Decyzja 2019/1798 w sprawie powołania Europejskiego Prokuratora Generalnego w Prokuraturze Europejskiej

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2019/1798
z dnia 23 października 2019 r. 1
w sprawie powołania Europejskiego Prokuratora Generalnego w Prokuraturze Europejskiej

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2017/1939 z dnia 12 października 2017 r. wdrażające wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej 2 , w szczególności jego art. 14,

uwzględniając decyzję wykonawczą Rady (UE) 2018/1696 z dnia 13 lipca 2018 r. w sprawie zasad działalności komisji selekcyjnej przewidzianej w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 wdrażającego wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej 3 .

uwzględniając decyzję Rady (UE) 2018/1275 z dnia 18 września 2018 r. w sprawie mianowania członków komisji selekcyjnej, o której mowa w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 4 ,

uwzględniając proponowaną listę kandydatów sporządzoną przez komisję selekcyjną w dniu 4 lutego 2019 r. zgodnie z decyzją wykonawczą Rady (UE) 2018/1696, w celu powołania Europejskiego Prokuratora Generalnego w Prokuraturze Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Prokuratura Europejska została ustanowiona rozporządzeniem (UE) 2017/1939. Komisja odpowiada za ustanowienie i początkowe funkcjonowanie administracyjne Prokuratury Europejskiej do czasu uzyskania przez nią zdolności do wykonywania własnego budżetu.

(2) Europejski Prokurator Generalny jest szefem Prokuratury Europejskiej i organizuje pracę tej Prokuratury, kieruje jej działalnością oraz podejmuje decyzje zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/1939 i regulaminem wewnętrznym Prokuratury Europejskiej. W skład kolegium Prokuratury Europejskiej wchodzi Europejski Prokurator Generalny oraz po jednym prokuratorze europejskim z każdego państwa członkowskiego.

(3) Zgodnie z art. 120 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2017/1939 Prokuratura Europejska podejmuje zadania związane z prowadzeniem postępowań przygotowawczych oraz z wnoszeniem i popieraniem oskarżeń powierzone jej na mocy tego rozporządzenia, począwszy od daty, która zostanie określona decyzją Komisji na wniosek Europejskiego Prokuratora Generalnego, po tym jak Prokuratura zostanie ustanowiona.

(4) Konieczne jest zatem powołanie pierwszego Europejskiego Prokuratora Generalnego w Prokuraturze Europejskiej za obopólną zgodą Parlamentu Europejskiego i Rady.

(5) Ogłoszenie o naborze na stanowisko Europejskiego Prokuratora Generalnego jako pracownika zatrudnionego na czas określony w grupie zaszeregowania AD 15 zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 19 listopada 2018 r. 5 .

(6) Decyzja wykonawcza (UE) 2018/1696 ustanawia zasady działalności komisji selekcyjnej przewidzianej w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 ("zasady działalności komisji selekcyjnej").

(7) Zgodnie z pierwszym ustępem zasady VII.1 zasad działalności komisji selekcyjnej komisja selekcyjna sporządziła listę zawierającą nazwiska trzech kandydatów i uzasadniła, w pismach wysłanych do Parlamentu Europejskiego i Rady odpowiednio dnia 4 lutego 2019 r. oraz dnia 14 lutego 2019 r., wybór kandydatów umieszczonych na liście. Parlament Europejski i Rada powinny za obopólną zgodą powołać na stanowisko Europejskiego Prokuratora Generalnego jednego z kandydatów z listy. Zgodnie z drugim ustępem zasad działalności komisji selekcyjnej VII.1 komisja selekcyjna sporządziła ranking kandydatów na podstawie ich kwalifikacji i doświadczenia. W rankingu komisja wskazuje preferowaną kolejność kandydatur, jednak ranking ten nie jest wiążący dla Parlamentu Europejskiego i Rady.

(8) W dniu 26 lutego 2019 r. trzech kandydatów z listy stanęło przed Komisją Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych w Parlamencie Europejskim (komisją LIBE), a przed Komisją Kontroli Budżetowej w Parlamencie Europejskim ("Komisja CONT").W dniu 7 marca 2019 r. Konferencja Przewodniczących Parlamentu Europejskiego podjęła decyzję o tym, że kandydatem Parlamentu Europejskiego jest Laura Codruț a KÖVESI i potwierdziła to stanowisko w dniu 18 lipca 2019 r.

(9) W dniu 20 lutego 2019 r. Komitet Stałych Przedstawicieli Rządów Państw Członkowskich (Coreper), zgodnie z regulaminem wewnętrznym, który zatwierdził w dniu 15 lutego 2019 r., przystąpił do głosowania orientacyjnego w celu określenia stanowiska Rady w celu podjęcia dyskusji z przedstawicielami Parlamentu Europejskiego. W następstwie tych dyskusji, w dniu 19 września 2019 r. Coreper zalecił powołanie Laury Codruț y KÖVESI na stanowisku Europejskiego Prokuratora Generalnego.

(10) Europejski Prokurator Generalny w Prokuraturze Europejskiej ma zostać powołany za obopólną zgodą Parlamentu Europejskiego i Rady na nieodnawialną siedmioletnią kadencję rozpoczynającą się w dniu wejścia w życie niniejszej decyzji.

(11) Parlament Europejski i Rada osiągnęły obopólną zgodę odnośnie do powołania Europejskiego Prokuratora Generalnego po wspólnych spotkaniach zespołów negocjacyjnych wyznaczonych przez każdą z dwóch instytucji.

(12) Powołując Laurę Codruț ę KÖVESI, obydwie instytucje kierowały się preferowaną kolejnością kandydatur i uzasadnieniem komisji selekcyjnej,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Laura Codruț a KÖVESI zostaje niniejszym powołana na stanowisko Europejskiego Prokuratora Generalnego w Prokuraturze Europejskiej jako pracownik zatrudniony na czas określony w grupie zaszeregowania AD 15 na nieodnawialną siedmioletnią kadencję rozpoczynającą się w dniu 31 października 2019 r.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie trzeciego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Strasburgu dnia 23 października 2019 r. 6
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
D. M. SASSOLI T. TUPPURAINEN
Przewodniczący Przewodnicząca
1 Data aktu zmieniona przez sprostowanie z dnia 31 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.279I.11).
2 Dz.U. L 283 z 31.10.2017, s. 1.
3 Dz.U. L 282 z 12.11.2018, s. 8.
4 Dz.U. L 238 z 21.9.2018, s. 92.
5 Dz.U. C 418 A z 19.11.2018, s. 1.
6 Formuła końcowa zmieniona przez sprostowanie z dnia 31 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.279I.11).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.274.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2019/1798 w sprawie powołania Europejskiego Prokuratora Generalnego w Prokuraturze Europejskiej
Data aktu: 23/10/2019
Data ogłoszenia: 28/10/2019