Decyzja 2018/14 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia UE-Albania w odniesieniu do udziału Albanii, w charakterze obserwatora, w pracach Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej oraz w odniesieniu do warunków tego udziału, w ramach określonych w rozporządzeniu (WE) nr 168/2007

DECYZJA RADY (UE) 2018/14
z dnia 18 grudnia 2017 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia UE-Albania w odniesieniu do udziału Albanii, w charakterze obserwatora, w pracach Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej oraz w odniesieniu do warunków tego udziału, w ramach określonych w rozporządzeniu (WE) nr 168/2007

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 352 w związku z jego art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rada Europejska zebrana w Luksemburgu w grudniu 1997 r. uczyniła udział w agencjach unijnych sposobem przyspieszenia realizacji strategii przedakcesyjnej. Konkluzje tej Rady Europejskiej stwierdzają, że "agencje, w których mogą brać udział państwa kandydujące, określa się dla każdego przypadku odrębnie".

(2) Rozporządzenie Rady (WE) nr 168/2007 1  przewiduje, że w pracach Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Agencją") mogą uczestniczyć, w charakterze obserwatorów, państwa kandydujące.

(3) Albania podziela cele i zadania Agencji, a także akceptuje zakres i opis zadań Agencji, określone w rozporządzeniu (WE) nr 168/2007.

(4) Ostatecznym celem Albanii jest członkostwo w Unii, a uczestnictwo w pracach w Agencji pomoże Albanii w osiągnięciu tego celu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia UE-Albania w odniesieniu do udziału Albanii, w charakterze obserwatora, w pracach Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej oraz w odniesieniu do warunków tego udziału, w ramach rozporządzenia (WE) nr 168/2007 oparte jest na projekcie decyzji Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia UE-Albania dołączonym do niniejszej decyzji.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 grudnia 2017 r.
W imieniu Rady
K. SIMSON
Przewodniczący

PROJEKT

DECYZJA NR .../2016 RADY STABILIZACJI I STOWARZYSZENIA UE-ALBANII

z dnia...

w sprawie udziału Albanii, w charakterze obserwatora, w pracach Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej oraz warunków tego udziału, w ramach określonych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 168/2007

RADA STABILIZACJI I STOWARZYSZENIA UE-ALBANII,

uwzględniając układ o stabilizacji i stowarzyszeniu między Wspólnotami UEuropejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Albaniąi, z drugiej strony 2 ,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 168/2007 z dnia 15 lutego 2007 r. ustanawiające Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej 3 , w szczególności jego art. 28,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)
Rada Europejska zebrana w Luksemburgu w grudniu 1997 r. uczyniła udział w agencjach unijnych sposobem przyspieszenia realizacji strategii przedakcesyjnej. Konkluzje tej Rady Europejskiej stwierdzają, że "agencje, w których mogą brać udział państwa kandydujące, określa się dla każdego przypadku odrębnie".
(2)
Albania popiera cele i zadania Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Agencją") a także akceptuje zakres i opis zadań Agencji określonych w rozporządzeniu (WE) nr 168/2007.
(3)
Agencja powinna zajmować się kwestiami praw podstawowych w Albanii w zakresie wskazanym w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 168/2007 oraz w stopniu koniecznym do ich stopniowego dostosowania do prawa unijnego.
(4)
Należy umożliwić Albanii udział w pracach Agencji w charakterze obserwatora oraz określić warunki tego udziału, w tym postanowienia dotyczące udziału w inicjatywach podejmowanych przez Agencję, wkładu finansowego oraz personelu.
(5)
Zgodnie z art. 12 ust. 2 lit. a) oraz art. 82 ust. 3 lit. a) warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej określonych w rozporządzeniu Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68 4  dyrektor Agencji może w drodze wyjątku zezwolić na zatrudnienie obywateli Albanii korzystających z pełni praw obywatelskich,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Albania uczestniczy, jako państwo kandydujące, w charakterze obserwatora, w pracach Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej ustanowionej rozporządzeniem (WE) nr 168/2007.

Artykuł  2
1. 
Agencja może zajmować się kwestiami praw podstawowych w Albanii w zakresie określonym w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 168/2007 oraz w stopniu koniecznym do ich stopniowego dostosowania do prawa unijnego.
2. 
W tym celu Agencja może realizować w Albanii zadania ustanowione w art. 4 i 5 rozporządzenia (WE) nr 168/2007.
Artykuł  3

Albania wnosi wkład finansowy w działania Agencji, o których mowa w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 168/2007, zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji.

Artykuł  4
1. 
Albania wyznacza osoby spełniające kryteria określone w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 168/2007 do pełnienia odpowiednio funkcji obserwatora i obserwatora zastępczego. Mogą one uczestniczyć w pracach zarządu na tych samych zasadach, co członkowie i zastępcy członków wyznaczeni przez państwa członkowskie, jednak bez prawa głosu.
2. 
Albania mianuje urzędnika rządowego na krajowego urzędnika łącznikowego, o którym mowa w art. 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 168/2007.
3. 
W terminie czterech miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej decyzji Albania przekazuje Komisji Europejskiej informacje o imionach i nazwiskach, kwalifikacjach oraz danych kontaktowych osób, o których mowa w ust. 1 i 2.
Artykuł  5

Dane dostarczane do Agencji lub przekazywane przez nią mogą być publikowane i są publicznie udostępniane, pod warunkiem że poufne informacje są chronione w Albanii w tym samym stopniu co w Unii.

Artykuł  6

Agencja korzysta w Albanii z takiej samej zdolności do czynności prawnych, jaka przysługuje osobom prawnym na mocy prawa Albanii.

Artykuł  7

Aby umożliwić Agencji i jej personelowi wykonywanie ich zadań, Albania przyznaje przywileje i immunitety identyczne z tymi, które zawarte są w art. 1-4, 5, 6, 10-13, 15, 17 oraz 18 Protokołu (nr 7) w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej oraz Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Artykuł  8

Strony podejmują wszelkie środki o charakterze ogólnym lub szczególnym wymagane do wypełnienia zobowiązań na mocy niniejszej decyzji i zawiadamiają o nich Radę Stabilizacji i Stowarzyszenia.

Artykuł  9

Niniejsza decyzja wchodzi w życie pierwszego dnia drugiego miesiąca następującego po dacie jej przyjęcia.

Sporządzono w

W imieniu Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia UE-Albanii
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

WKŁAD FINANSOWY ALBANII NA RZECZ AGENCJI PRAW PODSTAWOWYCH UNII EUROPEJSKIEJ

1.
Wkład finansowy, który ma zostać wpłacony przez Albanię do budżetu ogólnego Unii Europejskiej z tytułu udziału w pracach Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Agencją") zgodnie z pkt 2, odpowiada pełnym kosztom udziału w pracach tej Agencji przez pierwsze trzy lata. Począwszy od czwartego roku, kwoty zostaną określone zgodnie z pkt 6.
2.
Wkład finansowy, który ma być wpłacany przez pierwsze trzy lata przez Albanię do budżetu Unii, wynosi:
Rok 1: 160 000 EUR
Rok 2: 163 000 EUR
Rok 3: 166 000 EUR
3.
Ewentualne wsparcie finansowe pochodzące z unijnych programów pomocy zostanie uzgodnione odrębnie zgodnie z odpowiednim programem unijnym.
4.
Środki stanowiące wkład Albanii będą zarządzane zgodnie z rozporządzeniem finansowym 5  mającym zastosowanie do budżetu ogólnego Unii.
5.
Koszty podróży i koszty utrzymania poniesione przez przedstawicieli i ekspertów Albanii w celu wzięcia udziału w działalności Agencji lub spotkaniach związanych z realizacją programu pracy Agencji są zwracane przez Agencję na takiej samej zasadzie co w przypadku państw członkowskich Unii i zgodnie z procedurami obowiązującymi obecnie w stosunku do tych państw.
6.
Po wejściu w życie niniejszej decyzji i na początku każdego następnego roku Komisja przesyła Albanii wezwanie do wniesienia środków odpowiadających jej wkładowi na rzecz Agencji na mocy niniejszej decyzji. W pierwszym roku kalendarzowym swojego uczestnictwa, Albania wniesie wkład obliczony proporcjonalnie od daty rozpoczęcia uczestnictwa do końca roku. Wkład w kolejnych latach będzie zgodny z tabelą (pkt 2) niniejszego załącznika. Począwszy od czwartego roku, wkład zostanie dostosowany w świetle wzrostu lub spadku dotacji dla Agencji. Dzięki temu zostanie zachowana spójność między wkładem Albanii a budżetem Agencji dla państw UE-28. Wkład może również zostać poddany przeglądowi w następnych latach budżetowych na podstawie najświeższych danych statystycznych publikowanych przez Urząd Statystyczny Unii Europejskiej (Eurostat).
7.
Wkład ten wyrażony jest w EUR i wpłacany jest na prowadzone w EUR konto bankowe Komisji.
8.
Albania wpłaca swój wkład na podstawie wezwania do zapłaty w terminie 30 dni od daty wystosowania przez Komisję wezwania do zapłaty.
9.
Jakiekolwiek opóźnienie we wniesieniu wkładu powoduje obowiązek zapłacenia przez Albanię odsetek od zaległej kwoty naliczanych od dnia płatności. Stopa odsetek odpowiada stopie stosowanej przez Europejski Bank Centralny, w terminie wymagalności, dla operacji w EUR, powiększonej o 1,5 punktu procentowego.
1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 168/2007 z dnia 15 lutego 2007 r. ustanawiające Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej (Dz.U. L 53 z 22.2.2007, s. 1).
2 Dz.U. L 107 z 28.4.2009, s. 166.
3 Dz.U. L 53 z 22.2.2007, s. 1.
4 Dz.U. L 56 z 4.3.1968, s. 1.
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.4.9

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2018/14 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia UE-Albania w odniesieniu do udziału Albanii, w charakterze obserwatora, w pracach Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej oraz w odniesieniu do warunków tego udziału, w ramach określonych w rozporządzeniu (WE) nr 168/2007
Data aktu: 18/12/2017
Data ogłoszenia: 09/01/2018