KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) w związku z jego art. 16 ust. 1 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) chlordekonu określono w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) Rozporządzeniem (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 zakazano wprowadzania do obrotu i stosowania środków ochrony roślin zawierających chlordekon. Pozostałości chlordekonu są wynikiem zanieczyszczenia środowiskowego gleby ze względu na stosowanie tego trwałego związku chemicznego w przeszłości.
(3) W dniu 12 lipca 2019 r. właściwe organy Francji zgłosiły Komisji dwa środki nadzwyczajne 3 4 , które zostały wprowadzone na szczeblu krajowym na podstawie art. 54 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 . W następstwie opinii 6 7 francuskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sanitarnego Żywności, Środowiska i Pracy (ANSES) Francja ustaliła krajowe wartości NDP chlordekonu w odniesieniu do produktów z bydła, owiec, kóz, świń i drobiu na poziomie niższym niż wartości obecnie stosowane na mocy rozporządzenia (WE) nr 396/2005, aby zapewnić ochronę konsumentów w Gwadelupie i na Martynice.
(4) Komisja zwróciła się do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") o przeprowadzenie oceny narażenia konsumentów w przypadku NDP zalecanych przez ANSES w odniesieniu do chlordekonu w produktach pochodzenia zwierzęcego.
(5) Urząd przedłożył oświadczenie naukowe dotyczące chlordekonu w niektórych produktach pochodzenia zwierzęcego 8 zgodnie z art. 43 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. W oświadczeniu tym Urząd stwierdził, że wartości NDP zaproponowane w opiniach ANSES w odniesieniu do produktów zwierzęcych, zaokrąglone zgodnie z wytycznymi Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) dotyczącymi obliczania NDP, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów. Ani w przypadku długotrwałego narażenia, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużej konsumpcji odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej. NDP chlordekonu powinny zostać ustalone jako tymczasowe w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Wspomniane NDP zostaną poddane przeglądowi, w ramach którego uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu 10 lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia.
(6) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(8) Należy przewidzieć odpowiednio długi termin przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
2 Rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych i zmieniające dyrektywę 79/117/EWG (Dz.U. L 158 z 30.4.2004, s. 7).
3 Arrêté du 25 janvier 2019 modifiant l'arrêté du 30 juin 2008 relatif aux limites maximales applicables aux résidus de chlordécone que ne doivent pas dépasser certaines denrées alimentaires d'origine végétale et animale pour être reconnues propres à la consommation humaine (NOR: AGRG1901040 A).
4 Arrêté du 23 mai 2019 modifiant l'arrêté du 25 janvier 2019 relatif aux limites maximales applicables aux résidus de chlordécone que ne doivent pas dépasser certaines denrées alimentaires d'origine végétale et animale pour être reconnues propres à la consommation humaine (NOR: AGRG1913466 A).
5 Rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1).
6 Note d'appui scientifique et technique de l'Agence nationale de sécurité sanitaire de l'alimentation, de l'environnement et du travail relative à la fixation d'une limite maximale de résidus de chlordécone dans la graisse pour les denrées carnées (2018-SA-0202).
7 Avis de l'Agence nationale de sécurité sanitaire de l'alimentation, de l'environnement et du travail relatif à la fixation d'une limite maximale de résidus de chlordécone dans les muscles et dans la graisse pour les denrées carnées (2018-SA-0265).
8 Statement on the dietary exposure assessment for the temporary maximum residue levels for chlordecone in certain products of animal origin (Oświadczenie w sprawie oceny narażenia z dietą w odniesieniu do tymczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości chlordekonu w niektórych produktach pochodzenia zwierzęcego). Dziennik EFSA 2020; 18(3):6052.