KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności 1 , w szczególności jego art. 53 ust. 1 lit. b) ppkt (i) i (ii),
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/eWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 2 , w szczególności jego art. 47 ust. 2 akapit pierwszy lit. b) i art. 54 ust. 4 akapit pierwszy lit. a) i b),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/1793 3 ustanowiono przepisy dotyczące tymczasowego zwiększenia kontroli urzędowych przy wprowadzaniu na terytorium Unii niektórych rodzajów żywności i pasz nie- pochodzących od zwierząt z niektórych państw trzecich - wymieniono je w załączniku I do tego rozporządzenia, oraz ustanowiono specjalne warunki regulujące wprowadzanie do Unii niektórych rodzajów żywności i pasz z niektórych państw trzecich ze względu na ryzyko zanieczyszczenia aflatoksynami, pozostałościami pestycydów, pentachlorofenolem i dioksynami oraz ryzyko zanieczyszczenia mikrobiologicznego - wymieniono je w załączniku II do tego rozporządzenia.
(2) Niektóre kategorie przesyłek żywności i pasz są wyłączone z zakresu stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 pod warunkiem że ich masa brutto nie przekracza 30 kg. Ponieważ zagrożenia odnoszą się do samych produktów, a nie do ich bezpośrednich pojemników lub opakowań, limit masy powinien odnosić się wyłącznie do samych produktów. Należy zatem zmienić art. 1 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793, aby zastąpić odniesienie do masy brutto odniesieniem do masy netto.
(3) Art. 12 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 stanowi, że wykazy zawarte w jego załącznikach I i II podlegają regularnemu przeglądowi nie rzadziej niż co sześć miesięcy w celu uwzględnienia nowych informacji dotyczących ryzyka i niezgodności z przepisami.
(4) Występowanie i znaczenie niedawnych incydentów związanych z żywnością zgłoszonych za pośrednictwem systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach ("RASFF"), ustanowionego rozporządzeniem (WE) nr 178/2002, informacje dotyczące kontroli urzędowych przeprowadzanych przez państwa członkowskie w odniesieniu do żywności i pasz niepochodzących od zwierząt, a także półroczne sprawozdania dotyczące przesyłek żywności i pasz niepochodzących od zwierząt, przedłożone Komisji przez państwa członkowskie w 2019 r. na podstawie art. 15 rozporządzenia Komisji (WE) nr 669/2009 4 , wskazują, że wykazy ustanowione w załącznikach I i II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 powinny zostać zmienione.
(5) W szczególności w przypadku przesyłek pomarańczy, mandarynek, klementynek, wilkingów i podobnych hybryd cytrusowych z Turcji dane wynikające z powiadomień otrzymanych za pośrednictwem RASFF oraz informacje dotyczące kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie wskazują na pojawienie się nowych zagrożeń dla zdrowia ludzi ze względu na możliwe zanieczyszczenie pozostałościami pestycydów, co wymaga zwiększonego poziomu kontroli urzędowych. Ponadto w przypadku mieszanek przypraw z Pakistanu dane wynikające z powiadomień otrzymanych za pośrednictwem RASFF oraz informacje dotyczące kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie wskazują na pojawienie się nowych zagrożeń dla zdrowia ludzi ze względu na możliwe zanieczyszczenie aflatoksynami, co wymaga zwiększonego poziomu kontroli urzędowych. Pozycje dotyczące tych przesyłek należy zatem włączyć do załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793.
(6) Ze względu na wysoką częstotliwość przypadków niezgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii, wykrytych podczas kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie w pierwszej połowie 2019 r. na podstawie rozporządzenia (WE) nr 669/2009, należy zwiększyć częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich w odniesieniu do fasoli z Kenii oraz winogron suszonych i granatów z Turcji. Należy zatem odpowiednio zmienić pozycje dotyczące tych przesyłek figurujące w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793.
(7) Nasiona Sesamum z Sudanu i Ugandy podlegają już zwiększonemu poziomowi kontroli urzędowych w odniesieniu do występowania Salmonelli od, odpowiednio, lipca i stycznia 2017 r. Kontrole urzędowe przeprowadzane przez państwa członkowskie w odniesieniu do tych środków spożywczych wskazują na wzrost wskaźnika niezgodności od momentu ustanowienia zwiększonego poziomu kontroli urzędowych. Wyniki te stanowią dowód na to, że wprowadzenie tych środków spożywczych do Unii stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia ludzi.
(8) Aby zwiększyć ochronę zdrowia ludzi w Unii, należy zatem, oprócz zwiększenia poziomu kontroli urzędowych, ustanowić warunki szczególne w odniesieniu do nasion Sesamum z Sudanu i Ugandy. W szczególności do wszystkich przesyłek nasion Sesamum z Sudanu i Ugandy należy dołączać świadectwo urzędowe stwierdzające, że wszystkie wyniki pobierania próbek i analiz wykazują brak Salmonelli w 25 g. Wyniki pobierania próbek i analiz należy dołączać do wspomnianego świadectwa. Należy zatem usunąć pozycje dotyczące nasion Sesamum z Sudanu i Ugandy z załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 i włączyć je do załącznika II do tego rozporządzenia.
(9) Ponadto papryka (inna niż słodka) (Capsicum spp.) z Indii i Pakistanu jest już od stycznia 2018 r. objęta zwiększonym poziomem kontroli urzędowych w odniesieniu do obecności pozostałości pestycydów. Częstotliwość kontroli została zwiększona już w styczniu 2019 r. z 10 % do 20 % z uwagi na wysoki stopień niezgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii. Od czasu zwiększenia poziomu kontroli urzędowych przeprowadzanych przez państwa członkowskie w odniesieniu do tych środków spożywczych stwierdza się utrzymujący się wysoki poziom niezgodności z przepisami w przypadku papryki (innej niż słodka) (Capsicum spp.) z Indii oraz wzrost wskaźnika niezgodności w przypadku papryki (innej niż słodka) (Capsicum spp.) z Pakistanu. Od momentu ustanowienia zwiększonego poziomu kontroli urzędowych w odniesieniu do obu towarów przekazano szereg powiadomień w ramach RASFF. Wyniki te stanowią dowód na to, że wprowadzenie tych środków spożywczych do Unii stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia ludzi.
(10) Aby zwiększyć ochronę zdrowia ludzi w Unii, należy zatem, oprócz zwiększenia poziomu kontroli urzędowych, ustanowić warunki szczególne w odniesieniu do papryki (innej niż słodka) (Capsicum spp.) z Indii i Pakistanu. W szczególności do wszystkich przesyłek papryki (innej niż słodka) (Capsicum spp.) z Indii i Pakistanu należy dołączać świadectwo urzędowe stwierdzające, że z produktu pobrano próbki i przeanalizowano je pod kątem pozostałości pestycydów, a wszystkie wyniki pokazują, że nie przekroczono odpowiednich najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów. Wyniki pobierania próbek i analiz należy dołączać do wspomnianego świadectwa. Należy zatem usunąć pozycje dotyczące papryki (innej niż słodka) (Capsicum spp.) z Indii i Pakistanu z załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 i włączyć je do załącznika II do tego rozporządzenia.
(11) W przypadku liści curry z Indii częstotliwość przypadków niezgodności z odpowiednimi wymogami przewidzianymi w przepisach Unii, wykrytych podczas kontroli urzędowych przeprowadzanych przez państwa członkowskie, zmniejszyła się. Pozycję dotyczącą liści curry z Indii należy zatem usunąć z załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 i włączyć do załącznika I do tego rozporządzenia. Należy zwiększyć częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich w odniesieniu do tego towaru, biorąc pod uwagę, że w odniesieniu do tego towaru zostaną zniesione wymogi dotyczące urzędowej certyfikacji oraz pobierania próbek i analiz pozostałości pestycydów w państwie trzecim.
(12) W odniesieniu do malin z Serbii, moreli suszonych i moreli inaczej przetworzonych lub zakonserwowanych z Turcji oraz cytryn z Turcji dostępne informacje wskazują na ogólnie zadowalający poziom zgodności z odpowiednimi wymogami bezpieczeństwa przewidzianymi w przepisach Unii, w związku z czym nie jest już uzasadniony zwiększony poziom kontroli urzędowych. Pozycje dotyczące tych towarów należy zatem usunąć z załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793.
(13) Kod Nomenklatury scalonej przewidziany dla nasion Sesamum w załącznikach I i II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 obejmuje surowe i przetworzone nasiona Sesamum. Z perspektywy zarządzania ryzykiem w załącznikach I i II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 należy uwzględnić zarówno surowe, jak i przetworzone nasiona Sesamum, ponieważ w szczególności w przypadku państw pochodzenia wymienionych w załącznikach I i II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 surowe lub przetworzone nasiona Sesamum stanowią takie same zagrożenia. Należy zatem zmienić wszystkie opisy produktów dotyczące nasion Sesamum w załącznikach I i II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793, aby objąć nimi zarówno surowe, jak i przetworzone nasiona Sesamum. Ponadto, aby lepiej dostosować je do opisu produktu dla tego kodu Nomenklatury scalonej w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 2658/87 5 , produkty te powinny być nazywane w załącznikach I i II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 "nasionami Sesamum", a nie "nasionami sezamu (nasionami Sesa- mum)".
(14) Mąki i mączki z orzeszków ziemnych stanowią takie samo zagrożenie jak formy żywności i paszy figurujące obecnie w załącznikach I i II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793. Należy zatem zmienić wszystkie pozycje dotyczące orzeszków ziemnych w załącznikach I i II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 w taki sposób, aby obejmowały mąki i mączki z orzeszków ziemnych.
(15) Podobnie, makuchy i inne pozostałości stałe, nawet mielone lub w postaci granulek, pozostałe z ekstrakcji oleju z orzeszków ziemnych, stanowią takie samo zagrożenie jak formy tego towaru figurujące obecnie w załącznikach I i II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793. Niektóre pozycje dotyczące orzeszków ziemnych w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793 nie obejmują orzeszków ziemnych w wyżej wymienionej formie. Należy zatem zmienić wszystkie pozycje dotyczące orzeszków ziemnych w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793, aby uwzględnić makuchy i inne pozostałości stałe, nawet mielone lub w postaci granulek, pozostałe z ekstrakcji oleju z orzeszków ziemnych.
(16) W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/1793 należy wprowadzić zmiany do kodów Nomenklatury scalonej dla papryki (innej niż słodka) (Capsicum spp.), odpowiednio, ze Sri Lanki i Indii oraz dla moreli inaczej przetworzonych lub zakonserwowanych z Uzbekistanu, aby zapewnić spójność z opisem tych towarów w załącznikach I i II do tego rozporządzenia.
(17) Aby zapewnić spójność i jasność, należy zastąpić cały załącznik I i cały załącznik II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793.
(18) Decyzją wykonawczą Komisji 2014/88/UE 6 zakazano przywozu z Bangladeszu do Unii środków spożywczych zawierających liście betelu lub składających się z nich. Decyzja ta została przyjęta w następstwie dużej liczby powiadomień w ramach RASFF ze względu na obecność wielu szczepów Salmonelli, w tym Salmonella Typhimurium, stwierdzoną w środkach spożywczych zawierających liście betelu ("pieprzu żuwnego", powszechnie znanego jako "betel") lub składających się z nich, pochodzących z Bangladeszu.
(19) Bangladesz nie przedłożył zadowalającego planu działania. W związku z tym nie można uznać, że gwarancje udzielone przez Bangladesz są wystarczające do rozwiązania kwestii wcześniej stwierdzonych poważnych zagrożeń dla zdrowia ludzi. Środki nadzwyczajne ustanowione decyzją wykonawczą 2014/88/UE powinny zatem pozostać w mocy.
(20) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/943 7 zawiesza przywóz do Unii suszonej fasoli objętej kodami CN 0713 39 00, 0713 35 00 i 0713 90 00 pochodzącej z Nigerii w związku z ciągłą obecnością dichlorfosu. Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/1256 8 przedłużono termin stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/943 do dnia 30 czerwca 2022 r., aby umożliwić Nigerii wdrożenie odpowiednich środków zarządzania ryzykiem i zapewnienie wymaganych gwarancji.
(21) Przepisy określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/1793, decyzji wykonawczej 2014/88/UE i rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2015/943 są zasadniczo powiązane, ponieważ wszystkie dotyczą nałożenia dodatkowych środków regulujących wprowadzanie do Unii niektórych rodzajów żywności i pasz z niektórych państw trzecich ze względu na stwierdzone ryzyko, i które stosuje się w zależności od wagi ryzyka. Należy zatem ułatwić prawidłowe i kompleksowe stosowanie odpowiednich przepisów poprzez ustanowienie w jednym akcie przepisów dotyczących tymczasowego zwiększenia kontroli urzędowych niektórych rodzajów żywności i pasz niepochodzą- cych od zwierząt oraz poprzez ustanowienie w takim akcie odpowiednich środków nadzwyczajnych. Należy zatem uchylić decyzję wykonawczą 2014/88/UE i rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/943, a ich przepisy przenieść do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793, jak również odpowiednio zmienić to rozporządzenie.
(22) Ze względu na pewność prawa należy przewidzieć, że państwa członkowskie mogą zezwolić na wprowadzanie do Unii przesyłek nasion Sesamum z Sudanu i Ugandy oraz papryki (innej niż słodka) (Capsicum spp.) z Indii i Pakistanu, do których to przesyłek nie załączono świadectwa urzędowego ani wyników pobierania próbek i analiz, jeżeli opuściły one państwo pochodzenia lub państwo wysyłki - jeżeli państwo to jest inne niż państwo pochodzenia - przed datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
(23) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/1793.
(24) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: