(Jedynie tekst w języku niemieckim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 16 października 2020 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 71 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 25 lutego 2020 r. właściwy organ Luftfahrt-Bundesamt ("LBA") w imieniu Niemiec powiadomił Komisję, Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencję" lub "EASA") oraz pozostałe państwa członkowskie, że przyznał Lufthansa Technik AG zwolnienie z obowiązku przestrzegania pkt 145.A.42 załącznika II (część 145) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 2 . Zgodnie z tym punktem organizacja zatwierdzona zgodnie z częścią 145 zapewnia, aby w statku powietrznym lub podzespole instalowano wyłącznie podzespoły, których stan jest zadowalający, dopuszczone do eksploatacji na podstawie formularza 1 EASA lub dokumentu równoważnego, a w stosownych danych obsługowych określono dany podzespół, część standardową lub materiał.
(2) Zwolnienie zostało przyznane przez LBA w kontekście projektów przyszłego uzupełniającego certyfikatu typu ("STC") i pozwala Lufthansa Technik AG na nieprzestrzeganie w niektórych przypadkach pkt 145.A.42 załącznika II (część 145) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 w odniesieniu do niektórych podzespołów, które mają być instalowane przez Lufthansa Technik AG i które zostały wyprodukowane jako prototyp podzespołu.
(3) LBA wyjaśnia, że w przeszłości niektóre z prototypów podzespołów, które były instalowane przez Lufthansa Technik AG na statkach powietrznych, nie mogły być następnie ponownie certyfikowane przez ich producenta jako zgodne z danymi projektowymi modyfikacji po zatwierdzeniu modyfikacji wraz z wydaniem STC. LBA odnosi się do przypadków, w których producent miał siedzibę w Stanach Zjednoczonych, a ponowna certyfikacja nie była możliwa po tym, jak podzespół opuścił producenta, oraz przypadków, w których producent stał się niewypłacalny przed zatwierdzeniem danych projektowych. LBA wyjaśnia, że w tych przypadkach ponowna certyfikacja tych podzespołów albo nie była możliwa, albo powodowała obciążenie administracyjne, które opóźniało powrót statku powietrznego do eksploatacji, uniemożliwiając tym samym Lufthansa Technik AG realizację zamówień klientów i stwarzało ryzyko finansowe i ekonomiczne.
(4) Zwolnienie przyznane przez LBA nie określa produktów ani projektów, w odniesieniu do których Lufthansa Technik AG została zwolniona z obowiązku zapewnienia zgodności z pkt 145.A.42 załącznika II (część 145) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 i w odniesieniu do których może zaakceptować instalację podzespołów niezgodnych z wymogami. LBA wyjaśnia, że Lufthansa Technik AG ma niewielką liczbę planowanych projektów STC, w przypadku których takie problemy mogą wystąpić i w przypadku których Lufthansa Technik AG może nie być w stanie spełnić wymogów pkt 145.A.42 załącznika II (część 145) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014. Zwolnienie zostało przyznane w oczekiwaniu na te ewentualne problemy w celu uniknięcia opóźnień w przywróceniu do eksploatacji zmodyfikowanych statków powietrznych w przyszłości. Zwolnienie obowiązuje od dnia 13 lutego 2020 r. do dnia 31 grudnia 2021 r., a zatem przekracza okres ośmiu kolejnych miesięcy.
(5) W celu złagodzenia niezgodności z pkt 145.A.42 załącznika II (część 145) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 zwolnienie przewiduje, że Lufthansa Technik AG może zwolnić statki powietrzne z prototypami podzespołów w oparciu o alternatywną procedurę polegającą na porównaniu statusu certyfikacji każdej takiej części z zatwierdzonymi danymi projektowymi uzyskanymi po zakończeniu odpowiedniego procesu zatwierdzania STC.
(6) Po dokonaniu oceny Agencja wydała w dniu 16 lipca 2020 r. negatywne zalecenie w sprawie zwolnienia przyznanego przez LBA.
(7) Komisja zgadza się z zaleceniem Agencji.
(8) Zgodnie z art. 71 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139 państwo członkowskie może przyznać zwolnienie wszelkim osobom fizycznym lub prawnym podlegającym temu rozporządzeniu w przypadku pilnych nieprzewidzianych okoliczności mających wpływ na te osoby lub w przypadku pilnych potrzeb operacyjnych tych osób oraz gdy spełnione są wszystkie warunki określone w lit. a)-d) tego artykułu.
(9) W odniesieniu do "pilnych nieprzewidzianych okoliczności" lub "pilnych potrzeb operacyjnych" Komisja uważa, że zwolnienie nie jest uzasadnione pilnymi nieprzewidzianymi okolicznościami mającymi wpływ na Lufthansa Technik AG ani pilnymi potrzebami operacyjnymi Lufthansa Technik AG, jak wymaga tego art. 71 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139. Wyłączenie zostało przyznane w oczekiwaniu na ewentualne przyszłe problemy związane z ponowną certyfikacją prototypów podzespołów. O ile niektóre z tych problemów mogą mieć rzeczywiście nieprzewidywalny charakter, takie jak upadłość dostawcy, lub skutkować operacyjną potrzebą oddania statku powietrznego do eksploatacji, kwestie te nie wystąpiły ani nie miały miejsca w momencie wydania zwolnienia. W szczególności Niemcy nie przedstawiły żadnych dowodów wskazujących na to, że niektórzy producenci poinformowali Lufthansa Technik AG, że nie będą w stanie dostarczyć podzespołów posiadających wymagane zaświadczenia potwierdzające w odniesieniu do niektórych projektów. W związku z tym Komisja uważa, że wymóg pilnego charakteru nie jest w tym przypadku spełniony.
(10) Ponadto Komisja uważa, że zwolnienie nie spełnia wymaganych ograniczeń jego zakresu i okresu obowiązywania określonych w art. 71 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2018/1139. Chociaż wyłączenie przyznaje się jedynie w przypadkach, w których nie jest możliwa ponowna certyfikacja prototypu podzespołu, wyłączenie to ma faktycznie zastosowanie do każdego projektu STC realizowanego w okresie jego obowiązywania oraz do nieograniczonej liczby możliwych podzespołów, które mają być instalowane na potrzeby takich projektów STC. Ponadto Komisja zauważa, że LBA nie wykazał, że zwolnienie jest ograniczone w czasie do tego, co jest absolutnie niezbędne. Chociaż zwolnienie ma wygasnąć w dniu 31 grudnia 2021 r., LBA nie uzasadnił w sposób przekonujący, w jaki sposób ta data wygaśnięcia jest powiązana z okolicznościami lub potrzebami wymagającymi tego zwolnienia.
(11) W związku z tym zwolnienie przyznane przez LBA nie spełnia warunków określonych w art. 71 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Adina VÄLEAN | |
Członek Komisji |
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.342.23 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2020/1501 w sprawie oceny dokonanej zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 w odniesieniu do przyznanego przez Niemcy tymczasowego zwolnienia z niektórych przepisów rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 |
Data aktu: | 14/10/2020 |
Data ogłoszenia: | 16/10/2020 |