KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 389/2012 z dnia 2 maja 2012 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie podatków akcyzowych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 2073/2004 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 2, art. 15 ust. 5 i art. 16 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2016/323 2 określono strukturę i treść dokumentów wzajemnej pomocy administracyjnej stosowanych do celów wymiany informacji dotyczących przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, jak również kody wymagane do uzupełnienia niektórych elementów danych w tych dokumentach.
(2) W celu uwzględnienia zmian wymogów dotyczących danych w nowej wersji skomputeryzowanego systemu ustanowionego decyzją nr 1152/2003/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 i zapewnienia spójności, należy wprowadzić pewne zmiany w strukturze komunikatów i wykazów kodów stosowanych w dokumentach dotyczących wzajemnej pomocy.
(3) Należy zaktualizować wyjaśnienie w kolumnie F w tabeli 4 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/323, aby umożliwić wyraźną identyfikację danych "Wartość", jeżeli "Kod rodzaju kryterium pierwotnego" wykazuje wartość "46 = rodzaj transportu".
(4) Należy zaktualizować opcje w grupie danych "Podmiot odbierający" w tabeli 5 i tabeli 14 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/323, tak by można było wysyłać odpowiednie komunikaty jako odpowiedź na zapytanie dotyczące elektronicznego dokumentu administracyjnego o nieznanym miejscu przeznaczenia lub zgłoszenia w przypadku wywozu z odprawą uproszczoną w miejscu.
(5) Aby zapewnić prawidłowe stosowanie przepisów dotyczących podatków akcyzowych, skomputeryzowany system powinien przewidywać standardową strukturę dla dokumentów wzajemnej pomocy administracyjnej stosowanych w celu usprawnienia wymiany informacji w przypadku konieczności ręcznego zamknięcia przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. W szczególności skomputeryzowany system powinien zapewnić standardową strukturę wniosków w sprawie ręcznego zamknięcia przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wysyłanych do państwa członkowskiego wysyłki.
(6) W celu zapobiegania oszustwom w zakresie akcyzy lub utracie akcyzy państwo członkowskie wysyłki powinno zawsze powiadamiać o ręcznym zamknięciu właściwy organ państwa członkowskiego przeznaczenia lub państwa członkowskiego wywozu. W skomputeryzowanym systemie powinna istnieć standardowa struktura takich odpowiedzi.
(7) Należy zaktualizować wartości szeregu pozycji danych w tabelach 4, 5, 7, 10, 11, 12 i 14 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/323 w celu poprawy jakości informacji przekazywanych przez podmioty gospodarcze. Te dalsze korekty techniczne powinny zapewnić jasność i precyzję mających zastosowanie przepisów.
(8) Aby w przypadku zamknięcia ręcznego zapewnić, że wymagane informacje przekazywane zainteresowanym właściwym organom państw członkowskich będą precyzyjne i odpowiednie, w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/323 utworzono niezbędne wykazy kodów dla przyczyn wniosku w sprawie zamknięcia ręcznego oraz przyczyn odrzucenia wniosku w sprawie zamknięcia ręcznego.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/323.
(10) W celu dostosowania daty rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia do daty rozpoczęcia stosowania nowej wersji skomputeryzowanego systemu ustanowionego decyzją 1152/2003/WE niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od dnia 13 lutego 2020 r.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Podatku Akcyzowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: