a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 6 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1257/2013 zobowiązuje właścicieli statków do dopilnowania, aby statki przeznaczone do recyklingu były poddawane recyklingowi wyłącznie w zakładach recyklingu statków wymienionych w europejskim wykazie zakładów recyklingu statków opublikowanym zgodnie z art. 16 tego rozporządzenia.
(2) Europejski wykaz jest ustanowiony w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2016/2323 2 .
(3) Dania poinformowała Komisję, że zakład recyklingu statków 3 znajdujący się na jej terytorium uzyskał zezwolenie właściwego organu zgodnie z art. 14 rozporządzenia (UE) nr 1257/2013. Dania przedstawiła Komisji wszystkie informacje niezbędne, aby zakład ten włączyć do europejskiego wykazu. Należy zatem zaktualizować europejski wykaz w celu uwzględnienia tego zakładu.
(4) Norwegia poinformowała Komisję, że zakład recyklingu statków 4 znajdujący się na jej terytorium uzyskał zezwolenie właściwego organu zgodnie z art. 14 rozporządzenia (UE) nr 1257/2013. Norwegia przedstawiła Komisji wszystkie informacje niezbędne, aby zakład ten włączyć do europejskiego wykazu. Należy zatem zaktualizować europejski wykaz w celu uwzględnienia tego zakładu.
(5) Zezwolenie dla zakładu recyklingu statków znajdującego się na Litwie 5 wygasło w dniu 17 marca 2020 r., a Komisja otrzymała od Litwy informację, że zakład nie kontynuuje działań związanych z recyklingiem statków. Należy zatem zaktualizować europejski wykaz w celu usunięcia tego zakładu.
(6) Zezwolenie dla zakładu recyklingu statków znajdującego się na Łotwie 6 wygasło w dniu 11 czerwca 2020 r., a Komisja otrzymała od Łotwy informację, że zezwolenie udzielone temu zakładowi na prowadzenie recyklingu statku nie zostało odnowione. W związku z tym zakład ten nie spełnia już wymogów określonych w art. 13 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1257/2013. Należy zatem zaktualizować europejski wykaz w celu usunięcia tego zakładu.
(7) Zezwolenie dla zakładu recyklingu statków znajdującego się w Zjednoczonym Królestwie 7 wygasło w dniu 2 lipca 2020 r., a Komisja nie otrzymała od Zjednoczonego Królestwa informacji, że zezwolenie udzielone temu zakładowi na prowadzenie recyklingu statków zostało odnowione. W związku z tym zakład ten nie spełnia już wymogów określonych w art. 13 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1257/2013. Należy zatem zaktualizować europejski wykaz w celu usunięcia tego zakładu.
(8) Zezwolenie dla innego zakładu recyklingu statków znajdującego się w Zjednoczonym Królestwie 8 wygasło w dniu 6 października 2020 r., a Komisja otrzymała od Zjednoczonego Królestwa informację, że zezwolenie udzielone temu zakładowi na prowadzenie recyklingu statków zostało przedłużone przed jego wygaśnięciem, zgodnie z art. 14 rozporządzenia (UE) nr 1257/2013. Jednak po wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa z Unii w dniu 1 lutego 2020 r. statki pływające pod banderą państwa członkowskiego Unii Europejskiej nie mogą być poddawane recyklingowi w tym zakładzie po zakończeniu okresu przejściowego przewidzianego w umowie o wystąpieniu na dzień 31 grudnia 2020 r. Należy zatem odpowiednio zaktualizować datę wygaśnięcia włączenia tego zakładu do europejskiego wykazu, tj. do dnia 31 grudnia 2020 r.
(9) Zezwolenie dla innego zakładu recyklingu statków znajdującego się w Zjednoczonym Królestwie wygaśnie dnia 2 lis topada 2022 r. Jednak po wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa z Unii w dniu 1 lutego 2020 r. statki pływające pod banderą państwa członkowskiego Unii Europejskiej nie mogą być poddawane recyklingowi w tym zakładzie po zakończeniu okresu przejściowego przewidzianego w umowie o wystąpieniu na dzień 31 grudnia 2020 r. Należy zatem odpowiednio zaktualizować datę wygaśnięcia włączenia tego zakładu do europejskiego wykazu, tj. do dnia 31 grudnia 2020 r.
