RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Decyzją wykonawczą Rady 2010/583/UE 2 , a następnie decyzją wykonawczą Rady 2013/676/UE 3 upoważniono Rumunię do stosowania szczególnego środka polegającego na wyznaczeniu podatnika, na rzecz którego dokonywane są przez podatników dostawy produktów drzewnych, jako osoby zobowiązanej do zapłaty podatku od wartości dodanej (VAT) od tych dostaw. Upoważnienie to zostało przedłużone do dnia 31 grudnia 2019 r. decyzją wykonawczą Rady (UE) 2016/1206 4 .
(2) Pismem zarejestrowanym przez Komisję w dniu 11 marca 2019 r. Rumunia wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do dalszego stosowania szczególnego środka po dniu 31 grudnia 2019 r. Do wniosku dołączono sprawozdanie dotyczące stosowania tego środka zgodnie z wymogami decyzji wykonawczej 2013/676/UE.
(3) Pismami z dnia 9 kwietnia 2019 r. Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie o wniosku złożonym przez Rumunię. Pismem z dnia 10 kwietnia 2019 r. Komisja powiadomiła Rumunię, że posiada wszystkie informacje konieczne do rozpatrzenia wniosku.
(4) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Rumunię faktyczna sytuacja, która uzasadniała zastosowanie szczególnego środka, nie uległa zmianie. Ponadto analiza przeprowadzona przez władze rumuńskie wskazuje na to, że środek ten okazał się skuteczny w ograniczaniu zjawiska uchylania się od opodatkowania.
(5) Szczególny środek jest proporcjonalny do zamierzonych celów, ponieważ ogranicza się do ściśle określonych operacji w sektorze, który stwarza poważne problemy w postaci uchylania się od opodatkowania i unikania opodatkowania. Ponadto dalsze stosowanie tego środka nie będzie wywierało niepożądanego wpływu na zapobieganie oszustwom na poziomie sprzedaży detalicznej ani w innych sektorach czy w innych państwach członkowskich.
(6) Należy zatem upoważnić Rumunię do dalszego stosowania tego szczególnego środka w kolejnym ograniczonym okresie, tj. do dnia 31 grudnia 2022 r.
(7) Aby umożliwić ocenę stosowności i skuteczności szczególnego środka, prawo do stosowania odstępstwa przyznaje się zazwyczaj na ograniczony okres. Odstępstwa dają państwom członkowskim czas na wprowadzenie - do chwili wygaśnięcia szczególnych środków - innych środków konwencjonalnych w celu rozwiązania danego problemu. Odstępstwa upoważniające do stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia są przyznawane tylko w wyjątkowych przypadkach w odniesieniu do obszarów szczególnie podatnych na oszustwa i są stosowane w ostateczności. Rumunia powinna zatem wprowadzić w życie inne konwencjonalne środki w celu zwalczania dalszego rozpowszechniania się oszustw związanych z VAT w sektorze drewna i zapobiegania temu zjawisku, co w konsekwencji spowoduje, że nie będzie już konieczności stosowania odstępstwa od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w odniesieniu do takich dostaw.
(8) Na obecnym etapie nie jest więc konieczne zawarcie w decyzji wykonawczej 2013/676/UE szczególnego przepisu dotyczącego składania po dniu 31 grudnia 2022 r. kolejnych wniosków o przedłużenie odstępstwa zatwierdzonego tą decyzja wykonawczą.
(9) Szczególny środek nie ma negatywnego wpływu na zasoby własne Unii z tytułu VAT.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą 2013/676/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: