Decyzja wykonawcza 2020/453 w sprawie zharmonizowanych norm dotyczących produktów kolejowych, opracowanych na potrzeby dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2020/453
z dnia 27 marca 2020 r.
w sprawie zharmonizowanych norm dotyczących produktów kolejowych, opracowanych na potrzeby dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Jak stwierdzono w motywie 13 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE 2 , normy europejskie opracowane w duchu nowego podejścia do harmonizacji i normalizacji technicznej umożliwiają przyjęcie domniemania zgodności z określonymi zasadniczymi wymaganiami tej dyrektywy, zwłaszcza w przypadku składników interoperacyjności i interfejsów. Przyjmuje się, że produkty kolejowe zgodne z takimi normami zharmonizowanymi wskazanymi w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub z ich częściami, spełniają objęte tymi normami lub ich częściami wymogi ustanowione w tej dyrektywie.

(2) Pismem M/483 z dnia 28 stycznia 2011 r. Komisja zwróciła się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN), Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CENELEC) i Europejskiego Instytutu Norm Telekomunikacyjnych (ETSI) o sporządzenie nowej normy lub dokonanie przeglądu istniejących norm na potrzeby dyrektywy 2008/57/WE.

(3) Na podstawie wniosku M/483 CEN i CENELEC opracowały lub zmieniły m.in. następujące zharmonizowane normy: EN 14067-4:2013+A1:2018, EN 14067-6:2018, EN 14198:2016+A1:2018, EN 14363:2016+A1:2018, EN 15355:2019, EN 15610:2019, EN 15877-1:2012+A1:2018, EN 16186-1:2014+A1:2018, EN 16186-3:2016 +A1:2018, EN 16452:2015+A1:2019, EN 16729-4:2018, EN 16922:2017+A1:2019, EN 17023:2018, EN 17069-1:2019, EN 50122-1:2011/A1:2011, EN 50122-1:2011/A2:2016, EN 50122-1:2011/A3:2016, EN 50122-1:2011/A4:2017 EN 50126-1:2017, EN 50126-2:2017, EN 50129:2018 ze sprostowaniami EN 50129:2018/AC:2019-04, EN 50318:2018, EN 50463-1:2017, EN 50463-2:2017 ze sprostowaniami EN 50463- 2:2017/AC:2018-10, EN 50463-3:2017, EN 50463-4:2017 i EN 50463-5:2017.

(4) Komisja, we współpracy z CEN i CENELEC oceniła, czy przedmiotowe normy, opracowane lub zmienione przez CEN i CENELEC są zgodne z wnioskiem nr M/483.

(5) Normy te spełniają założone wymagania przewidziane w dyrektywie 2008/57/WE. Odniesienia do tych norm należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Z uwagi na to, że zgodność z normą EN 14363:2016+A1:2018 gwarantuje zgodność z odpowiednimi wymogami ustanowionymi w dyrektywie 2008/57/WE wyłącznie w powiązaniu z opinią techniczną ERA-OPI-2018-3 Agencji Kolejowej Unii Europejskiej, odniesienia do tej normy powinny zostać opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z odpowiednim zastrzeżeniem.

(6) Niektóre nowe lub zmienione zharmonizowane normy opracowane przez CEN i CENELEC zastępują następujące normy zharmonizowane: EN 14067-4:2005+A1:2009, EN 14067-6:2010, EN 14198:2016, EN 15355:2008 +A1:2010, EN 15610:2009, EN 15877-1:2012, EN 16186-3:2016, EN 16922:2017, EN 50122-1:2011, EN 50126-1:1999, EN 50129:2003, EN 50463-1:2012, EN 50463-2:2012, EN 50463-3:2012, EN 50463-4:2012 i EN 50463-5:2012. Należy zatem wycofać odniesienia do tych norm z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej 3 . W przypadku niektórych z tych norm, aby dać producentom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do stosowania norm je zastępujących, wycofanie tych odniesień należy odłożyć w czasie.

(7) Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę do domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w prawodawstwie harmonizacyjnym Unii od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie w dniu jej opublikowania,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym publikuje się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej odniesienia do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2008/57/WE, wymienione w załączniku I do niniejszej decyzji.

Niniejszym publikuje się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z zastrzeżeniem odniesienia do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2008/57/WE wymienione w załączniku II do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejszym wycofuje się z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej odniesienia do norm zharmonizowanych, opracowanych na potrzeby dyrektywy 2008/57/WE, wymienione w załączniku III do niniejszej decyzji, ze skutkiem od dat wymienionych w tym załączniku.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 marca 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Nr Odniesienie do normy
1. EN 14067-4:2013+A1:2018

Kolejnictwo - Aerodynamika - Część 4: Wymagania i procedury badań aerodynamicznych na szlaku

2. EN 14067-6:2018

Kolejnictwo - Aerodynamika - Część 6: Wymagania i procedury badań oddziaływania wiatru bocznego

3. EN 14198:2016+A1:2018

Kolejnictwo - Hamowanie - Wymagania dla układu hamulcowego pociągów prowadzonych przez lokomotywy

4. EN 15355:2019

Kolejnictwo - Hamowanie - Zawory rozrządcze i urządzenia wyłączania hamulca

5. EN 15610:2019

Kolejnictwo - Akustyka - Pomiar nierówności powierzchni tocznej szyny i koła w odniesieniu do emisji hałasu

6. EN 15877-1:2012+A1:2018

Kolejnictwo - Znakowanie na pojazdach kolejowych - Część 1: Wagony towarowe

7. EN 16186-1:2014+A1:2018

Kolejnictwo - Kabina maszynisty - Część 1: Widoczność, układ, dostępność

8. EN 16186-3:2016+A1:2018

Kolejnictwo - Kabina maszynisty - Część 3: Projektowanie wyświetlaczy

9. EN 16452:2015+A1:2019

Kolejnictwo - Hamowanie - Wstawki hamulcowe

10. EN 16729-4:2018

Kolejnictwo - Infrastruktura - Badania nieniszczące szyn w torze - Część 4: Kwalifikacje personelu dla badań nieniszczących szyn

11. EN 16922:2017+A1:2019

Kolejnictwo - Obsługa zewnętrzna pojazdów - Urządzenie do opróżniania ścieków w pojazdach szynowych

12. EN 17023:2018

Kolejnictwo - Utrzymanie taboru kolejowego - Tworzenie i modyfikacja planu utrzymania

13. EN 17069-1:2019

Kolejnictwo - Systemy i procedury zmiany szerokości toru - Część 1: Automatyczne systemy zmiany rozstawu kół

14. EN 50122-1:2011

Zastosowania kolejowe - Urządzenia stacjonarne - Bezpieczeństwo elektryczne, uziemianie i sieć powrotna - Część 1: Środki ochrony przed porażeniem elektrycznym

EN 50122-1:2011/A1:2011

EN 50122-1:2011/AC:2012

EN 50122-1:2011/A2:2016

EN 50122-1:2011/A3:2016

EN 50122-1:2011/A4:2017

15. EN 50126-1:2017

Zastosowania kolejowe - Specyfikowanie i wykazywanie niezawodności, dostępności, podatności utrzymaniowej i bezpieczeństwa (RAMS) - Część 1: Proces ogólny RAMS

16. EN 50126-2:2017

Zastosowania kolejowe - Specyfikowanie i wykazywanie niezawodności, dostępności, podatności utrzymaniowej i bezpieczeństwa (RAMS) - Część 2: Sposoby podejścia do bezpieczeństwa

17. EN 50129:2018

Zastosowania kolejowe - Systemy łączności, przetwarzania danych i sterowania ruchem - Elektroniczne systemy sterowania ruchem związane z bezpieczeństwem EN 50129:2018/AC:2019-04

18. EN 50318:2018

Zastosowania kolejowe - Systemy odbioru prądu - Walidacja symulacji oddziaływania dynamicznego pomiędzy pantografem a siecią jezdną górną

19. EN 50463-1:2017

Zastosowania kolejowe - Pomiar energii na pokładzie pociągu - Część 1: Postanowienia ogólne

20. EN 50463-2:2017

Zastosowania kolejowe - Pomiar energii na pokładzie pociągu - Część 2: Pomiar energii EN 50463-2:2017/AC:2018-10

21. EN 50463-3:2017

Zastosowania kolejowe - Pomiar energii na pokładzie pociągu - Część 3: Przetwarzanie danych

22. EN 50463-4:2017

Zastosowania kolejowe - Pomiar energii na pokładzie pociągu - Część 4: Komunikacja

23. EN 50463-5:2017

Zastosowania kolejowe - Pomiar energii na pokładzie pociągu - Część 5: Ocena zgodności

ZAŁĄCZNIK  II

Nr Odniesienie do normy
1. EN 14363:2016+A1:2018
Kolejnictwo - Badania i symulacje modelowe właściwości dynamicznych pojazdów szynowych przed dopuszczeniem do ruchu - Badania właściwości biegowych i próby stacjonarne
Uwaga: Domniemanie zgodności następuje wyłącznie w przypadku, gdy jest stosowane w powiązaniu z opinią techniczną ERA-OPI-2018-3 Agencji Kolejowej Unii Europejskiej (https://www.era.europa.eu/library/opinions-and-technical-advices_en)

ZAŁĄCZNIK  III

Nr Odniesienie do normy Data wycofania
1. EN 14067-4:2005+A1:2009

Kolejnictwo - Aerodynamika - Część 4: Wymagania i procedury badań aerodynamicznych na szlaku

30.3.2020
2. EN 14067-6:2010

Kolejnictwo - Aerodynamika - Część 6: Wymagania i procedury badań oddziaływania wiatru bocznego

30.3.2020
3. EN 14198:2016

Kolejnictwo - Hamowanie - Wymagania dla układu hamulcowego pociągów prowadzonych przez lokomotywy

30.3.2020
4. EN 15355:2008+A1:2010

Kolejnictwo - Hamowanie - Zawory rozrządcze i urządzenia wyłączania hamulca

30.3.2021
5. EN 15610:2009

Kolejnictwo - Emisja hałasu - Pomiar nierówności powierzchni tocznej szyny w odniesieniu do emisji hałasu

30.9.2020
6. EN 15877-1:2012

Kolejnictwo - Znakowanie na pojazdach kolejowych - Część 1: Wagony towarowe

30.3.2020
7. EN 16186-3:2016

Kolejnictwo - Kabina maszynisty - Część 3: Projektowanie wyświetlaczy

30.9.2020
8. EN 16922:2017

Kolejnictwo - Obsługa zewnętrzna pojazdów - Urządzenie do opróżniania ścieków w pojazdach szynowych

30.9.2020
9. EN 50122-1:2011

Zastosowania kolejowe - Urządzenia stacjonarne - Bezpieczeństwo elektryczne, uziemianie i sieć powrotna - Część 1: Środki ochrony przed porażeniem elektrycznym

EN 50122-1:2011/AC:2012

30.3.2021
10. EN 50126-1:1999

Zastosowania kolejowe - Specyfikowanie i wykazywanie nieuszkadzalności, gotowości, obsługiwalności i bezpieczeństwa (RAMS) - Część 1: Wymagania podstawowe i procesy ogólnego przeznaczenia

EN 50126-1:1999/AC:2006

EN 50126-1:1999/AC:2010

EN 50126-1:1999/AC:2012

30.3.2020
11. EN 50129:2003

Zastosowania kolejowe - Systemy łączności, przetwarzania danych i sterowania ruchem - Elektroniczne systemy sterowania ruchem związane z bezpieczeństwem

EN 50129:2003/AC:2010

30.3.2020
12. EN 50463-1:2012

Zastosowania kolejowe - Pomiar energii na pokładzie pociągu - Część 1: Postanowienia ogólne

30.3.2020
13. EN 50463-2:2012

Zastosowania kolejowe - Pomiar energii na pokładzie pociągu - Część 2: Pomiar energii

30.3.2020
14. EN 50463-3:2012

Zastosowania kolejowe - Pomiar energii na pokładzie pociągu - Część 3: Przetwarzanie danych

30.3.2020
15. EN 50463-4:2012

Zastosowania kolejowe - Pomiar energii na pokładzie pociągu - Część 4: Komunikacja

30.3.2020
1 Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 12.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie (Dz.U. L 191 z 18.7.2008, s. 1).
3 Dz.U. C 282 z 10.8.2018, s. 6.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.95.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2020/453 w sprawie zharmonizowanych norm dotyczących produktów kolejowych, opracowanych na potrzeby dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie
Data aktu: 27/03/2020
Data ogłoszenia: 30/03/2020
Data wejścia w życie: 30/03/2020