a także mając na uwadze, co następuje:(1) W art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 ustanowiono zakaz stosowania narzędzi połowowych ciągnionych w odległości do 3 mil morskich od brzegu lub w obrębie izobaty 50 m, jeśli taka głębokość występuje w mniejszej odległości od brzegu.
(2) Na wniosek państwa członkowskiego Komisja może przyznać odstępstwo od art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, pod warunkiem że spełnione zostaną wymogi określone w art. 13 ust. 5 i 9.
(3) Po raz pierwszy rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 1233/2013 2 przyznano do dnia 31 grudnia 2016 r. odstępstwo od art. 13 ust. 1 akapit pierwszy w odniesieniu do stosowania niewodów łodziowych do połowu babki przezroczystej (Aphia minuta), ryb z gatunku Pseudaphia ferreri oraz pysonia smukłego (Spicara smaris) na hiszpańskich wodach terytorialnych Balearów. Odstępstwo to opierało się na dodatkowym odstępstwie od minimalnego rozmiaru oczka sieci przyjętego przez Hiszpanię zgodnie z art. 9 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, ponieważ bez niego odnośne połowy nie mogły mieć miejsca i musiałyby zostać zamknięte.
(4) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/662 3 przyznano przedłużenie odstępstwa do dnia 31 grud nia 2019 r., biorąc pod uwagę plan zarządzania dotyczący połowów, w odniesieniu do których stosuje się odstępstwo ustanowione przez Hiszpanię zgodnie z art. 19 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(5) W dniu 3 września 2019 r. władze hiszpańskie zwróciły się do Komisji o przedłużenie odstępstwa od art. 13 ust. 1 akapit pierwszy na okres po dniu 31 grudnia 2019 r. Hiszpania przedstawiła projekt nowego planu zarządzania na lata 2019-2022, który będzie regulowany obowiązującymi przepisami krajowymi 4 . Hiszpania przedstawiła aktualne informacje uzasadniające przedłużenie odstępstwa.
(6) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) dokonał oceny projektu planu zarządzania w listopadzie 2019 r. 5 a wniosku o przedłużenie odstępstwa - w marcu 2020 r. 6
(7) STECF stwierdził, że plan zarządzania dotyczący niewodów łodziowych na Balearach na lata 2016-2019 został właściwie wdrożony i że nadal spełnione są warunki, na których odstępstwo dotyczące minimalnej odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza zostało przyznane w 2016 r. STECF zauważa, że narzędzia połowowe wydają się wysoce selektywne.
(8) STECF zaproponował pewne dostosowania, w szczególności ustalając sezonowy TAC zgodnie z ostatnimi połowami i wyjaśniając możliwe nakładanie się w dwóch zatokach połowów przy użyciu niewodu "jonquiller" ukierunkowanych na babki i na skupiska trawy morskiej.
(9) W świetle oceny STECF Komisja zauważa, że władze hiszpańskie zobowiązały się w piśmie przesłanym Komisji w dniu 4 czerwca 2020 r. 7 do dostosowania sezonowego całkowitego dopuszczalnego połowu (TAC) do średnich połowów zaobserwowanych w ostatnich latach oraz do rozpoczęcia badania naukowego w celu wyjaśnienia, czy połowy wchodziły w interakcję ze skupiskami trawy morskiej w dwóch przedmiotowych zatokach. Hiszpania zobowiązała się również do wprowadzenia zakazu połowów w tych dwóch zatokach co najmniej do czasu przeprowadzenia przez STECF oceny badania naukowego oraz do poinformowania Komisji o działaniach podjętych w następstwie powyższych zobowiązań.
(10) Odstępstwo, o które wystąpiła Hiszpania, jest zgodne z warunkami określonymi w art. 13 ust. 5 i 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(11) Występują pewne szczególne ograniczenia geograficzne z uwagi na ograniczony zasięg szelfu kontynentalnego i rozmieszczenie docelowych gatunków, które występują wyłącznie w określonych strefach obszarów przybrzeżnych na głębokościach nieprzekraczających 50 m.
(12) Połowy nie mają znaczącego wpływu na środowisko morskie, ponieważ niewody łodziowe wybiera się w toni wodnej. Z uwagi na stosowanie echosondy połowy są wysoce selektywne i generują nieliczne przyłowy. Ponadto niezamierzone połowy są natychmiast uwalniane żywe i mają bardzo wysoką przeżywalność.
(13) Odstępstwo, o które wystąpiła Hiszpania, dotyczy jedynie ograniczonej liczby 55 statków.
(14) Połowy nie mogą być prowadzone z wykorzystaniem innego narzędzia, ponieważ niewody łodziowe są jedynym narzędziem regulowanym umożliwiającym złowienie tych trzech gatunków docelowych tworzących ławice w płytkich wodach przybrzeżnych.
(15) Wniosek dotyczy statków zarejestrowanych w spisie morskim zarządzanym przez Dyrekcję Generalną ds. Rybołówstwa i Środowiska Morskiego Balearów, które prowadzą udokumentowaną działalność połowową od ponad pięciu lat i działają na podstawie planu zarządzania dotyczącego niewodów łodziowych do połowu babki przezroczystej (Aphia minuta), ryb z gatunku Pseudaphia ferreri oraz pysonia smukłego (Spicara smaris). Statki te zostały wpisane do wykazu przekazanego Komisji zgodnie z wymogami art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(16) Plan zarządzania gwarantuje niezwiększanie nakładu połowowego w przyszłości, ponieważ upoważnienia do połowów będą wydawane wyłącznie określonym 55 statkom, a każdy ze statków będzie ograniczony do 12 m wielkości i 198,5 kW mocy. Ponadto ustala się maksymalną skumulowaną pojemność i moc, a połowy zostaną zamknięte do następnego sezonu połowowego, jeżeli TAC sezonowy zostanie osiągnięty.
(17) Przedmiotowa działalność połowowa spełnia wymogi art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, który zezwala na połowy nad chronionymi siedliskami pod pewnymi warunkami, jeżeli narzędzia połowowe nie dotykają skupiska trawy morskiej.
(18) Ponadto przedmiotowe połowy nie mogły mieć miejsca bez odstępstwa od minimalnego rozmiaru oczka sieci.
(19) Ponieważ jednak przedmiotowa działalność połowowa jest wysoce selektywna, jej wpływ na środowisko jest nikły i nie została ona objęta przepisami art. 4 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, Hiszpania zezwoliła w przeszłości na odstępstwo w zakresie minimalnego rozmiaru oczka sieci na podstawie art. 9 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(20) Art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 został skreślony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 8 . Zgodnie z pkt 4 części B załącznika IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241 można jednak nadal stosować odstępstwa od minimalnego rozmiaru oczka sieci przyjęte na podstawie art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, które obowiązywały w dniu 14 sierpnia 2019 r., pod warunkiem że nie prowadzą one do zwiększenia połowów osobników młodocianych. To przedłużone odstępstwo jest zgodne z warunkami określonymi w art. 15 ust. 5 oraz w pkt 4 części B załącznika IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241, ponieważ nie prowadzi do pogorszenia standardów w zakresie selektywności, w szczególności pod względem zwiększenia połowów osobników młodocianych istniejących w dniu 14 sierpnia 2019 r., i ma na celu osiągnięcie celów i wartości docelowych określonych w art. 3 i 4 tego rozporządzenia.
(21) Przedmiotowa działalność połowowa spełnia wymogi dotyczące dokumentacji połowowej określone w art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 9 .
(22) Przedmiotowe połowy prowadzi się w bardzo niedużej odległości od brzegu, w związku z czym nie kolidują one z działalnością innych statków.
(23) Przedmiotowe połowy są regulowane przez hiszpański plan zarządzania zapewniający utrzymanie połowów gatunków wymienionych w załączniku IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241 na poziomie minimalnym.
(24) Połowy z użyciem niewodów łodziowych nie są ukierunkowane na głowonogi.
(25) Hiszpański plan zarządzania obejmuje środki monitorowania działalności połowowej przewidziane w art. 13 ust. 9 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(26) Należy zatem przyznać odstępstwa, o które wystąpiono.
(27) We właściwym terminie oraz zgodnie z planem monitorowania przewidzianym w hiszpańskim planie zarządzania Hiszpania powinna przedstawić Komisji sprawozdanie.
(28) Ograniczenie czasu obowiązywania odstępstwa pozwoli na niezwłoczne zastosowanie środków naprawczych w przypadku, gdyby monitorowanie planu zarządzania wykazało zły stan ochrony eksploatowanego stada, a jednocześnie umożliwi poszerzenie bazy naukowej na potrzeby udoskonalonego planu zarządzania. Koniec okresu obowiązywania odstępstwa należy ustalić na koniec sezonu połowowego. Zgodnie z powyższym odstępstwo powinno mieć zastosowanie do dnia 30 kwietnia 2023 r.
(29) Ponieważ odstępstwo przyznane na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/662 wygasło w dniu 31 grudnia 2019 r., niniejsze rozporządzenie należy stosować od dnia 1 stycznia 2020 r. Ze względu na pewność prawa niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym.
(30) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 409 z 30.12.2006, s. 11.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1233/2013 z dnia 29 listopada 2013 r. ustanawiające odstępstwo od rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 w zakresie minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla niewodów pełnomorskich do połowu babki przezroczystej, ryb z gatunku Pseudaphia ferreri (Aphia minuta i Pseudaphia ferreri) oraz pysonia smukłego (Spicara smaris) na niektórych wodach terytorialnych Hiszpanii (Baleary) (Dz.U. L 322 z 3.12.2013, s. 17).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/662 z dnia 25 kwietnia 2019 r. przedłużające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w zakresie minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla niewodów pełnomorskich do połowu babki przezroczystej (Aphia minuta), ryb z gatunku Pseudaphia ferreri oraz pysonia smukłego (Spicara smaris) na niektórych wodach terytorialnych Hiszpanii (Baleary) (Dz.U. L 112 z 26.4.2019, s. 16).
4 Decreto 19/2019, de 15 de marzo, por el que se establece el Plan de Gestión Pluriinsular para la Pesca con Artes de Tiro Tradicionales en aguas de las Illes Balears (BOIB nr 35, 16.3.2019, s. 9442).
5 Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa - sprawozdanie z 62. posiedzenia plenarnego (PLEN-19-03), Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 2019, ISBN 978-92-76-14169-3, doi:10.2760/1597, JRC118961.
6 Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa - sprawozdanie z 63. posiedzenia plenarnego (PLEN-20-01), Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 2020, ISBN 978-92-76-18117-0, doi:10.2760/465398, JRC120479.
7 Ares(2020)2879866.
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 (Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 105).
9 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 1).