a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (WE) nr 1831/2003 przewidziano udzielanie zezwoleń na stosowanie dodatków w żywieniu zwierząt oraz określono sposób uzasadniania i procedury udzielania i odmowy udzielenia takich zezwoleń. W art. 10 tego rozporządzenia przewidziano ponowną ocenę dodatków dopuszczonych na mocy dyrektywy Rady 70/524/EWG 2 .
(2) Kwas ortofosforowy został dopuszczony dyrektywą 70/524/EWG bez ograniczeń czasowych jako dodatek paszowy dla wszystkich gatunków zwierząt. Dodatek ten został następnie wpisany do rejestru dodatków paszowych jako istniejący produkt zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(3) Zgodnie z art. 10 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 w związku z jego art. 7 złożono do Komisji dwa wnioski o ponowną ocenę kwasu ortofosforowego.
(4) Pierwszy z tych wniosków dotyczył preparatu kwasu ortofosforowego (67-85,7 %) m/m (roztwór wodny). Preparat ten został dopuszczony rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 1055/2013 3 na okres 10 lat jako dodatek paszowy dla wszystkich gatunków zwierząt.
(5) Drugi wniosek dotyczył ponownej oceny kwasu fosforowego 60 % na nośniku krzemionkowym jako dodatku paszowego dla wszystkich gatunków zwierząt. Wnioskodawca wystąpił o sklasyfikowanie tego dodatku w kategorii "dodatki technologiczne" i w grupie funkcjonalnej "konserwanty". Do wniosku dołączone zostały dane szczegółowe oraz dokumenty wymagane na mocy art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(6) W opinii z dnia 17 marca 2020 r. 4 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") stwierdził, że z uwagi na niewielką ilość danych przedstawionych w pierwotnej dokumentacji oraz brak odpowiedzi wnioskodawcy na kilka wniosków o dodatkowe informacje, z którym Urząd występował w okresie od dnia 22 lipca 2011 r. do dnia 3 marca 2020 r., Urząd nie był w stanie wydać opinii na temat bezpieczeństwa i skuteczności kwasu fosforowego 60 % na nośniku krzemionkowym jako dodatku paszowego dla wszystkich gatunków zwierząt.
(7) Ponadto w dniu 8 maja 2020 r. Komisja zwróciła się do wnioskodawcy o przekazanie informacji na temat działań następczych w związku z przedmiotowym wnioskiem, ale nie otrzymała odpowiedzi.
(8) Zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 wnioskodawca musi odpowiednio i w wystarczającym stopniu wykazać zgodnie ze środkami wykonawczymi 5 do rozporządzenia (WE) nr 1831/2003, że dodatek spełnia warunki udzielenia zezwolenia określone w tym rozporządzeniu.
(9) Ponieważ wnioskodawca nie dostarczył wymaganych informacji ani danych umożliwiających Urzędowi ocenę bezpieczeństwa i skuteczności kwasu fosforowego 60 % na nośniku krzemionkowym, nie ustalono, czy w proponowanych warunkach stosowania dodatek nie ma szkodliwych skutków dla zdrowia zwierząt i ludzi ani dla środowiska naturalnego oraz czy ma co najmniej jedną z cech określonych w art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(10) Ocena kwasu fosforowego 60 % na nośniku krzemionkowym dowodzi, że warunki udzielenia zezwolenia przewidziane w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 nie są spełnione. W związku z tym należy odmówić udzielenia zezwolenia na stosowanie tego dodatku.
(11) W związku z powyższym kwas fosforowy 60 % na nośniku krzemionkowym, jako istniejący produkt w rozumieniu art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003, jak również zawierająca go pasza, powinny zostać wycofane z obrotu. Należy jednak przewidzieć krótki okres na wycofanie z obrotu istniejących zapasów dodatku i jego premiksów oraz zawierającej je paszy, aby umożliwić podmiotom gospodarczym właściwe wywiązanie się z obowiązku wycofania.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: