a także mając na uwadze, co następuje:(1) 19 czerwca 2017 r. Rada przyjęła konkluzje dotyczące ram wspólnej unijnej reakcji dyplomatycznej na szkodliwe działania cybernetyczne (zwanych dalej "zestawem narzędzi dla dyplomacji cyfrowej"), w których Rada wyraziła zaniepokojenie rosnącą zdolnością i gotowością podmiotów państwowych i niepaństwowych do realizowania swoich celów za pomocą szkodliwych działań w cyberprzestrzeni i podkreśliła rosnącą potrzebę chronienia integralności i bezpieczeństwa Unii, jej państw członkowskich oraz ich obywateli przed zagrożeniami dla cyberbezpieczeństwa i szkodliwymi działaniami w cyberprzestrzeni.
(2) Rada podkreśliła, że wyraźne sygnalizowanie prawdopodobnych konsekwencji, jakie nastąpią w wyniku wspólnej unijnej reakcji dyplomatycznej na takie szkodliwe działania w cyberprzestrzeni, wpływa na zachowania potencjalnych agresorów w tej przestrzeni i tym samym wzmacnia bezpieczeństwo Unii i jej państw członkowskich. Rada potwierdziła też, że środki przewidziane w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB), w tym w razie konieczności środki ograniczające przyjmowane zgodnie z odpowiednimi postanowieniami traktatów stanowią odpowiednie ramy wspólnej reakcji dyplomatycznej na szkodliwe działania w cyberprzestrzeni i mają zachęcać do współpracy, ułatwiać ograniczanie bezpośrednich i długoterminowych zagrożeń oraz w perspektywie długoterminowej wpływać na zachowania potencjalnych agresorów.
(3) W dniu 11 października 2017 r. Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa zatwierdził wytyczne wykonawcze dotyczące zestawu narzędzi dla dyplomacji cyfrowej. Wytyczne te odnoszą się do pięciu kategorii środków, w tym środków ograniczających, w ramach zestawu narzędzi dla dyplomacji cyfrowej, a także do procesu stosowania tych środków.
(4) W konkluzjach Rady z dnia 16 kwietnia 2018 r. w sprawie szkodliwych działań w cyberprzestrzeni stanowczo potępiono szkodliwe użycie technologii informacyjno-komunikacyjnej (ICT) i podkreślono, że użycie ICT do szkodliwych celów jest nie do zaakceptowania, ponieważ podważa stabilność, bezpieczeństwo i korzyści, jakie zapewnia internet i używanie ICT. Rada przypomniała, że zestaw narzędzi dla dyplomacji cyfrowej przyczynia się do zapobiegania konfliktom, do współpracy i stabilności w cyberprzestrzeni przez określanie środków w ramach WPZiB, w tym środków ograniczających, które mogą być stosowane do zapobiegania szkodliwym działaniom w cyberprzestrzeni i reagowania na nie. Stwierdziła, że Unia będzie nadal zdecydowanie stać na straży tego, aby istniejące prawo międzynarodowe miało zastosowanie do cyberprzestrzeni, oraz podkreśliła, że poszanowanie prawa międzynarodowego, w szczególności Karty Narodów Zjednoczonych, ma podstawowe znaczenie dla utrzymania pokoju i stabilności. Rada podkreśliła również, że państwa mają nie używać serwerów proxy do popełniania czynów, które są niezgodne z prawem międzynarodowym, przy stosowaniu ICT i że państwa powinny dążyć do zapewnienia, aby ich terytorium nie było wykorzystywane przez podmioty niepaństwowe do popełniania takich czynów, zgodnie z treścią sprawozdania z 2015 r. sporządzonego przez ONZ-owskie grupy ekspertów rządowych dotyczące rozwoju w dziedzinie informacji i telekomunikacji w kontekście bezpieczeństwa międzynarodowego.
(5) 28 czerwca 2018 r. Rada Europejska przyjęła konkluzje, w których pokreślono potrzebę wzmocnienia zdolności w zakresie eliminowania zagrożeń dla cyberbezpieczeństwa pochodzących spoza Unii. Rada Europejska wezwała instytucje i państwa członkowskie do wdrożenia środków, o których mowa we wspólnym komunikacie Komisji i Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa z dnia 13 września 2017 r. zatytułowanym "Zwiększenie odporności i wzmocnienie zdolności reagowania na zagrożenia hybrydowe", w tym do praktycznego zastosowania zestawu narzędzi dla dyplomacji cyfrowej.
(6) 18 października 2018 r. Rada Europejska przyjęła konkluzje, w których wezwała do kontynuowania prac nad zdolnościami do reagowania na cyberataki i zapobiegania im z wykorzystaniem unijnych środków ograniczających - zgodnie z konkluzjami Rady z 19 czerwca 2017 r.
(7) W tym kontekście niniejsza decyzja ustanawia ramy dla ukierunkowanych środków ograniczających służących zapobieganiu cyberatakom i reagowaniu na cyberataki, które wywołują poważne skutki i stanowią zewnętrzne zagrożenie dla Unii lub jej państw członkowskich. Jeżeli uznaje się to za konieczne do osiągnięcia celów WPZiB określonych w odpowiednich postanowieniach art. 21 Traktatu o Unii Europejskiej, niniejsza decyzja pozwala również, aby środki ograniczające były stosowane w odpowiedzi na wywołujące poważne skutki cyberataki wymierzone przeciwko państwom trzecim lub organizacjom międzynarodowym.
(8) Z myślą o uzyskaniu efektów odstraszających i zniechęcających, ukierunkowane środki ograniczające powinny koncentrować się na wchodzących w zakres niniejszej decyzji cyberatakach, które są przeprowadzane celowo.
(9) Należy rozróżnić ukierunkowane środki ograniczające i ustalenie państwa trzeciego odpowiedzialnego za cyberataki. Zastosowanie takich ukierunkowanych środków ograniczających nie jest równoznaczne z takim ustaleniem, które stanowi suwerenną decyzję polityczną podejmowaną w trybie indywidualnym. Każde państwo członkowskie ma swobodę w dokonaniu ustalenia, które państwo trzecie jest odpowiedzialne za cyberataki.
(10) Unia musi podjąć dalsze działania, aby wprowadzić w życie niektóre środki,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
1 Art. 5 ust. 3 lit. a) zmieniona sprostowaniem z dnia 17 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.230.36).
2 Art. 5 ust. 7 dodany przez art. 10 pkt 1 decyzji nr 2023/2686 z dnia 27 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2686) zmieniającej nin. decyzję z dniem 29 listopada 2023 r.
3 Art. 5 ust. 8 dodany przez art. 10 pkt 1 decyzji nr 2023/2686 z dnia 27 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2686) zmieniającej nin. decyzję z dniem 29 listopada 2023 r.
4 Art. 5 ust. 9 dodany przez art. 10 pkt 1 decyzji nr 2023/2686 z dnia 27 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2686) zmieniającej nin. decyzję z dniem 29 listopada 2023 r.
5 Art. 5 ust. 10 dodany przez art. 10 pkt 1 decyzji nr 2023/2686 z dnia 27 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2686) zmieniającej nin. decyzję z dniem 29 listopada 2023 r.
6 Art. 10:- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (WPZiB) 2020/651 z dnia 14 maja 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.153.4) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 maja 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (WPZiB) 2021/796 z dnia 17 maja 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.174I.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 19 maja 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2022/754 z dnia 16 maja 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.138.16) zmieniającej nin. decyzję z dniem 18 maja 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2023/964 z dnia 15 maja 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.129.16) zmieniającej nin. decyzję z dniem 17 maja 2023 r.
- zmieniony przez art. 10 pkt 2 decyzji nr 2023/2686 z dnia 27 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2686) zmieniającej nin. decyzję z dniem 29 listopada 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2024/1391 z dnia 17 maja 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1391) zmieniającej nin. decyzję z dniem 18 maja 2024 r.
7 Załącznik:- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (WPZiB) 2020/1127 z dnia 30 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.246.12) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 lipca 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (WPZiB) 2020/1537 z dnia 22 października 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.351I.5) zmieniającej nin. decyzję z dniem 22 października 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (WPZiB) 2020/1748 z dnia 20 listopada 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.393.19) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 listopada 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2024/1391 z dnia 17 maja 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1391) zmieniającej nin. decyzję z dniem 18 maja 2024 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2024/1779 z dnia 24 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1779) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 czerwca 2024 r.