KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Jak stwierdzono w motywie 13 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE 2 , normy europejskie opracowane w duchu nowego podejścia do harmonizacji i normalizacji technicznej umożliwiają przyjęcie domniemania zgodności z określonymi zasadniczymi wymaganiami tej dyrektywy, zwłaszcza w przypadku składników interoperacyjności i interfejsów. Przyjmuje się, że produkty kolejowe zgodne z takimi normami zharmonizowanymi wskazanymi w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub z ich częściami, spełniają objęte tymi normami lub ich częściami wymogi ustanowione w tej dyrektywie.
(2) Pismem M/483 z dnia 28 stycznia 2011 r. Komisja zwróciła się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN), Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CENELEC) i Europejskiego Instytutu Norm Telekomunikacyjnych (ETSI) o sporządzenie nowej normy lub dokonanie przeglądu istniejących norm na potrzeby dyrektywy 2008/57/WE.
(3) Na podstawie wniosku M/483 CEN i CENELEC opracowały lub zmieniły m.in. następujące zharmonizowane normy: EN 14067-4:2013+A1:2018, EN 14067-6:2018, EN 14198:2016+A1:2018, EN 14363:2016+A1:2018, EN 15355:2019, EN 15610:2019, EN 15877-1:2012+A1:2018, EN 16186-1:2014+A1:2018, EN 16186-3:2016 +A1:2018, EN 16452:2015+A1:2019, EN 16729-4:2018, EN 16922:2017+A1:2019, EN 17023:2018, EN 17069-1:2019, EN 50122-1:2011/A1:2011, EN 50122-1:2011/A2:2016, EN 50122-1:2011/A3:2016, EN 50122-1:2011/A4:2017 EN 50126-1:2017, EN 50126-2:2017, EN 50129:2018 ze sprostowaniami EN 50129:2018/AC:2019-04, EN 50318:2018, EN 50463-1:2017, EN 50463-2:2017 ze sprostowaniami EN 50463- 2:2017/AC:2018-10, EN 50463-3:2017, EN 50463-4:2017 i EN 50463-5:2017.
(4) Komisja, we współpracy z CEN i CENELEC oceniła, czy przedmiotowe normy, opracowane lub zmienione przez CEN i CENELEC są zgodne z wnioskiem nr M/483.
(5) Normy te spełniają założone wymagania przewidziane w dyrektywie 2008/57/WE. Odniesienia do tych norm należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Z uwagi na to, że zgodność z normą EN 14363:2016+A1:2018 gwarantuje zgodność z odpowiednimi wymogami ustanowionymi w dyrektywie 2008/57/WE wyłącznie w powiązaniu z opinią techniczną ERA-OPI-2018-3 Agencji Kolejowej Unii Europejskiej, odniesienia do tej normy powinny zostać opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z odpowiednim zastrzeżeniem.
(6) Niektóre nowe lub zmienione zharmonizowane normy opracowane przez CEN i CENELEC zastępują następujące normy zharmonizowane: EN 14067-4:2005+A1:2009, EN 14067-6:2010, EN 14198:2016, EN 15355:2008 +A1:2010, EN 15610:2009, EN 15877-1:2012, EN 16186-3:2016, EN 16922:2017, EN 50122-1:2011, EN 50126-1:1999, EN 50129:2003, EN 50463-1:2012, EN 50463-2:2012, EN 50463-3:2012, EN 50463-4:2012 i EN 50463-5:2012. Należy zatem wycofać odniesienia do tych norm z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej 3 . W przypadku niektórych z tych norm, aby dać producentom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do stosowania norm je zastępujących, wycofanie tych odniesień należy odłożyć w czasie.
(7) Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę do domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w prawodawstwie harmonizacyjnym Unii od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie w dniu jej opublikowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: