KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności 1 , w szczególności jego art. 53 ust. 1 lit. b) ppkt (ii),
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt 2 , w szczególności jego art. 15 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 669/2009 3 ustanowiono zwiększony poziom kontroli urzędowych, które mają być przeprowadzane przy przywozie określonej paszy i żywności niepochodzącej od zwierząt, wymienionej w załączniku I do tego rozporządzenia. Orzeszki ziemne z Gambii są objęte zwiększonym poziomem kontroli urzędowych pod kątem aflatoksyn od października 2015 r. Ponadto orzeszki ziemne z Sudanu są objęte zwiększonym poziomem kontroli urzędowych pod kątem aflatoksyn od kwietnia 2014 r.
(2) Kontrole urzędowe przeprowadzane przez państwa członkowskie w odniesieniu do tych towarów zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 669/2009 wskazują na utrzymujący się wysoki wskaźnik niezgodności z ustanowionymi najwyższymi poziomami aflatoksyn albo doprowadziły, po początkowym wysokim wskaźniku niezgodności, do znacznego spadku liczby przesyłek przedstawianych do przywozu do Unii. Wyniki te stanowią dowód na to, że przywóz tej żywności i paszy stanowi ryzyko dla zdrowia ludzi i zwierząt. Po kilku latach prowadzenia kontroli o zwiększonej częstotliwości na granicach Unii nie zaobserwowano poprawy sytuacji.
(3) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 884/2014 4 nałożono specjalne warunki dotyczące przywozu określonej paszy i żywności z niektórych państw trzecich w związku z ryzykiem zanieczyszczenia aflatoksynami. Obecnie rozporządzenie to nie ma zastosowania do przywozu orzeszków ziemnych z Gambii i Sudanu.
(4) W celu ochrony zdrowia ludzi i zwierząt w Unii należy przewidzieć, oprócz zwiększonego poziomu kontroli urzędowych, specjalne warunki w odniesieniu do tej żywności i paszy z Gambii i Sudanu. Wszystkim przesyłkom orzeszków ziemnych z Gambii i Sudanu powinno towarzyszyć świadectwo zdrowia, w którym stwierdzono, że z produktów pobrano próbki i zbadano je pod kątem obecności aflatoksyn oraz stwierdzono, że są one zgodne z przepisami Unii. Wyniki pobierania próbek i analizy powinny być załączone do towarzyszącego świadectwa zdrowia.
(5) Uwzględniając wysoki wskaźnik niezgodności z ustanowionymi najwyższymi poziomami aflatoksyn, który stwierdzono w odniesieniu do suszonych fig z Turcji, należy zwiększyć z 10 do 20 % częstotliwość kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich pod kątem obecności aflatoksyny w suszonych figach z Turcji. Ponadto w odniesieniu do suszonych fig z Turcji często zgłasza się przypadki wykrycia wysokiego poziomu ochratoksyny A.
(6) Dotychczasowe zwolnienie wyłącza z zakresu rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 884/2014 przesyłki przeznaczone dla osoby fizycznej do indywidualnego spożycia i na własny użytek. Właściwe jest również wyłączenie przesyłek pasz i żywności wysyłanych jako próbki handlowe lub artykuły wystawowe, które nie są przeznaczone do wprowadzenia do obrotu lub które są wysyłane do celów naukowych. Odnosi się to do bardzo małych przesyłek określonej paszy i żywności, ale ze względu na różnorodność produktów nie należy określać ich masy. Jednakże w celu uniknięcia niewłaściwego wykorzystania oprócz wyżej wymienionych warunków zwolnienia ustanawia się masę maksymalną. Ze względu na niskie ryzyko takich przesyłek dla zdrowia publicznego nałożenie wymogu, aby towarzyszyły im świadectwo zdrowia lub wyniki pobierania próbek i badań analitycznych, byłoby nieproporcjonalne.
(7) Władze Brazylii, Etiopii, Argentyny i Azerbejdżanu poinformowały Komisję o zmianie właściwego organu, którego upoważniony przedstawiciel jest uprawniony do podpisania świadectwa zdrowia. W związku z tym zmiany te należy wprowadzić odpowiednio do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 884/2014.
(8) Ponadto należy uaktualnić odpowiednie kody CN dla Capsicum annuum ze względu na niedawne zmiany w kodzie CN oraz dodać kody CN w odniesieniu do pasty z orzechów leszczyny, jak również do fig przetworzonych lub zakonserwowanych, włączając mieszanki, ponieważ pod tymi kodami prowadzi się obrót produktami odpowiadającymi danemu opisowi.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 669/2009 oraz rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 884/2014.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: