KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 31,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 965/2012 2 ustanowiono warunki dotyczące bezpieczeństwa różnych rodzajów operacji lotniczych wykonywanych statkami powietrznymi różnych kategorii, w tym operacji wykonywanych przy użyciu szybowców.
(2) Operatorzy zaangażowani w eksploatację statków powietrznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. b) ppkt (i) i (ii) rozporządzenia (UE) 2018/1139, są zobowiązani do spełnienia odpowiednich zasadniczych wymogów określonych w załączniku V do tego rozporządzenia.
(3) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/1976 3 ustanowiono szczegółowe przepisy dotyczące eksploatacji szybowców. Od dnia rozpoczęcia stosowania wspomnianego powyżej rozporządzenia takie operacje nie powinny już dłużej podlegać ogólnym zasadom dotyczącym operacji lotniczych, określonym w rozporządzeniu (UE) nr 965/2012. Przepisy w zakresie nadzoru nad operacjami lotniczymi sprawowanego przez właściwe organy państw członkowskich, określone w art. 3 rozporządzenia (UE) nr 965/2012 oraz w załączniku II do tego rozporządzenia, powinny jednak nadal mieć zastosowanie do operacji lotniczych wykonywanych przy użyciu szybowców, ponieważ wymagania te nie są specyficzne dla jakiejkolwiek operacji lotniczej, lecz mają zastosowanie horyzontalnie w odniesieniu do wszelkich takich operacji.
(4) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 965/2012, aby uwzględnić nowe przepisy mające zastosowanie do operacji wykonywanych przy użyciu szybowców, a także wyjaśnić, które przepisy tego rozporządzenia nadal mają zastosowanie do operacji wykonywanych przy użyciu szybowców.
(5) Biorąc pod uwagę ścisły związek między przepisami rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/1976 a przepisami niniejszego rozporządzenia, daty rozpoczęcia ich stosowania powinny przypadać równocześnie.
(6) W 2014 r. ICAO wprowadziła w załączniku 6 część I i część III sekcja II przepisy dotyczące stosowania elektronicznej torby pilota przy operacjach zarobkowego transportu lotniczego. Przepisy te zawierają ogólne wymogi dotyczące stosowania elektronicznej torby pilota, a także wymóg zatwierdzenia operacyjnego w odniesieniu do stosowania aplikacji elektronicznej torby pilota wykorzystywanych do bezpiecznego użytkowania statku powietrznego. W związku z tym konieczne jest dostosowanie rozporządzenia (UE) nr 965/2012 do przepisów ICAO poprzez wprowadzenie nowego przepisu zawierającego ogólne wymogi dotyczące stosowania elektronicznej torby pilota w zarobkowym transporcie lotniczym oraz nowych przepisów, pozwalających na zatwierdzanie operacyjne stosowania aplikacji elektronicznej torby pilota, których nieprawidłowe działanie klasyfikuje się co najwyżej jako zdarzenie o drugorzędnym znaczeniu.
(7) W 2014 r. ICAO wprowadziła w załączniku 6 część II i część III sekcja III przepisy dotyczące stosowania elektronicznej torby pilota w lotnictwie ogólnym. Przepisy te zawierają ogólne wymogi dotyczące stosowania elektronicznej torby pilota, a także wymóg ustanowienia przez umawiające się państwa kryteriów stosowania aplikacji elektronicznej torby pilota wykorzystywanych do bezpiecznego użytkowania statku powietrznego. W związku z tym konieczne jest dostosowanie rozporządzenia (UE) nr 965/2012 do przepisów ICAO przez wprowadzenie - w odniesieniu do operacji niezarobkowych wykonywanych przy użyciu skomplikowanych statków powietrznych z napędem silnikowym oraz specjalistycznych operacji przy użyciu skomplikowanych statków powietrznych z napędem silnikowym - nowych przepisów zawierających ogólne wymogi dotyczące stosowania elektronicznej torby pilota oraz wymogi dotyczące stosowania aplikacji elektronicznej torby pilota, których nieprawidłowe działanie klasyfikuje się co najwyżej jako zdarzenie o drugorzędnym znaczeniu. Ponadto niniejsze rozporządzenie zmienia rozporządzenie (UE) nr 965/2012, dostosowując wymogi dotyczące przenośnych urządzeń elektronicznych do operacji niezarobkowych przy użyciu statków powietrznych innych niż skomplikowane statki powietrzne z napędem silnikowym do ogólnych przepisów ICAO dotyczących wyposażenia elektronicznej torby pilota.
(8) Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego przygotowała projekt przepisów wykonawczych w zakresie szczegółowych przepisów dotyczących eksploatacji szybowców i przedstawiła go Komisji w postaci opinii 4 zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(9) Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego przygotowała projekt przepisów wykonawczych dotyczących stosowania elektronicznej torby pilota i przedstawiła go Komisji w postaci opinii 5 zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 296 z 25.10.2012, s. 1).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1976 z dnia 14 grudnia 2018 r. ustanawiające szczegółowe przepisy dotyczące eksploatacji szybowców na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/1139 (zob. s. 64 niniejszego Dziennika Urzędowego)..
4 Opinia nr 07/2017 Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego z dnia 23 sierpnia 2017 r., dotycząca projektu rozporządzenia Komisji w sprawie zmiany zasad operacyjnych dotyczących eksploatacji szybowców.
5 Opinia nr 10/2017 Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego z dnia 18 grudnia 2017 r., dotycząca projektu rozporządzenia Komisji w sprawie zmiany rozporządzenia Komisji (UE) nr 965/2012.
* Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 311 z 25.11.2011, s. 1).
* Rozporządzenie Komisji (UE) nr 748/2012 z dnia 3 sierpnia 2012 r. ustanawiające przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dotyczące certyfikacji organizacji projektujących i produkujących (Dz.U. L 224 z 21.8.2012, s. 1).";
* Rozporządzenie Komisji (UE) 2018/395 z dnia 13 marca 2018 r. ustanawiające szczegółowe przepisy dotyczące eksploatacji balonów zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 71 z 14.3.2018, s. 10).
**) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1976 z dnia 14 grudnia 2018 r. ustanawiające szczegółowe wymagania dotyczące eksploatacji szybowców na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 (Dz.U. L 326 z 20.12.2018, s. 64).