RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 287 pkt 5 dyrektywy 2006/112/WE Finlandia może przyznać zwolnienie z podatku od wartości dodanej (VAT) podatnikom, których roczny obrót nie przekracza równowartości 10 000 ECU w walucie krajowej zgodnie z kursem wymiany w dniu jej przystąpienia.
(2) Pismem, które wpłynęło do Komisji w dniu 6 stycznia 2020 r., Finlandia wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do wprowadzenia środka szczególnego stanowiącego odstępstwo od art. 287 pkt 5 dyrektywy 2006/112/WE (zwanego dalej "środkiem szczególnym") od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. w celu podwyższenia progu zwolnienia do 15 000 EUR. Poprzez zastosowanie środka szczególnego podatnicy, których roczny obrót nie przekracza 15 000 EUR, byliby zwolnieni z niektórych lub wszystkich obowiązków w zakresie VAT określonych w tytule XI rozdział 2-6 dyrektywy 2006/112/WE.
(3) Wyższy próg w ramach procedury szczególnej dla małych przedsiębiorstw, określonej w art. 281-294 dyrektywy 2006/112/WE, stanowi środek upraszczający, ponieważ może znacznie zmniejszyć obowiązki małych przedsiębiorstw w zakresie VAT.
(4) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE pismem z dnia 10 marca 2020 r. Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie o wniosku złożonym przez Finlandię. Pismem z dnia 11 marca 2020 r. Komisja zawiadomiła Finlandię, że posiada wszystkie informacje, które uważa za niezbędne do dokonania oceny wniosku.
(5) Środek szczególny jest zgodny z dyrektywą Rady (UE) 2020/285 2 . Dyrektywą tą zmieniono przepisy tytułu XII rozdziału 1 dyrektywy 2006/112/WE regulujące procedurę szczególną dla małych przedsiębiorstw. Celem dyrektywy (UE) 2020/285 jest ograniczenie kosztów przestrzegania przepisów dotyczących VAT ponoszonych przez małe przedsiębiorstwa, złagodzenie zakłóceń konkurencji, zarówno na poziomie krajowym, jak i na poziomie unijnym oraz ograniczenie negatywnego wpływu przechodzenia ze zwolnienia z podatku na opodatkowanie (znanego jako efekt progowy). Celem dyrektywy jest także ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej przez małe przedsiębiorstwa oraz monitorowania przez administracje podatkowe. Wnioskowany próg w wysokości 15 000 EUR jest zgodny z art. 284 dyrektywy 2006/112/WE zmienionej dyrektywą (UE) 2020/285.
(6) Ten środek szczególny jest dla podatników nieobowiązkowy. Podatnicy nadal będą mogli wybrać stosowanie zasad ogólnych VAT zgodnie z art. 290 dyrektywy 2006/112/WE.
(7) Według informacji przedstawionych przez Finlandię środek szczególny będzie miał tylko nieznaczny wpływ na łączną kwotę dochodów podatkowych pobieranych przez Finlandię na etapie ostatecznej konsumpcji.
(8) Środek szczególny nie wpłynie negatywnie na zasoby własne Unii pochodzące z VAT, ponieważ Finlandia obliczy rekompensatę zgodnie z art. 6 rozporządzenia Rady (EWG, Euratom) nr 1553/89 3 .
(9) Ponieważ Finlandia oczekuje, że podwyższony próg doprowadzi do zmniejszenia liczby przedsiębiorstw podlegających obowiązkom z zakresie VAT, a tym samym do zmniejszenia obciążenia administracyjnego i kosztów przestrzegania przepisów dla małych przedsiębiorstw i organów podatkowych, oraz biorąc pod uwagę, że nie będzie miał on znaczącego wpływu na łączne dochody z tytułu VAT, należy upoważnić Finlandię do stosowania środka szczególnego.
(10) Upoważnienie do stosowania środka szczególnego powinno być ograniczone w czasie. Termin powinien być wystarczający, aby umożliwić ocenę skuteczności i adekwatności progu. Ponadto dyrektywa (UE) 2020/285 wymaga od państw członkowskich przyjęcia i opublikowania do dnia 31 grudnia 2024 r. przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych niezbędnych do wykonania art. 1 tej dyrektywy i stosować te przepisy od dnia 1 stycznia 2025 r. Należy zatem upoważnić Finlandię do stosowania środka szczególnego do dnia 31 grudnia 2024 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: