uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 29,
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
(1) 19 czerwca 2017 r. Rada przyjęła konkluzje dotyczące ram wspólnej unijnej reakcji dyplomatycznej na szkodliwe działania cybernetyczne (zwanych dalej "zestawem narzędzi dla dyplomacji cyfrowej"), w których Rada wyraziła zaniepokojenie rosnącą zdolnością i gotowością podmiotów państwowych i niepaństwowych do realizowania swoich celów za pomocą szkodliwych działań w cyberprzestrzeni i podkreśliła rosnącą potrzebę chronienia integralności i bezpieczeństwa Unii, jej państw członkowskich oraz ich obywateli przed zagrożeniami dla cyberbezpieczeństwa i szkodliwymi działaniami w cyberprzestrzeni.
(2) Rada podkreśliła, że wyraźne sygnalizowanie prawdopodobnych konsekwencji, jakie nastąpią w wyniku wspólnej unijnej reakcji dyplomatycznej na takie szkodliwe działania w cyberprzestrzeni, wpływa na zachowania potencjalnych agresorów w tej przestrzeni i tym samym wzmacnia bezpieczeństwo Unii i jej państw członkowskich. Rada potwierdziła też, że środki przewidziane w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB), w tym w razie konieczności środki ograniczające przyjmowane zgodnie z odpowiednimi postanowieniami traktatów stanowią odpowiednie ramy wspólnej reakcji dyplomatycznej na szkodliwe działania w cyberprzestrzeni i mają zachęcać do współpracy, ułatwiać ograniczanie bezpośrednich i długoterminowych zagrożeń oraz w perspektywie długoterminowej wpływać na zachowania potencjalnych agresorów.
(3) W dniu 11 października 2017 r. Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa zatwierdził wytyczne wykonawcze dotyczące zestawu narzędzi dla dyplomacji cyfrowej. Wytyczne te odnoszą się do pięciu kategorii środków, w tym środków ograniczających, w ramach zestawu narzędzi dla dyplomacji cyfrowej, a także do procesu stosowania tych środków.
(4) W konkluzjach Rady z dnia 16 kwietnia 2018 r. w sprawie szkodliwych działań w cyberprzestrzeni stanowczo potępiono szkodliwe użycie technologii informacyjno-komunikacyjnej (ICT) i podkreślono, że użycie ICT do szkodliwych celów jest nie do zaakceptowania, ponieważ podważa stabilność, bezpieczeństwo i korzyści, jakie zapewnia internet i używanie ICT. Rada przypomniała, że zestaw narzędzi dla dyplomacji cyfrowej przyczynia się do zapobiegania konfliktom, do współpracy i stabilności w cyberprzestrzeni przez określanie środków w ramach WPZiB, w tym środków ograniczających, które mogą być stosowane do zapobiegania szkodliwym działaniom w cyberprzestrzeni i reagowania na nie. Stwierdziła, że Unia będzie nadal zdecydowanie stać na straży tego, aby istniejące prawo międzynarodowe miało zastosowanie do cyberprzestrzeni, oraz podkreśliła, że poszanowanie prawa międzynarodowego, w szczególności Karty Narodów Zjednoczonych, ma podstawowe znaczenie dla utrzymania pokoju i stabilności. Rada podkreśliła również, że państwa mają nie używać serwerów proxy do popełniania czynów, które są niezgodne z prawem międzynarodowym, przy stosowaniu ICT i że państwa powinny dążyć do zapewnienia, aby ich terytorium nie było wykorzystywane przez podmioty niepaństwowe do popełniania takich czynów, zgodnie z treścią sprawozdania z 2015 r. sporządzonego przez ONZ-owskie grupy ekspertów rządowych dotyczące rozwoju w dziedzinie informacji i telekomunikacji w kontekście bezpieczeństwa międzynarodowego.
(5) 28 czerwca 2018 r. Rada Europejska przyjęła konkluzje, w których pokreślono potrzebę wzmocnienia zdolności w zakresie eliminowania zagrożeń dla cyberbezpieczeństwa pochodzących spoza Unii. Rada Europejska wezwała instytucje i państwa członkowskie do wdrożenia środków, o których mowa we wspólnym komunikacie Komisji i Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa z dnia 13 września 2017 r. zatytułowanym "Zwiększenie odporności i wzmocnienie zdolności reagowania na zagrożenia hybrydowe", w tym do praktycznego zastosowania zestawu narzędzi dla dyplomacji cyfrowej.
(6) 18 października 2018 r. Rada Europejska przyjęła konkluzje, w których wezwała do kontynuowania prac nad zdolnościami do reagowania na cyberataki i zapobiegania im z wykorzystaniem unijnych środków ograniczających - zgodnie z konkluzjami Rady z 19 czerwca 2017 r.
(7) W tym kontekście niniejsza decyzja ustanawia ramy dla ukierunkowanych środków ograniczających służących zapobieganiu cyberatakom i reagowaniu na cyberataki, które wywołują poważne skutki i stanowią zewnętrzne zagrożenie dla Unii lub jej państw członkowskich. Jeżeli uznaje się to za konieczne do osiągnięcia celów WPZiB określonych w odpowiednich postanowieniach art. 21 Traktatu o Unii Europejskiej, niniejsza decyzja pozwala również, aby środki ograniczające były stosowane w odpowiedzi na wywołujące poważne skutki cyberataki wymierzone przeciwko państwom trzecim lub organizacjom międzynarodowym.
(8) Z myślą o uzyskaniu efektów odstraszających i zniechęcających, ukierunkowane środki ograniczające powinny koncentrować się na wchodzących w zakres niniejszej decyzji cyberatakach, które są przeprowadzane celowo.
(9) Należy rozróżnić ukierunkowane środki ograniczające i ustalenie państwa trzeciego odpowiedzialnego za cyberataki. Zastosowanie takich ukierunkowanych środków ograniczających nie jest równoznaczne z takim ustaleniem, które stanowi suwerenną decyzję polityczną podejmowaną w trybie indywidualnym. Każde państwo członkowskie ma swobodę w dokonaniu ustalenia, które państwo trzecie jest odpowiedzialne za cyberataki.
(10) Unia musi podjąć dalsze działania, aby wprowadzić w życie niektóre środki,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Rady | |
| E.O. TEODOROVICI | |
| Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (WPZiB) 2020/651 z dnia 14 maja 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.153.4) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 maja 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (WPZiB) 2021/796 z dnia 17 maja 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.174I.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 19 maja 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2022/754 z dnia 16 maja 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.138.16) zmieniającej nin. decyzję z dniem 18 maja 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2023/964 z dnia 15 maja 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.129.16) zmieniającej nin. decyzję z dniem 17 maja 2023 r.
- zmieniony przez art. 10 pkt 2 decyzji nr 2023/2686 z dnia 27 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2686) zmieniającej nin. decyzję z dniem 29 listopada 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2024/1391 z dnia 17 maja 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1391) zmieniającej nin. decyzję z dniem 18 maja 2024 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2025/887 z dnia 12 maja 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.887) zmieniającej nin. decyzję z dniem 14 maja 2025 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (WPZiB) 2020/1127 z dnia 30 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.246.12) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 lipca 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (WPZiB) 2020/1537 z dnia 22 października 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.351I.5) zmieniającej nin. decyzję z dniem 22 października 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (WPZiB) 2020/1748 z dnia 20 listopada 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.393.19) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 listopada 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2024/1391 z dnia 17 maja 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1391) zmieniającej nin. decyzję z dniem 18 maja 2024 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2024/1779 z dnia 24 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1779) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 czerwca 2024 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2025/171 z dnia 27 stycznia 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.171) zmieniającej nin. decyzję z dniem 27 stycznia 2025 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2025/887 z dnia 12 maja 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.887) zmieniającej nin. decyzję z dniem 14 maja 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.129I.13 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2019/797 w sprawie środków ograniczających w celu zwalczania cyberataków zagrażających Unii lub jej państwom członkowskim |
| Data aktu: | 17/05/2019 |
| Data ogłoszenia: | 17/05/2019 |
| Data wejścia w życie: | 18/05/2019 |