Decyzja wykonawcza 2020/153 zakazująca Litwie ponownego udzielania zezwoleń, zgodnie z art. 53 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, na środki ochrony roślin zawierające substancję czynną tiametoksam do stosowania w odniesieniu do rzepaku przeciwko Phyllotreta spp. lub Psylliodes spp. (Jedynie tekst w języku litewskim jest autentyczny)

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2020/153
z dnia 3 lutego 2020 r.
zakazująca Litwie ponownego udzielania zezwoleń, zgodnie z art. 53 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, na środki ochrony roślin zawierające substancję czynną tiametoksam do stosowania w odniesieniu do rzepaku przeciwko Phyllotreta spp. lub Psylliodes spp.

(notyfikowana jako dokument nr C(2020) 464)

(Jedynie tekst w języku litewskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 5 lutego 2020 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 53 ust. 3 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 485/2013 2  zmieniono warunki zatwierdzania substancji czynnych tiametoksam, klotianidyna i imidachlopryd, należących do grupy neonikotynoidów. W art. 2 tego rozporządzenia wprowadzono zakaz sprzedaży i stosowania nasion niektórych upraw zaprawionych środkami ochrony roślin zawierającymi te substancje czynne, z wyjątkiem nasion używanych w szklarniach. W związku z tym państwa członkowskie musiały zmienić lub wycofać istniejące zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające te substancje czynne.

(2) Od dnia 26 lutego 2016 r. Litwa wielokrotnie udzielała zezwoleń nadzwyczajnych obejmujących zaprawianie nasion oraz sprzedaż i siew nasion zaprawionych środkami ochrony roślin zawierającymi te substancje czynne, w oparciu o odstępstwo przewidziane w art. 53 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 na wypadek sytuacji nadzwyczajnych. Wspomniane zezwolenia nadzwyczajne zostały należycie zgłoszone Komisji i pozostałym państwom członkowskim.

(3) W dniu 3 marca 2017 r. Litwa powiadomiła Komisję o dwóch zezwoleniach nadzwyczajnych obowiązujących od dnia 1 marca 2017 r. do dnia 28 czerwca 2017 r. na środek ochrony roślin zawierający substancję czynną tiametoksam (CRUISER OSR) do stosowania w odniesieniu do rzepaku przeciwko Phyllotreta nemorum i Psylliodes chrysocephala oraz na środek ochrony roślin zawierający klotianidynę (MODESTO), do stosowania w odniesieniu do rzepaku przeciwko Athalia rosae, Delia radicum, Phyllotreta spp. i Psylliodes spp.

(4) W dniu 15 września 2017 r., zgodnie z art. 53 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, Komisja zwróciła się do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") o dokonanie oceny - w świetle warunków dotyczących zezwoleń nadzwyczajnych ustanowionych w art. 53 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 - zezwoleń nadzwyczajnych wydanych przez klika państw członkowskich, w tym Litwę, na środki ochrony roślin zawierające substancje czynne klotianidyna, imidachlopryd i tiametoksam, do zastosowań, które są niedozwolone na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 485/2013.

(5) W dniu 1 marca 2018 r. Litwa ponownie powiadomiła o wydaniu zezwolenia nadzwyczajnego na produkt CRUISER OSR zawierający substancję czynną tiametoksam w odniesieniu do zaprawiania nasion i siewu zaprawionych nasion, do stosowania w odniesieniu do rzepaku przeciwko Phyllotreta nemorum i Psylliodes chrysocephala.

(6) W odniesieniu do trzech przedmiotowych substancji czynnych ograniczenia nałożone rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 485/2013 potwierdzono rozporządzeniami wykonawczymi Komisji (UE) 2018/783 3 , (UE) 2018/784 4  i (UE) 2018/785 5 . Ponadto ograniczono w nich stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancje czynne imidachlopryd, klotianidyna i tiametoksam, dopuszczając jedynie udzielanie zezwoleń na stosowanie jako insektycydów w szklarniach trwałych lub do zaprawiania nasion przeznaczonych do stosowania wyłącznie w szklarniach trwałych. Dodatkowo w trakcie całego cyklu życia uzyskane uprawy muszą pozostawać w szklarniach trwałych.

(7) W sprawozdaniu technicznym przygotowanym na wniosek Komisji, o którym mowa w motywie 4, opublikowanym w dniu 21 czerwca 2018 r. 6  i dotyczącym czterech kombinacji uprawa/agrofag, w odniesieniu do których Litwa wydała zezwolenia nadzwyczajne, Urząd stwierdził, że w przypadku dwóch kombinacji uprawa/agrofag istnieje produkt zawierający alternatywną substancję czynną o tym samym sposobie działania, na którą uzyskano zezwolenie; dotyczy to w szczególności kombinacji: rzepak / Phyllotreta spp. oraz rzepak/Psylliodes spp. Jeden produkt obejmował jednak nie tylko kombinacje rzepak/Phyllotreta spp. i rzepak/Psylliodes spp., w przypadku których istnieje alternatywa, ale był równocześnie stosowany w celu uwzględnienia innych kombinacji uprawa/agrofag, a mianowicie rzepak/A-thalia rosae i rzepak/Delia radicum, w przypadku których nie jest dostępny produkt zawierający substancję alternatywną.

(8) W związku z tym na podstawie oceny Urzędu Komisja uznaje, że warunki określone w art. 53 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 nie zostały spełnione na Litwie w odniesieniu do zezwoleń dotyczących CRUISER OSR zawierającego substancję czynną tiametoksam do stosowania w odniesieniu do kombinacji uprawa/agrofag rzepak/Phyllo-treta spp. i rzepak/Psylliodes spp., ponieważ powyższe zezwolenia nadzwyczajne obejmują kombinacje uprawa/agrofag, w odniesieniu do których wydano zezwolenie na inny produkt, zawierający alternatywną substancję czynną o tym samym sposobie działania. Produkt obejmujący rzepak/Athalia rosae i rzepak/Delia radicum, w odniesieniu do których zezwolenie otrzymał inny produkt zawierający alternatywną substancję czynną o tym samym sposobie działania, obejmuje również innego agrofaga tej samej uprawy, dla którego nie ma alternatywy, i w związku z tym Komisja uważa, że stosowanie tego produktu w odniesieniu do rzepaku jest dopuszczalne, ponieważ nie należy wspierać stosowania wielu środków ochrony roślin na tych samych uprawach w celu uwzględnienia różnych agrofagów, jeżeli można tego uniknąć.

(9) W związku z powyższym Komisja pismem z dnia 16 lipca 2018 r. zwróciła się do Litwy o potwierdzenie, że państwo to nie będzie ponownie udzielało zezwoleń nadzwyczajnych na środek ochrony roślin CRUISER OSR zawierający substancję czynną tiametoksam do stosowania w odniesieniu do kombinacji uprawa/agrofag rzepak/Phyllo-treta spp. i rzepak/Psylliodes spp. W odpowiedzi z dnia 17 września 2018 r. Litwa wyraziła pogląd, że przedmiotowe zezwolenia nadzwyczajne były uzasadnione.

(10) Komisja uważa, że konieczne jest podjęcie decyzji stwierdzającej, że Litwa nie może ponownie udzielać zezwoleń nadzwyczajnych na środki ochrony roślin zawierające substancję czynną klotianidyna lub tiametoksam do stosowania w odniesieniu do kombinacji uprawa/agrofag rzepak/Phyllotreta spp. i rzepak/Psylliodes spp.

(11) Stały Komitet ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz nie wydał opinii w terminie ustalonym przez jego przewodniczącego. Uznano, że niezbędny jest akt wykonawczy, i przewodniczący przedłożył komitetowi odwoławczemu projekt aktu wykonawczego do dalszego rozpatrzenia. Komitet odwoławczy nie wydał opinii,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Litwa nie może ponownie udzielać zezwoleń zgodnie z art. 53 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 na środki ochrony roślin zawierające substancję czynną tiametoksam do stosowania w odniesieniu do rzepaku przeciwko agrofagom Phyllotreta spp. lub Psylliodes spp.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Litewskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 3 lutego 2020 r.
W imieniu Komisji
Stella KYRIAKIDES
Członek Komisji
1 Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 485/2013 z dnia 24 maja 2013 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 540/2011 w odniesieniu do warunków zatwierdzania substancji czynnych: klotianidyna, tiametoksam i imidachlopryd oraz zabraniające stosowania i sprzedaży nasion zaprawionych środkami ochrony roślin zawierającymi te substancje czynne (Dz.U. L 139 z 25.5.2013, s. 12).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/783 z dnia 29 maja 2018 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 540/2011 w odniesieniu do warunków zatwierdzenia substancji czynnej imidachlopryd (Dz.U. L 132 z 30.5.2018, s. 31).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/784 z dnia 29 maja 2018 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 540/2011 w odniesieniu do warunków zatwierdzenia substancji czynnej klotianidyna (Dz.U. L 132 z 30.5.2018, s. 35).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/785 z dnia 29 maja 2018 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 540/2011 w odniesieniu do warunków zatwierdzenia substancji czynnej tiametoksam (Dz.U. L 132 z 30.5.2018, s. 40).
6 Publikacja dodatkowa EFSA 2018:EN-1421.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.33.19

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2020/153 zakazująca Litwie ponownego udzielania zezwoleń, zgodnie z art. 53 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, na środki ochrony roślin zawierające substancję czynną tiametoksam do stosowania w odniesieniu do rzepaku przeciwko Phyllotreta spp. lub Psylliodes spp. (Jedynie tekst w języku litewskim jest autentyczny)
Data aktu: 03/02/2020
Data ogłoszenia: 05/02/2020