a także mając na uwadze, co następuje:(1) Diizocyjaniany mają zharmonizowaną klasyfikację jako substancje działające uczulająco na drogi oddechowe kategorii 1 oraz jako substancje działające uczulająco na skórę kategorii 1 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 2 . Diizocyjaniany są wykorzystywane jako podstawowe składniki chemiczne w wielu różnych sektorach i zastosowaniach, w szczególności między innymi w piankach, materiałach uszczelniających i powłokach w całej Unii.
(2) W dniu 6 października 2016 r. Niemcy przedłożyły Europejskiej Agencji Chemikaliów ("Agencja") dokumentację 3 na podstawie art. 69 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 ("dokumentacja zgodna z załącznikiem XV") w celu wszczęcia procedury wprowadzania ograniczenia określonej w art. 69-73 tego rozporządzenia. W dokumentacji zgodnej z załącznikiem XV wskazano, że działanie uczulające na układ oddechowy, zarówno ze względu na narażenie przez skórę, jak i przez drogi oddechowe na diizocyjaniany, prowadzi do astmy zawodowej u pracowników, którą uznano za istotny problem w zakresie zdrowia w Unii. Roczna liczba przypadków chorób zawodowych spowodowanych przez diizocyjaniany (szacowana na ponad 5 000) jest uważana za niedopuszczalnie wysoką. W dokumentacji zgodnej z załącznikiem XV wykazano, że działania w skali całej Unii są konieczne i proponowane w celu ograniczenia zastosowań przemysłowych i profesjonalnych oraz wprowadzania do obrotu diizocyjanianów w ich postaci własnej oraz jako składnika innych substancji i w mieszaninach.
(3) Ograniczenie zaproponowane w dokumentacji zgodnej z załącznikiem XV ma na celu ograniczenie wykorzystania diizocyjanianów w zastosowaniach przemysłowych i profesjonalnych do przypadków, w których wdraża się połączenie środków technicznych i organizacyjnych, oraz zastosowano minimalny ustandaryzowany kurs szkoleniowy. Informacje o tym, jak uzyskać dostęp do kursu, powinny być przekazywane w ramach całego łańcucha dostaw, a podmioty wprowadzające te substancje i mieszaniny do obrotu powinny być odpowiedzialne za zapewnienie dostępności szkoleń dla odbiorców takich substancji lub mieszanin.
(4) W dniu 5 grudnia 2017 r. działający w Agencji Komitet ds. Oceny Ryzyka (RAC) wydał opinię 4 , zgodnie z którą proponowane ograniczenie, zmienione przez RAC, jest najbardziej odpowiednim i efektywnym ogólnounijnym środkiem ograniczającym ryzyko wynikające z narażenia na działanie tych substancji. Ponadto Komisja uznała, że wdrożenie zmienionego proponowanego ograniczenia ograniczyłoby również liczbę przypadków zapalenia skóry związanych z diizocyjanianami.
(5) RAC stwierdził, że odpowiednie szkolenie jest podstawową koniecznością oraz że każdy pracownik zajmujący się diizocyjanianami powinien posiadać wystarczającą wiedzę na temat zagrożeń związanych z tymi substancjami oraz świadomość zagrożeń związanych z ich zastosowaniami, jak również wystarczającą wiedzę na temat dobrych praktyk i odpowiednich środków zarządzania ryzykiem, z uwzględnieniem prawidłowego stosowania odpowiednich środków ochrony indywidualnej. RAC zauważa, że potrzebne są szczególne działania szkoleniowe w celu zwiększenia świadomości na temat znaczenia ochrony zdrowia dzięki odpowiednim środkom zarządzania ryzykiem i sposobom bezpiecznego postępowania.
(6) RAC uznał, że wartość graniczna wynosząca 0,1 % wagowo, ustalona dla diizocyjanianów w substancji lub w mieszaninie, odpowiada najniższemu dopuszczalnemu stężeniu dla szczególnych diizocyjanianów sklasyfikowanych jako substancje działające uczulająco na drogi oddechowe kategorii 1. RAC zgodził się również z przedkładającym dokumentację, że wdrożenie indykatywnej lub wiążącej wartości narażenia zawodowego nie byłoby wystarczające do zmniejszenia liczby przypadków astmy zawodowej do jak najmniejszego poziomu, ponieważ obecnie nie jest znana żadna wartość progowa dla działania uczulającego diizocyjanianów.
(7) W dniu 15 marca 2018 r. działający w ramach Agencji Komitet ds. Analiz Społeczno-Ekonomicznych ("SEAC") przyjął opinię 5 , w której potwierdził wniosek RAC, że z uwagi na społeczno-gospodarcze korzyści i koszty proponowane ograniczenie jest najbardziej odpowiednim ogólnounijnym środkiem przeciwdziałania stwierdzonym zagrożeniom. SEAC stwierdził ponadto, że proponowane ograniczenie jest przystępne kosztowo dla odnośnych łańcuchów dostaw.
(8) SEAC zalecił czterdziestoośmiomiesięczne odroczenie terminu stosowania ograniczenia, aby zapewnić wszystkim podmiotom wystarczającą ilość czasu na pełne wdrożenie wymogów dotyczących ograniczenia.
(9) Opinie RAC i SEAC na temat proponowanego ograniczenia skonsultowano również z forum wymiany informacji o egzekwowaniu przepisów, o którym mowa w art. 76 ust. 1 lit. f) rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, i uwzględniono otrzymane zalecenia.
(10) W dniu 9 maja 2018 r. Agencja przedłożyła Komisji opinie RAC i SEAC. Na podstawie tych opinii Komisja stwierdza, że stosowanie lub wprowadzanie do obrotu diizocyjanianów w ich postaci własnej, jako składników innych substancji i w mieszaninach stanowi niedopuszczalne zagrożenie dla zdrowia ludzkiego. Komisja uważa, że ograniczenie tego ryzyka wymaga podjęcia działań w skali całej Unii.
(11) Biorąc pod uwagę dokumentację zgodną z załącznikiem XV oraz opinie RAC i SEAC, Komisja uważa, że należy ustanowić minimalny wymóg w zakresie szkoleń dla użytkowników przemysłowych i profesjonalnych, bez uszczerbku dla bardziej rygorystycznych obowiązków krajowych w państwach członkowskich. Komisja uważa również, że informacje na temat tego wymogu powinny zostać umieszczone wewnątrz opakowania.
(12) Do celów ewentualnych przyszłych zmian obecnego ograniczenia państwa członkowskie powinny zgłaszać Komisji, zgodnie z art. 117 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, wszelkie ustalone wymogi w zakresie szkoleń, liczbę zgłoszonych przypadków astmy zawodowej oraz zawodowych chorób układu oddechowego i zawodowych chorób skóry, wszelkie krajowe poziomy narażenia zawodowego oraz informacje na temat działań w zakresie egzekwowania prawa.
(13) Nie naruszając przepisów Unii dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, w szczególności dyrektywy Rady 98/24/WE w sprawie środków chemicznych 6 , ograniczenie to ma na celu zwiększenie zdolności pracodawców do osiągnięcia wyższego poziomu kontroli ryzyka. Małe i średnie przedsiębiorstwa odniosą korzyści z przyjęcia niniejszego aktu, który w jeszcze większym stopniu wzmocni wdrażanie obecnych wymogów w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy poprzez zapewnienie specjalnych programów szkoleniowych w zakresie diizocyjanianów w całym łańcuchu dostaw.
(14) Podmiotom gospodarczym należy zapewnić wystarczająco długi okres na dostosowanie się do nowych wymogów. Okres przejściowy wynoszący trzy lata jest odpowiedni, aby umożliwić zainteresowanym pracownikom odbycie wymaganych szkoleń.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1907/2006.
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 133 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: