KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 847/96 z dnia 6 maja 1996 r. wprowadzające dodatkowe, ustalane z roku na rok, warunki zarządzania ogólnym dopuszczalnym połowem (TAC) i kwotami 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 847/96 państwa członkowskie mogą zwrócić się do Komisji przed dniem 31 października roku stosowania przyznanej im kwoty o zatrzymanie i przeniesienie na rok następny do 10 % tej kwoty.
(2) W rozporządzeniach Rady (UE) 2016/2285 2 , (UE) 2017/1970 3 , (UE) 2017/2360 4 i (UE) 2018/120 5 ustalono kwoty połowowe w odniesieniu do niektórych stad na 2018 r. oraz określono, które stada mogą być objęte środkami przewidzianymi w rozporządzeniu (WE) nr 847/96.
(3) W rozporządzeniach Rady (UE) 2018/1628 6 , (UE) 2018/2025 7 , (UE) 2018/2058 8 i (UE) 2019/124 9 ustalono kwoty połowowe w odniesieniu do niektórych stad na 2019 r.
(4) Na podstawie art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 847/96 niektóre państwa członkowskie wystąpiły przed dniem 31 października 2018 r. z wnioskiem o zatrzymanie części kwot przyznanych im na 2018 r. w odniesieniu do stad wymienionych w załączniku do wspomnianego rozporządzenia i o przeniesienie ich na następny rok. Zatrzymane ilości należy dodać do kwot na 2019 r., z zastrzeżeniem ograniczeń wskazanych we wspomnianym rozporządzeniu.
(5) Na potrzeby tej elastyczności sprawdzono i rozważono kwalifikowalność stad, których dotyczą wnioski o przeniesienie kwot, oraz stan eksploatacji odnośnych stad. W związku z tym stada te można objąć przeniesieniem zatrzymanych kwot z 2018 r. na 2019 r. zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 847/96.
(6) Chociaż niektóre państwa członkowskie wystąpiły z wnioskiem o zatrzymanie i przeniesienie na kolejny rok części kwot połowowych na 2018 r. w odniesieniu do widlaka białego, w rozporządzeniu (UE) 2018/2025 nie określono całkowitego dopuszczalnego połowu widlaka białego w podobszarach ICES 1-10, 12 i 14. W związku z tym kwoty widlaka białego zatrzymane w 2018 r. nie podlegają przeniesieniu.
(7) Aby uniknąć nadmiernej elastyczności, która podważyłaby zasady racjonalnej i odpowiedzialnej eksploatacji żywych zasobów morza, utrudniłaby realizację celów wspólnej polityki rybołówstwa i pogorszyłaby biologiczny stan stad, w przypadku stad wymienionych w załączniku do niniejszego rozporządzenia wyklucza się elastyczność obejmującą kolejny rok przewidzianą w art. 15 ust. 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 10 . Podobnie, jeżeli w odniesieniu do danego stada państwo członkowskie skorzystało z elastyczności obejmującej kolejny rok przewidzianej w art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, w przypadku tego stada nie należy stosować żadnej innej elastyczności w odniesieniu do przenoszenia niewykorzystanych uprawnień do połowów, w związku z czym stado to jest wyłączone z zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury, PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: