uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 127 ust. 2 i ust. 5,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności jego art. 5 ust. 1, art. 12 ust. 1 oraz art. 14 ust. 3,
(1) Zgodnie z rozporządzeniem Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/867 (EBC/2016/13) 1 krajowe banki centralne (KBC) mogą przekazywać podmiotom sprawozdającym dane dotyczące ekspozycji kredytowych i ryzyka kredytowego (zwane dalej "danymi kredytowymi"), w tym dane kredytowe zebrane przez inny KBC, poprzez ustanowienie nowych lub wzmocnienie istniejących systemów przekazywania informacji zwrotnej lub innych usług informacyjnych pochodzących z centralnych rejestrów kredytowych (CRK) na rzecz podmiotów sprawozdających.
(2) Celem tych systemów jest wspieranie podmiotów sprawozdających w ocenie zdolności kredytowej dłużników oraz poprawa zarządzania ryzykiem kredytowym. Systemy przekazywania informacji zwrotnej umożliwiają podmiotom sprawozdającym uzyskanie pełniejszego obrazu zadłużenia dłużnika lub potencjalnego dłużnika, ponieważ dostępne informacje są gromadzone nie tylko przez odpowiedni KBC, ale również przez inne KBC. Przekazywanie danych kredytowych KBC w celu ustanowienia lub wzbogacenia systemów przekazywania informacji zwrotnej dla podmiotów sprawozdających zwiększy w ten sposób wkład Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC) w stabilność systemu finansowego zgodnie z jego ustawowym mandatem wynikającym z art. 127 ust. 5 Traktatu. Chociaż liczba KBC, które początkowo uczestniczyły w systemie przekazywania informacji zwrotnej, jest ograniczona, może ona wzrosnąć w przyszłości, ponieważ udział ten jest dobrowolny. W każdym razie informacje udostępniane za pośrednictwem systemów przekazywania informacji zwrotnej w początkowo ograniczonej skali mają kluczowe znaczenie dla zapobiegania ewentualnym zakłóceniom w procesie pośrednictwa finansowego, ponieważ poprawiają jakość analiz ryzyka kredytowego prowadzonych przez instytucje kredytowe, w szczególności w odniesieniu do dłużników transgranicznych, a tym samym ostatecznie przyczyniają się do stabilności finansowej.
(3) W obecnych ramach prawnych KBC mogą na zasadzie dobrowolności wymieniać i wykorzystywać podzbiory danych kredytowych w celu zapewnienia podmiotom sprawozdającym dostępu do nich za pośrednictwem systemów przekazywania informacji zwrotnej. ESBC zobowiązał się do aktualizacji przepisów prawnych w celu dalszej harmonizacji informacji zwrotnych przekazywanych podmiotom sprawozdającym przez KBC.
(4) Konieczne jest zatem ustanowienie odpowiednich przepisów regulujących ten rodzaj działalności podlegający postanowieniom art. 11 rozporządzenia (UE) 2016/867 (EBC/2016/13) w zakresie praw i obowiązków KBC w ramach systemu przekazywania informacji zwrotnej. Przepisy te powinny określać obowiązki EBC i KBC uczestniczących w tym systemie ("uczestniczące KBC"), w tym w okresie testowym poprzedzającym datę rozpoczęcia uczestnictwa przez poszczególne KBC, z uwzględnieniem ograniczeń związanych z poufnym charakterem informacji i czasu potrzebnego na wdrożenie.
(5) W odniesieniu do uczestniczących KBC system przekazywania informacji zwrotnej w AnaCredit powinien również określać zakres danych udostępnianych na potrzeby systemu przekazywania informacji zwrotnej zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/867 (EBC/2016/13). W szczególności konieczne jest włączenie do tego zakresu danych kredytowych i powiązanych danych referencyjnych dotyczących kontrahentów, tak aby umożliwić podmiotom sprawozdającym lepszą ocenę zdolności kredytowej dłużnika.
(6) Do systemu tego zastosowanie powinny mieć standardy ochrony i wykorzystania poufnych informacji statystycznych zbieranych przez ESBC na podstawie art. 8-8c rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 2 .
(7) KBC, które będą uczestniczyły w systemie przekazywania informacji zwrotnej, powinny zostać wyszczególnione w załączniku, wraz z datą rozpoczęcia przez nie uczestnictwa, a zatem ze wskazaniem dnia, w którym stają się one uczestniczącymi KBC. Konieczne jest ustanowienie procedury dla KBC niewyszczególnionych w odpowiednim załączniku, które pragną zostać uczestniczącymi KBC, a także procedury wypowiedzenia uczestnictwa przez uczestniczący KBC. Konieczne jest również ustanowienie procedury regulującej zmianę przez uczestniczący KBC parametrów udostępniania danych określonych w tabeli zawartej w odpowiednim załączniku. Wszelkie zmiany dotyczące wspomnianego wykazu (w tym zmiany daty, od której dany KBC staje się uczestniczącym KBC) i tabeli zawartych w odpowiednich załącznikach są dokonywane w drodze zmian technicznych zgodnie z art. 20 wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2017/2335 (EBC/2017/38) 3 .
(8) KBC wymienione w odpowiednim załączniku powinny mieć możliwość przetestowania niezbędnych procedur przed ich wdrożeniem. W tym celu EBC powinien przekazać tym KBC zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC przed dniem, w którym staną się one uczestniczącymi KBC, wyłącznie do celów testowania, nie do wykorzystania w systemach informacji zwrotnej.
(9) Wytyczne (UE) 2017/2335 (EBC/2017/38) powinny zatem zostać odpowiednio zmienione, PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
W imieniu Rady Prezesów EBC | |
Christine LAGARDE | |
Prezes EBC |
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.69.46 |
Rodzaj: | Wytyczne |
Tytuł: | Wytyczne EBC/2020/11 (2020/381) zmieniające wytyczne (UE) 2017/2335 w sprawie procedur zbierania danych granularnych dotyczących ekspozycji kredytowych i ryzyka kredytowego |
Data aktu: | 21/02/2020 |
Data ogłoszenia: | 06/03/2020 |
Data wejścia w życie: | 01/04/2020 |