uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114, w związku z art. 218 ust. 9,uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z decyzją Rady 97/836/WE 1 Unia przystąpiła do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (zwanej dalej "EKG ONZ") dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań (zwanego dalej "Zrewidowanym Porozumieniem z 1958 r."). Zrewidowane Porozumienie z 1958 r. weszło w życie w dniu 24 marca 1998 r.
(2) Decyzją Rady 2000/125/WE 2 Unia przystąpiła do Porozumienia dotyczącego ustanowienia ogólnych przepisów technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być montowane lub wykorzystywane w pojazdach kołowych (zwanego dalej "Porozumieniem Równoległym"). Porozumienie Równoległe weszło w życie w dniu 15 lutego 2000 r.
(3) Zgodnie z art. 1 Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r. i art. 6 Porozumienia Równoległego Światowe Forum EKG ONZ na rzecz Harmonizacji Przepisów Dotyczących Pojazdów (zwane dalej "WP.29") może przyjąć, w stosownych przypadkach, wnioski dotyczące modyfikacji regulaminów ONZ nr 0, 16, 17, 21, 29, 43, 44, 48, 53, 55, 58, 67, 74, 80, 83, 85, 86, 98, 107, 112, 113, 115, 116, 123, 129, 135, 148, 149 i 150, wniosek dotyczący poprawek do ogólnych przepisów technicznych nr 2, wniosek dotyczący poprawek do wzajemnej rezolucji MR.1, wnioski dotyczące poprawek do ujednoliconych rezolucji R.E.3 i R.E.5, a także wnioski dotyczące upoważnień do opracowania poprawek do ogólnych przepisów technicznych nr 6 oraz do opracowania nowych ogólnych przepisów technicznych w sprawie określania mocy pojazdu z napędem elektrycznym.
(4) Podczas 179. sesji Światowego Forum, które odbędzie się w dniach 12-14 listopada 2019 r., WP.29 ma przyjąć powyższe akty w odniesieniu do przepisów administracyjnych i jednolitych wymagań technicznych dotyczących homologacji zharmonizowanych regulaminów technicznych Organizacji Narodów Zjednoczonych oraz ogólnych przepisów technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być montowane lub wykorzystywane w pojazdach kołowych.
(5) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach WP.29 w odniesieniu do przyjęcia wniosków dotyczących regulaminów ONZ, ponieważ regulaminy te będą wiążące dla Unii oraz mogą mieć decydujący wpływ na treść prawa Unii w dziedzinie homologacji typu pojazdów.
(6) Dyrektywą 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 zastąpiono systemy homologacji państw członkowskich unijną procedurą homologacji oraz ustanowiono zharmonizowane ramy obejmujące przepisy administracyjne oraz ogólne wymagania techniczne odnoszące się do wszystkich nowych pojazdów, układów, części i oddzielnych zespołów technicznych. Dyrektywą tą włączono regulaminy przyjęte na podstawie Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r. (zwane dalej "regulaminami ONZ") do unijnego systemu homologacji typu, jako wymagania dotyczące homologacji typu lub jako przepisy alternatywne wobec przepisów Unii. Od czasu przyjęcia dyrektywy 2007/46/ WE regulaminy ONZ w coraz większym stopniu są włączane do prawodawstwa Unii.
(7) W świetle zdobytego doświadczenia i rozwoju technicznego wymagania odnoszące się do niektórych elementów lub cech objętych regulaminami ONZ nr 0, 16, 21, 29, 43, 44, 48, 53, 55, 58, 67, 74, 80, 83, 85, 86, 98, 107, 112, 113, 115, 116, 123, 129, 135, 148, 149 i 150 muszą zostać zmienione lub uzupełnione. Ponadto należy zmienić niektóre przepisy ogólnych przepisów technicznych nr 2, a niektóre przepisy regulaminu ONZ nr 17 należy sprostować. Wreszcie należy przyjąć poprawki do wzajemnej rezolucji MR.1 oraz poprawki do ujednoliconych rezolucji R. E.3 i R.E.5.
(8) Dokument roboczy WP.29 ECE/TRANS/WP.29/2019/93 dotyczy wniosku w sprawie serii poprawek 01 do regulaminu ONZ nr 35 (nożne urządzenia sterujące). Biorąc pod uwagę, że Unia nie stosuje jednolitych przepisów regulaminu ONZ nr 35, nie jest konieczne ustalanie stanowiska Unii w odniesieniu do wniosku ECE/TRANS/ WP.29/2019/93.
(9) Dokument roboczy WP.29 ECE/TRANS/WP.29/2019/114 odnosi się do wniosku dotyczącego suplementu 2 do serii poprawek 03 do regulaminu ONZ nr 79 (urządzenia sterujące) przedstawionego początkowo przez przewodniczącego odpowiedniego specjalnego organu pomocniczego WP.29. Na ostatnim posiedzeniu specjalnego organu pomocniczego, w związku z obawami niektórych umawiających się stron, przewodniczący zgodził się przedłożyć grupie WP.29 zmieniony dokument. Ponieważ dokument ten nie jest obecnie dostępny na portalu Sekretariatu WP.29 i może wymagać dalszej dyskusji między ekspertami, należy odesłać go do specjalnego organu pomocniczego.
(10) Na portalu Sekretariatu WP.29 zamieszczono nieprawidłowe odniesienie do upoważnienia do opracowania poprawki 4 do ogólnych przepisów technicznych nr 2, a nazwa dokumentu ECE/TRANS/WP.29/AC.3./36 powinna otrzymać brzmienie ECE/TRANS/WP.29/AC.3./36/Rev.1.
(11) Dokument roboczy WP.29 ECE/TRANS/WP.29/2019/118 dotyczy wniosku w sprawie zmiany załącznika IV do ujednoliconej rezolucji w sprawie budowy pojazdów (R.E.3). Wniosek ten należy rozpatrywać łącznie z nieformalnym dokumentem WP.29-179-06, który wyjaśnia odniesienie do normy ISO w zakresie przeprowadzania pomiarów jakości paliwa w odniesieniu do niektórych parametrów,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 8 listopada 2019 r.
|
W imieniu Rady |
|
M. LINTILÄ |
|
Przewodniczący |