ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/365
z dnia 13 grudnia 2018 r.
ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur i formularzy na potrzeby wymiany informacji na temat kar, środków i dochodzeń zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie przejrzystości transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych i ponownego wykorzystania oraz zmiany rozporządzenia (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 25 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W celu zapewnienia, aby Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) otrzymywał kompletne i dokładne informacje na temat środków administracyjnych i karnych zastosowanych w związku z naruszeniami przepisów rozporządzenia (UE) 2015/2365 oraz na temat dochodzeń karnych wszczętych w związku z tymi naruszeniami, należy określić wspólne procedury i formularze na potrzeby przekazywania tych informacji.
(2) W celu uniknięcia ewentualnego powielania przekazywanych informacji oraz konfliktów kompetencji między szeregiem organów zobowiązanych do przekazywania informacji w poszczególnych państwach członkowskich w każdym państwie członkowskim należy wyznaczyć pojedynczy punkt kontaktowy do celów wymiany informacji z ESMA.
(3) Aby w rocznych sprawozdaniach na temat kar, środków i dochodzeń publikowanych przez ESMA można było zawrzeć wymowne informacje, z informacji przekazywanych przez właściwe organy za pomocą specjalnych formularzy powinno wyraźnie wynikać, które przepisy rozporządzenia (UE) 2015/2365 naruszono.
(4) Właściwy organ powinien przekazywać ESMA kopię decyzji o nałożeniu kary administracyjnej lub zastosowaniu środka administracyjnego oraz jasne streszczenie istotnych elementów tej decyzji. W celu ograniczenia jednak obciążeń sprawozdawczych w przypadku, gdy dane kary lub środki administracyjne zgłoszono już ESMA na podstawie art. 25 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/2365, właściwe organy należy jedynie zobowiązać do uwzględniania w przekazywanych informacjach jednoznacznego odniesienia do tej kary lub tego środka.
(5) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji Europejskiej przez ESMA zgodnie z procedurą określoną w art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .
(6) Zgodnie z art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010 ESMA nie przeprowadził otwartych konsultacji publicznych na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, ani też nie przeanalizował potencjalnych kosztów i korzyści związanych z wprowadzeniem standardowych formularzy i procedur dla odpowiednich właściwych organów, ponieważ byłoby to nieproporcjonalne w stosunku do ich zakresu i skutków, biorąc pod uwagę, że adresatami niniejszych wykonawczych standardów technicznych są właściwe organy krajowe państw członkowskich, a nie uczestnicy rynku.
(7) ESMA zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 337 z 23.12.2015, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych) Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84.
3 Proszępodaćwartośćw euro lub w walucie krajowej. Jeśli dane kary odnosząsięnie tylko do naruszeńodpowiednich przepisów artykułów rozporzrozporząądzeniadzenia(UE) 2015/2365, lecz także do naruszeńinnych przepisów, przy każdej wartości proszędopisaćwzmiankę"WARTOŚĆZBIORCZA".
4 Ponieważkary/środki mogązostaćnałożone w związku z więcej niżjednym przepisem, suma poszczególnych wierszy(odpowiadających liczbie kar lub środków bądźwartości kar pieniężnych) może nie odpowiadaćłącznej liczbie kar lub środków bądźcałkowitej wartości nałożonych kar pieniężnych.
5 Ponieważdochodzenia mogąbyćwszczęte w związku z więcej niżjednym przepisem, suma poszczególnych wierszy może nie odpowiadaćliczbie dochodzeńogółem.
6 Proszępodaćwartośćw euro lub w walucie krajowej. Jeśli dane kary pieniężne odnosząsięnie tylko do naruszeńodpowiednich przepisów artykułów rozporzrozporząądzeniadzenia(UE) 2015/2365, lecz także do naruszeńinnych przepisów, przy każdej wartości proszędopisaćwzmiankę"WARTOŚĆZBIORCZA".
7 Ponieważsankcje karne mogązostaćnałożone w związku z więcej niżjednym przepisem, suma poszczególnych wierszy (odpowiadających liczbie sankcji bądźwartości kar pieniężnych) może nie odpowiadaćłącznej liczbie nałożonych sankcji bądźcałkowitej wartości nałożonych kar pieniężnych.