Decyzja EBC/2019/15 (2019/1006) zmieniająca decyzję EBC/2011/20 ustanawiającą szczegółowe zasady i procedury stosowania kryteriów kwalifikowania centralnych depozytów papierów wartościowych do korzystania z usług TARGET2-Securities

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2019/1006
z dnia 7 czerwca 2019 r.
zmieniająca decyzję EBC/2011/20 ustanawiającą szczegółowe zasady i procedury stosowania kryteriów kwalifikowania centralnych depozytów papierów wartościowych do korzystania z usług TARGET2-Securities (EBC/2019/15)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych oraz Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności jego art. 3 ust. 1, art. 12 ust. 1, art. 17, art. 18 oraz art. 22,

uwzględniając wytyczne EBC/2012/13 z dnia 18 lipca 2012 r. w sprawie TARGET2-Securities 1 , w szczególności art. 4 ust. 2 lit. d) i art. 15,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja EBC/2011/20 2  określa procedurę ubiegania się przez depozyty papierów wartościowych o dostęp do usług T2S; jednym z wymogów jest uzyskanie przez depozyt papierów wartościowych pozytywnej oceny ze strony właściwych organów w świetle zaleceń Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Komitetu Europejskich Organów Nadzoru nad Rynkiem Papierów Wartościowych dla systemów rozrachunku papierów wartościowych. Zalecenia Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Komitetu Europejskich Organów Nadzoru nad Rynkiem Papierów Wartościowych dla systemów rozrachunku papierów wartościowych (European System of Central Banks/Committee of European Securities Regulators Recommendations for Securities Settlement Systems) zostały zastąpione przez zasady dotyczące infrastruktury rynków finansowych Komitetu ds. Płatności i Infrastruktur Rynku Banku Rozrachunków Międzynarodowych oraz Międzynarodowej Organizacji Komisji Papierów Wartościowych 3  lub zbiór wymogów wdrażających te zasady (np. w Europejskim Obszarze Gospodarczym jest to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014) 4 .

(2) W dniu 25 stycznia 2019 r. Rada Prezesów Europejskiego Banku Centralnego (EBC) przyjęła decyzję (UE) 2019/166 (EBC/2019/3) 5 , która ustanowiła Radę ds. ds. Infrastruktury Rynku w jej obecnym formacie. Poprzednio Rada ds. Infrastruktury Rynku spotykała się w różnych formatach a jednym z nich była Rada T2S.

(3) Zmienione zostały zasady i procedury stosowania kryteriów udostępniania depozytom papierów wartościowych usług T2S, w tym w szczególności drugie kryterium dostępu.

(4) Decyzja EBC/2011/20 powinna zatem zostać odpowiednio zmieniona,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiany

W decyzji EBC/2011/20 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"(4) »drugie kryterium dostępu« - kryterium określone w art. 15 ust. 1 lit. b) wytycznych EBC/2012/13 * , stanowiące, że do korzystania z usług T2S są uprawnione depozyty papierów wartościowych, które zostały pozytywnie ocenione przez właściwe organy w świetle (i) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 * - w przypadku depozytów papierów wartościowych zlokalizowanych w państwie należącym do EOG, lub (ii) zasad dotyczących infrastruktury rynków finansowych wydanych przez Komitet ds. Płatności i Infrastruktur Rynku Banku Rozrachunków Międzynarodowych oraz Międzynarodową Organizację Komisji Papierów Wartościowych (Principles for Financial Market Infrastructures of the Committee on Payment and Market Infrastructures and the International Organisation of Securities Commissions) * lub przepisów stanowiących wdrożenie tych zasad - w przypadku depozytów papierów wartościowych zlokalizowanych w państwie nie należącym do EOG;

2)
w art. 1 pkt 11 otrzymuje brzmienie:

"11) »Rada ds. Infrastruktury Rynku« - organ zarządzający w ramach Eurosystemu, ustanowiony zgodnie z postanowieniami decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/166 (EBC/2019/3) * ;

3)
w art. 1 pkt 12 otrzymuje brzmienie:

"12) »grupa doradcza ds. infrastruktur rynkowych papierów wartościowych i zabezpieczeń« lub »grupa AMI SeCo« ma znaczenie nadane temu terminowi w art. 2 pkt 25 wytycznych EBC/2012/13;";

4)
w art. 3 ust. 1 słowa "raport weryfikacyjny" zastępuje się słowami

"raport z samooceny";

5)
w art. 3 ust. 2 słowa "raport weryfikacyjny" zastępuje się słowami

"raport z samooceny";

6)
art. 5 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 5

Nieprzerwane spełnianie pięciu kryteriów dostępu

1. Po migracji do T2S depozyt papierów wartościowych mający dostęp do usług T2S jest zobowiązany do nieprzerwanego spełniania pięciu kryteriów dostępu oraz:

a) zapewnienia, w szczególności poprzez wiarygodną samoocenę przeprowadzaną każdego roku i odpowiednio udokumentowaną, nieprzerwanego spełniania pierwszego, trzeciego, czwartego i piątego kryterium dostępu;

b) niezwłocznego przekazywania Radzie ds. Infrastruktury Rynku ostatnich wyników oceny przeprowadzanej przez odpowiedni właściwy organ na podstawie rozporządzenia (UE) nr 909/2014, zasad dotyczących infrastruktury rynków finansowych lub przepisów stanowiących wdrożenie tych zasad. Jeżeli taki wynik oceny nie jest dostępny, depozyt papierów wartościowych przedstawia oświadczenie własne oparte na odpowiedniej dokumentacji;

c) w przypadku wprowadzenia znacznych zmian w systemie danego depozytu papierów wartościowych - wystąpić o dokonanie przez odpowiedni właściwy organ ponownej oceny zgodności z postanowieniami rozporządzenia (UE) nr 909/2014, zasad dotyczących infrastruktury rynków finansowych lub przepisów stanowiących wdrożenie tych zasad;

d) niezwłocznego poinformowania Rady ds. Infrastruktury Rynku o stwierdzeniu w ocenie sporządzonej przez odpowiednie właściwe organy lub w samoocenie niespełniania któregoś z pięciu kryteriów dostępu;

e) na wniosek Rady ds. Infrastruktury Rynku - przedstawienia raportu weryfikacyjnego wykazującego, że depozyt ten nadal spełnia pięć kryteriów dostępu.

2. Rada ds. Infrastruktury Rynku może przeprowadzać własne oceny i monitorować spełnianie pięciu kryteriów dostępu oraz żądać od depozytów papierów wartościowych przedstawienia informacji. W przypadku stwierdzenia niespełniania przez depozyt papierów wartościowych jednego z pięciu kryteriów dostępu Rada ds. Infrastruktury Rynku wszczyna procedurę zawartą w umowach z depozytami papierów wartościowych zgodnie z art. 16 wytycznych EBC/2012/13.";

7)
występujące w art. 3 i 4 oraz w załączniku odniesienia do "Rady Projektu T2S" zastępuje się odniesieniami do "Rady ds. Infrastruktury Rynku";
8)
występujące w art. 4 odniesienia do "grupy doradczej T2S" zastępuje się odniesieniami do "grupy AMI SeCo";
9)
załącznik podlega zmianie zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji.
Artykuł  2

Przepis przejściowy

Jeżeli chodzi o bieżącą zgodność z drugim kryterium dostępu, wynik oceny, której dokonuje odpowiedni organ właściwy w świetle zaleceń Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Komitetu Europejskich Organów Nadzoru nad Rynkiem Papierów Wartościowych dla systemów rozrachunku papierów wartościowych, pozostaje ważny do momentu dokonania oceny danego depozytu papierów wartościowych w świetle rozporządzenia (UE) nr 909/2014, zasad dotyczących infrastruktury rynków finansowych lub przepisów stanowiących wdrożenie tych zasad.

Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 7 czerwca 2019 r.
Mario DRAGHI
Prezes EBC

ZAŁĄCZNIK

W załączniku do decyzji EBC/2011/20 wprowadza się następujące zmiany:
1)
pkt II otrzymuje brzmienie:

"II. Szczegółowe zasady stosowania drugiego kryterium dostępu

Na potrzeby oceny spełniania niniejszego kryterium depozyt papierów wartościowych przedstawia następującą dokumentację:

a) w odniesieniu do depozytu papierów wartościowych zlokalizowanego w państwie należącym do EOG - bardziej aktualny spośród następujących dokumentów: wynik oceny lub potwierdzenie zezwolenia udzielonego depozytowi papierów wartościowych przez odpowiedni organ właściwy w świetle przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 * ; jeżeli nie jest dostępne potwierdzenie zgodności z przepisami rozporządzenia (UE) nr 909/2014, depozyt papierów wartościowych przedstawia oświadczenie własne, zgodne z oceną lub zezwoleniem; lub

b) w odniesieniu do depozytu papierów wartościowych zlokalizowanego w państwie nie należącym do EOG - bardziej aktualny spośród następujących dokumentów: wynik oceny lub potwierdzenie zezwolenia udzielonego depozytowi papierów wartościowych przez odpowiedni organ właściwy w świetle zasad dotyczących infrastruktury rynków finansowych * lub przepisów stanowiących wdrożenie tych zasad. Jeżeli nie jest dostępne potwierdzenie zgodności z przepisami stanowiącymi wdrożenie zasad dotyczących infrastruktury rynków finansowych, depozyt papierów wartościowych przedstawia oświadczenie własne, zgodne z oceną lub zezwoleniem.

W przypadku wykrycia przez odpowiedni organ właściwy niepełnego przestrzegania przez depozyt papierów wartościowych postanowień rozporządzenia (UE) nr 909/2014, zasad dotyczących infrastruktury rynków finansowych lub przepisów stanowiących wdrożenie tych zasad, odpowiedni depozyt papierów wartościowych informuje Radę ds. Infrastruktury Rynku o szczegółach oraz przedstawia wyjaśnienia i dowody dotyczące tych braków. Odpowiedni depozyt papierów wartościowych przekazuje również Radzie ds. Infrastruktury Rynku wnioski odpowiedniego organu właściwego zawarte w ocenie.

Wykryte przez odpowiedni organ właściwy przypadki niepełnego przestrzegania przez depozyt papierów wartościowych postanowień rozporządzenia (UE) nr 909/2014, zasad dotyczących infrastruktury rynków finansowych lub przepisów stanowiących wdrożenie tych zasad nie mogą - w ocenie Rady Prezesów - zagrażać bezpiecznemu i sprawnemu świadczeniu usług T2S.

Powyższe informacje przetwarza się zgodnie z odpowiednimi procedurami dotyczącymi przyznawania dostępu do usług T2S oraz zapewnienia nieprzerwanego spełniania pięciu kryteriów dostępu.

Przyjmuje się, że depozyt papierów wartościowych spełnia niniejsze kryterium, jeżeli:

a) ostatnio przeprowadzona przez odpowiedni właściwy organ ocena depozytu papierów wartościowych zlokalizowanego w państwie należącym do EOG potwierdza uzyskanie zezwolenia na podstawie przepisów rozporządzenia (UE) nr 909/2014 lub przestrzeganie przepisów tego rozporządzenia; lub

b) ostatnio przeprowadzona przez odpowiedni właściwy organ ocena depozytu papierów wartościowych zlokalizowanego w państwie nie należącym do EOG potwierdza przestrzeganie zasad dotyczących infrastruktury rynków finansowych lub przepisów stanowiących wdrożenie tych zasad.

Jeżeli dany depozyt papierów wartościowych uzyskał zezwolenie lub pozytywną ocenę na podstawie innych przepisów niż zasady dotyczące infrastruktury rynków finansowych lub rozporządzenie (UE) nr 909/2014, taki depozyt przekazuje dowody wykazujące w zadowalającym dla Rady ds. Infrastruktury Rynku i Rady Prezesów stopniu, że przepisy, na podstawie których uzyskał ocenę, odpowiadają poziomem i charakterem zasadom dotyczącym infrastruktury rynków finansowych lub rozporządzeniu (UE) nr 909/2014.

Jeżeli ocena odpowiednich właściwych organów zawiera informacje poufne, depozyt papierów wartościowych przedstawia ogólne podsumowanie ustaleń oceny, wykazujące stopień spełniania kryterium.

2)
dodaje się pkt VI w brzmieniu:

"VI. Postanowienie ogólne

W przypadku gdy depozyt papierów wartościowych mający dostęp do usług T2S przestanie spełniać jedno z pięciu kryteriów dostępu, Rada ds. Infrastruktury Rynku wszczyna procedurę określoną w umowach z depozytami papierów wartościowych.".

1 Dz.U. L 215 z 11.8.2012, s. 19.
2 Decyzja EBC/2011/20 z dnia 16 listopada 2011 r. ustanawiająca szczegółowe zasady i procedury stosowania kryteriów kwalifikowania centralnych depozytów papierów wartościowych do korzystania z usług TARGET2-Securities (Dz.U. L 319 z 2.12.2011, s. 117).
3 Dokument Komitetu ds. Płatności i Infrastruktur Rynku (CPMI) oraz Rady Międzynarodowej Organizacji Komisji Papierów Wartościowych (IOSCO) pt. "Principles for Financial Market Infrastructures" (Zasady dotyczące infrastruktury rynków finansowych) (kwiecień 2012 r.).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie usprawnienia rozrachunku papierów wartościowych w Unii Europejskiej i w sprawie centralnych depozytów papierów wartościowych, zmieniające dyrektywy 98/26/WE i 2014/65/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 236/2012 (Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 1).
5 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/166 z dnia 25 stycznia 2019 r. w sprawie Rady ds. Infrastruktury Rynku i uchylająca decyzję EBC/2012/6 w sprawie ustanowienia Rady TARGET2-Securities (EBC/2019/3) (Dz.U. L 32 z 4.2.2019, s. 14).
* Wytyczne EBC/2012/13 z dnia 18 lipca 2012 r. w sprawie TARGET2-Securities (Dz.U. L 215 z 11.8.2012, s. 19).
**) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie usprawnienia rozrachunku papierów wartościowych w Unii Europejskiej i w sprawie centralnych depozytów papierów wartościowych, zmieniające dyrektywy 98/26/WE i 2014/65/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 236/2012 (Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 1).
***) Dokument Komitetu ds. Płatności i Infrastruktur Rynku (CPMI) oraz Rady Międzynarodowej Organizacji Komisji Papierów Wartościowych (IOSCO) pt. »Principles for Financial Market Infrastructures« (Zasady dotyczące infrastruktury rynków finansowych) (kwiecień 2012 r.),";
*) Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/166 z dnia 25 stycznia 2019 r. w sprawie Rady ds. Infrastruktury Rynku i uchylająca decyzję EBC/2012/6 w sprawie ustanowienia Rady TARGET2-Securities (EBC/2019/3) (Dz.U. L 32 z 4.2.2019, s. 14).";
*Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie usprawnienia rozrachunku papierów wartościowych w Unii Europejskiej i w sprawie centralnych depozytów papierów wartościowych, zmieniające dyrektywy 98/26/WE i 2014/65/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 236/2012 (Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 1).
**) Dokument Komitetu ds. Płatności i Infrastruktur Rynku (CPMI) oraz Rady Międzynarodowej Organizacji Komisji Papierów Wartościowych (IOSCO) pt. »Principles for Financial Market Infrastructures« (Zasady dotyczące infrastruktury rynków finansowych) (kwiecień 2012 r.).";

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.163.103

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja EBC/2019/15 (2019/1006) zmieniająca decyzję EBC/2011/20 ustanawiającą szczegółowe zasady i procedury stosowania kryteriów kwalifikowania centralnych depozytów papierów wartościowych do korzystania z usług TARGET2-Securities
Data aktu: 07/06/2019
Data ogłoszenia: 20/06/2019
Data wejścia w życie: 10/07/2019