uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 z dnia 4 lipca 2017 r. ustanawiające ramy etykietowania energetycznego i uchylające dyrektywę 2010/30/UE 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 5 i art. 16 ust. 1,
(1) Rozporządzenie (UE) 2017/1369 uprawnia Komisję do przyjmowania aktów delegowanych dotyczących etykietowania lub zmiany skali etykiet grup produktów przedstawiających znaczny potencjał oszczędności energii i, w stosownych przypadkach, innych zasobów.
(2) W planie prac dotyczącym ekoprojektu na lata 2016-2019 2 , ustanowionym przez Komisję w zastosowaniu art. 16 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE 3 , określono priorytety działań w ramach ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2016-2019. W planie prac dotyczącym ekoprojektu określono grupy produktów związanych z energią, które należy traktować priorytetowo przy prowadzeniu badań przygotowawczych oraz przy ostatecznym wprowadzaniu środków wykonawczych, jak również przy przeglądzie obowiązujących rozporządzeń.
(3) Szacuje się, że środki z planu prac dotyczącego ekoprojektu mogą potencjalnie przynieść łącznie ponad 260 TWh rocznych oszczędności energii końcowej w 2030 r., co jest równoważne redukcji emisji gazów cieplarnianych o około 100 mln ton rocznie w 2030 r. Oświetlenie jest jedną z wymienionych w planie prac dotyczącym ekoprojektu grup produktów o szacowanych oszczędnościach energii końcowej w 2030 r. wynoszących 41,9 TWh.
(4) Przepisy dotyczące etykietowania energetycznego produktów oświetleniowych, a mianowicie lamp elektrycznych i opraw oświetleniowych, zostały ustanowione w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 874/2012 4 .
(5) Produkty oświetleniowe należą do priorytetowych grup produktów wymienionych w art. 11 ust. 5 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/1369, w stosunku do których Komisja powinna przyjąć akt delegowany wprowadzający etykietę ze zmienioną skalą od A do G.
(6) Rozporządzenie delegowane (UE) nr 874/2012 zawiera w art. 7 klauzulę przeglądową zobowiązującą Komisję do dokonywania przeglądu rozporządzenia w kontekście postępu technologicznego.
(7) Komisja dokonała przeglądu rozporządzenia delegowanego (UE) nr 874/2012 oraz zbadała techniczne, ekologiczne i ekonomiczne aspekty produktów oświetleniowych, jak również rzeczywiste zachowanie konsumentów. Przegląd został przeprowadzony w ścisłej współpracy z zainteresowanymi podmiotami i stronami pochodzącymi z Unii i państw trzecich. Wyniki przeglądu opublikowano i zaprezentowano forum konsultacyjnemu ustanowionemu na mocy art. 14 rozporządzenia (UE) 2017/1369.
(8) W przeglądzie stwierdzono, że istnieje potrzeba wprowadzenia zmienionych wymogów w zakresie etykietowania energetycznego dla produktów oświetleniowych, a mianowicie dla źródeł światła.
(9) Aspektem środowiskowym źródeł światła, który został uznany za istotny do celów niniejszego rozporządzenia, jest zużycie energii w fazie użytkowania.
(10) Przegląd wykazał, że zużycie energii elektrycznej przez produkty podlegające przepisom niniejszego rozporządzenia może być wciąż w znacznym stopniu redukowane poprzez wprowadzenie środków etykietowania energetycznego.
(11) Jako że niniejsze rozporządzenie przewiduje zaprzestanie stosowania etykiety energetycznej przeznaczonej specjalnie do opraw oświetleniowych, w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 874/2012, dostawcy opraw oświetleniowych powinni zostać zwolnieni z obowiązków związanych z bazą danych o produktach ustanowioną na podstawie rozporządzenia (UE) 2017/1369.
(12) Uznając wzrost sprzedaży produktów związanych z energią za pośrednictwem internetowych platform hostingowych zamiast za pośrednictwem stron internetowych dostawców i sprzedawców, należy wyjaśnić, że internetowe platformy sprzedaży powinny być odpowiedzialne za umożliwianie wyeksponowania etykiety zapewnionej przez dostawcę w bliskiej odległości od ceny. Powinny one informować sprzedawców o tym obowiązku, ale nie powinny być odpowiedzialne za dokładność lub treść dostarczonej etykiety i karty informacyjnej produktu. Jednakże - w zastosowaniu art. 14 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2000/31/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 5 w sprawie handlu elektronicznego - takie internetowe platformy hostingowe powinny bezzwłocznie podejmować działania w celu odebrania lub zablokowania dostępu do informacji o danym produkcie, jeżeli posiadają informację na temat jego niezgodności (np. brakującej, niekompletnej lub nieprawidłowej etykiety lub karty informacyjnej produktu), na przykład w przypadku przekazania takich informacji przez organ nadzoru rynku. Dostawca prowadzący sprzedaż bezpośrednio użytkownikom końcowym poprzez swoją stronę internetową jest objęty obowiązkami sprzedawcy w zakresie sprzedaży na odległość, o których mowa w art. 5 rozporządzenia (UE) 2017/1369.
(13) W niniejszym rozporządzeniu należy określić dopuszczalne odchylenia w odniesieniu do parametrów oświetlenia, uwzględniając metodę deklarowania informacji określoną w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2017/254 6 .
(14) Środki określone w niniejszym rozporządzeniu zostały omówione przez forum konsultacyjne i ekspertów państw członkowskich zgodnie z art. 14 rozporządzenia (UE) 2017/1369.
(15) Należy zatem uchylić rozporządzenie delegowane (UE) nr 874/2012,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 3 pkt 5 rozporządzenia nr 340/2021 z dnia 17 grudnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.62) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2021 r.
- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 2023/2048 z dnia 4 lipca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.236.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 września 2023 r.
- zmieniony przez art. 3 pkt 5 rozporządzenia nr 340/2021 z dnia 17 grudnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.62) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2021 r.
- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 2023/2048 z dnia 4 lipca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.236.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 września 2023 r.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.315.68 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2019/2015 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 w odniesieniu do etykietowania energetycznego źródeł światła oraz uchylające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 874/2012 |
Data aktu: | 11/03/2019 |
Data ogłoszenia: | 05/12/2019 |
Data wejścia w życie: | 01/03/2022, 01/05/2021, 01/09/2021 |