(10) Zezwolenie dla innego zakładu recyklingu statków znajdującego się w Zjednoczonym Królestwie 9 wygasło w dniu 3 sierpnia 2020 r., a Komisja otrzymała od Zjednoczonego Królestwa informację, że zezwolenie udzielone temu zakładowi na prowadzenie recyklingu statków zostało przedłużone przed jego wygaśnięciem, zgodnie z art. 14 rozporządzenia (UE) nr 1257/2013. W związku z tym oraz mając na uwadze, że rozporządzenie (UE) nr 1257/2013 ma zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej na mocy Protokołu w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej, zakład może pozostać w europejskim wykazie po zakończeniu okresu przejściowego i do dnia wygaśnięcia nowego zezwolenia. Należy zatem odpowiednio zaktualizować datę wygaśnięcia włączenia tego zakładu do europejskiego wykazu.
(11) Zezwolenie dla zakładu recyklingu statków znajdującego się w Hiszpanii 10 wygasło w dniu 28 lipca 2020 r., a Komisja otrzymała od Hiszpanii informację, że zezwolenie udzielone temu zakładowi na prowadzenie recyklingu statków zostało przedłużone przed jego wygaśnięciem, zgodnie z art. 14 rozporządzenia (UE) nr 1257/2013. Należy zatem zaktualizować datę wygaśnięcia włączenia tego zakładu do europejskiego wykazu.
(12) Zezwolenie dla dwóch zakładów recyklingu statków znajdujących się na Litwie 11 wygasło w dniach 17 marca 2020 r. i 21 maja 2020 r., a Komisja otrzymała od Litwy informację, że zezwolenia udzielone tym zakładom na prowadzenie recyklingu statków zostały przedłużone przed ich wygaśnięciem, zgodnie z art. 14 rozporządzenia (UE) nr 1257/2013. Należy zatem zaktualizować datę wygaśnięcia włączenia tych zakładów do europejskiego wykazu.
(13) Zezwolenie dla zakładu recyklingu statków znajdującego się w Portugalii 12 wygasło w dniu 26 lipca 2020 r., a Komisja otrzymała od Portugalii informację, że zezwolenie udzielone temu zakładowi na prowadzenie recyklingu statków zostało przedłużone przed jego wygaśnięciem, zgodnie z art. 14 rozporządzenia (UE) nr 1257/2013. Należy zatem zaktualizować datę wygaśnięcia włączenia tego zakładu do europejskiego wykazu.
(14) Zezwolenie dla zakładu recyklingu statków znajdującego się we Francji 13 wygasło w dniu 24 maja 2021 r., a Komisja otrzymała od Francji informację, że zezwolenie udzielone temu zakładowi na prowadzenie recyklingu statków zostało przedłużone, zgodnie z art. 14 rozporządzenia (UE) nr 1257/2013. Należy zatem zaktualizować datę wygaśnięcia włączenia tego zakładu do europejskiego wykazu.
(15) Zgodnie z art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1257/2013 Komisja otrzymała wnioski o ujęcie w europejskim wykazie dwóch zakładów recyklingu statków znajdujących się w Turcji 14 . Po dokonaniu oceny informacji i dowodów potwierdzających dostarczonych lub zebranych zgodnie z art. 15 tego rozporządzenia Komisja uznaje, że zakłady te spełniają wymogi określone w art. 13 tego rozporządzenia, dotyczące prowadzenia recyklingu statków i umieszczenia w europejskim wykazie. Należy zatem zaktualizować europejski wykaz w celu uwzględnienia tych zakładów.
(16) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2016/2323.
(17) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu utworzonego na podstawie art. 25 rozporządzenia (UE) nr 1257/2013,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
1 Dz.U. L 330 z 10.12.2013, s. 1.
2 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2016/2323 z dnia 19 grudnia 2016 r. ustanawiająca europejski wykaz zakładów recyklingu statków zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1257/2013 w sprawie recyklingu statków (Dz.U. L 345 z 20.12.2016, s. 119).
3 Jatob ApS.
4 Fosen Gjenvinning AS.
5 UAB "Armar" (stanowisko cumowania127 A).
6 A/S "Tosmares kugubuvetava".
7 Swansea Drydock Ltd.
8 Able UK Limited.
9 Harland and Wolff Heavy Industries Limited.
10 DDR VESSELS XXI, S.L.
11 UAB "APK" i UAB V.ibri refonda.
12 Navalria - Docas, Construçöes e Reparaçöes Navais.
13 Les recycleurs Bretons.
14 Simsekler Gida Gemi Sokum Insaat Sanayi Ticaret Ltd.Sti. i Avsar Gemi Sokum San. Dis Tic. Ltd. Sti.