Decyzja 2020/1502 ustanawiająca przepisy wewnętrzne dotyczące przekazywania informacji osobom, których dane dotyczą, oraz ograniczenia niektórych ich praw w kontekście przetwarzania przez Komisję danych osobowych w ramach mechanizmu współpracy ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/452

DECYZJA KOMISJI (UE) 2020/1502
z dnia 15 października 2020 r.
ustanawiająca przepisy wewnętrzne dotyczące przekazywania informacji osobom, których dane dotyczą, oraz ograniczenia niektórych ich praw w kontekście przetwarzania przez Komisję danych osobowych w ramach mechanizmu współpracy ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/452

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 249 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/452 1  ustanowiono mechanizm współpracy między Komisją a państwami członkowskimi w zakresie bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Mechanizm opiera się na wymianie informacji, które mogą obejmować dane osobowe w rozumieniu art. 3 pkt 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 2 . Celem mechanizmu współpracy jest umożliwienie każdemu państwu członkowskiemu zbadania, czy dana bezpośrednia inwestycja zagraniczna w innym państwie członkowskim może mieć wpływ na jego bezpieczeństwo lub porządek publiczny, oraz umożliwienie Komisji zbadania, czy dana bezpośrednia inwestycja zagraniczna może mieć wpływ na bezpieczeństwo lub porządek publiczny w więcej niż jednym państwie członkowskim.

(2) Kategorie danych osobowych przetwarzanych przez Komisję w celu monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych przez państwa członkowskie oraz zapewnienia skuteczności mechanizmu współpracy ustanowionego rozporządzeniem (UE) 2019/452 obejmują dane identyfikacyjne i kontaktowe, dane zawodowe i dane dotyczące bezpośrednich inwestycji zagranicznych.

(3) Służb Komisji odpowiedzialne za monitorowanie zatrzymają dane osobowe tak długo, jak będzie to konieczne do celów monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych przez państwa członkowskie i zapewnienia działania mechanizmu współpracy; będą one przechowywane w zabezpieczonym środowisku elektronicznym w celu zapobieżenia bezprawnemu dostępowi do danych lub przekazaniu ich osobom spoza Komisji 3 .

(4) Przy wykonywaniu swoich zadań Komisja jest zobowiązana do poszanowania praw osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych zgodnie z art. 8 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej i art. 16 ust. 1 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej, a także praw przewidzianych w rozporządzeniu (UE) 2018/1725. Jednocześnie Komisja musi przestrzegać ścisłych zasad poufności zgodnie z art. 10 rozporządzenia (UE) 2019/452.

(5) W pewnych okolicznościach konieczne jest pogodzenie praw osób, których dane dotyczą, na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/1725, z potrzebą zapewnienia skuteczności mechanizmu współpracy, jak również z pełnym poszanowaniem podstawowych praw i wolności innych osób, których dane dotyczą. W tym celu art. 25 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 daje Komisji możliwość ograniczenia zastosowania art. 14-17, 19, 20 i 35 rozporządzenia (UE) 2018/1725, a także zasady przejrzystości określonej w art. 4 ust. 1 lit. a) tego rozporządzenia, o ile przepisy art. 25 ust. 1 odpowiadają prawom i obowiązkom przewidzianym w art. 14-17, 19 i 20 tego rozporządzenia.

(6) Wspólna polityka handlowa Unii wymaga, aby Komisja skutecznie i efektywnie wykonywała swoje zadania w ramach mechanizmu współpracy. W tym celu, przy jednoczesnym przestrzeganiu standardów ochrony danych osobowych na mocy rozporządzenia (UE) 2018/1725, konieczne jest przyjęcie przepisów wewnętrznych, na mocy których Komisja może ograniczyć prawa osób, których dane dotyczą, zgodnie z art. 25 rozporządzenia (UE) 2018/1725.

(7) Te przepisy wewnętrzne powinny obejmować wszystkie operacje przetwarzania danych prowadzone przez Komisję w kontekście wykonywania jej zadań w ramach mechanizmu współpracy ustanowionego rozporządzeniem (UE) 2019/452 od momentu otrzymania przez Komisję informacji na temat odnośnych bezpośrednich inwestycji zagranicznych.

(8) W celu zapewnienia zgodności z art. 14, 15 i 16 rozporządzenia (UE) 2018/1725 Komisja powinna informować - w sposób przejrzysty i spójny, w formie informacji o ochronie danych publikowanych na stronie internetowej Komisji - wszystkie osoby fizyczne o swoich działaniach obejmujących przetwarzanie ich danych osobowych oraz o ich prawach. W stosownych przypadkach Komisja powinna wprowadzić dodatkowe środki ochronne, aby zagwarantować, że osoby, których dane dotyczą, zostaną we właściwy sposób indywidualnie poinformowane.

(9) Nie naruszając art. 14 ust. 5 i art. 16 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/1725 Komisja ma możliwość, na podstawie art. 25 wspomnianego rozporządzenia, ograniczyć udzielanie osobom, których dane dotyczą, informacji o przetwarzaniu ich danych osobowych oraz ograniczyć stosowanie innych praw tych osób w celu ochrony uprawnień Komisji do przeprowadzania analiz i procedur dotyczących monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych lub mechanizmu współpracy zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/452. W tym względzie konieczne może być ograniczenie przez Komisję stosowania tych praw i obowiązków na podstawie art. 25 ust. 1 lit. a), c), d), g) i h) tego rozporządzenia, Może to być konieczne, jeżeli w przeciwnym razie zagrożone byłyby cele analiz i procedur Komisji dotyczących monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych lub mechanizmu współpracy w odniesieniu do skutecznego wdrażania wspólnej polityki handlowej Unii.

(10) Aby utrzymać skuteczną współpracę Komisja może być ponadto zmuszona ograniczyć stosowanie praw osób, których dane dotyczą, celem ochrony procesów przetwarzania dokonywanych przez inne instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii lub organów państw członkowskich. Komisja może to uczynić w sytuacji, gdy cel takiego ograniczenia ze strony innej instytucji, organu lub jednostki organizacyjnej Unii lub organu państwa członkowskiego byłby zagrożony w przypadku niezastosowania przez Komisję równoważnych ograniczeń w odniesieniu do tych samych danych osobowych. W tym celu Komisja powinna skonsultować się z tymi instytucjami, organami i jednostkami organizacyjnymi Unii lub organami władzy w kwestii stosownych podstaw nałożenia ograniczeń oraz konieczności i proporcjonalności ograniczeń.

(11) Komisja może być zmuszona ograniczyć udzielanie informacji osobom, których dane dotyczą, i stosowanie innych praw tych osób w odniesieniu do danych osobowych otrzymywanych od państw członkowskich lub innych źródeł, anonimowych lub jawnych, gdy jest to niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa narodowego, bezpieczeństwa publicznego lub obronności państw członkowskich, jak określono w art. 25 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2018/1725, lub do zapewnienia bezpieczeństwa wewnętrznego instytucji i organów Unii, jak określono w art. 25 ust. 1 lit. d) tego rozporządzenia. Bezpieczeństwo wewnętrzne instytucji i organów Unii może być zagrożone szczególnie w przypadku bezpośrednich inwestycji zagranicznych, które mogą mieć wpływ na projekty lub programy leżące w interesie Unii ze względów bezpieczeństwa lub porządku publicznego.

(12) Komisja może również ograniczyć udzielanie informacji osobom, których dane dotyczą, i stosowanie innych praw tych osób w odniesieniu do danych osobowych otrzymywanych od państw członkowskich, państw trzecich lub organizacji międzynarodowych celem współpracy z tymi państwami członkowskimi, państwami trzecimi lub organizacjami, a tym samym zabezpieczenia ważnego celu leżącego w ogólnym interesie publicznym Unii, o którym mowa w art. 25 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2018/1725. W pewnych okolicznościach interes lub prawa podstawowe osoby, której dane dotyczą, mogą jednak przeważać nad interesem współpracy międzynarodowej.

(13) W związku z tym, jeśli jest to konieczne do wykonywania funkcji kontrolnych, inspekcyjnych lub regulacyjnych związanych ze sprawowaniem przez Komisję władzy publicznej podczas wykonywania jej zadań w ramach mechanizmu współpracy ustanowionego rozporządzeniem (UE) 2019/452, Komisja może być zmuszona do ograniczenia przekazywania informacji osobom, których dane dotyczą, oraz ograniczenia stosowania innych praw tych osób, jak określono w art. 25 ust. 1 lit. g) rozporządzenia (UE) 2018/1725.

(14) Ponadto Komisja może być zmuszona do ograniczenia przekazywania informacji osobom, których dane dotyczą, i stosowania innych praw tych osób w odniesieniu do danych osobowych otrzymanych z anonimowych lub zidentyfikowanych źródeł, takich jak informatorzy, które wymagają ochrony swoich praw i wolności na podstawie art. 25 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (UE) 2018/1725.

(15) W związku z tym Komisja określiła przyczyny wymienione w art. 25 ust. 1 lit. a), c), d), g) i h) rozporządzenia (UE) 2018/1725 jako podstawy ograniczeń, które mogą być konieczne do zastosowania do operacji przetwarzania danych prowadzonych w ramach analiz i procedur Komisji dotyczących monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych lub mechanizmu współpracy ustanowionego rozporządzeniem (UE) 2019/452.

(16) Wszelkie ograniczenia, stosowane na podstawie niniejszej decyzji, powinny być konieczne i proporcjonalne, biorąc pod uwagę zagrożenia dla praw i wolności osób, których dane dotyczą.

(17) Komisja powinna rozpatrywać wszystkie ograniczenia w sposób przejrzysty i rejestrować każde ich zastosowanie w odpowiednim systemie rejestracji.

(18) Komisja przetwarza dane osobowe na podstawie rozporządzenia (UE) 2019/452 wspólnie z właściwymi organami państw członkowskich. Ocena i procedury Komisji dotyczące monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych lub mechanizmu współpracy są przeprowadzane przez różne służby, ale główna odpowiedzialność za koordynację spoczywa na Dyrekcji Generalnej ds. Handlu.

(19) Na podstawie art. 25 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2018/1725 administratorzy mogą wstrzymać przekazanie informacji, pominąć je lub go odmówić w oparciu o powody zastosowania ograniczenia w stosunku do osoby, której dane dotyczą, jeżeli przekazanie tych informacji mogłoby w jakikolwiek sposób unieważnić skutek tego ograniczenia. Dotyczy to w szczególności ograniczeń przewidzianych w art. 16 i 35 tego rozporządzenia.

(20) Komisja powinna regularnie dokonywać przeglądu nałożonych ograniczeń w celu zapewnienia, aby prawa osoby, której dane dotyczą, do uzyskania informacji zgodnie z art. 16 i 35 rozporządzenia (UE) 2018/1725 były ograniczone tylko tak długo, jak długo takie ograniczenia są konieczne, aby umożliwić Komisji przeprowadzenie analiz i procedur dotyczących monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych lub mechanizmu współpracy.

(21) W przypadku ograniczenia innych praw osoby, której dane dotyczą, administrator danych powinien w poszczególnych przypadkach ocenić, czy poinformowanie o ograniczeniu zagrażałoby jego celowi.

(22) Inspektor ochrony danych Komisji powinien przeprowadzić niezależny przegląd stosowania ograniczeń w celu zapewnienia zgodności z niniejszą decyzją.

(23) Niniejsza decyzja powinna wejść w życie trzeciego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, aby niezwłocznie umożliwić Komisji ograniczenie stosowania niektórych praw i obowiązków zgodnie z art. 25 rozporządzenia (UE) 2018/1725 i nie stanowić zagrożenia dla analiz i procedur dotyczących monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych lub mechanizmu współpracy ustanowionego rozporządzeniem (UE) 2019/452.

(24) Skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 29 lipca 2020 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres

1. 
Niniejsza decyzja ustanawia zasady obowiązujące Komisję w zakresie informowania osób, których dane dotyczą, o przetwarzaniu ich danych osobowych zgodnie z art. 14, 15 i 16 rozporządzenia (UE) 2018/1725 w ramach mechanizmu współpracy ustanowionego rozporządzeniem (UE) 2019/452.

Określa ona również warunki, na jakich Komisja może ograniczyć stosowanie art. 4, 14-17, 19, 20 i 35 rozporządzenia (UE) 2018/1725, zgodnie z jego art. 25 ust. 1 lit. a), c), d) g) i h) w ramach tego mechanizmu współpracy.

2. 
Niniejsza decyzja ma zastosowanie do przetwarzania danych osobowych przez Komisję w celu prowadzenia działań służących realizacji zadań Komisji oraz w związku z tymi działaniami na podstawie rozporządzenia (UE) 2019/452.
Artykuł  2

Obowiązujące wyjątki i ograniczenia

1. 
Wykonując swoje obowiązki w odniesieniu do praw osób, których dane dotyczą, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1725, Komisja uwzględnia, czy zastosowanie mają jakiekolwiek wyjątki określone w tym rozporządzeniu.
2. 
Z zastrzeżeniem art. 3-7 niniejszej decyzji, jeżeli wykonywanie praw i obowiązków, o których mowa w art. 14-17, 19, 20 i 35 rozporządzenia (UE) 2018/1725, w odniesieniu do danych osobowych przetwarzanych przez Komisję zagrażałoby celowi przeprowadzania przez Komisję analiz i procedur dotyczących monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych lub mechanizmu współpracy na podstawie rozporządzenia (UE) 2019/452, w tym poprzez ujawnienie jej narzędzi i metod, lub miałoby niekorzystny wpływ na prawa i wolności innych osób, których dane dotyczą, Komisja może ograniczyć stosowanie:
a)
art. 14-17, art. 19, 20 i 35 rozporządzenia (UE) 2018/1725; oraz
b)
zasady przejrzystości określonej w art. 4 ust. 1 lit. a) tego rozporządzenia w zakresie, w jakim jego przepisy odpowiadają prawom i obowiązkom przewidzianym w art. 14-17, 19, 20 i 35 rozporządzenia (UE) 2018/1725.
3. 
Z zastrzeżeniem art. 3-7 Komisja może ograniczyć prawa i obowiązki, o których mowa w ust. 2 niniejszego artykułu:
a)
gdy wykonywanie tych praw i obowiązków w odniesieniu do danych osobowych uzyskanych od innych instytucji, organów i jednostek organizacyjnych Unii mogłoby zostać ograniczone przez tę inną instytucję, organ lub jednostkę organizacyjną Unii na podstawie aktów prawnych, o których mowa w art. 25 rozporządzenia (UE) 2018/1725, lub zgodnie z rozdziałem IX tego rozporządzenia lub zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/794 4  lub rozporządzeniem Rady (UE) 2017/1939 5 ;
b)
gdy wykonywanie tych praw i obowiązków w odniesieniu do danych osobowych uzyskanych od właściwego organu państwa członkowskiego mogłoby zostać ograniczone przez właściwe organy tego państwa członkowskiego na podstawie aktów, o których mowa w art. 23 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 6  lub na podstawie środków krajowych transponujących art. 13 ust. 3, art. 15 ust. 3 lub art. 16 ust. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 7 ;
c)
gdy wykonywanie tych praw i obowiązków mogłoby zagrozić współpracy Komisji z państwami trzecimi lub organizacjami międzynarodowymi w odniesieniu do monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych.

Przed zastosowaniem ograniczeń w okolicznościach, o których mowa w akapicie pierwszym lit. a) i b), Komisja konsultuje się z odpowiednimi instytucjami, organami i jednostkami organizacyjnymi Unii lub właściwymi organami państw członkowskich, o ile nie jest jasne dla Komisji, że stosowanie ograniczenia jest przewidziane w jednym z aktów, o których mowa w tych literach.

Akapit pierwszy lit. c) nie ma zastosowania, w przypadku gdy interesy lub podstawowe prawa i wolności osoby, której dane dotyczą, przeważają nad interesem Komisji dotyczącym współpracy z państwami trzecimi lub organizacjami międzynarodowymi.

4. 
Ust. 1, 2 i 3 nie naruszają:
a)
stosowania innych decyzji Komisji ustanawiających przepisy wewnętrzne dotyczące przekazywania informacji osobom, których dane dotyczą, oraz ograniczeń niektórych praw wynikających z art. 25 rozporządzenia (UE) 2018/1725;
b)
art. 23 regulaminu wewnętrznego Komisji 8 .
5. 
Wszelkie ograniczenia praw i obowiązków, o których mowa w ust. 2, powinny być konieczne i proporcjonalne, bio- rąc pod uwagę zagrożenia dla praw i wolności osób, których dane dotyczą.
Artykuł  3

Przekazywanie informacji osobom, których dane dotyczą

1. 
Komisja publikuje na swojej stronie internetowej informacje o ochronie danych, z których wszystkie osoby, których dane dotyczą, mogą dowiedzieć się o prowadzonych przez nią działaniach obejmujących przetwarzanie ich danych osobowych do celów analiz i procedur dotyczących monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych lub mechanizmu współpracy na podstawie rozporządzenia (UE) 2019/452. Jeśli jest to możliwe bez szkody dla działania mechanizmu współpracy, Komisja zapewnia, aby osoby, których dane dotyczą, były we właściwy sposób indywidualnie informowane.
2. 
W przypadku gdy Komisja ogranicza, w całości lub w części, przekazywanie informacji osobom, których dane dotyczą, kiedy ich dane są przetwarzane do celów analiz i procedur dotyczących monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych lub mechanizmu współpracy na podstawie rozporządzenia (UE) 2019/452, zapisuje ona i rejestruje powody ograniczenia zgodnie z art. 6 niniejszej decyzji.
Artykuł  4

Prawo dostępu dla osób, których dane dotyczą, prawo do usunięcia danych oraz prawo do ograniczenia przetwarzania

1. 
W przypadku gdy Komisja ogranicza, w całości lub w części, prawo dostępu do danych osobowych osób, których dane dotyczą, prawo do usunięcia danych lub prawo do ograniczenia przetwarzania, o których to prawach mowa odpowiednio w art. 17, 19 i 20 rozporządzenia (UE) 2018/1725, informuje ona zainteresowaną osobę, której dane dotyczą, w odpowiedzi na wniosek o dostęp, usunięcie lub ograniczenie przetwarzania:
a)
o zastosowanym ograniczeniu i jego głównych przyczynach; oraz
b)
o możliwości wniesienia skargi za pośrednictwem Europejskiego Inspektora Ochrony Danych lub o możliwości odwołania się do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
2. 
Przekazanie informacji dotyczących przyczyn ograniczenia, o którym mowa w ust. 1, może zostać wstrzymane, pominięte lub można go odmówić tak długo, jak długo takie przekazanie naruszałoby cel ograniczenia.
3. 
Zgodnie z art. 6 Komisja zapisuje i rejestruje powody ograniczenia.
4. 
W przypadku gdy prawo dostępu jest w całości lub w części ograniczone, osoba, której dane dotyczą, może skorzystać z prawa dostępu za pośrednictwem Europejskiego Inspektora Ochrony Danych zgodnie z art. 25 ust. 6, 7 i 8 rozporządzenia (UE) 2018/1725.
Artykuł  5

Zawiadamianie osoby, której dane dotyczą, o naruszeniu ochrony danych osobowych

W przypadku gdy Komisja ogranicza zawiadomienie o naruszeniu ochrony danych osobowych osoby, której dane dotyczą, o którym to zawiadomieniu mowa w art. 35 rozporządzenia (UE) 2018/1725, zapisuje ona i rejestruje powody ograniczenia zgodnie z art. 6 niniejszej decyzji.

Artykuł  6

Zapisywanie i rejestrowanie ograniczeń

1. 
Komisja zapisuje przyczyny wszelkich ograniczeń zastosowanych na podstawie niniejszej decyzji, dodając przy tym ocenę ich konieczności i proporcjonalności, z uwzględnieniem odpowiednich elementów określonych w art. 25 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1725.
2. 
W zapisie określa się, w jaki sposób wykonywanie prawa przez daną osobę, której dane dotyczą, zagrażałoby celowi analiz i procedur Komisji dotyczących monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych lub mechanizmu współpracy na podstawie rozporządzenia (UE) 2019/452 lub celowi ograniczeń stosowanych na podstawie art. 2 ust. 2 lub 3 niniejszej decyzji, lub wpłynęłoby negatywnie na prawa i wolności innych osób, których dane dotyczą.
3. 
Zapis oraz - w stosownych przypadkach - dokumenty zawierające okoliczności faktyczne i prawne leżące u podstaw takiej decyzji są rejestrowane. Udostępnia się je na żądanie Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych.
Artykuł  7

Okres obowiązywania ograniczeń

1. 
Ograniczenia, o których mowa w art. 3, 4 i 5, mają zastosowanie tak długo, jak długo mają zastosowanie powody uzasadniające ich zastosowanie.
2. 
W przypadku gdy przyczyny ograniczenia, o którym mowa w art. 3 lub 5, nie mają już zastosowania, Komisja znosi ograniczenie i podaje główne powody ograniczenia osobie, której dane dotyczą.

Jednocześnie Komisja informuje osobę, której dane dotyczą, o możliwości wniesienia, w dowolnym momencie, skargi za pośrednictwem Europejskiego Inspektora Ochrony Danych lub o możliwości odwołania się do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

3. 
Komisja dokonuje przeglądu stosowania ograniczeń, o których mowa w art. 3 i 5, rok po przyjęciu oraz po zakończeniu odpowiednich analiz i procedur Komisji przeprowadzonych w odniesieniu do monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych lub do mechanizmu współpracy na podstawie rozporządzenia (UE) 2019/452. Następnie Komisja monitoruje konieczność utrzymania jakichkolwiek ograniczeń. Przegląd obejmuje ocenę konieczności i proporcjonalności ograniczenia, z uwzględnieniem odpowiednich elementów określonych w art. 25 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1725.
Artykuł  8

Przegląd dokonywany przez inspektora ochrony danych Komisji

1. 
Inspektor ochrony danych Komisji jest niezwłocznie informowany, ilekroć prawa osób, których dane dotyczą, są ograniczane zgodnie z niniejszą decyzją. Inspektor ochrony danych otrzymuje, na żądanie, dostęp do zapisu oraz wszelkich dokumentów zawierających elementy stanu faktycznego oraz aspekty prawne.
2. 
Inspektor ochrony danych może zwrócić się o przegląd ograniczeń. Inspektor ochrony danych jest informowany o wynikach takiego przeglądu.
3. 
Komisja dokumentuje udział inspektora ochrony danych w każdym przypadku, w którym stosowanie praw i obowiązków, o których mowa w art. 2 ust. 2, jest ograniczane.
Artykuł  9

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie trzeciego dnia po jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 października 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/452 z dnia 19 marca 2019 r. ustanawiające ramy monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Unii (Dz.U. L 79 I z 21.3.2019, s. 1).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
3 Wspólny wykaz reguluje zatrzymywanie dokumentacji w Komisji zatrzymywanych danych na poziomie Komisji (SEC (2019) 900). Okres zatrzymywania zostanie określony w rejestrze ochrony danych tej konkretnej operacji przetwarzania.
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/794 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol), zastępujące i uchylające decyzje Rady 2009/371/WSiSW, 2009/934/WSiSW, 2009/935/WSiSW, 2009/936/WSiSW i 2009/968/WSiSW (Dz.U. L 135 z 24.5.2016, s. 53).
5 Rozporządzenie Rady (UE) 2017/1939 z dnia 12 października 2017 r. wdrażające wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej (Dz.U. L 283 z 31.10.2017, s. 1).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
7 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez właściwe organy do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych i wykonywania kar, w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylająca decyzję ramową Rady 2008/977/WSiSW (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 89).
8 C(2000) 3614 (Dz.U. L 308 z 8.12.2000, s. 26).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.342.25

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2020/1502 ustanawiająca przepisy wewnętrzne dotyczące przekazywania informacji osobom, których dane dotyczą, oraz ograniczenia niektórych ich praw w kontekście przetwarzania przez Komisję danych osobowych w ramach mechanizmu współpracy ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/452
Data aktu: 15/10/2020
Data ogłoszenia: 16/10/2020
Data wejścia w życie: 19/10/2020