowadzonych przez instytucje naukowe lub do współpracy pomiędzy muzeami lub podobnymi instytucjami należy ustalić w sposób zapewniający wykorzystanie dóbr kultury wyłącznie do tych celów. Podmioty i instytucje sektora publicznego uznaje się za godne zaufania w zakresie wykorzystywania czasowo przywiezionych dóbr kultury; powinno się od nich zatem wymagać jedynie dokonania rejestracji w systemie elektronicznym. Instytucjom lub podmiotom prawa prywatnego albo zarówno prawa prywatnego jak i publicznego powinno zezwalać się na korzystanie ze zwolnienia pod warunkiem że właściwy organ potwierdzi następnie dokonaną przez nie rejestrację w systemie elektronicznym. Zwolnienie to powinno również być wdrożone w sposób zapewniający, aby przedmioty objęte odprawą czasową były tożsame z przedmiotami powrotnie wywożonymi na koniec procedury oraz aby organy celne mogły łatwo zidentyfikować podmioty będące beneficjentami za pomocą centralnego systemu elektronicznego.
(7) Aby zapewnić identyfikowalność dóbr kultury objętych odprawą czasową zwolnionych z wymogu dotyczącego pozwolenia na przywóz lub oświadczenia importera na podstawie art. 3 ust. 4 lit. b) i c) rozporządzenia (UE) 2019/880 właściwe jest ustanowienie zasad dotyczących opisu tych dóbr, który należy wprowadzić do systemu elektronicznego, o którym mowa w art. 8 tego rozporządzenia.
(8) W celu prawidłowego stosowania art. 3 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/880 i zapewnienia jego jednolitego wdrażania, a także uniknięcia nadużywania zwolnienia przez stałe punkty sprzedaży, takie jak domy aukcyjne, antykwariaty i galerie, komercyjne targi sztuki powinny spełniać określone warunki dotyczące czasu trwania, celu i dostępności dla ogółu społeczeństwa, a także dotyczące ich reklamy.
(9) Aby zapewnić jednolite wdrażanie przepisów rozporządzenia (UE) 2019/880 dotyczących pozwoleń na przywóz niezbędne są przepisy regulujące przygotowywanie, składanie i rozpatrywanie wniosków, a także wydawanie i ważność odpowiednich pozwoleń z wykorzystaniem centralnego systemu elektronicznego.
(10) Aby zapobiec nieprawidłowemu wykorzystaniu pozwolenia na przywóz, które zostało cofnięte przez właściwy organ, należy uruchomić alarm w systemie elektronicznym do celów przywozu dóbr kultury, o którym mowa w art. 8 rozporządzenia (UE) 2019/880, w celu zwrócenia uwagi innych państw członkowskich i właściwych organów.
(11) Legalne pochodzenie dobra kultury, które zostało w przeszłości przywiezione do Unii na podstawie pozwolenia na przywóz, zostało już zbadane przez właściwy organ państwa członkowskiego. Aby zapewnić spójność z tą oceną i ułatwić obrót handlowy nowy wniosek o ponowny przywóz tego samego dobra kultury powinien podlegać uproszczonym wymogom.
(12) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/880 okres 90 dni, w którym właściwy organ podejmuje decyzję w sprawie wniosku o pozwolenie na przywóz, rozpoczyna się od momentu otrzymania przez ten organ kompletnego wniosku. Aby zapewnić równe traktowanie i odpowiednie rozpatrywanie wniosków o pozwolenie w przypadku gdy w celu wykazania legalnego charakteru wywozu uznaje się za niezbędne przekazanie dodatkowych informacji oprócz tych złożonych przez wnioskodawcę we wniosku elektronicznym, okres 90 dni powinien rozpocząć się dopiero wtedy, gdy wnioskodawca złoży żądane informacje dodatkowe, wprowadzając je do systemu elektronicznego. Ze względu na fakt, że ciężar dowodu dotyczący wykazania legalnego charakteru wywozu spoczywa na wnioskodawcy, w przypadku gdy właściwemu organowi nie zostaną przekazane żądane informacje dodatkowe w ustalonym terminie, wniosek należy odrzucić jako niekompletny.
(13) Aby zapobiec wprowadzaniu do Unii dóbr kultury nielegalnie wywiezionych z państwa trzeciego, wraz z wnioskiem o pozwolenie na przywóz należy zawsze składać określone dokumenty lub informacje zaświadczające o legalnym wywozie przez organy państwa trzeciego, odpowiednio identyfikujące dobro kultury i prowadzące do powstania odpowiedzialności importera albo muszą one być w posiadaniu zgłaszającego, który składa oświadczenie importera, na wypadek, gdyby organy celne zażądały ich przedstawienia.
(14) Aby umożliwić wnioskodawcom udowodnienie legalnego pochodzenia dobra w przypadku, gdy kraj, w którym dobro kultury powstało lub zostało odkryte, nie posiadał systemu świadectw wywozowych w chwili wywozu, podmiotom należy zezwolić na złożenie lub posiadanie połączenia innych form dowodów na potrzeby uzasadnienia wniosku o pozwolenie na przywóz, na wypadek gdyby organy celna zażądały tych dokumentów. W takim przypadku państwa członkowskie powinny wymagać, aby podmiot przedstawił jak największą liczbę różnych rodzajów dowodów, w tym dotyczących historii i własności przedmiotu, umożliwiających stwierdzenie jego autentyczności i prawa własności.
(15) Aby zapewnić jednolitość oświadczeń importerów, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2019/880, niezbędne są zasady dotyczące sporządzania podpisanego zgłoszenia w centralnym systemie elektronicznym oraz treści znormalizowanego opisu dobra kultury.
(16) Organy celne przeprowadzają, oprócz kontroli wyrywkowych, kontrole oparte przede wszystkim na analizie ryzyka. Aby mieć pewność, że przedmiot przedstawiany organom celnym jest przedmiotem, na który uzyskano pozwolenie na przywóz lub dla którego sporządzono oświadczenie importera, organy celne powinny przeprowadzić kontrole z zastosowaniem kryteriów zarządzania ryzykiem zgodnie z art. 46-49 rozporządzenia (UE) nr 952/2013.
(17) W rozporządzeniu (UE) 2019/880 przewidziano utworzenie przez Komisję centralnego systemu elektronicznego do celów zarządzania przywozem dóbr kultury z państw trzecich na obszar celny Unii. Należy określić szczegółowe ustalenia dotyczące działania i procedur awaryjnych tego systemu, dostępu do niego, jak również bezpieczeństwa systemu oraz informacji przechowywanych lub wymienianych za jego pomocą.
(18) W celu zapewnienia dostatecznego poziomu bezpieczeństwa środków identyfikacji elektronicznej i certyfikacji elektronicznej oraz w celu digitalizacji i ujednolicenia procesów, pozwolenia na przywóz i oświadczenia importerów powinny spełniać normy dotyczące podpisów elektronicznych, pieczęci elektronicznych i elektronicznych znaczników czasu na poszczególnych poziomach bezpieczeństwa tożsamości określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 3 i decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2015/1506 4 .
(19) Dostęp do treści pozwoleń na przywóz, wniosków ich dotyczących, oświadczeń importerów oraz do wszelkich informacji lub dokumentów złożonych w celu ich uzasadnienia powinien być zastrzeżony wyłącznie dla organów państw członkowskich odpowiedzialnych za wykonywanie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/880 oraz dla samych wnioskodawców i zgłaszających. Jednakże w celu ułatwienia obrotu handlowego, np. w przypadku przenoszenia własności przywiezionego dobra kultury, należy zezwolić posiadaczom pozwoleń na przywóz lub podmiotom inicjującym oświadczenia importerów na udzielanie osobom trzecim dostępu do ich pozwoleń lub oświadczeń.
(20) Państwa członkowskie mogą ograniczyć liczbę urzędów celnych, które mogą dokonywać formalności związane z przywozem dóbr kultury. Aby importerzy wiedzieli, które urzędy celne są właściwe do dokonywania formalności przywozowych, informacja ta powinna być im udostępniana i regularnie aktualizowana w centralnym systemie elektronicznym.
(21) W rozporządzeniu (UE) 2019/880 przewidziano, że jego art. 3 ust. 2-5 oraz ust. 7 i 8, art. 4 ust. 1-10, art. 5 ust. 1 i 2 oraz art. 8 ust. 1 stosuje się od dnia rozpoczęcia funkcjonowania systemu elektronicznego, o którym mowa w art. 8, lub najpóźniej od dnia 28 czerwca 2025 r. W związku z tym data, począwszy od której należy stosować niniejsze rozporządzenie, powinna zostać odpowiednio odroczona.
(22) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych 5 ; swoją opinię wydał on w dniu 23 kwietnia 2021 r.
(23) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Dóbr Kultury 6 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: