a także mając na uwadze, co następuje:(1) Na podstawie dyrektywy 2009/125/WE Komisja powinna określić wymogi dotyczące ekoprojektu dla produktów związanych z energią, których wielkość sprzedaży i obrotu handlowego w Unii są znaczące, które mają istotny wpływ na środowisko i które wykazują znaczny potencjał w zakresie zmniejszenia tego wpływu poprzez ulepszenie ich projektu bez powodowania nadmiernych kosztów.
(2) W komunikacie Komisji COM(2016) 773 2 (plan prac dotyczący ekoprojektu) ustanowionym przez Komisję w zastosowaniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 2009/125/WE określono priorytety działań w ramach ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2016-2019. W planie prac określono grupy produktów związanych z energią, które należy traktować priorytetowo przy prowadzeniu badań przygotowawczych oraz przy ostatecznym wprowadzaniu środków wykonawczych, jak również przy przeglądzie rozporządzenia Komisji (UE) nr 1015/2010 3 , rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1061/2010 4 i dyrektywy Komisji 96/60/WE 5 .
(3) Szacuje się, że środki przewidziane w planie prac mogą przynieść łącznie ponad 260 TWh rocznych oszczędności energii końcowej w 2030 r., co odpowiada zmniejszeniu emisji gazów cieplarnianych o około 100 mln ton rocznie w 2030 r. Pralki dla gospodarstw domowych i pralko-suszarki dla gospodarstw domowych znajdują się wśród grup produktów wymienionych w planie prac, a roczne oszczędności energii elektrycznej z nimi związane szacuje się na 2,5 TWh, co doprowadziłoby do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych o 0,8 Mt ekwiwalentu dwutlenku węgla rocznie oraz szacunkowych oszczędności wody wynoszących 711 mln m3 w 2030 r.
(4) W rozporządzeniu (UE) nr 1015/2010 Komisja ustanowiła wymogi dotyczące ekoprojektu dla pralek dla gospodarstw domowych i na podstawie tego rozporządzenia Komisja powinna dokonywać jego przeglądu w kontekście postępu technologicznego.
(5) Komisja przeprowadziła przegląd rozporządzenia (UE) nr 1015/2010 i przeanalizowała techniczne, środowiskowe i ekonomiczne aspekty dotyczące pralek dla gospodarstw domowych i pralko-suszarek dla gospodarstw domowych, jak również rzeczywiste zachowania użytkowników. Przegląd przeprowadzono w ścisłej współpracy z zainteresowanymi podmiotami i stronami z Unii i z państw trzecich. Wyniki przeglądu zostały podane do wiadomości publicznej oraz przedstawione forum konsultacyjnemu ustanowionemu na mocy art. 18 dyrektywy 2009/125/WE.
(6) Z badania przeglądowego wynika, że istnieje potrzeba zmiany wymogów dotyczących ekoprojektu dla pralek dla gospodarstw domowych oraz ustanowienia wymogów dotyczących ekoprojektu dla pralko-suszarek dla gospodarstw domowych. Wymogi te dotyczą wykorzystania podstawowych zasobów, takich jak energia i woda. Występuje również konieczność wprowadzenia wymogów dotyczących zasobooszczędności, możliwości naprawy i recyklingu.
(7) Aspekty środowiskowe dotyczące pralek dla gospodarstw domowych i pralko-suszarek dla gospodarstw domowych, które zostały określone jako istotne dla celów niniejszego rozporządzenia, to zużycie energii i wody na etapie użytkowania, powstawanie odpadów po zakończeniu okresu użytkowania, a także emisje do powietrza i wody na etapie produkcji (związane z wydobyciem i przetwarzaniem surowców) oraz na etapie użytkowania (związane ze zużyciem energii elektrycznej i odprowadzaniem wody).
(8) Roczne zużycie energii i wody w Unii przez produkty objęte niniejszym rozporządzeniem oszacowano w 2015 r., odpowiednio, na 35,3 TWh i 2 496 mln m3. Szacuje się, że prognozowane zużycie energii elektrycznej przez pralki dla gospodarstw domowych i pralko-suszarki dla gospodarstw domowych w dotychczasowym scenariuszu postępowania spadnie do 33,5 TWh w 2030 r., a zużycie wody zmniejszy się do 1 764 mln m3 w 2030 r. Redukcja zużycia energii i wody może zostać przyspieszona, jeśli istniejące wymogi dotyczące ekoprojektu zostaną zaktualizowane. Wreszcie szacuje się, że żywotność eksploatacyjna pralek dla gospodarstw domowych i pralko-suszarek dla gospodarstw domowych zmniejszyła się w ostatnich latach do około 12,5 roku i tendencja ta prawdopodobnie utrzyma się, jeżeli nie zostaną wprowadzone żadne zachęty.
(9) W komunikacie Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, COM(2015) 614 final 6 (plan działania dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym), oraz w komunikacie dotyczącym planu prac dotyczącego ekoprojektu 7 podkreślono znaczenie wykorzystania struktury ekoprojektu na potrzeby wspierania bardziej zasobooszczędnej gospodarki o obiegu zamkniętym. W dyrektywie Rady 2012/19/UE 8 odniesiono się do dyrektywy 2009/125/WE i wskazano, że wymogi dotyczące ekoprojektu powinny ułatwiać ponowne wykorzystanie, demontaż i odzysk zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) poprzez rozwiązanie problemów na wcześniejszym etapie. Zatem w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić odpowiednie wymogi przyczyniające się do realizacji celów gospodarki o obiegu zamkniętym.
(10) Pralki oraz pralko-suszarki nieprzeznaczone dla gospodarstw domowych mają inne cechy i zastosowania. Są one przedmiotem innych działań regulacyjnych, w szczególności dyrektywy 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 9 , i nie powinny być objęte zakresem niniejszego rozporządzenia. Przepisy dotyczące pralek dla gospodarstw domowych i pralko-suszarek dla gospodarstw domowych powinny mieć zastosowanie do pralek i pralko-suszarek o tych samych parametrach technicznych, bez względu na konfigurację, w jakiej są eksploatowane.
(11) Pralki dla gospodarstw domowych i pralko-suszarki dla gospodarstw domowych o więcej niż jednym bębnie powinny podlegać specjalnym przepisom, jedynie jeśli wszystkie ich bębny spełniają tę samą funkcję. W przeciwnym wypadku każdy bęben należy uznać za oddzielną pralkę dla gospodarstw domowych lub oddzielną pralko-suszarkę dla gospodarstw domowych.
(12) Należy określić konkretne wymogi dotyczące trybów niskiego poboru mocy w pralkach dla gospodarstw domowych i pralko-suszarkach dla gospodarstw domowych. Wymogi rozporządzenia Komisji (WE) nr 1275/2008 10 nie powinny mieć zastosowania do produktów objętych zakresem niniejszego rozporządzenia. Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1275/2008.
(13) Odpowiednie parametry produktu należy mierzyć przy użyciu wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod. W metodach tych należy uwzględnić uznane najnowocześniejsze metody pomiarowe, w tym, w miarę dostępności, zharmonizowane normy przyjęte przez europejskie organizacje normalizacyjne wymienione w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 11 .
(14) Zgodnie z art. 8 dyrektywy 2009/125/WE w niniejszym rozporządzeniu należy określić mające zastosowanie procedury oceny zgodności.
(15) Aby ułatwić przeprowadzanie kontroli zgodności, producenci, importerzy lub upoważnieni przedstawiciele powinni przekazywać informacje w dokumentacji technicznej, o której mowa w załącznikach IV i V do dyrektywy 2009/125/WE, w zakresie, w jakim informacje te odnoszą się do wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu.
(16) W przypadku gdy parametry dokumentacji technicznej określone w niniejszym rozporządzeniu są identyczne z parametrami na karcie informacyjnej produktu określonymi w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2019/2014 12 , producenci, importerzy lub upoważnieni przedstawiciele powinni wprowadzić odpowiednie dane do bazy danych o produktach określonej w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 13 i nie powinni już musieć udostępniać tych danych organom nadzoru rynku w ramach dokumentacji technicznej.
(17) Aby zapewnić skuteczność i wiarygodność rozporządzenia oraz ochronę konsumentów, nie należy zezwalać na wprowadzanie do obrotu produktów, które automatycznie zmieniają swoje działanie w warunkach testowych w celu poprawy deklarowanych parametrów.
(18) Oprócz wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu należy ustalić orientacyjne poziomy referencyjne dla najlepszych dostępnych technologii, aby informacje na temat ekologiczności w cyklu życia produktów objętych niniejszym rozporządzeniem były szeroko i łatwo dostępne, zgodnie z pkt 2 części 3 załącznika I do dyrektywy 2009/125/WE.
(19) Niniejsze rozporządzenie należy poddać przeglądowi w celu oceny stosowności i skuteczności jego przepisów w osiąganiu jego celów. Termin przeglądu powinien zostać wyznaczony po czasie wystarczającym na wdrożenie wszystkich przepisów i wykazanie ich wpływu na rynek.
(20) Należy uchylić rozporządzenie (UE) nr 1015/2010.
(21) Aby ułatwić przejście od rozporządzenia (UE) nr 1015/2010 do niniejszego rozporządzenia, należy zezwolić na stosowanie nowej nazwy "eco 40-60" od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
(22) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 19 dyrektywy 2009/125/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 285 z 31.10.2009, s. 10.
2 Komunikat Komisji: Plan pracy dotyczący ekoprojektu 2016-2019, COM(2016) 773 final z 30.11.2016 r.
3 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1015/2010 z dnia 10 listopada 2010 r. w sprawie wykonania dyrektywy 2009/125/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla pralek dla gospodarstw domowych (Dz.U. L 293 z 11.11.2010, s. 21).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1061/2010 z dnia 28 września 2010 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej dla pralek dla gospodarstw domowych (Dz.U. L 314 z 30.11.2010, s. 47).
5 Dyrektywa Komisji 96/60/WE z dnia 19 września 1996 r. wykonująca dyrektywę Rady 92/75/EWG w zakresie etykiet efektywności energetycznej pralko-suszarek bębnowych typu domowego (Dz.U. L 266 z 18.10.1996, s. 1).
6 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Zamknięcie obiegu - plan działania UE dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym (COM(2015) 614 final, z 2.12.2015)
7 COM(2016) 773 final z 30.11.2016.
8 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) (Dz.U. L 197 z 24.7.2012, s. 38).
9 Dyrektywa 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie maszyn, zmieniająca dyrektywę 95/16/WE (Dz.U. L 157 z 9.6.2006, s. 24).
10 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1275/2008 z dnia 17 grudnia 2008 r. w sprawie wykonania dyrektywy 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla zużycia energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie czuwania i wyłączenia oraz czuwania przy podłączeniu do sieci (Dz.U. L 339 z 18.12.2008, s. 45).
11 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE (Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 12).
12 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2014 z dnia 11 marca 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 w odniesieniu do etykietowania energetycznego pralek i pralko-suszarek dla gospodarstw domowych oraz uchylające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1061/2010 i dyrektywę Komisji 96/60/WE (zob. s. 29 niniejszego Dziennika Urzędowego).
13 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 z dnia 4 lipca 2017 r. ustanawiające ramy etykietowania energetycznego i uchylające dyrektywę 2010/30/UE (Dz.U. L 198 z 28.7.2017, s. 1).
14 Art. 1 ust. 2 lit. a) zmieniona przez pkt 1 sprostowania z dnia 24 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.50.24).
15 Dyrektywa 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie maszyn, zmieniająca dyrektywę 95/16/WE (Dz.U. L 157 z 9.6.2006, s. 24).
16 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/35/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do udostępniania na rynku sprzętu elektrycznego przewidzianego do stosowania w określonych granicach napięcia (Dz.U. L 96 z 29.3.2014, s. 357).
17 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących udostępniania na rynku urządzeń radiowych i uchylająca dyrektywę 1999/5/WE (Dz.U. L 153 z 22.5.2014).
18 Art. 2 pkt 12 zmieniony przez art. 7 pkt 1 rozporządzenia nr 341/2021 z dnia 23 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2021 r.
19 Art. 6 zmieniony przez art. 7 pkt 2 rozporządzenia nr 341/2021 z dnia 23 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2021 r.
20 Art. 13 dodany przez art. 7 pkt 3 rozporządzenia nr 341/2021 z dnia 23 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2021 r.
21 Załącznik I zmieniony przez art. 7 pkt 4 rozporządzenia nr 341/2021 z dnia 23 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2021 r.
22 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do kompatybilności elektromagnetycznej (Dz.U. L 96 z 29.3.2014, s. 79).
23 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 801/2013 z dnia 22 sierpnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1275/2008 w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla zużycia energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie czuwania i wyłączenia oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 642/2009 w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla telewizorów (Dz.U. L 225 z 23.8.2013).
24 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 517/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 842/2006 (Dz.U. L 150 z 20.5.2014, s. 195).
25 Załącznik III:- zmieniony przez pkt 2-5 sprostowania z dnia 24 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.50.24).
- zmieniony przez art. 7 pkt 4 rozporządzenia nr 341/2021 z dnia 23 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2021 r.
26 Załącznik IV zmieniony przez art. 7 pkt 4 rozporządzenia nr 341/2021 z dnia 23 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2021 r.
27 W celu oceny zużycia wody i energii oraz efektywności prania zastosowano metody obliczeń określone w załączniku II do rozporządzenia (UE) nr 1015/2010 w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla pralek dla gospodarstw domowych; w odniesieniu do emisji hałasu akustycznego podczas prania/wirowania zastosowano standardowy pomiar zgodnie z normą EN 60704.
28 W celu dokonania oceny zużycia wody i energii oraz efektywności prania zastosowano metody obliczeń określone w dyrektywie 96/60/WE w odniesieniu do etykietowania energetycznego pralko-suszarek; w odniesieniu do emisji hałasu akustycznego podczas prania/wirowania/suszenia zastosowano standardowy pomiar zgodnie z normą EN 60704.
29 Załącznik VI zmieniony przez art. 7 pkt 4 rozporządzenia nr 341/2021 z dnia 23 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.68.108) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2021 r.