KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 92/65/EWG z dnia 13 lipca 1992 r. ustanawiającą wymagania dotyczące zdrowia zwierząt regulujące handel i przywóz do Wspólnoty zwierząt, nasienia, komórek jajowych i zarodków nieobjętych wymaganiami dotyczącymi zdrowia zwierząt ustanowionymi w szczególnych zasadach Wspólnoty określonych w załączniku A pkt I do dyrektywy 90/425/EWG 1 , w szczególności jej art. 17 ust. 3,
uwzględniając dyrektywę Rady 2009/156/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie warunków zdrowotnych zwierząt, regulujących przemieszczanie i przywóz zwierząt z rodziny koniowatych z państw trzecich 2 , w szczególności jej art. 12 ust. 1, 4 i 5, art. 13 ust. 2, art. 16 oraz art. 19 lit. a) i b),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/659 3 określono warunki wprowadzania do Unii żywych koniowatych oraz nasienia, komórek jajowych i zarodków koniowatych. Ustanowiono w nim wykaz państw trzecich, z których państwa członkowskie zezwalają na wprowadzanie koniowatych oraz nasienia, komórek jajowych i zarodków zwierząt z rodziny koniowatych, oraz określono warunki dotyczące zdrowia zwierząt i świadectw weterynaryjnych na potrzeby ich wprowadzania.
(2) W dyrektywie 2009/156/WE określono warunki dotyczące zdrowia zwierząt regulujące przywóz koniowatych z państw trzecich do Unii. Stanowi ona, że przywóz zwierząt z rodziny koniowatych do Unii jest dozwolony jedynie z krajów trzecich lub ich części, które są wolne od nosacizny (Burkholderia mallei) przez okres co najmniej sześciu miesięcy.
(3) W dniu 25 lipca 2019 r. Kuwejt poinformował Komisję o dwóch przypadkach nosacizny (Burkholderia mallei) u zarejestrowanych koni utrzymywanych w ramach kwarantanny poprzedzającej wywóz w celu wysyłki do Unii. Kuwejt niezwłocznie zawiesił wywóz zarejestrowanych koni do Unii i przedsięwziął niezbędne środki nadzoru i kontroli. Wprowadzanie zarejestrowanych koni z Kuwejtu do Unii zostało zatem zawieszone poprzez przyjęcie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/2147 4 . W dniu 8 września 2019 r. kolejne trzy konie w tym samym gospodarstwie uzyskały dodatni wynik testu w kierunku nosacizny w drodze testu wiązania dopełniacza przeprowadzonego w regionalnym laboratorium referencyjnym Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (OIE). W dniu 23 czerwca 2020 r. Kuwejt poinformował Komisję, że w dniu 30 kwietnia 2020 r. przeprowadził aktywne badanie kliniczne i serologiczne, w tym badanie nosacizny 7 914 koni z wynikiem ujemnym, w regionalnym laboratorium referencyjnym OIE.
(4) Kuwejt wykazał zatem, że od czasu wykrycia ostatniego przypadku w dniu 8 września 2019 r. pozostaje wolny od nosacizny. W związku z tym należy zezwolić na tymczasowe przyjmowanie, powtórne wprowadzanie zarejestrowanych koni po czasowym wywozie oraz przywóz zarejestrowanych koni, a także tranzyt koniowatych z Kuwejtu. Należy zatem zmienić wpis dotyczący Kuwejtu w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/659.
(5) W dniu 25 grudnia 2019 r. Turcja powiadomiła za pośrednictwem systemu zgłaszania chorób zwierzęcych, że w dniu 4 grudnia 2019 r. potwierdzono przypadek nosacizny u konia na wyspie Büyükada w prowincji Stambuł (Turcja). Wprowadzanie do Unii koniowatych i materiału biologicznego koniowatych z Turcji zostało zawieszone na okres co najmniej sześciu miesięcy poprzez przyjęcie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2020/581 5 .
(6) Turcja przedstawiła informacje potwierdzające, że prowincje Ankara, Edirne, Stambuł, Izmir, Kirklareli oraz Tekirdag są wolne od nosacizny od ponad sześciu miesięcy, odkąd zgłoszono ognisko choroby na wyspie Büyükada w dniu 25 grudnia 2019 r. Kraj ten wprowadził ponadto środki mające na celu zmniejszenie ryzyka wprowadzenia nosacizny do tych prowincji. W związku z tym należy zezwolić na tymczasowe przyjmowanie, powtórne wprowadzanie zarejestrowanych koni po czasowym wywozie oraz przywóz zarejestrowanych koni, a także tranzyt koniowatych z prowincji Ankara, Edirne, Stambuł, Izmir, Kirklareli i Tekirdag. Należy zatem zmienić wpis dotyczący Turcji w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/659.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/659.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: