KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 2 , w szczególności jego art. 31,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Komisja przyjmuje niezbędne przepisy wykonawcze w celu ustanowienia warunków dotyczących bezpiecznej eksploatacji szybowców zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1139, w przypadku gdy takie statki powietrzne spełniają warunki określone w art. 2 ust. 1 lit. b) ppkt (i) oraz (ii) tegoż rozporządzenia.
(2) W świetle szczególnego charakteru operacji wykonywanych przy użyciu szybowców istnieje potrzeba ustanowienia specjalnych przepisów dotyczących takich operacji i ujęcia ich w odrębnym rozporządzeniu. Przepisy te powinny opierać się na ogólnych przepisach dotyczących operacji lotniczych, ustanowionych rozporządzeniem Komisji (UE) nr 965/2012 3 , ale należy je zrestrukturyzować i uprościć, tak aby zapewnić, by były one proporcjonalne, a ich podstawę stanowiło podejście oparte na ocenie ryzyka, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpiecznego wykonywania operacji przy użyciu szybowców.
(3) W odniesieniu do nadzoru nad osobami i organizacjami wymagania ustanowione w art. 3 rozporządzenia (UE) nr 965/2012 i w załączniku II do tegoż rozporządzenia powinny nadal mieć zastosowanie do operacji lotniczych wykonywanych przy użyciu szybowców.
(4) Ze względów bezpieczeństwa oraz w celu zapewnienia zgodności z zasadniczymi wymogami określonymi w załączniku V do rozporządzenia (UE) 2018/1139 wszyscy operatorzy szybowców objęci niniejszym rozporządzeniem - z wyjątkiem organizacji projektujących lub produkujących, wykonujących określone operacje - powinni podlegać zestawowi wymagań podstawowych.
(5) Biorąc pod uwagę mniej złożony charakter i mniejszą skalę operacji zarobkowych wykonywanych przy użyciu szybowców w porównaniu z innymi formami lotnictwa komercyjnego oraz stosując podejście oparte na analizie ryzyka, w przypadku operacji zarobkowych wykonywanych przy użyciu szybowców należy wymagać jedynie uprzedniego zgłoszenia właściwemu organowi, jak określono w art. 30 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2018/1139. Niniejsze rozporządzenie ustanawia szczegółowe zasady sporządzania tych deklaracji.
(6) Biorąc pod uwagę szczególny charakter niektórych operacji i podejście oparte na analizie ryzyka, niektóre operacje wykonywane przy użyciu szybowców należy zwolnić z wymogu uprzedniego zgłoszenia.
(7) Aby zapewnić płynne przejście do nowego systemu przepisów oraz aby wszystkie zainteresowane strony miały wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do stosowania tych nowych przepisów, niniejsze rozporządzenie powinno zacząć obowiązywać dopiero sześć miesięcy po jego wejściu w życie.
(8) Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego przygotowała projekt przepisów wykonawczych i przedstawiła go Komisji w postaci opinii 4 zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Tytuł zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 358/2020 z dnia 4 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.67.57) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 kwietnia 2020 r.
2 Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
3 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 296 z 25.10.2012, s. 1).
4 Opinia nr 07/2017 Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego z dnia 23 sierpnia 2017 r., dotycząca projektu rozporządzenia Komisji w sprawie zmiany zasad operacyjnych dotyczących eksploatacji szybowców.
5 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 358/2020 z dnia 4 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.67.57) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 kwietnia 2020 r.
6 Art. 2 zdanie wstępne zmienione przez art. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia nr 358/2020 z dnia 4 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.67.57) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 kwietnia 2020 r.
7 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 311 z 25.11.2011, s. 1).
8 Art. 2 pkt 10 zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. b rozporządzenia nr 358/2020 z dnia 4 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.67.57) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 kwietnia 2020 r.
9 Art. 2 pkt 11 dodany przez art. 1 pkt 3 lit. c rozporządzenia nr 358/2020 z dnia 4 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.67.57) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 kwietnia 2020 r.
10 Art. 2 pkt 12 dodany przez art. 1 pkt 3 lit. c rozporządzenia nr 358/2020 z dnia 4 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.67.57) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 kwietnia 2020 r.
11 Art. 2 pkt 13 dodany przez art. 1 pkt 3 lit. c rozporządzenia nr 358/2020 z dnia 4 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.67.57) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 kwietnia 2020 r.
12 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 748/2012 z dnia 3 sierpnia 2012 r. ustanawiające przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dotyczące certyfikacji organizacji projektujących i produkujących (Dz.U. L 224 z 21.8.2012, s. 1).
13 Art. 3a dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 358/2020 z dnia 4 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.67.57) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 kwietnia 2020 r.
14 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) z dnia 4 marca 2020 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
15 Art. 3b dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 358/2020 z dnia 4 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.67.57) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 kwietnia 2020 r.
16 Art. 3c dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 358/2020 z dnia 4 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.67.57) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 kwietnia 2020 r.
17 Art. 3d dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 358/2020 z dnia 4 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.67.57) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 kwietnia 2020 r.
18 Załącznik I zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 358/2020 z dnia 4 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.67.57) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 kwietnia 2020 r.
19 Załącznik II zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 358/2020 z dnia 4 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.67.57) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 kwietnia 2020 r.
20 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 923/2012 z dnia 26 września 2012 r. ustanawiające wspólne zasady w odniesieniu do przepisów lotniczych i operacyjnych dotyczących służb i procedur żeglugi powietrznej oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1035/2011 oraz rozporządzenia (WE) nr 1265/2007, (WE) nr 1794/2006, (WE) nr 730/2006, (WE) nr 1033/2006 i (UE) nr 255/2010 (Dz.U. L 281 z 13.10.2012, s. 1).
21 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz.U. L 362 z 17.12.2014, s. 1).
22 Załącznik III dodany przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 358/2020 z dnia 4 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.67.57) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 kwietnia 2020 r.