a także mając na uwadze, co następuje:(1) W decyzji wykonawczej Komisji 2014/908/UE 2 ustanowiono wykazy państw trzecich i terytoriów trzecich, których środki nadzorcze i regulacyjne uznano za równoważne z odpowiednimi środkami nadzorczymi i regulacyjnymi stosowanymi w Unii zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 575/2013.
(2) Komisja przeprowadziła dalsze oceny środków nadzorczych i regulacyjnych mających zastosowanie do instytucji kredytowych w niektórych państwach trzecich i na terytoriach trzecich. Oceny te pozwoliły Komisji ustalić, czy środki te są równoważne do celów ustalenia sposobu traktowania danych kategorii ekspozycji wymienionych w art. 107, 114, 115, 116 i 142 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
(3) Równoważność została ustalona na podstawie opartej na wynikach analizy środków regulacyjnych i nadzorczych państwa trzeciego, w ramach której bada się ich zdolność do osiągnięcia tych samych celów ogólnych, jakie przyświecają środkom nadzorczym i regulacyjnym Unii. Cele odnoszą się w szczególności do: stabilności i spójności zarówno krajowego, jak i światowego systemu finansowego w całości; skuteczności i adekwatności ochrony deponentów i innych podmiotów korzystających z usług finansowych; współpracy między różnymi podmiotami działającymi w ramach systemu finansowego, w tym organami regulacyjnymi i nadzorczymi; niezależności i skuteczności nadzoru oraz skutecznego wdrażania i egzekwowania stosownych norm uzgodnionych na szczeblu międzynarodowym. W celu osiągnięcia tych samych celów ogólnych, jakie przyświecają środkom nadzorczym i regulacyjnym Unii, środki nadzorcze i regulacyjne państwa trzeciego powinny spełniać szereg standardów operacyjnych, organizacyjnych i nadzorczych odzwierciedlających istotne elementy wymogów nadzorczych i regulacyjnych Unii mających zastosowanie do odpowiednich kategorii instytucji finansowych.
(4) W swoich ocenach Komisja uwzględniła rozwój środków nadzorczych i regulacyjnych Serbii i Korei Południowej od czasu przyjęcia decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/536 3 oraz wzięła pod uwagę dostępne źródła informacji, w tym ocenę dokonaną przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego, w której zalecono, aby ramy nadzorcze i regulacyjne mające zastosowanie do instytucji kredytowych w tych państwach trzecich zostały uznane za równoważne z unijnymi ramami prawnymi do celów art. 107 ust. 3, art. 114 ust. 7, art. 115 ust. 4, art. 116 ust. 5 i art. 142 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013. Komisja zauważa ponadto, że Serbia znacznie poprawiła swoje ramy w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu oraz że kontynuowane są prace w tym zakresie.
(5) Komisja doszła do wniosku, że Serbia i Korea Południowa dysponują środkami nadzorczymi i regulacyjnymi, które spełniają szereg standardów operacyjnych, organizacyjnych i nadzorczych, które są co najmniej równoważne istotnym elementom środków nadzorczych i regulacyjnych Unii, mających zastosowanie do instytucji kredytowych. W związku z tym właściwe jest uznanie, że wymogi nadzorcze i regulacyjne mające zastosowanie do instytucji kredytowych zlokalizowanych w Serbii i Korei Południowej są co najmniej równoważne wymogom mającym zastosowanie w Unii do celów art. 107 ust. 3, art. 114 ust. 7, art. 115 ust. 4, art. 116 ust. 5 i art. 142 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
(6) Należy zatem zmienić decyzję wykonawczą 2014/908/UE w celu włączenia Serbii i Korei Południowej do odpowiednich wykazów państw trzecich i terytoriów trzecich, których wymogi nadzorcze i regulacyjne uznawane są za równoważne systemowi unijnemu do celów traktowania ekspozycji, o których mowa w art. 107, 114, 115, 116 i 142 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
(7) Wykazy państw trzecich i terytoriów trzecich, których wymogi nadzorcze i regulacyjne są uznawane za równoważne do celów odpowiednich przepisów rozporządzenia (UE) nr 575/2013, nie są ostateczne. Komisja, przy wsparciu ze strony Europejskiego Organu Nadzoru Bankowego, będzie w dalszym ciągu regularnie monitorować rozwój środków regulacyjnych i nadzorczych państw trzecich i terytoriów trzecich w celu zaktualizowania, stosownie do przypadku i co najmniej raz na 5 lat, wykazów państw trzecich i terytoriów trzecich określonych w decyzji wykonawczej 2014/908/UE, uwzględniając w szczególności zmiany środków nadzorczych i regulacyjnych w Unii i na całym świecie, a także w świetle nowych dostępnych źródeł odpowiednich informacji.
(8) Regularny przegląd wymogów ostrożnościowych i nadzorczych mających zastosowanie w państwach trzecich i na terytoriach trzecich wymienionych w załącznikach I do V do decyzji wykonawczej 2014/908/UE powinien pozostawać bez uszczerbku dla możliwości dokonania przez Komisję szczegółowego przeglądu dotyczącego danego państwa trzeciego lub terytorium trzeciego w dowolnym czasie poza okresem ogólnego przeglądu, w przypadku gdy rozwój sytuacji sprawia, że konieczne jest, by Komisja dokonała ponownej oceny uznania przyznanego na mocy decyzji wykonawczej 2014/908/UE. Taka ponowna ocena może doprowadzić do wycofania uznania równoważności.
(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Europejskiego Komitetu Bankowego, PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: