Decyzja wykonawcza 2021/27 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej Civil society initiative for a ban on biometric mass surveillance practices (Inicjatywa społeczeństwa obywatelskiego na rzecz zakazu praktyk masowej inwigilacji biometrycznej)

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2021/27
z dnia 7 stycznia 2021 r.
w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Civil society initiative for a ban on biometric mass surveillance practices" ("Inicjatywa społeczeństwa obywatelskiego na rzecz zakazu praktyk masowej inwigilacji biometrycznej")

(notyfikowana jako dokument nr C(2021) 32)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 15 stycznia 2021 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 15 października 2020 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Civil society initiative for a ban on biometric mass surveillance practices" ("Inicjatywa społeczeństwa obywatelskiego na rzecz zakazu praktyk masowej inwigilacji biometrycznej"). W dniu 11 listopada 2020 r. Komisja poinformowała grupę organizatorów o swojej ocenie 2 , zgodnie z którą inicjatywa ta nie mogła zostać zarejestrowana w całości, ponieważ niektóre z zaproponowanych w niej środków nie spełniały wymogu określonego w art. 6 ust. 3 lit. c) rozporządzenia (UE) 2019/788. Komisja została poproszona o przyjęcie zalecenia Komisji, wszczęcie postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego oraz przeprowadzenie kompleksowej analizy, podczas gdy na podstawie rozporządzenia do Komisji można zwracać się jedynie o przedkładanie wniosków dotyczących aktów prawnych Unii.

(2) W związku z tym w dniu 7 grudnia 2020 r. przedstawiono Komisji zmienioną wersję inicjatywy.

(3) Cele zmienionej inicjatywy określono w następujący sposób: "Wzywamy Komisję Europejską do ścisłego uregulowania kwestii wykorzystania technologii biometrycznych, aby uniknąć niepotrzebnej ingerencji w prawa podstawowe. W szczególności zwracamy się do Komisji o zakazanie, w prawie i w praktyce, zbiorowego lub arbitralnie ukierunkowanego wykorzystywania danych biometrycznych, co może prowadzić do bezprawnej masowej inwigilacji. Należy zakazać opracowywania, wdrażania (nawet eksperymentalnie) i wykorzystywania przez podmioty publiczne lub prywatne takich inwazyjnych systemów, o ile mogą one prowadzić do niepotrzebnej lub nieproporcjonalnej ingerencji w podstawowe prawa człowieka. Dowody wskazują, że stosowanie masowej inwigilacji biometrycznej w państwach członkowskich i przez agencje UE spowodowało naruszenia unijnych przepisów o ochronie danych

i nadmiernie ograniczało prawa człowieka, w tym prawo do prywatności, prawo do wolności słowa, prawo do protestu i do niedyskryminacji. Powszechne stosowanie nadzoru biometrycznego, profilowania i prognozowania stanowi zagrożenie dla praworządności i naszych najbardziej podstawowych wolności. W związku z tym apelujemy do Komisji o przedłożenie wniosku dotyczącego aktu prawnego, który będzie opierał się na ogólnych zakazach zawartych w ogólnym rozporządzeniu o ochronie danych 3  i w dyrektywie o ochronie danych w sprawach karnych 4 , i w pełni tych zakazów przestrzegał, w celu zagwarantowania, że prawo UE wyraźnie i konkretnie zakazuje masowej inwigilacji biometrycznej".

(4) W załączniku przedstawiono dalsze szczegółowe informacje dotyczące przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy obywatelskiej oraz zwrócono uwagę, że dane biometryczne są w coraz większym stopniu wykorzystywane przez publiczne, krajowe i unijne organy ścigania oraz podmioty prywatne do identyfikacji lub profilowania osób w przestrzeniach publicznych, co stanowi "z natury niepotrzebną i nieproporcjonalną ingerencję w szeroki zakres praw podstawowych, w tym w prawo do prywatności i ochrony danych". W załączniku zauważono ponadto, że chociaż "istniejące ramy prawne UE wyjaśniają [...], że wykorzystywanie danych biometrycznych ogranicza się do tego, co jest absolutnie niezbędne w odniesieniu do prawnie uzasadnionego wyznaczonego celu, z zastrzeżeniem zasady proporcjonalności [...] takie ogólne zasady przewidują wiele wyjątków".

(5) Organizatorzy przedłożyli dodatkowe informacje na temat ich wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii i ewentualnych środków towarzyszących, a także projekt aktu prawnego.

(6) W zmienionej inicjatywie zachęca się Komisję do przedstawienia wniosku dotyczącego aktu prawnego zakazującego zbiorowego wykorzystywania danych biometrycznych, co może prowadzić do masowej inwigilacji. Już w swojej ocenie z dnia 11 listopada 2020 r. Komisja poinformowała organizatorów, że wniosek ten mógłby opierać się na art. 16 ust. 2 lub art. 114 Traktatu, lub na obu tych podstawach, w zależności od tego, czy korzystanie z danych biometrycznych byłoby zakazane czy ściśle uregulowane. Art. 16 ust. 2 Traktatu zapewnia Komisji podstawę prawną do przedkładania wniosków dotyczących aktów prawnych odnoszących się do ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii oraz przez państwa członkowskie podczas wykonywania działań wchodzących w zakres stosowania prawa Unii, a także zasad dotyczących swobodnego przepływu takich danych. Art. 114 Traktatu stanowi podstawę prawną proponowania przez Komisję środków służących zbliżeniu przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich, które mają na celu ustanowienie i funkcjonowanie rynku wewnętrznego.

(7) Z powyższych względów żadna z części przedmiotowej inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji w zakresie przedkładania wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów, zgodnie z wymogami art. 6 ust. 3 lit. c) rozporządzenia (UE) 2019/788.

(8) Załącznik do inicjatywy odnosi się do czterech możliwych środków towarzyszących. Ponieważ od Komisji nie wymaga się przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w odniesieniu do któregokolwiek z tych środków, środki te nie spełniają warunku określonego w art. 6 ust. 3 lit. c) rozporządzenia, aby mogły zostać zarejestrowane jako część przedmiotu inicjatywy. Środki te nie wchodzą zatem w zakres niniejszej decyzji w sprawie rejestracji. Jeżeli Komisja uzna jednak za stosowne przyjąć wniosek dotyczący aktu prawnego w dziedzinie objętej inicjatywą, mogłaby również rozważyć możliwość uwzględnienia w tym wniosku niektórych ze wspomnianych środków, w szczególności odnoszących się do konieczności zapewnienia państwom członkowskim wytycznych dotyczących wdrażania przepisów, zaangażowania organów ochrony danych w stosowanie takich przepisów oraz treści i założeń wytycznych w zakresie etyki przygotowanych przez grupę ekspertów wysokiego szczebla ds. AI (AI HLEG) 5 .

(9) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.

(10) Proponowana inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem, nie jest w sposób oczywisty niepoważna, dokuczliwa lub sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.

(11) Podsumowując, inicjatywa "Civil society initiative for a ban on biometric mass surveillance practices" ("Inicjatywa społeczeństwa obywatelskiego na rzecz zakazu praktyk masowej inwigilacji biometrycznej") spełnia wszystkie wymogi określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 i w związku z tym powinna zostać zarejestrowana,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Rejestruje się europejską inicjatywę obywatelską "Civil society initiative for a ban on biometric mass surveillance practices" ("Inicjatywa społeczeństwa obywatelskiego na rzecz zakazu praktyk masowej inwigilacji biometrycznej").

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do grupy organizatorów europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Civil society initiative for a ban on biometric mass surveillance practices" ("Inicjatywa społeczeństwa obywatelskiego na rzecz zakazu praktyk masowej inwigilacji biometrycznej"), reprezentowanej przez Diego Javiera NARANJO BARROSO i Riccarda COLUCCINIEGO pełniących funkcję osób wyznaczonych do kontaktów.

Sporządzono w Brukseli dnia 7 stycznia 2021 r.
W imieniu Komisji
Věra JOUROVÁ
Wiceprzewodnicząca
1 Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 55.
2 C(2020) 7869.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/ WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez właściwe organy do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych i wykonywania kar, w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylająca decyzję ramową Rady 2008/977/WSiSW (dyrektywa o ochronie danych w sprawach karnych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 89).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.13.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2021/27 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej Civil society initiative for a ban on biometric mass surveillance practices (Inicjatywa społeczeństwa obywatelskiego na rzecz zakazu praktyk masowej inwigilacji biometrycznej)
Data aktu: 07/01/2021
Data ogłoszenia: 15/01/2021