a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 669/2009 2 ustanowiono przepisy dotyczące zwiększonego poziomu kontroli urzędowych przywozu pasz i żywności niepochodzących od zwierząt, wymienionych w załączniku I do tego rozporządzenia ("wykaz"), w wyznaczonym miejscu wprowadzenia ("DPE") na terytoria wymienione w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 882/2004.
(2) Zgodnie z art. 2 rozporządzenia (WE) nr 669/2009 wykaz należy poddawać regularnemu, przynajmniej półrocznemu przeglądowi, uwzględniając źródła informacji wymienione w tym artykule.
(3) Występowanie i znaczenie niedawnych incydentów związanych z żywnością zgłoszonych za pośrednictwem systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach, ustanowionego rozporządzeniem (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , informacje dotyczące kontroli urzędowych przeprowadzanych przez państwa członkowskie w odniesieniu do pasz i żywności niepochodzących od zwierząt, a także półroczne sprawozdania dotyczące przesyłek pasz i żywności niepochodzących od zwierząt, przedkładane Komisji przez państwa członkowskie zgodnie z art. 15 rozporządzenia (WE) nr 669/2009, wskazują, że wykaz ten powinien zostać zmieniony.
(4) W szczególności w przypadku przesyłek owoców chlebowca (Artocarpus heterophyllus) z Malezji dane wynikające z powiadomień otrzymanych za pośrednictwem systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach oraz informacje dotyczące kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie wskazują na pojawienie się nowych zagrożeń dla zdrowia ludzi ze względu na możliwe zanieczyszczenie pozostałościami pestycydów, co wymaga wprowadzenia zwiększonego poziomu kontroli urzędowych. Ponadto w przypadku orzeszków ziemnych ze Stanów Zjednoczonych Ameryki dane wynikające z powiadomień otrzymanych za pośrednictwem systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach wskazują na zagrożenia dla zdrowia ludzi ze względu na możliwe zanieczyszczenie aflatoksynami, co wymaga wprowadzenia zwiększonego poziomu kontroli urzędowych. Należy zatem dodać do wykazu pozycje dotyczące tych przesyłek.
(5) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1881/2006 4 ustanowiono najwyższy dopuszczalny poziom cyjanowodoru (cyjanku) w nieprzetworzonych całych, mielonych, rozdrobnionych, łupanych, siekanych pestkach moreli wprowadzanych do obrotu i przeznaczonych dla konsumentów końcowych. Ponadto rozporządzenie Komisji (UE) 2017/1237 5 przewiduje, że podmiot gospodarczy, który wprowadza do obrotu nieprzetworzone całe, mielone, rozdrobnione, łupane, siekane pestki moreli przeznaczone dla konsumentów końcowych, ma dostarczyć na wniosek właściwego organu dowody na to, że produkt wprowadzany do obrotu spełnia wymogi dotyczące najwyższego dopuszczalnego poziomu. W przypadku partii nieprzetworzonych pestek moreli z Turcji przeznaczonych do wprowadzenia do obrotu z przeznaczeniem dla konsumentów końcowych dane wynikające z powiadomień otrzymanych za pośrednictwem systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach wskazują na pojawienie się nowych zagrożeń dla zdrowia ludzkiego ze względu na obecność cyjanowodoru (cyjanku), co wymaga wprowadzenia zwiększonego poziomu kontroli urzędowych. Należy zatem umieścić w wykazie pozycję dotyczącą tych przesyłek.
(6) Ponadto, ze względu na wysoką częstotliwość nieprzestrzegania odpowiednich wymogów przewidzianych w prawodawstwie Unii podczas kontroli urzędowych przeprowadzanych przez państwa członkowskie zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 669/2009, należy zwiększyć częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich w odniesieniu do herbaty i owoców kolcowoju pospolitego z Chin oraz papryki i wspięgi chińskiej z Dominikany. Należy zatem odpowiednio zmienić pozycje dotyczące tych przesyłek.
(7) Ponadto wykaz należy zmienić, zmniejszając częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich moreli z Turcji, ze względu na niską częstotliwość nieprzestrzegania odpowiednich wymogów przewidzianych w prawodawstwie Unii wykrytego podczas kontroli urzędowych przeprowadzanych przez państwa członkowskie zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 669/2009. Należy zatem odpowiednio zmienić pozycje dotyczące tych przesyłek.
(8) Zgodnie z istniejącym wpisem dotyczącym owoców kolcowoju pospolitego (jagód Goji) z Chin w wykazie wymaga się od właściwych organów badania tego towaru w odniesieniu do określonych pestycydów, które nie obejmują nikotyny. Odnotowano częste przypadki wykrycia nikotyny w owocach kolcowoju pospolitego (jagodach Goji) z Chin. Należy zatem zmienić istniejący wpis dotyczący owoców kolcowoju pospolitego (jagód Goji) z Chin w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 669/2009 w celu nałożenia na właściwe organy wymogu badania tego towaru w odniesieniu do nikotyny.
(9) Rzepa (Brassica rapa spp. Rapa) z Libanu i Syrii, przetworzona lub zakonserwowana solanką lub kwasem cytrynowym, stwarza takie samo ryzyko jak formy tego towaru z Libanu i Syrii, które są obecnie wymienione w wykazie. Wykaz należy zatem zmienić, aby włączyć rzepę przetworzoną lub zakonserwowaną solanką lub kwasem cytrynowym z Libanu i z Syrii.
(10) W celu zapewnienia spójności i jasności należy w całości zastąpić załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 669/2009.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 669/2009.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: